Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Wie met kinderen werkt, weet wat je kunt bereiken met een glimlach, een knipoog, een opgestoken duim. Ze kunnen een brug slaan en bijdragen aan een positieve sfeer.Dit reuzekleine boekje bestaat uit 22 inspirerende teksten.. Bij elke tekst is een waarde gekozen die de tekst in een ruimer perspectief plaatst.
* 889.7 --- poëzie --- kinderpoëzie --- waarden --- voordrachtenbundels voor kinderen --- Poëzie --- Gebeden --- Waardevorming --- Morele opvoeding --- Bezinningsteksten --- Gebed --- Bezinningstekst --- Duits --- België --- China --- Nederlands --- Zinsleer --- Linguïstiek
Choose an application
Eerlijk delen. De waarheid spreken. Tegen je verlies kunnen. Met de gevoelens van anderen rekening houden.Welke morele waarden zijn van fundamenteel belang om een vitale, rechtvaardige en vrije samenleving mogelijk te maken? Hoe brengen we kinderen deze waarden zo bij dat ze een leven lang daar vorm aan willen blijven geven? Wat is de rol van emoties?In De morele intuïtie van kinderen verbindt Tom Kroon inzichten uit de ethiek met gegevens uit de ontwikkelingspsychologie en plaatst deze in een pedagogisch kader. Belangrijke waarden komen aan bod, zoals fatsoen en rechtvaardigheid, vrijheid en tolerantie.Naast onmisbare persoons- en burgerschapswaarden worden de daartoe noodzakelijke gezindheden (deugden) aan de orde gesteld. Aparte hoofdstukken zijn gewijd aan de ontwikkeling van het empathisch vermogen, het cultiveren van gevoelens als compassie, verontwaardiging en spijt en de betekenis van disciplineren. De auteur wijst ook op het belang van een gezond geweten voor de vrije en verantwoordelijke mens. In het slothoofdstuk komen in vogelvlucht enkele grenzen aan bod waar opvoeders door de moderne samenleving en door de specifieke aanleg van sommige kinderen op stuiten.Tom Kroon geeft tal van adviezen voor (aanstaande) (ped)agogische hulpverleners, werkers in het onderwijs, het vormingswerk en het jeugdwerk en geïnteresseerde ouders. Daarnaast verdiept hij met dit boek het (ped)agogisch inzicht.Tom Kroon is wijsgerig en historisch pedagoog. Hij gaf les in het basis-, voortgezet en hoger beroepsonderwijs. Eerder publiceerde hij de theoretische toelichting bij een methode morele vorming en stelde hij een brochure voor ouders samen (Zo zijn onze manieren). Hij maakt ook deel uit van de redactie van Pedagogiek in Praktijk Magazine (PIP).(Bron: https://www.swpbook.com/boeken/80/opvoeden/1763/de-morele-intuitie-van-kinderen)
ontwikkelingspsychologie --- ethiek --- 159.98 --- 17 --- emotionele opvoeding --- Educational sciences --- ethische opvoeding --- opvoedingstips --- relationele vorming --- socio-emotionele opvoeding --- pedagogiek --- respect --- PXL-Healthcare 2015 --- opvoedkunde --- ethische aspecten --- Morele opvoeding --- Waarden --- Normen --- Verantwoordelijkheid --- Vrijheid --- Geweten --- Opvoeding en onderwijs --- 476.8 --- filosoferen met kinderen --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Waarde (ethiek) --- Norm (standaard) --- Opvoeding --- Onderwijs --- Norm (gedragsregel)
Choose an application
27
Pedagogiek en onderwijskunde --- Waardevorming --- Didactische theorieën. --- Onderwijs. --- onderwijsfilosofie --- waardenonderwijs --- Teaching --- onderwijs --- opvoeding --- #PBIB:+107.10 --- Academic collection --- Communicatie --- #A0206A --- 720 Onderwijs --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Waarden --- basiscompetenties --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- pedagogie --- waarden --- 450.41 --- 456.8 --- Buitengewoon secundair onderwijs --- Consumentenopvoeding --- Filosoferen met kinderen --- Morele opvoeding --- Onderwijs --- Onderwijsvisies --- Opvoeding (Pedagogie) --- Opvoedkunde (Pedagogiek) --- dsofie (Onderwijsvisie) --- filosofie --- kinderen --- morele vorming --- pedagogiek --- waardeopvoeding --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs (bijzonder onderwijs) --- Filosofie met kinderen --- Onderwijsvisie --- Waarden (normen) --- 433.2 ) Morele en religieuze opvoeding --- 450.4 --- filosoferen --- morele opvoeding --- onderwijskunde (ler) --- opvoedend onderwijs --- waardecommunicatie (ler) --- Onderwijs en opvoeding --- Opvoedend onderwijs --- Waarden --- kunst --- BSO --- Beroepsonderwijs --- Kinderen en consumptie --- Lagere school: pedagogisch project --- Lerarenberoep --- Onderwijs: waarden --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Vormingsgebieden --- Opvoeding en onderwijs --- Ethiek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Waarde (ethiek) --- Godsdienst --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
Ouders, opvoeders, leekrachten en therapeuten willen kinderen zien ontwikkelen. Dit kan alleen wanneer het kind daartoe wordt gestimuleerd. Hoe groter de kwaliteit van de stimuli van de volwassene, hoe groter de ontwikkelingskansen van het kind. Maar welke prikkels stimuleer ik als volwassene bij mijn kind? En aan welke kwaliteitsnormen moet mijn interactie voldoen opdat het kind mijn stimulans opneemt en eruit leert? Het antwoord daarop is de behoefte die in elke opvoedingssituatie dezelfde is en daardoor het specifieke van opvoeding, onderwijs en therapie overstijgt: de nood van elk kind aan mediatie. In dit boek wordt een antwoord geformuleerd op deze vragen. De auteur ging daarvoor te rade bij onder meer R. Feuerstein, P.S. Klein, F. Cuvelier, C. Haywood en K. Greenberg.
416.23 --- ontwikkelingspsychologie --- Feuersteinmethode --- zelfredzaamheid --- Identiteit --- opvoeding --- cognitieve ontwikkeling --- Reuven Feuerstein --- psychologie --- 415.4 --- Motivatie --- Ontwikkeling van kinderen --- Waardevorming --- Zelfsturing --- Ontwikkelingspsychologie --- 062312.jpg --- opvoedkunde --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot ca. 13 jaar --- geheugen, leren, leerpsychologie, kennen, denken, begaafdheid en fantasie --- Developmental psychology --- Educational sciences --- ontwikkeling van het kind --- Pupil counseling. Pupil guidance --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- 37.013 --- Ontwikkeling --- Opvoeding --- Stimulering --- Onderwijskunde. --- Bemiddeling. --- Förderung. --- Kind. --- Ontwikkelingspsychologie. --- Persönlichkeitsentwicklung. --- ontwikkeling van het kind. --- ontwikkelingsstimulering. --- opvoeding. --- Morele opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
Het deugdenspel maakt je op een speelse en motiverende wijze bewust van de bouwstenen van je karakter. Eigenschappen zoals eerlijkheid, concentratie, moed en respect, worden helder en bondig uitgelegd. Je kunt de kaarten overal gebruiken: thuis, op school en daarbuiten. Bron: http://www.deugdenkaarten.nl(voor handige tips en achtergrondinformatie)
305 --- communicatie --- talenten --- persoonlijkheid --- reflectie --- sociale psychologie --- Gedrag --- Deugden --- Kinderen --- Persoonlijkheidsleer --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Zelfvertrouwen --- Zelfbeeld --- Karakter --- Coaching --- Waardevorming --- Morele opvoeding --- Waarden --- Normen --- Social ethics --- Didactic strategies --- Didactics of social education --- Secondary education --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- toegepaste filosofie --- leefklimaat --- karakterkunde --- relationele vorming --- sociale opvoeding --- Deugd --- Kind --- Karakter (aard) --- Waarde (ethiek) --- Norm (standaard) --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Spellen --- Kwaliteiten --- Talenten --- Games --- Norm (gedragsregel) --- Personality development
Choose an application
Hoort bij de methode godsdienst 'Theo'. De Theo 1 spellendoos bestaat uit vier spelletjes: kwartet, jaloeziespel, verjaardagsspel, Theo-spel. Deze worden allen apart uitgeleend.
