Listing 1 - 10 of 164 << page
of 17
>>
Sort by

Book
Filosoferen is een soort wereldverkenning
Authors: --- ---
ISBN: 9027620504 Year: 1991 Volume: vol 332 Publisher: Tilburg Zwijsen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Filosoferen met kinderen is een nieuw verschijsel. Praktijkvoorbeelden geven aan hoe het gestimuleerd en gestructureerd kan worden. Kinderen kunnen op verschillende niveaus denken over hun wereldbeeld en hun eigen denken. Filosoferen met kinderen betekent het bespreken van vragen waarop ook de leerkracht het antwoord niet weet. De kinderen moeten zelf nadenken en ontwikkelen daarmee hun denken en hun vermogen tot zelfstandig oordelen.


Book
Evolutietheorie en islamitisch onderwijs : over islam, wetenschap en onderwijs
Author:
ISBN: 9789461931184 9461931182 Year: 2012 Publisher: Den Haag Uitgeverij Paagman

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Overzicht van de verhouding tussen de islam en de moderne wetenschap, gevolgd door een onderzoek op islamitische basisscholen naar de plaats van de evolutietheorie in het onderwijs.


Book
Niet-confessionele zedenleer in de klas : Fundamenten voor vakdidactiek moraalfilosofie
Author:
ISBN: 9789057187735 Year: 2018 Publisher: Uitgeverij ASP : Brussel,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Niet-confessionele zedenleer is een bijzonder vak in het basis- en secundair onderwijs. Het vormt jonge mensen tot actieve wereldburgers door hen in een krachtige leeromgeving te laten filosoferen over voor hen pertinente ethische vraagstukken. In tegenstelling tot de andere vakken gaat het huidige leerplan voor niet-confessionele zedenleer uit van procesdoelen. De leerkracht NCZ brengt een proces op gang waardoor de leerlingen zowel kennis verwerven als vaardigheden en attitudes ontwikkelen. Dit vakdidactisch handboek, samengesteld door experten, biedt houvast aan zowel de beginnende, als de ervaren leerkracht niet-confessionele zedenleer, als aan de student-leerkracht. Naast wenken voor de lespraktijk is dit boek een informatiebron voor alle geïnteresseerden en betrokkenen: ouders van schoolgaanden, collega’s levensbeschouwelijke vakken, schooldirecties, betrokkenen bij onderwijsbeleid, leden van de vrijzinnig-humanistische gemeenschap of al wie daaromtrent vragen heeft. Het eerste deel behandelt de bijzondere totstandkoming van het vak binnen de ruimere context van het vrijzinnig-humanisme. Het tweede deel duidt de uniciteit van het vak in het onderwijslandschap. Het derde hoofdstuk focust op de bijzondere lespraktijk. Het vierde en laatste hoofdstuk betreft de vakdidactische studie. (Bron: covertekst)


Multi
Eigen-Wijs : inzichten over concrete opvoedingssituaties
Author:
ISBN: 9782808103749 Year: 2019 Publisher: Averbode Uitgeverij Averbode

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Communiceren met jonge kinderen is soms een uitdaging: hoe brengt u op een begripvolle manier uw boodschap over? Hoe praat u in vertrouwen met kinderen voorbij de angst? Hoe reageert u in moeilijke opvoedingssituaties zonder dat er zicht een machtsspel ontplooit? Hoe laat u in de communicatie met een kind blijken dat het ruimte krijgt en toch de grenzen respecteert? De 50 inzichtskaarten van Eigen-wijs bevatten heel concrete opvoedingssituaties in woord en beeld. Ze bieden een waaier aan tips om stil te staan bij de communicatie die u in zulke situaties hanteert. Door verbindend te communiceren met kinderen krijgen ze meer zelfvertrouwen, worden ze spontaner, creatiever en opener. Ze voelen zich meer geaccepteerd in hoe en wie ze zijn.


Book
Het verhaal van O
Authors: ---
ISBN: 9789059082106 Year: 2007 Publisher: Leuven Davidsfonds/Infodok

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over een letter die tegelijk cijfer is : O.


Book
Wat is geluk?
Authors: --- ---
ISBN: 9789079806010 Year: 2009 Volume: *7 Publisher: Leuven Davidsfonds / Infodok

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Filosofie voor kids is een eerste kennismaking met filosofie. Voor kinderen die een heleboel belangrijke vragen in hun hoofd hebben. Over zichzelf, het leven en de wereld. Voor volwassenen die samen met kinderen op zoek willen gaan, nadenken en discussiëren. Want kant-en-klare antwoorden vind je niet altijd! In Wat is geluk? vind je 6 grote vragen. Om te jongleren met ideeën en om verder te kijken dan je neus lang is. Hoe weet je dat je gelukkig bent? Is het gemakkelijk om gelukkig te zijn? Moet je het geluk zoeken tegen elke prijs? Maakt geld gelukkig? Heb je anderen nodig om gelukkig te zijn? Waarom zijn we soms ongelukkig?


