Listing 1 - 10 of 42 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek helpt verpleegkundigen zich te ontwikkelen tot onderzoekende en reflectieve professionals met zelfkennis, compassie en morele gevoeligheid. Dat doet het met een waaier aan werkvormen en modellen voor reflectie en intervisie. Het is bedoeld om direct mee aan de slag te gaan, individueel of in een groep. Het boek is geschikt voor ervaren verpleegkundigen én verpleegkundigen in opleiding. Reflectie en intervisie door verpleegkundigen: Praktijkboek voor de reflectieve professional geeft een theoretisch kader voor reflectie en intervisie. Het boek behandelt communicatietheorieën die helpen om het eigen gedrag én dat van collega’s beter te begrijpen. De speelse, direct toepasbare werkvormen maken reflectie en intervisie leuk en uitdagend. Ook andere collegiale overlegvormen komen aan bod. Elk hoofdstuk bevat digitale oefenopdrachten en praktische werkbladen. Met dit boek kunnen verpleegkundigen tijdens en na hun opleiding zelfstandig of onder begeleiding reflecteren op stage of werk. Ook kunnen ze samen met collega’s intervisie uitvoeren. Zo komt actief werken met dit boek de kwaliteit van het beroep ten goede.
reflectie --- reflecteren --- intervisie --- verpleegkunde --- KHM
Choose an application
Reflectie is een belangrijk onderdeel van de beroepsuitoefening van (toekomstige) sociale professionals in zorg, welzijn, onderwijs of de rechtspraktijk. Met dit zakboekje hebben zij de basisinformatie over reflectie op de eigen ontwikkeling als persoon en professional altijd direct bij de hand. De reflectieve professional koppelt wetenschappelijke informatie op inzichtelijke manier aan praktische toepassingen. Het boekje biedt 99 praktische handreikingen, onderverdeeld in de vijf rubrieken: wat, waarom, waartoe, hoe en met wie, voor het reflecteren van de professional op zichzelf, anderen en de omstandigheden.In overzichtelijke hoofdstukken zet dit compacte naslagwerk op een toegankelijke, speelse manier aan tot professionele reflectie. Er wordt beknopt weergegeven wat reflectie inhoudt en waarom het belangrijk is voor mensen die met mensen werken. Vervolgens krijgen lezers geschetst waartoe reflecteren leidt en hoe men kan reflecteren, alleen of met hulp van anderen. Daarin legt de auteur vooral de nadruk op toepassingen, vaardigheden en houdingen bij reflectie.www.coutinho.nl
Professional ethics. Deontology --- Sociology of occupations --- Planning (firm) --- reflectie (psychologie) --- toegepaste filosofie --- deontologie --- Professionalisering --- Leraren --- Reflectie --- Agogiek --- Methodiek --- Hulpverleners --- Methodologie --- Persoonlijkheidsleer --- Sociaal werk --- reflecteren --- Reflecteren --- Reflectief denken --- 604.2 --- reflectief denken --- 321.3 --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek --- Leraar --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Hulpverlener --- Onderwijs --- Directie --- Sociaal werk (beroep) --- Reflecteren. --- Agogie ; methodiek --- Zelfkennis --- Maatschappelijk werk ; methodiek --- reflectie
Choose an application
Reflecteren is een begrip dat verbonden is met de verpleegkundige beroepsuitoefening. Reflecteren doe je niet zo maar; er is een aanleiding voor. Veelal is dit een betekenisvolle gebeurtenis; een situatie die je hebt meegemaakt en waar je bewust over nadenkt. Door te reflecteren leer je het eigen handelen beter te doorgronden en hiervan te leren. Reflecteren leidt tot de ontwikkeling van een kritische, analytische verpleegkundige. Hierdoor draag je bij tot de verdere professionalisering van de verpleegkundige beroepsuitoefening. Reflecteren kun je individueel doen, op elk moment en op elke plaats. Je kunt dit ook samen met anderen doen bijvoorbeeld als onderdeel van het werk en/of tijdens intervisiebijeenkomsten.
