Listing 1 - 10 of 42 << page
of 5
>>
Sort by

Book
Reflectie en intervisie door verpleegkundigen : praktijkboek voor de reflectieve professional
Author:
ISBN: 9789036829335 Year: 2023 Publisher: Houten Bohn Stafleu van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek helpt verpleegkundigen zich te ontwikkelen tot onderzoekende en reflectieve professionals met zelfkennis, compassie en morele gevoeligheid. Dat doet het met een waaier aan werkvormen en modellen voor reflectie en intervisie. Het is bedoeld om direct mee aan de slag te gaan, individueel of in een groep. Het boek is geschikt voor ervaren verpleegkundigen én verpleegkundigen in opleiding. Reflectie en intervisie door verpleegkundigen: Praktijkboek voor de reflectieve professional geeft een theoretisch kader voor reflectie en intervisie. Het boek behandelt communicatietheorieën die helpen om het eigen gedrag én dat van collega’s beter te begrijpen. De speelse, direct toepasbare werkvormen maken reflectie en intervisie leuk en uitdagend. Ook andere collegiale overlegvormen komen aan bod. Elk hoofdstuk bevat digitale oefenopdrachten en praktische werkbladen. Met dit boek kunnen verpleegkundigen tijdens en na hun opleiding zelfstandig of onder begeleiding reflecteren op stage of werk. Ook kunnen ze samen met collega’s intervisie uitvoeren. Zo komt actief werken met dit boek de kwaliteit van het beroep ten goede.

Keywords

reflectie --- reflecteren --- intervisie --- verpleegkunde --- KHM


Book
De reflectieve professional
Author:
ISBN: 9789046904039 9046964817 9046904032 Year: 2014 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Reflectie is een belangrijk onderdeel van de beroepsuitoefening van (toekomstige) sociale professionals in zorg, welzijn, onderwijs of de rechtspraktijk. Met dit zakboekje hebben zij de basisinformatie over reflectie op de eigen ontwikkeling als persoon en professional altijd direct bij de hand. De reflectieve professional koppelt wetenschappelijke informatie op inzichtelijke manier aan praktische toepassingen. Het boekje biedt 99 praktische handreikingen, onderverdeeld in de vijf rubrieken: wat, waarom, waartoe, hoe en met wie, voor het reflecteren van de professional op zichzelf, anderen en de omstandigheden.In overzichtelijke hoofdstukken zet dit compacte naslagwerk op een toegankelijke, speelse manier aan tot professionele reflectie. Er wordt beknopt weergegeven wat reflectie inhoudt en waarom het belangrijk is voor mensen die met mensen werken. Vervolgens krijgen lezers geschetst waartoe reflecteren leidt en hoe men kan reflecteren, alleen of met hulp van anderen. Daarin legt de auteur vooral de nadruk op toepassingen, vaardigheden en houdingen bij reflectie.www.coutinho.nl


Book
Reflecteren: handvatten voor verpleegkundigen
Authors: ---
ISBN: 9789059311763 Year: 2008 Publisher: Den Haag Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Reflecteren is een begrip dat verbonden is met de verpleegkundige beroepsuitoefening. Reflecteren doe je niet zo maar; er is een aanleiding voor. Veelal is dit een betekenisvolle gebeurtenis; een situatie die je hebt meegemaakt en waar je bewust over nadenkt. Door te reflecteren leer je het eigen handelen beter te doorgronden en hiervan te leren. Reflecteren leidt tot de ontwikkeling van een kritische, analytische verpleegkundige. Hierdoor draag je bij tot de verdere professionalisering van de verpleegkundige beroepsuitoefening. Reflecteren kun je individueel doen, op elk moment en op elke plaats. Je kunt dit ook samen met anderen doen bijvoorbeeld als onderdeel van het werk en/of tijdens intervisiebijeenkomsten.


Book
Reflecteren : de basis : op weg naar bewust en bekwaam handelen
Author:
ISBN: 9789001700003 Year: 2006 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Reflectie is een veel gehanteerde vorm van leren in het beroepsonderwijs, maar tegelijk ook een competentie die studenten zich aan moeten leren. Reflecteren is met name voor beginnende studenten een vrij abstracte aangelegenheid. Dit boek poogt een antwoord te geven op de vraag hoe je jezelf ontwikkelt van een persoon die niet bekend is met reflectie, tot een persoon die begint met en vaardig wordt in reflecteren: op weg naar bewust en bekwaam handelen. Reflecteren: de basis traint de student in eerste instantie te reflecteren op alledaagse situaties. Dit vormt een fundament om te kunnen reflecteren op toekomstige beroepssituaties. Het boek sluit aan bij de generieke bachelor competenties. De auteur geeft in dit boek de theoretische achtergrondinformatie, maar vooral hele praktische handvatten. De theorie wordt toegelicht met voorbeelden van good en bad practice en verduidelijkt aan de hand van voorbeeldcasussen. Studenten krijgen bovendien een stappenplan voorgelegd. In combinatie met een foutenanalyse en opdrachten voor zelfstudie kunnen ze hiermee hun vaardigheden oefenen. Reflecteren: de basis is specifiek bedoeld voor beginnende studenten aan een beroepsopleiding én voor beroepsbeoefenaren in relatiegerichte beroepen die (nog) niet getraind zijn in reflectie op hun handelen.