Book
Onderweg stilstaan : filosoferen met kinderen en jongeren : 33 anekdotes en 11 schilderijen.
Authors: --- ---
ISBN: 9789462926974 Year: 2016 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Onderweg stilstaan zijn twee praktisch filosofen onderweg, en staan ze stil bij schijnbaar betekenisloze gebeurtenissen. Het zijn gebeurtenissen thuis, onderweg naar het werk of op reis die iedereen kan overkomen. Het zijn herkenbare gebeurtenissen.De auteurs beschrijven die gebeurtenissen in de vorm van korte verhalen, van anekdotes. Die anekdotes vormen de aanleiding om de werkelijkheid opnieuw te bekijken, aan de hand van filosofische vragen.In de anekdote zit een vraag vervat die je niet kan ontlopen. De abstractie wordt voelbaar.De auteurs verbinden het praktisch filosoferen met het leven van elke dag. De anekdotes vormen aanknopingspunten die het praktisch filosoferen laagdrempelig maken. Daarmee wordt het praktisch filosoferen niet alleen herkenbaar, toegankelijk en bruikbaar gemaakt, maar wordt de lezer ook gestimuleerd om zelf aan de slag te gaan. Anekdotes verzamelen en er filosofisch over nadenken kan in principe iedereen.In het boek gaan de anekdotes van de auteurs vergezeld van poëtische schilderijen van de kunstenaar Miko Veldkamp. Net als verhalen zijn schilderijen immers een vertrekpunt om na te denken.


Book
Levensbeschouwing ontwikkelen : didactiek voor levensbeschouwing in het primair onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789057884498 9057884496 Year: 2015 Publisher: Amersfoort Kwintessens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een volledig handboek didactiek voor godsdienst/levensbeschouwing in het basisonderwijs. Geschreven voor leraren basisonderwijs in opleiding, maar ook heel goed bruikbaar in de basisschool zelf. Het boek biedt een heldere visie op godsdienst/levensbeschouwing en geeft daarnaast ook een grote hoeveelheid praktische tips en werkvormen voor de praktijk van elke dag.Een prachtig handboek voor leraren en studenten die bij willen blijven in de ontwikkeling op hetterrein van levensbeschouwing.De theorie over levensbeschouwelijke ontwikkeling uit dit boek vindt u onder meer terug in de methoden Hemel & Aarde en KLEUR. (Bron: uitgever)


Book
De godsdiensthoek : als blik op de wereld
Authors: ---
ISBN: 9782808100007 Year: 2017 Publisher: Averbode Uitgeverij Averbode

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie op zoek is naar originele ideeën om de godsdiensthoek een schooljaar lang op een waardevolle manier te verrijken, vindt heel wat bruikbare ideeën in dit leermiddel. Door van de godsdiensthoek een betekenisvolle plaats in de klas te maken, kunt u een antwoord bieden aan de almaar grotere diversiteit aan belevingen in uw klasgroep. Daarom stellen we eerst enkele sleutelvragen centraal waarover gereflecteerd kan worden. Daarna volgen concreet uitgewerkte voorbeelden en tips om met met jonge en oudere kinderen aan de slag te gaan. We vertrekken daarbij van vijf universele basissymbolen: het raam als kijk op de wereld, doeken met vele mogelijkheden, schelpen voor verwondering en bewondering, touwen als houvast en handen die uitnodigen. Op die manier kunt u van de godsdiensthoek een mooie en waardevolle plaats binnen het klasgebeuren maken, een weerspiegeling van wat er leeft in de klasgroep.


Book
Verhalen vertellen en vragen stellen : vakdidactiek Levensbeschouwing en Geestelijke Stromingen
Author:
ISBN: 9789001896416 9001896413 Year: 2020 Publisher: Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Verhalen vertellen en vragen stellen biedt studenten vakdidactiek om Levensbeschouwing en Geestelijke Stromingen te geven op de basisschool. Deze didactiek verbindt lesgeven over Geestelijke Stromingen aan de levensvragen van leerlingen. Dit boek bereidt studenten voor op het begeleiden van levensbeschouwelijk leren en het lesgeven over Geestelijke Stromingen op zowel openbare als bijzondere scholen. De verbinding van de professionele identiteitsontwikkeling van studenten aan hun vakdidactische vaardigheden maakt dit boek uniek. Het boek bestaat uit twee delen: Vakdidactiek Levensbeschouwing en Geestelijke Stromingen; Theorie en praktische handreikingen voor het begeleiden van levensbeschouwelijk leren en Verhalen vertellen en vragen stellen; 68 verhalen uit de Geestelijke Stromingen over de negen belangrijkste levensvragen.Deel 1 van de tweede editie is volledig geactualiseerd naar aanleiding van ontwikkelingen in de samenleving en het onderwijsveld en verbeterd op basis van gebruik in de onderwijs- en opleidingspraktijk. Er is een geheel nieuw hoofdstuk toegevoegd: Verhalen en Vragen als focus van vieren. Daarnaast is deel twee uitgebreid met acht nieuwe algemeen-levensbeschouwelijke verhalen uit de jeugdliteratuur.

Listing 1 - 10 of 164 << page
of 17
>>
Sort by