Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (3)

Hogeschool Gent (3)

Hogeschool West-Vlaanderen (3)

KBR (3)

Thomas More Mechelen (3)

UCLL (3)

EhB (2)

KDG (2)

KU Leuven (2)

VIVES (2)

More...

Resource type

book (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2012 (1)

2010 (1)

2009 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Introductie tot de psychomotoriek
Author:
ISBN: 9789044124835 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Psychomotoriek benadert de totale persoonlijkheid vanuit het bewegen en de lichamelijkheid Dit boek biedt vooral een zorgvuldig gedoseerde theoretische achtergrond bij de verschillende elementen die deel uitmaken van psychomotoriek. Tegelijk worden een aantal instrumenten aangereikt om het praktische werkterrein van de psychomotoriek en van de psychomotorische therapie toe te lichten. Eerst wordt de normale motorische ontwikkeling bij de mens belicht. Dan komt de diagnostiek - zowel bij kinderen als bij volwassenen - aan bod. De daarop volgende delen handelen over de therapeutische doelstellingen en over de verschillende vormen van therapie en de technieken die de hulpverlener ter beschikking staan. Ook de relatie therapeut-clint krijgt hierbij aandacht. In dit boek geeft Johan Simons een inleiding in de psychomotoriek, die de persoonlijkheid benadert vanuit het bewegen en de lichamelijkheid. Het gaat om een zesde, herziene uitgave, die meer aansluit bij de praktijk en een actualisering Biedt van de diagnostische elementen en psychomotorische doelstellingen. In een eerste deel belicht Simons de normale motorische ontwikkeling. Vervolgens gaat hij dieper in op de psychomotorische diagnostiek bij respectievelijk kinderen en volwassenen, met voor beide groepen tal van meetinstrumenten, en schetst hij de therapeutische doelstellingen. Ten slotte licht hij de technieken van psychomotorische opvoeding en therapie toe: psychomotorisch leren, didactiek van lezen en schrijven, bewegingspedagogiek en functietraining. Ook de houding van de therapeut, de 'evidence based' psychomotoriek en het wetenschappelijk onderzoek komen hier aan bod. Achteraan volgen een bibliografie en een register. Een erg compleet studieboek met duidelijke voorbeelden en illustraties. Geschikt voor studenten en hulpverleners Inhoudsopgave : Deel 1: Normale motorische ontwikkeling 1 Term ontwikkeling 2 Visies op ontwikkeling, theoretische en praktische implicaties 3 Motorische ontwikkeling gedurende de eerste levensjaren 4 Basismotorische vaardigheden Deel 2: Psychomotorische diagnostiek Hoofdstuk 1: Psychomotorische diagnostiek bij kinderen 1 Motorisch domein 1.1 Motorische ontwikkeling 1.2 Cordinatie 1.3 Lateralisatie 1.4 Handvaardigheid 1.5 Schrijven 1.6 Lichaamsschema 1.7 Ruimtelijke ordening 2 Motorisch-cognitief domein 2.1 Visuele waarneming 2.2 Auditieve waarneming 2.3 Het probleem oplossend vermogen 2.4.Motorische leerstijl 3 Sociaal-affectief domein 3.1 Bilder Angst Test 3.2 ZelfconceptHoofdstuk 2: Psychomotorische diagnostiek bij volwassenen 1 Kwantitatieve observaties 1.1 Individuele tests: Minnesota Rate of Manipulation Test, Minnesota Spatial Relations Test, Purdue Pegboard, Wiener Determinationgert 1.2 Lichaamsbeleving en zelfbelevingsvragenlijsten 1.3 Groeptests 2 Kwalitatieve observaties 2.1 Bewegingsuitdrukkingskenmerken bij psychisch gestoorde volwassenen Deel 3: Therapeutische doelstellingen 1 Situering van de problematiek 1.1 Formuleringsproblematiek 1.2 Inventarisatieproblematiek 1.3 Classificatieproblematiek 2 Doelstellingen bij kinderen 2.1 Wenselijke doelstellingen 2.2 Actueel geldende doelstellingen 2.3 Feitelijke doelstellingen 3 Doelstellingen bij volwassenen psychisch gestoorden 3.1 Wenselijke doelstellingen 3.2 Actueel geldende doelstellingen 3.3 Feitelijke geldende doelstellingen Deel 4: Psychomotorische opvoeding en psychomotorische therapie 1 Technieken van PM-opvoeding en therapie 1.1 Inleiding 1.2 Algemene beschouwingen betreffende technieken in de psychomotorische opvoeding en therapie 1.3 Een oneindig aantal variatiemogelijkheden 2 Psychomotorische opvoeding 2.1 Basiselementen van de psychomotorische opvoeding 2.2 Psychomotorisch leren 2.3 Didactiek van het leren schrijven 3 De bewegingspedagogiek volgens Sherborne 4 Psychomotorische therapie 4.1 Functietraining 4.2 Psychomotorische psychotherapie 5 Houding van de therapeut 5.1 'Joining' als invoeging 5.2 'Joining' als conditio-sine-qua-non voor herstructurering 5.3 'Joining' in zijn praktische toepassing 6 'Evidence based' psychomotorische diagnostiek en Therapie 6.1 Inleiding 6.2 Hoe informatie verzamelen? 6.3 'Evidence based': waarnaar op zoek? 7 Resultaten van wetenschappelijk onderzoek 7.1 Bij kinderen en jeugdigen 7.2 Bij volwassenen


Book
Een nieuwe beweging : psychomotorische therapie bij kinderen en jongeren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044126181 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Psychomotorische therapie is gericht op psychische, psychosociale en/of psychosomatische problemen. Ze richt zich bij de behandeling tot de gehele persoonlijkheid en wil de persoonlijkheid in harmonie brengen met zichzelf en de omgeving. In bijdragen van telkens slechts enkele bladzijden zetten 36 psychomotorische therapeuten hun ervaringen uiteen. Zo geeft het boek een weids overzicht van het werkveld van de psychomotorische therapeut bij de behandeling van kinderen en jongeren. De getuigenissen tonen aan dat er heel wat kwaliteit en ideeën in de praktijk aanwezig zijn. Duidelijk is ook dat psychomotorische therapie niet een statisch gegeven is, maar voortdurend evolueert. Bestaande technieken en methodieken worden geïncorporeerd in de therapie en nieuwe horizonten worden verkend. Mede door de aanvulling met referenties, post- en e-mailadressen is deze publicatie zowel aangewezen voor wie in de sector werkt of wil werken, als voor wie hulp zoekt bij een psychomotorische therapiebegeleiding.


Book
Sherborne bewegingspedagogiek : ontwikkelingsstimulerend bewegen
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789059328839 Year: 2012 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

‘Sherborne Bewegingspedagogiek’ is gericht op het stimuleren van de ontwikkelingsmogelijkheden van zowel kinderen als volwassenen door middel van beweging. De bewegingspedagogiek streeft, naast de klassieke motorische en de cognitieve ontwikkeling, vooral doelstellingen op sociaal-emotioneel vlak na. Het ontwikkelen van een positief zelfwaardegevoel en het ontwikkelen van de bekwaamheid om relaties aan te gaan en met anderen te communiceren staan daarbij centraal. Het boek wil zowel de ervaren als de onervaren Sherborne-begeleider prikkelen om de methode op diverse manieren uit te proberen.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by