Book
Studeer actief : wegwijzer voor de beginnende student
Authors: ---
ISBN: 9789055746156 Year: 2008 Publisher: Baarn HB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studenten krijgen in dit boek een beeld van wat actief en succesvol studeren inhoudt en hoe ze dat kunnen doen. Daarbij is het van belang dat ze een studiestijl kiezen die bij hen past. Het boek bevat veel voorbeelden en handige tips. In het onderdeel over omgaan met de studiestof komen - naast geschreven bronnen - ook praktisch beeldmateriaal en simulaties binnen vakken of modulen aan de orde. Bij planning is er aandacht voor zowel de individuele planning als de planning in groepsverband. Het samenwerken in project- of onderwijsgroepen krijgt afzonderlijk aandacht. Naast tentamens en examens komen ook portfolio en nieuwere toetsvormen als assessment aan bod.


Book
Logica voor verpleegkundigen: de basis voor kritisch redeneren in de verpleegkunde
Authors: --- ---
ISBN: 9789059311985 Year: 2008 Publisher: Den Haag Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De veranderingen in de gezondheidszorg doen een beroep op het kritisch redeneren van verpleegkundigen en paramedici. In het hbo wordt dan ook in toenemende mate aandacht besteed aan het kritisch redeneren, waarbij studenten wordt geleerd om hun klinische keuzes zorgvuldig af te wegen en te verantwoorden. Het instrument dat hiervoor bij uitstek geschikt is, is de logica. In Logica voor verpleegkundigen worden de formele aspecten van logica zonder voorkennis voor iedereen toegankelijk gemaakt door de eenvoudige uitleg en de praktijkvoorbeelden. Denk hierbij aan de problemen die ontstaan bij de overdracht door vage definities; het verwarren van noodzakelijke en voldoende voorwaarden bij het stellen van diagnoses; problemen omtrent de causale relaties tussen symptomen en oorzaken en het trekken van betrouwbare conclusies bij het beoordelen van klinische keuzes bij het verpleegkundig handelen. Voor dat laatste biedt het boek de lezer twee beslissingsprocedures: het gebruik van Venn-diagrammen en de waarheidstafels die aan de hand van een stappenplan worden uitgelegd en toegelicht. Het boek is tevens te gebruiken als een naslagwerk bij het evalueren en beoordelen van onderzoeksresultaten en verpleegkundige handelingen.


Book
Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces
Authors: --- ---
ISBN: 9789043023368 Year: 2015 Publisher: Amsterdam Pearson Benelux

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt de verpleegkundestudent gestimuleerd kritisch na te denken over iedere fase van het verpleegkundig proces. Zo wordt bij het leren opstellen van een diagnose gelijktijdig uitgebreid aandacht besteed aan het diagnostisch proces. Een gedetailleerde uitleg over zorgplannen wordt ingeleid door een kritische reflectie op de keuze van resultaten en interventies. Op deze manier leren studenten de redenen voor hun klinische keuzes zorgvuldig af te wegen. Door middel van theorie en praktische oefeningen wordt in dit boek hetverpleegkundig proces grondig doorgenomen. Zo komen informatieverzamelingsmethoden, diagnostische redeneervaardigheden, het plannen van de verpleegkundige zorg, en het uitvoeren en evalueren van de zorgverleninguitvoerig aan de orde. Concrete voorbeelden, opdrachten en casussen helpen studenten de stof te begrijpen en toe te passen. Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces verdeelt het verpleegkundigproces in vijf fasen: anamnese, diagnose, planning, uitvoering, evaluatie.


Book
Leren van beroepservaring : het ontwikkelen van reflectievaardigheden: werkcahier
Authors: --- ---
ISBN: 9031345113 Year: 2005 Publisher: Houten Bohn Stafleu van Loghum


Book
Docenten leren reflecteren : systematische reflectie in de opleiding en begeleiding van leraren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9024416078 Year: 2002 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praktijk en onderzoek wijzen uit dat kunnen doorgroeien een belangrijke voorwaarde is voor het goed functioneren in het beroep van leraar. Voor het realiseren van de doorgroeicompetentie is systematisch reflecteren op de beroepspraktijk een belangrijke vaardigheid. Dit boek gaat in op de vraag hoe systematische reflectie aangepakt kan worden en welke instrumenten daarbij kunnen helpen.


Book
Evalueren om te leren : toetsen en beoordelen op school
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789046902530 Year: 2011 Publisher: Bussum Coutinho

Listing 1 - 10 of 42 << page
of 5
>>
Sort by