Narrow your search

Library

Thomas More Mechelen (6)

LUCA School of Arts (5)

Odisee (5)

Thomas More Kempen (5)

UCLL (5)

VIVES (5)

KU Leuven (4)

UGent (4)

ULiège (4)

ULB (3)

More...

Resource type

book (6)

digital (1)


Language

English (3)

French (2)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2022 (1)

2019 (1)

2010 (1)

2005 (1)

2000 (1)

More...
Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Le Care Au Coeur de la Pandémie.
Authors: ---
ISBN: 2763756352 Year: 2022 Publisher: Quebec : Les Presses de l'Université Laval,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"La pandémie de COVID-19 témoigne à vif comment, dans nos sociétés modernes, les liens sociaux ont été fragilisés en mettant à nu la vulnérabilité de tous, de chacun et chacune. Nous avons aussi découvert collectivement comment, le care, entendu dans l'un de ses sens, celui di prendre soin, était au coeur de tous nos liens sociaux et qu'il tissait la trame de notre société. Tout à coup, certains travailleurs essentiels, qui étaient souvent des travailleuses essentielles, sont devenues visibles et, parfois, reconnues. De nombreuses personnes, en revanche, se sont retrouvées dans des situations d'extrême vulnérabilité. Certaines institutions essentielles se sont avérées fragiles ou dysfonctionnelles. Pour faire face à ces ébranlements sociaux profonds, les gouvernements occidentaux se sont souvent tournés vers un techno-solutionnisme numérique et ils ont fait usage d'une rhétorique guerrière se voulant mobilisatrice. Cet ouvrage collectif explore les facettes de ces vulnérabilités individuelle, collective et institutionnelle qui se sont manifestées pendant la pandémie de COVID-19. Il met en évidence comment le care, qui ne se limite pas à sa dimension de prendre soin, est à la fois ce qui nous a permis de tenir ensemble, mais aussi ce à quoi nous tenons. Les textes réunis ici interrogent donc à partir de la théorie du care, différents enjeux cruciaux de la pandémie, en particulier, la crise de la responsabilité et de la démocratie, l'invisibilité du travail des femmes et des immigrants et immigrantes, la gestion des risques et les solutions numériques, la collecte des données personnelles à des fins de santé publique, le prendre soin face à la mort, la résilience collective."--Page 4 de la couverture.


Book
Accueil en exclusion : quête de collectif, quête de soi
Authors: ---
ISBN: 9782874632310 2874632317 287463607X 2875581686 Year: 2010 Volume: *2 Publisher: Louvain-la-Neuve : Presses universitaires de Louvain,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Il est devenu aujourd’hui de plus en plus difficile de faire entendre la parole de ceux qui sont considérés comme exclus, marginaux, surnuméraires, désocialisés. C’est pourtant là l’enjeu du livre de Françoise Duby. En quoi les instances d’accueil et autres dispositifs disponibles dans le secteur de l’exclusion sont-ils au premier chef concernés par le maintien ou non de l’exclusion sociale ? Pour avoir vécu un temps avec la marginalité urbaine de la rue, F. Duby retrouve une nouvelle fois, à la maison d’accueil, les mêmes zones de sens éclatés, le même vide. Elle constate le même manque de profondeur des formations des accueillants, le même auto-enfermement sur des cercles très appauvris de socialité, de compétences… Comment échapper à l’auto-destruction, comment devenir un individu capable d’affronter les épreuves de la ville, de la vie ? Les réponses esquissées dans ce livre nous font percevoir l’enjeu décisif d’une écoute démocratique, d’un travail de recomposition des lieux d’accueil pour subvertir les jeux défensifs, les parcours brinqueballants, la servitude par trop volontaire.

The right to learn : educational strategies for socially excluded youth in Europe
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 1861342888 9786612318931 1282318934 1847425208 9781847425201 9781861342881 Year: 2000 Publisher: Bristol The Policy Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This book reports on a wide-ranging research study into education and social exclusion in Europe. It explores differing strategies to improve educational success among disadvantaged children. The study reflects the diversity in systems and policies that currently exist, assesses their relative success, and makes suggestions for good practice.

Quartiers populaires : l'école et les familles
Author:
ISBN: 2729705929 2729710566 9782729705923 Year: 1998 Publisher: Lyon : Presses universitaires de Lyon,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La question des relations entre les familles et l'école est une question d'actualité dans les quartiers populaires. Analysant ces relations et les élargissant aux relations avec les animateurs des actions de « soutien scolaire », ce livre montre qu'elles ne peuvent être réduites aux seules questions de la scolarité des enfants. Elles engagent plus profondément une confrontation entre deux logiques divergentes : à un pôle, les logiques scolaires, qui s'inscrivent dans le mode de socialisation dominant dans notre société, le mode scolaire de socialisation ; à l'autre pôle, les logiques socialisatrices des familles populaires, logiques dominées et non légitimes. L'étude de cette confrontation est conduite à travers l'analyse des représentations réciproques, des pratiques socialisatrices des familles, de leurs attentes et de leurs pratiques à l'égard de l'école, des actions mises en œuvre en direction des familles et des résistances de ces dernières aux logiques scolaires. Ce livre apporte un éclairage sur les problèmes de la scolarisation dans les quartiers populaires tout en rejoignant les débats sociologiques à propos des cultures populaires et des relations des classes populaires avec le monde dominant.