Godsdienst --- 1e leerjaar secundair onderwijs --- 371.67 --- 373.5 --- #BSCH: vak: godsdienst --- godsdienst --- leerboeken --- 485.7 --- schoolboeken --- Catechese ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- 485.9 --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Middelbare scholen. Voortgezet onderwijs --- didactiek secundair onderwijs - godsdienstonderwijs, levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk onderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Liturgische kalender --- Secundair onderwijs --- Jaloezie --- Morele opvoeding --- 373.5 Middelbaar onderwijs --- 373.5 Middelbare scholen. Voortgezet onderwijs --- Middelbaar onderwijs --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen
Choose an application
Maatschappij --- Onderwijssystemen --- Société --- Systèmes d'enseignement --- basisonderwijs --- geweld --- geweldloosheid --- vrede --- 433.2 --- 478.1 --- didactiek --- morele opvoeding --- vredesopvoeding --- Armoede --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Gandhi, Mahatma --- Geweld --- Geweldloosheid --- Geweldloze opvoeding --- Kaïn en Abel --- Kinderarbeid --- Kindermishandeling --- Kinderprostitutie --- Mondiale vorming --- Pesten op school --- Pesten --- Rechten van het kind --- Slavernij --- Straatkinderen --- Verloren zoon --- Vooroordelen --- Vredesopvoeding --- Zondebok --- 478.1 ) Mondiale vorming en vredesopvoeding --- kindermishandeling --- pesten --- vredesopvoeding (ler) --- 307.4 --- 399.24 --- 456.8 --- Oorlog en vrede --- morele en religieuze opvoeding --- didactiek basisonderwijs - mondiale vorming en vredesopvoeding --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- (zie ook: Intercultureel onderwijs) --- Schoolbooks - Didactic material --- Didactics of social education --- Social problems --- ethische opvoeding
Choose an application
Filosofie voor kids is een eerste kennismaking met filosofie. Voor kinderen die een heleboel belangrijke vragen in hun hoofd hebben. Over zichzelf, het leven en de wereld. Voor volwassenen die samen met kinderen op zoek willen gaan, nadenken en discussiëren. Want kant-en-klare antwoorden vind je niet altijd! In Wat is goed, wat is kwaad? vind je 6 grote vragen. Om te jongleren met ideeën en om verder te kijken dan je neus lang is. Mag je stelen om te kunnen eten? Moet je lief zijn voor anderen? Moet je altijd gehoorzamen aan je ouders? Moet je alles zeggen? Moet je altijd doen wat je wil? Moet je anderen helpen?
General ethics --- Primary education --- toegepaste filosofie --- ethiek --- filosoferen met kinderen --- Filosofie --- C3 --- dagelijks leven --- filosofie --- jeugdliteratuur --- kinderen --- kwaad (x) --- 476.8 --- 478.9 --- Diefstal --- Filosoferen met kinderen --- Gehoorzaamheid --- Helpen --- Lief zijn --- Waardevorming --- 478 --- Ethiek --- Filosoferen-kinderen --- Goed --- Goedheid --- Kwaad --- Liegen --- Morele opvoeding --- Vrijheid --- Waarheid --- Wet --- gegeven woord --- gehoorzaamheid --- goed en kwaad --- lief zijn --- vrijheid --- wetgeving --- 478.6 --- Filosoferen met kinderen; ba.o --- Kunst en cultuur --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Vormingsgebieden --- Moreel oordeel --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
Inleiding in de praktijk van het filosoferen: hoe kan je als gespreksleider een filosofisch (groeps)gesprek met kinderen voorbereiden, welke filosofische thema's kunnen daarin behandeld worden? De historische en theoretische grondvesten van het filosoferen worden aangevuld en geïllustreerd met talrijke praktijkvoorbeelden en -suggesties.
