Listing 1 - 10 of 69 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Steeds meer basisscholen werken met geïntegreerde lesmethoden, waarbij de samenhang tussen de afzonderlijke vakken in relatie tot een onderwijsthema centraal staat. Het combineren van de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek, taal en rekenen kan unieke en belangrijke invalshoeken bieden voor onderwerpen die op de basisschool worden behandeld. Door deze vakgebieden met elkaar te verbinden leren leerlingen om ontwikkelingen in de wereld beter te begrijpen en in een bredere context te plaatsen. Praktische didactiek voor geïntegreerd zaakvakonderwijs is het eerste boek dat (toekomstige) leerkrachten in het basisonderwijs helpt om een eigen visie te vormen op geïntegreerd zaakvakonderwijs en om zelf geïntegreerde lessen te ontwerpen. Het boek bestaat uit vier delen. Deel A behandelt opvattingen van onderwijsdenkers over de voor- en nadelen van geïntegreerd zaakvakonderwijs, terwijl in deel B de didactiek van de afzonderlijke zaakvakken en de integratie van taal en rekenen centraal staan. In deel C schetsen de auteurs verschillende praktische manieren om geïntegreerde lessen en projecten vorm te geven. Deel D bevat praktische aanwijzingen en punten ter overweging voor leerkrachten die kiezen voor geïntegreerd zaakvakonderwijs. Dit boek is geschreven voor pabostudenten en voor leerkrachten in het basisonderwijs.
Didactics --- didactiek --- basisonderwijs --- Vakkenintegratie --- Didactic strategies --- Basisonderwijs ; didactiek --- onderwijspraktijk
Choose an application
Pedagogiek in de onderwijspraktijk biedt ondersteuning bij het ontwikkelen van een eigen visie en een geïntegreerde benadering van pedagogisch handelen in het onderwijs. Het boek bespreekt drie dimensies van de pedagogische visie: de pedagogische opdracht, het pedagogisch klimaat en het pedagogisch perspectief op de leeromgeving. Hierbij is er specifieke aandacht voor passend onderwijs, omgaan met diversiteit en voor het samenwerken met ouders en met andere educatieve professionals in en rond de school. In de laatste hoofdstukken plaatst de auteur de geïntegreerde pedagogische aanpak in een breder maatschappelijk kader. Met behulp van de geboden theorie en de illustratieve voorbeelden kunnen (aankomende) leraren een goed onderbouwde visie op pedagogisch handelen vormen. (Bron: www.epo.be)
Educational sciences --- onderwijspraktijk --- pedagogiek --- 120048.jpg --- Pedagogie --- Didactiek --- competenties --- Brede school --- Ouderparticipatie --- Leraren --- Pedagogisch klimaat --- Adaptief onderwijs --- ouderparticipatie --- opvoedkunde --- burgerschapsvorming --- pedagogisch handelen --- Onderwijspraktijk --- 450.4 --- Lager onderwijs --- Pedagogiek --- Passend onderwijs --- Relatie ouder - school --- Diversiteit --- Relatie school - ouder --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
Leraren worden tegenwoordig geconfronteerd met tal van uitdagingen en zelfs bedreigingen. Denk maar aan administratieve verplichtingen, de druk om voortdurend verantwoording af te leggen en de digitale vervreemding. Velen ervaren dat ze niet meer ten volle de rol van leraar kunnen vervullen.Wat een leraar tot leraar maakt schetst een portret van de leraar dat de waarde van het leraarschap positief benadrukt. Het vat leraar zijn op als een specifieke manier om in het leven te staan. Pas als we deze zijnswijze goed begrijpen en een rijke taal ontwikkelen om het leraarschap te beschrijven, kunnen we de genoemde uitdagingen aanpakken die leraren belemmeren in waar het in lesgeven werkelijk om draait.Dit boek brengt een aantal kernideeën bijeen die nodig zijn om te verhelderen waarin het leraar zijn zich onderscheidt van andere beroepen. Het gaat meer bepaald over vorming, educatieve gelijkheid, zaakgericht onderwijzen en het belichamen van liefde voor een gedeelde wereld.https://www.lannoocampus.be/nl/wat-een-leraar-tot-leraar-maakt
Onderwijs --- Leraar --- Beroepsprofiel --- Professionele houding --- Onderwijspraktijk --- Vakmanschap --- Expertise --- Beeldvorming --- Kennisontwikkeling --- Autonomie --- Authenticiteit --- Pedagogiek --- Didactiek --- Digitale didactiek --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- lerarenberoep --- didactiek --- coaching --- onderwijspraktijk --- leraren --- leraren-leerling relatie --- lerarenbegeleiding
