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The Key Themes in Ancient Philosophy series provides concise books, written by major scholars and accessible to non-specialists, on important themes in ancient philosophy that remain of philosophical interest today. In this volume Professor Wolfsdorf undertakes the first exploration of ancient Greek philosophical conceptions of pleasure in relation to contemporary conceptions. The book provides broad coverage of the ancient material, from pre-Platonic to Old Stoic treatments; and in the contemporary period, from World War II to the present. Examination of the nature of pleasure in ancient philosophy largely occurred within ethical contexts. In the contemporary period, the topic has, to a greater extent, been pursued within philosophy of mind and psychology. This divergence reflects the dominant philosophical preoccupations of the times. But Wolfsdorf argues that the various treatments are complementary. Indeed, the Greeks' examinations of pleasure were incisive, their debates vigorous and their results have enduring value for contemporary discussion
Philosophy, Ancient. --- Pleasure --- Philosophie ancienne --- Plaisir --- Philosophy --- Philosophie --- Philosophy, Ancient --- PHILOSOPHY / History & Surveys / Ancient & Classical --- History & Surveys --- Ancient & Classical. --- Ancient philosophy --- Greek philosophy --- Philosophy, Greek --- Philosophy, Roman --- Roman philosophy --- Arts and Humanities --- Philosophie grecque --- Plaisir (morale)
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Cet ouvrage collectif est le fruit d'un colloque sur les philosophies du plaisir qui a réuni philologues et philosophes, spécialistes de l'Antiquité et de la Renaissance, en juin 2004, à l'Université de Lille 3. Les études proposées analysent d'abord la formation des pensées du plaisir dans le monde antique et les débats qu'elles suscitèrent entre les différentes écoles, des grands théoriciens de l'Antiquité grecque jusqu'au début de l'ère chrétienne. Elles mettent aussi en évidence les réajustements et les discussions qui eurent lieu parfois au sein même des grandes familles philosophiques, chez les Cyrénaïques et les Épicuriens, mais aussi chez les Néoplatoniciens. On mesure alors combien l'Antiquité reste attachée à une pensée hédoniste dont la poésie latine s'est faite l'écho. En explorant ensuite le champ de la réception humaniste, ces travaux permettent d'évaluer la dette des philosophes de la Renaissance à l'égard de leurs prédécesseurs grecs et romains, mais aussi, dans un cadre politique, religieux et moral différent, de mieux cerner les enjeux d'une pensée du plaisir au sein de nouvelles configurations philosophiques, qu'il s'agisse de l'épicurisme chrétien d'un Lorenzo Valla ou de l'alliance d'épicurisme et de néoplatonisme chez Marsile Ficin. De glissements en réappropriations, un vaste corpus se dessine, en particulier de langue latine, assez délaissé jusqu'à présent et que ce recueil propose d'explorer.
Hedonism --- Hédonisme --- Pleasure --- Philosophy, Ancient --- Latin and classical Greek philosophy --- Criticism --- Klassieke oudheid. --- Renaissance. --- Hedonisme --- Plaisir --- Philosophie ancienne --- Philosophie de la Renaissance --- Hedonisme. --- Pleasure. --- Hédonisme --- Emotions --- Ethics --- Senses and sensation --- Utilitarianism --- Happiness --- Eudemonism --- Asceticism --- Philosophy --- Cyrenaics (Greek philosophy) --- Hedonism - Congresses --- Pleasure - Congresses --- Philosophy, Ancient - Congresses --- Plaisir (morale) --- Antiquité --- Congrès --- Renaissance
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Le plaisir à l'épreuve de la pensée' explore le lien complexe tissé par Platon entre plaisir et pensée dans le 'Protagoras', le 'Gorgias' et le 'Philèbe'. Le philosophe fait apparaître qu'il ne peut y avoir de plaisir sans calcul des plaisirs et donc sans usage de la raison. Bien plus, il montre que le plaisir a besoin de l?intelligence pour se constituer en tant que plaisir et s'éprouver comme tel. Mais il met aussi en scène le refus de la pensée et du discours philosophique par l'homme qui prône une vie de plaisirs sans mesure. Platon pose ainsi la question des limites du logos philosophique. L'enjeu de cette question est crucial : il s'agit de savoir comment parvenir à fonder une éthique acceptée par tous.
Pleasure. --- Reason. --- Plato. --- Plaisir (morale) --- Raison. --- Platon --- Mind --- Intellect --- Rationalism --- Emotions --- Ethics --- Senses and sensation --- Utilitarianism --- Happiness --- Hedonism --- Plato --- Aflāṭūn --- Aplaton --- Bolatu --- Platonas --- Platone --- Po-la-tʻu --- Pʻŭllatʻo --- Pʻŭllatʻon --- Pʻuratʻon --- Πλάτων --- אפלטון --- פלאטא --- פלאטאן --- פלאטו --- أفلاطون --- 柏拉圖 --- 플라톤 --- Платон --- プラトン --- Philebus (Plato) --- Gorgias (Plato) --- Protagoras (Plato) --- Pleasure --- Reason
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Human lives are full of pleasures and pains. And humans are creatures that are able to think: to learn, understand, remember and recall, plan and anticipate. Ancient philosophers were interested in both of these facts and, what is more, were interested in how these two facts are related to one another. There appear to be, after all, pleasures and pains associated with learning and inquiring, recollecting and anticipating. We enjoy finding something out. We are pained to discover that a belief we hold is false. We can think back and enjoy or be upset by recalling past events. And we can plan for and enjoy imagining pleasures yet to come. This book is about what Plato, Aristotle, the Epicureans and the Cyrenaics had to say about these relationships between pleasure and reason.
Epicureans (Greek philosophy). --- Pleasure. --- Reason. --- Learning. --- Epicuriens --- Plaisir --- Raison --- Apprentissage --- Plato. --- Aristotle. --- Reason --- Epicureans (Greek philosophy) --- Pleasure --- Épicurisme --- Plaisir (morale) --- Aristote, --- Platon, --- Critique et interprétation --- Aristote --- Critique et interprétation. --- Learning process --- Comprehension --- Education --- Mind --- Intellect --- Rationalism --- Emotions --- Ethics --- Senses and sensation --- Utilitarianism --- Happiness --- Hedonism --- Philosophy, Ancient --- Aristoteles --- Aristotle --- Aristotile --- Plato --- Platon --- Platone --- Platoon --- Épicurisme. --- Raison. --- Vernunft. --- Aristoteles, --- Plato, --- Arisṭāṭṭil --- Aristo, --- Aristotel --- Aristotele --- Aristóteles, --- Aristòtil --- Arisṭū --- Arisṭūṭālīs --- Arisutoteresu --- Arystoteles --- Ya-li-shih-to-te --- Ya-li-ssu-to-te --- Yalishiduode --- Yalisiduode --- Ἀριστοτέλης --- Αριστοτέλης --- Аристотел --- ארסטו --- אריםטו --- אריסטו --- אריסטוטלס --- אריסטוטלוס --- אריסטוטליס --- أرسطاطاليس --- أرسططاليس --- أرسطو --- أرسطوطالس --- أرسطوطاليس --- ابن رشد --- اريسطو --- Pseudo Aristotele --- Pseudo-Aristotle --- アリストテレス --- Aflāṭūn --- Aplaton --- Bolatu --- Platonas --- Po-la-tʻu --- Pʻŭllatʻo --- Pʻŭllatʻon --- Pʻuratʻon --- Πλάτων --- אפלטון --- פלאטא --- פלאטאן --- פלאטו --- أفلاطون --- 柏拉圖 --- 플라톤 --- Платон --- プラトン
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