Didactics of philosophy --- filosofie --- jeugdliteratuur --- filosoferen met kinderen --- Filosoferen met kinderen --- Filosofie --- Denken --- Gesprekstechnieken --- Kennistheorie --- Logica --- Morele opvoeding --- Ethiek --- Lerarenopleiding --- Kinderen. --- (vak)didactiek menswetenschappen. --- #KVHB:Filosofie --- onderwijs --- didactiek --- 183 Kinderrechten en Participatie --- 476.8 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Wiskunde --- Filosofie ; kinderen --- Filosofie ; onderwijs --- Filosoferen met kinderen; ba.o --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- filosofie: kinderen --- 100 )* FILOSOFIE --- 101 --- Kinderen --- Methodiek --- Gesprekstechniek --- Logica (redeneerkunst) --- Oudheid --- China --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Psychologie --- Sociologie --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Man --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Cultuur --- Tekenkunst --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Vrouw --- Kennisleer
Choose an application
Basisboek voor iedereen die met kinderen en jongeren werkt Klopt het cliché van de lastige puber?Op welke manier vergroten we weerbaarheid bij jongeren?Welke invloed heeft de naaste omgeving op een kind?Het bestuderen van de psychologie van kinderen en jongeren kent een relatief korte, maar boeiende geschiedenis. Verschillende denkers en stromingen hebben dit vakgebied in een richting gestuurd die ook opvoeding en onderwijs grondig heeft beïnvloed ... alleen zijn veel van die ideeën intussen weerlegd. Hoe weet je dan wat wel effectief bewezen is en werkt?Bijna alles wat je moet weten over psychologie kijkt naar het reilen en zeilen van kinderen en jongeren in de dagelijkse praktijk. En vooral: het laat zien hoe ouders, leraren en opvoeders met die inzichten aan de slag kunnen. Behalve uit de psychologie, bevat het inzichten uit de pedagogiek, sociologie en andere gedragswetenschappen om zo tot een bruikbaar overzicht te komen. Hoe leren kinderen en jongeren, hoe motiveer je hen en hoe kun je hun gedrag individueel en in een groep positief beïnvloeden? Dit praktische en actuele basisboek leert het je allemaal.https://www.lannoo.be/nl/bijna-alles-wat-je-moet-weten-over-psychologiehttps://www.lannoo.be/nl/bijna-alles-wat-je-moet-weten-over-psychologie
opvoeding --- 37 --- psyochologie ; jongeren --- psychologie ; jongeren --- psychologie --- jongeren --- kinderen --- Developmental psychology --- ouders-kind relatie --- leraren-leerling relatie --- Opgroeien --- Opvoeding --- Jongere --- Psychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Persoonlijkheid --- Nature-nurture-debat --- Epigenetica --- Puber --- Hechting (psychologie) --- Rouwen --- Rouwproces --- Rouwtherapie --- Morele opvoeding --- Media --- Slechtnieuwsgesprek --- Intelligentie --- Intelligentietest --- Cognitieve ontwikkeling --- Systeemtheorie --- Taalverwerving --- Leesontwikkeling --- Lichamelijke ontwikkeling --- Seksuele ontwikkeling --- Mediaconsumptie --- Spelontwikkeling --- Bronfenbrenner, Urie --- Opvoedingsstijl --- Pesten --- Vriendschap --- Waarneming --- Vooroordeel --- Leren --- Studiemethode --- Creativiteit --- Executieve functies --- Assertiviteit --- Veerkracht (weerbaarheid) --- Motivatie --- Behaviorisme --- Nudging --- Verslaving --- 433.1 --- opvoedingsstijlen --- Executieve functie --- Psychologie ; jongeren. --- Psychologie ; kinderen. --- Waardevorming --- Child psychology --- Ontwikkelingspsychologie ; jongeren --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|