Handbook of resilience in children
Authors: ---
ISBN: 0306485710 0387303332 9786610816040 128081604X 0306485729 9780306485718 Year: 2005 Publisher: New York (N.Y.) Kluwer Academic

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Even the most significant technological and medical advances of the 21st century have been tempered by the increasing risk posed to children in the form of such stressors as poverty, victimization, and family dysfunction. To overcome such challenging societal pressures, children must become skilled in navigating through these turbulent times. With the proper support from parents, extended families, and communities, children are much more likely to experience positive development rather than dysfunction in their adult lives. To help children overcome the everyday obstacles they face - that is, to beat the odds - the Handbook of Resilience in Children gathers into one volume the current scientific theory, clinical guidelines, and real-world interventions to address such issues as: The role of resilience in overcoming trauma, adversity, and abuse. The relationship between resilience and other protective factors. Resilience differences between boys and girls. Measuring and evaluating resilience in clinical practice. Using resilience in interventions with children and families. Examples of school and community resilience-building programs. The Handbook addresses ways in which the hypothetical and theoretical concepts of resilience can be applied in practice. It provides clinicians, academics, and mental health professionals with the information needed to affect positive youth development. "Drs. Brooks and Goldstein have gathered several of the prime movers in the fields of psychology, education, and social work and asked them to reflect upon the role and function of resilience from their unique vantage points. The result is a comprehensive, detailed, transdisciplinary examination of the impact of resiliency as well as specific strategies to foster this crucial trait in children and youth. The Handbook of Resilience in Children provides us with a compass and a roadmap as we undertake this challenging journey with the children in our charge." Richard D. Lavoie, M.A., M.Ed. Visiting Professor Simmons College, Boston Author of It’s So Much Work to Be Your Friend "Given the many challenges and stresses facing our youth today, the Handbook of Resilience in Children is an important new contribution. It provides a range of research perspectives and recommendations that can be very helpful to mental health professionals, researchers, and clinicians. In addition, it is useful in thinking about the needs of children across the socioeconomic spectrum and those experiencing stress as a result of various conditions. Most important, the focus on resilience rather than pathology is welcome and useful." James P. Comer, M.D., Associate Dean Maurice Falk Professor of Child Psychiatry Yale Child Study Center School of Medicine.

Keywords

Resilience (Personality trait) in children --- Résilience chez l'enfant --- Resilience (Personality trait) in children. --- Child psychology. --- Developmental psychology. --- Social work. --- Applied psychology. --- Psychology, clinical. --- Child and School Psychology. --- Education, general. --- Social Work. --- Psychotherapy and Counseling. --- Clinical Psychology. --- Clinical psychology. --- Applied psychology --- Psychagogy --- Psychology, Practical --- Social psychotechnics --- Psychology --- Benevolent institutions --- Philanthropy --- Relief stations (for the poor) --- Social service agencies --- Social welfare --- Social work --- Human services --- Development (Psychology) --- Developmental psychobiology --- Life cycle, Human --- Psychiatry --- Psychology, Applied --- Psychological tests --- #PBIB:2005.2 --- #PBIB:gift 2005 --- Child psychology --- School psychology. --- Education. --- Psychotherapy. --- Counseling. --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Psychology, School --- Behavior, Child --- Child behavior --- Child study --- Pediatric psychology --- Child development --- Developmental psychology --- Counselling --- Helping behavior --- Clinical sociology --- Interviewing --- Personal coaching --- Social case work --- Therapy (Psychotherapy) --- Mental illness --- Mental health counseling --- Education --- Treatment --- Enfant --- Pauvreté --- Personnes socialement défavorisées --- Violence --- Contexte environnemental --- Résilience --- Violence familiale