Observeren --- Verpleegkundige diagnose --- Reflecteren --- redeneren --- deontologie (beroepscode, code, plichtenleer) --- reflectie (psychologie) --- verpleegkunde --- verpleegkundig beroep --- 613.3 --- reflecteren --- verpleegkundige handelingen --- verpleegmethoden --- 616.083 --- ethiek --- reflectievaardigheid --- beroepsvervolmaking (bijscholing, naschoolse vorming, permanente vorming) --- ethiek (moraal) --- kwaliteitsbewaking (audit) --- reflectie --- verpleegkwaliteit --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Beroep en opleiding --- Nursing --- verpleegkundige opleiding --- fysiologie --- Reflectie --- Observatie --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Sociaal leren --- Onderwijs
Choose an application
Reflectie is een veel gehanteerde vorm van leren in het beroepsonderwijs, maar tegelijk ook een competentie die studenten zich aan moeten leren. Reflecteren is met name voor beginnende studenten een vrij abstracte aangelegenheid. Dit boek poogt een antwoord te geven op de vraag hoe je jezelf ontwikkelt van een persoon die niet bekend is met reflectie, tot een persoon die begint met en vaardig wordt in reflecteren: op weg naar bewust en bekwaam handelen. Reflecteren: de basis traint de student in eerste instantie te reflecteren op alledaagse situaties. Dit vormt een fundament om te kunnen reflecteren op toekomstige beroepssituaties. Het boek sluit aan bij de generieke bachelor competenties. De auteur geeft in dit boek de theoretische achtergrondinformatie, maar vooral hele praktische handvatten. De theorie wordt toegelicht met voorbeelden van good en bad practice en verduidelijkt aan de hand van voorbeeldcasussen. Studenten krijgen bovendien een stappenplan voorgelegd. In combinatie met een foutenanalyse en opdrachten voor zelfstudie kunnen ze hiermee hun vaardigheden oefenen. Reflecteren: de basis is specifiek bedoeld voor beginnende studenten aan een beroepsopleiding én voor beroepsbeoefenaren in relatiegerichte beroepen die (nog) niet getraind zijn in reflectie op hun handelen.
Onderzoek en ontwikkeling. --- #KVHB:Agogiek --- #KVHB:Reflectie --- 321.3 --- 450.7 --- 454.23 --- 489.4 --- Hoger onderwijs --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Leergroepen --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Professionele ontwikkeling --- Reflecteren (Terugblikken) --- Reflectie --- Studenten --- professionalisering --- reflectievaardigheid --- Sociale vaardigheden op het werk --- Sociale vaardigheden --- hoger onderwijs --- reflecteren --- reflectie (ler) --- reflectie --- sociale vaardigheden --- gezondheidszorg --- hulpverlening --- maatschappelijk werk --- methodiek --- onderwijs, sociale vaardigheden --- persoonlijke ontwikkeling --- 489.5 --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- Reflecteren --- welzijnswerk, methoden --- Methodiek --- Opleiding en bijscholing --- Didactische principes --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- 361.1 --- competenties --- Social psychology --- reflectie (psychologie) --- Hygiene. Public health. Protection --- Higher education --- persoonlijkheidsontwikkeling --- departement Algemeen 07 --- leerstrategieën --- bewustzijn --- Managementvaardigheden --- Denken --- Bewustzijn --- coaching --- communicatie --- didactisch proces --- leren --- stagebegeleiding --- zelfbeoordeling* --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijs
Choose an application
Studenten krijgen in dit boek een beeld van wat actief en succesvol studeren inhoudt en hoe ze dat kunnen doen. Daarbij is het van belang dat ze een studiestijl kiezen die bij hen past. Het boek bevat veel voorbeelden en handige tips. In het onderdeel over omgaan met de studiestof komen - naast geschreven bronnen - ook praktisch beeldmateriaal en simulaties binnen vakken of modulen aan de orde. Bij planning is er aandacht voor zowel de individuele planning als de planning in groepsverband. Het samenwerken in project- of onderwijsgroepen krijgt afzonderlijk aandacht. Naast tentamens en examens komen ook portfolio en nieuwere toetsvormen als assessment aan bod.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Handboeken en inleidingen. --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Studeren --- #KVHB:Studiemethode --- 489.52 --- Hoger onderwijs --- Leerstijlen --- Leren leren --- Probleemgestuurd onderwijs --- Reflecteren (Terugblikken) --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- Studiebegeleiding --- Educational psychology --- Secondary education
Choose an application
De veranderingen in de gezondheidszorg doen een beroep op het kritisch redeneren van verpleegkundigen en paramedici. In het hbo wordt dan ook in toenemende mate aandacht besteed aan het kritisch redeneren, waarbij studenten wordt geleerd om hun klinische keuzes zorgvuldig af te wegen en te verantwoorden. Het instrument dat hiervoor bij uitstek geschikt is, is de logica. In Logica voor verpleegkundigen worden de formele aspecten van logica zonder voorkennis voor iedereen toegankelijk gemaakt door de eenvoudige uitleg en de praktijkvoorbeelden. Denk hierbij aan de problemen die ontstaan bij de overdracht door vage definities; het verwarren van noodzakelijke en voldoende voorwaarden bij het stellen van diagnoses; problemen omtrent de causale relaties tussen symptomen en oorzaken en het trekken van betrouwbare conclusies bij het beoordelen van klinische keuzes bij het verpleegkundig handelen. Voor dat laatste biedt het boek de lezer twee beslissingsprocedures: het gebruik van Venn-diagrammen en de waarheidstafels die aan de hand van een stappenplan worden uitgelegd en toegelicht. Het boek is tevens te gebruiken als een naslagwerk bij het evalueren en beoordelen van onderzoeksresultaten en verpleegkundige handelingen.