Choose an application
Wat echt werkt bij kinderen met autisme is een praktische gids waarin je ontdekt wat autisme precies is, wat de belangrijkste tien behoeften van deze kinderen zijn en hoe je ze daarin kunt ondersteunen. Het boek biedt concrete tools en eenvoudige strategieën aan, zodat je als (groot)ouder, leerkracht, therapeut of (bege)leider anders en beter kunt leren omgaan met deze kinderen.Als je de specifieke eigenschappen, mogelijkheden, beperkingen en behoeften van een kind met autisme beter leert kennen, zie je hun gedrag in een ander daglicht. Hierdoor kun je het kind beter snappen, meer begrip opbrengen voor als het moeilijk gaat en gerichter strategieën inzetten om positieve momenten te creëren, thuis of in de klas. Deze kinderen kunnen dan (opnieuw) een fijne relatie ontwikkelen met zichzelf, met jou en met andere belangrijke mensen in hun leven.https://www.standaardboekhandel.be/p/wat-echt-werkt-bij-kinderen-met-autisme-9789464011531
Autismespectrumstoornis --- Kind --- Social psychology --- Didactics --- leermoeilijkheden --- inclusief onderwijs --- gedragsstoornissen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- onderwijspraktijk --- leraren-leerling relatie --- zorgverbreding --- Orthopedagogics --- Autismespectrumstoornissen ; kinderen
Choose an application
Provides strategic talking points, conversation starters, and ready-made tools needed to explain how formative assessment improves student learning and achievement, and guides school leaders in working with teachers to make formative assessment an integral part of their classrooms.
Didactic evaluation --- assessments (onderwijs) --- evaluatie (onderwijs) --- onderwijspraktijk --- lerarenopleiding --- United States --- Teachers --- In-service training. --- Educational evaluation --- Group work in education
Choose an application
Een fijne sfeer op school en in de klas is een voorwaarde voor goed onderwijs. Lessen in orde laat zien hoe (toekomstige) docenten een vriendelijke en veilige omgeving kunnen creëren waarin leerlingen optimaal kunnen leren. Het praktische handboek maakt ze bewuster van de eigen rol bij het ontstaan van bepaald gedrag van leerlingen en reikt instrumenten aan om lessen in orde te krijgen en te houden.https://www.coutinho.nl/nl/lessen-in-orde-9789046908051
Didactiek --- Basisonderwijs --- Gedragsproblemen --- Klassenmanagement --- Klasmanagement --- Initial didactic situation --- Didactic strategies --- klassenmanagement --- lerarenberoep --- onderwijspraktijk --- didactische werkvormen --- lerarenopleiding --- Tucht --- Gedragsprobleem
Choose an application
jenaplanonderwijs --- Educational sciences --- onderwijs --- opvoeding --- 453.6 --- Jenaplanonderwijs --- didactiek --- leidinggeven --- pedagogiek --- 433.1 ) * OPVOEDINGSSTIJLEN --- 453.6 ) Jenaplanonderwijs --- onderwijsmethode --- onderwijspraktijk --- onderwijsstijlen --- pedagogie
Choose an application
In dit boek bieden Martin Bootsma en Eva Naaijkens een eenvoudige en efficiënte, schoolbrede kwaliteitsaanpak, die het onderwijs leuker, interessanter en beter maakt. Hierbij wordt uitgegaan van de ontplooiing van vakmanschap en professionaliteit: iedereen is betrokken bij de ontwikkeling van de kennis en kunde van het team, zodat een school het verschil kan maken voor haar leerlingen.Deze aanpak vormt een leidraad voor docenten en schoolleiders om de visie van de school daadwerkelijk uit te voeren, overzicht te houden, de werkdruk te verlagen, en de schoolprocessen te versterken. Het geeft een school, team, of sectie houvast bij het maken van keuzes en het planmatig uitwerken, evalueren en borgen daarvan. Het helpt bij het beantwoorden van vragen als: Welke doelen streven we na? Welke waarde voegt dit toe aan ons onderwijs? De meest gangbare en ondersteunende processen worden eenvoudig en functioneel vastgelegd in ambitie- en kwaliteitskaarten.Het primaire proces kan hierdoor weer centraal komen te staan, waardoor docenten tijd kunnen besteden aan dingen die echt belangrijk zijn: leerlingen, ouders en collega's.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/en-wat-als-we-nu-weer-eens-gewoon-gingen-lesgeven-in-het-voortgezet-onderwijs-pica
Onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Schoolontwikkeling --- Schoolmanagement --- Werklast --- Secundair onderwijs --- Professionele ontwikkeling --- Lerarenberoep --- Schoolleiders --- Onderwijsbeleid --- Werkdruk --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- Didactic strategies --- onderwijssociologie --- onderwijsmethoden --- onderwijsorganisatie --- onderwijspraktijk
Choose an application
We horen voortdurend oproepen dat leraren hoge verwachtingen moeten hebben, maar wat dit in de praktijk betekent wordt nooit duidelijk gemaakt. 'Leraren met hoge verwachtingen' beschrijft de overtuigingen en werkwijzen van leraren met hoge verwachtingen en biedt leraren praktische handvatten om hun lessen te verbeteren en hun onderwijs anders in te richten. Zo ontstaan klassen waarin van alle leerlingen een veel hoger leerniveau wordt verwacht dan leraren voorheen misschien voor mogelijk hielden. Het boek laat aan de hand van zowel wetenschappelijk onderzoek als praktische voorbeelden zien hoe de leerprestaties van leerlingen kunnen verbeteren.'Leraren met hoge verwachtingen' onderzoekt drie belangrijke thema’s waarop leraren met hoge verwachtingen zich wezenlijk onderscheiden: de manier waarop zij leerlingen in de les groeperen om te leren, de manier waarop zij een zorgzaam klasklimaat creëren en de manier waarop zij doelen stellen om leerlingen te motiveren, autonomie te bevorderen en beheersingsleren (‘mastery learning’) te stimuleren.
Didactiek --- Leerprestaties --- Kwaliteitszorg --- Onderwijskwaliteit --- Affective and dynamic functions --- Social psychology --- Educational psychology --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- onderwijspraktijk --- didactische werkvormen --- lerarenopleiding --- lesgeven
Choose an application
Dit boek wil beleidsmakers inspireren en leerkrachten ondersteunen om - in verbinding met alle actoren - werk te maken van inclusief onderwijs.Als we spreken over inclusief onderwijs, dan hebben we het over mensenrechten: het recht op goed onderwijs, in de eigen nabije regio, met kinderen uit de buurt. Zijn we ons goed bewust van onze verantwoordelijkheid in onderwijs wetende dat segregatie in onderwijs vaak leidt tot segregatie in de rest van het leven? Een inclusieve school is namelijk geen einddoel, het is een middel om cultuur te beleven, om zich te ontplooien, om vriendschappen en sociale vaardigheden te ontwikkelen en om kennis op te doen. Inclusie gaat over rechtvaardigheid en over het lef hebben om samen te zoeken naar de sleutel om een kind te laten floreren in de eigen omgeving, nu en in de toekomst.Inclusief onderwijs vraagt om een transformatie van ons huidige onderwijs: met ruimte voor samenwerking binnen en buiten de klas, met aandacht voor diverse perspectieven en complexiteit, lef, creatieve routes en onverwachte oplossingen.Het gaat niet om inclusief, inclusiever, inclusiefst, maar om een 'echt' streven naar eerlijke samenwerking en inclusie. Nepparticipatie is wat vermeden moet worden: daarom zetten we 'belonging' in dit boek centraal. Er mogen zijn, is niet genoeg. Het gaat om erbij horen, van betekenis kunnen zijn.Diverse stemmen weerklinken in het boek: kinderen, ouders, leraren en andere onderwijsprofessionals, onderzoekers, wetenschappers. We gaan hierbij de complexiteit van de realiteit niet uit de weg. De verschillende perspectieven schuren en nodigen de lezer uit om mee te stappen in de ongemakkelijkheid van deze realiteit en om verantwoordelijkheid op te nemen.https://gompel-svacina.eu/product/perspectieven-op-inclusief-onderwijs/
Inclusief onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Inclusie --- Recht op onderwijs --- Interprofessioneel werken --- 720 Onderwijs --- 750 Onderwijspersoneel --- School management --- onderwijsbeleid --- inclusief onderwijs --- Sociology of education --- Orthopedagogics --- onderwijsorganisatie --- onderwijspraktijk
Listing 1 - 10 of 69 | << page >> |
Sort by
|