Book
Migrant integration in a changing Europe : immigrants, European citizens, and co-ethnics in Italy and Spain
Author:
ISBN: 9780268104375 9780268104399 9780268104405 0268104395 0268104409 Year: 2019 Publisher: Notre Dame, Ind. University of Notre Dame Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"In this rich study, Roxana Barbulescu examines the transformation of state-led immigrant integration in two relatively new immigration countries in Western Europe: Italy and Spain. The book is comparative in approach and seeks to explain states' immigrant integration strategies across national, regional, and city-level decision and policy making. Barbulescu argues that states pursue no one-size-fits-all strategy for the integration of migrants, but rather simultaneously pursue multiple strategies that vary greatly for different groups. Two main integration strategies stand out. The first one targets non-European citizens and is assimilationist in character and based on interventionist principles according to which the government actively pursues the inclusion of migrants. The second strategy targets EU citizens and is a laissez-faire scenario where foreigners enjoy rights and live their entire lives in the host country without the state or the local authorities seeking their integration"--

Keywords

Social policy --- Migration. Refugees --- International private law --- Italy --- Spain --- Immigrants --- Emigrants --- Foreign-born population --- Foreign population --- Foreigners --- Migrants --- Persons --- Aliens --- Cultural assimilation --- Europe --- Italia --- Italian Republic (1946- ) --- Italianska republika --- Italʹi︠a︡nskai︠a︡ Rėspublika --- Italie --- Italien --- Italii︠a︡ --- Italii︠a︡ Respublikasi --- Italiĭsʹka Respublika --- Itālija --- Itālijas Republika --- Italijos Respublika --- Italikē Dēmokratia --- Īṭāliyā --- Italiya Respublikasi --- It'allia --- It'allia Konghwaguk --- İtalya --- İtalya Cumhuriyeti --- Iṭalyah --- Iṭalye --- Itaria --- Itaria Kyōwakoku --- Jumhūrīyah al-Īṭālīyah --- Kgl. Italienische Regierung --- Königliche Italienische Regierung --- Laško --- Lýðveldið Ítalía --- Olasz Köztársaság --- Olaszország --- Regno d'Italia (1861-1946) --- Repubblica italiana (1946- ) --- Republiḳah ha-Iṭalḳit --- Włochy --- Yidali --- Yidali Gongheguo --- Ιταλική Δημοκρατία --- Ιταλία --- Итальянская Республика --- Италианска република --- Италия --- Италия Республикаси --- Італьянская Рэспубліка --- Італія --- Італійська Республіка --- איטאליע --- איטליה --- רפובליקה האיטלקית --- إيطاليا --- جمهورية الإيطالية --- イタリア --- イタリア共和国 --- 意大利 --- 意大利共和国 --- 이탈리아 --- 이탈리아 공화국 --- Sardinia (Italy) --- Espagne --- Espainiako Erresuma --- España --- Espanha --- Espanja --- Espanya --- Estado Español --- Hispania --- Hiszpania --- Isupania --- Kingdom of Spain --- Regne d'Espanya --- Reiaume d'Espanha --- Reino de España --- Reino d'Espanya --- Reinu d'España --- Sefarad --- Sepharad --- Shpanie --- Shpanye --- Spanien --- Spanish State --- Supein --- イスパニア --- スペイン --- Emigration and immigration --- Government policy. --- Émigration et immigration --- Integration sociale --- Immigres --- Social integration. --- Emigration and immigration. --- Social integration --- Études de cas. --- Politique publique --- Acculturation --- Cultural assimilation. --- Assimilation (Sociology) --- Immigration --- International migration --- Migration, International --- Population geography --- Colonization --- Inclusion, Social --- Integration, Social --- Social inclusion --- Sociology --- Belonging (Social psychology) --- Émigrants --- Et les émigrés --- Émigrés --- Et l'immigration --- Et les travailleurs étrangers --- Expatriés --- Population d'origine étrangère --- Cohésion sociale --- Inclusion sociale --- Insertion --- Insertion sociale --- Intégration --- Intégration culturelle --- Réinsertion sociale --- Réintégration sociale --- Resocialisation --- Appartenance --- Centres d'hébergement et de réinsertion sociale --- Clauses sociales --- Coopératives sociales --- Entreprises d'insertion --- Groupes d'entraide mutuelle --- Marginalité --- Missions locales --- Personnes socialement défavorisées --- Ségrégation --- Vivre-ensemble --- Contrat insertion - Revenu minimum d'activité --- Inclusion numérique --- Insertion professionnelle --- Méthode IOD --- Revenu minimum d'insertion --- Sociologie --- Émigration --- Expatriation --- Homme --- Migrations internationales --- Mobilité internationale --- Mouvements migratoires --- Assimilation --- Colonisation --- Immigrés --- Migrations --- Migrations de peuples --- Réfugiés --- Théorie du grand remplacement --- Travailleurs étrangers --- Exil --- Main-d'oeuvre --- Métaspora --- Migration de retour --- Migrations d'agrément --- Rapatriement --- Transferts de population --- Transnationalisme --- Géographie de la population --- Mobilité spatiale --- psychologie sociale --- sociologie --- Exclusion sociale

Listing 1 - 6 of 6
Sort by