613.3 --- verpleegkunde --- verpleegkundig beroep --- reflecteren --- logica --- verpleegmethoden --- verpleegkundige handelingen --- redeneren --- 130 --- klinisch redeneren --- kritisch denken --- 613.22 --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Logica en kennisleer --- Verpleegkundig onderzoek - Theorieën --- Redeneren --- Redeneren. --- 133 --- denken --- filosofie --- Logic --- Nursing --- Verpleegkunde.
Choose an application
In dit boek wordt de verpleegkundestudent gestimuleerd kritisch na te denken over iedere fase van het verpleegkundig proces. Zo wordt bij het leren opstellen van een diagnose gelijktijdig uitgebreid aandacht besteed aan het diagnostisch proces. Een gedetailleerde uitleg over zorgplannen wordt ingeleid door een kritische reflectie op de keuze van resultaten en interventies. Op deze manier leren studenten de redenen voor hun klinische keuzes zorgvuldig af te wegen. Door middel van theorie en praktische oefeningen wordt in dit boek hetverpleegkundig proces grondig doorgenomen. Zo komen informatieverzamelingsmethoden, diagnostische redeneervaardigheden, het plannen van de verpleegkundige zorg, en het uitvoeren en evalueren van de zorgverleninguitvoerig aan de orde. Concrete voorbeelden, opdrachten en casussen helpen studenten de stof te begrijpen en toe te passen. Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces verdeelt het verpleegkundigproces in vijf fasen: anamnese, diagnose, planning, uitvoering, evaluatie.
604.2 --- verpleegkunde --- informatievaardigheden --- anamnese --- reflecteren --- evaluatie --- Diagnose --- Zorgplan --- verpleegkundig proces --- amnesie --- kritisch denken --- 606.84 --- psychiatrische verpleegkunde --- psychiatrie --- psychiatrische verpleging --- diagnostiek (geneeskunde) --- Nursing --- evaluatie (onderwijs) --- SVH (systematisch verpleegkundig handelen) --- verpleegplannen --- reflectie (psychologie) --- verpleegkundige interventies --- PXL-Healthcare 2013
Choose an application
613.3 --- reflectie --- stage (praktijkleren) --- studiemethoden --- verpleegkunde --- verpleegkundige opleiding --- zelfstudie --- Verpleegkunde --- opleiding --- Reflecteren --- S2007340.JPG --- beroepservaring --- welzijnswerk, methoden --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- 361.1 --- Contains audio-visual material --- Cognitive psychology --- leerpsychologie --- reflectie (psychologie) --- emoties --- leren leren
Choose an application
Praktijk en onderzoek wijzen uit dat kunnen doorgroeien een belangrijke voorwaarde is voor het goed functioneren in het beroep van leraar. Voor het realiseren van de doorgroeicompetentie is systematisch reflecteren op de beroepspraktijk een belangrijke vaardigheid. Dit boek gaat in op de vraag hoe systematische reflectie aangepakt kan worden en welke instrumenten daarbij kunnen helpen.
Lerarenopleiding --- Lerarenopleiding. --- Algemeen. --- School management --- lerarenbegeleiding --- lerarenopleiding --- Teacher education. Teacher's profession --- 450.7 --- leraren --- lerarenopleidingen --- onderwijs --- reflecteren --- 481.7 --- 489.4 --- didactiek --- reflectievaardigheid --- reflectie (ler) --- 371.39 --- Begeleiding --- Leraren --- Reflecteren --- Stages --- Lerarenbegeleiding --- Reflectie --- 030879.jpg --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Didactiek (hoger onderwijs) --- reflectie --- Nederland --- Opleidingen --- Leraren secundair onderwijs --- Training --- Intervisie --- Gesprekstechnieken --- Didactiek --- Onderwijs --- Doceren --- Coaching --- Leraar secundair onderwijs --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Gesprekstechniek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Training (sport)
Choose an application
Handreiking voor leerkrachten in het basisonderwijs om systematische evaluatie tot een vast onderdeel van het leerproces te maken.
Evaluatietechnieken --- Basisonderwijs. --- Secundair onderwijs. --- Didactic evaluation --- Didactic strategies --- evaluatie (onderwijs) --- #KVHB:Evaluatie --- #KVHB:Toetsen --- #KVHB:Zelfevaluatie --- evalueren --- onderwijskunde --- toetsen --- 454.4 --- 474.4 --- Evaluatie --- Feedback --- Leren --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Portfolio's --- Projectonderwijs --- Reflecteren (Terugblikken) --- Toetsen --- Zelfevaluatie --- 454.5 --- Evalueren --- evalueren (ler) --- Evaluaties ; onderwijs --- Reflecteren --- Onderwijskunde --- 113746.jpg --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- evaluatie --- didactiek --- Onderwijs- en leermiddelen --- Didactische evaluatie --- Didactische werkvormen --- PXL-Education 2016 --- onderwijs --- basisonderwijs --- secundair onderwijs --- zelfreflectie --- communicatie --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Schoolmanagement --- Toets --- zelfevaluatie
Listing 1 - 10 of 42 | << page >> |
Sort by
|