Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Een juiste onderzoekshouding is belangrijk om goed onderzoek te kunnen doen. Dit werk geeft een helder overzicht, met duidelijke aanknopingspunten, voor het opzetten, uitvoeren en verwerken van een onderzoek. Het is opgedeeld in vier delen, die achtereenvolgens of onafhankelijk van elkaar bestudeerd kunnen worden. De sociaalagogische praktijkvoorbeelden illustreren wat onderzoek doen nu werkelijk inhoudt. Daarnaast zijn er per deel vragen en opgaven opgesteld. Met de vragen kan de student toetsen of de theorie goed begrepen is. De opgaven ondersteunen het leerproces en dienen bovendien als training van de besproken vaardigheden. Nieuw in deze editie: het nieuwe hoofdstuk over verschillende onderzoeksmethoden. Daarnaast is een begrippenlijst toegevoegd om de studeerbaarheid van het boek te vergroten. Bovendien is de tekst volledig geredigeerd en zijn de voorbeelden, waar nodig, geüpdatet of vervangen. Korte inhoud:- Deel I VerkenningH1 Onderzoek: een kwestie van vragen en antwoordenH2 OnderzoeksbegrippenH3 Enkele onderzoeksvaardighedenH4 Enkele gangbare onderzoeksvormen- Deel II StappenwijzerH5 De vier fases van het onderzoeksprocesH6 Fase 1: definitiefaseH7 Fase 2: verzamelenH8 Fase 3: analyseren en interpreterenH9 Fase 4: verslagleggen- Deel III MethodenwijzerH10 De methodentabelH11 LiteratuuronderzoekH12 InterviewtechniekenH13 EnquêtesH14 ObservatiemethodenH15 Experimenten opzettenH16 SteekproevenH17 Verwerking van kwalitatieve gegevens- Deel IV GegevensverwerkingH18 Verwerking van kwantitatieve gegevensH19 Gegevensverwerking van MS ExcelH20 Gegevensverwerking met SPSSwww.pearsoneducation.nl
#KVHB:Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- onderzoek --- welzijnszorg --- 300.6 --- 321 --- evidence-based practice --- rapporteren --- sociaal wetenschappelijk onderzoek --- sociale welzijnszorg --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- Onderzoek --- Diagnose --- Welzijnszorg --- Gezondheidszorg --- Zorg- en welzijnssector --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Het belang van preventie, aanpak en nazorg van hulpverleners bij traumatiserende ervaringen: zonder opvang en begeleiding verkeert elke hulpverlener vroeg of laat zelf in nood. Hoe kunnen redders verder met wat ze zien, voelen en meemaken op het terrein? Bij rampen gaat de aandacht vooral naar de directe slachtoffers en hun naasten of nabestaanden. Hoog tijd om stil te staan bij de zware last die hulpverleners dragen. De auteur zet hier de belangrijkste opvangmethodes op een rijtje. Het boek is doorspekt met unieke getuigenissen van hulpverleners bij de gasontploffing in Gellingen, de aardbeving in Port-au- Prince, de moord in een kinderverblijf in Dendermonde ... én interventies uit het dagelijkse leven
Trauma's --- Hulpverlening --- hulpverleners --- Trauma --- Hulpverlening. --- hulpverleners. --- 321 --- hulpverlening --- #KVHB:Hulpverlening --- #KVHB:Trauma --- #KVHB:Crisisinterventie --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- Hulpverleners. --- Crisishulpverlening --- Interventie --- Begeleiding --- Kinderopvang --- rouwverwerking --- Social psychology --- psychotrauma's --- crisisinterventies --- Psychology --- Psychotrauma
Choose an application
Het Handboek online hulpverlening is tot stand gekomen op basis van meer dan tien jaar ervaring met online hulpverlening en bevat alle relevante aspecten van dit vakgebied. Deze geheel vernieuwde editie geeft een uitgebreide beschrijving van de methodiek en de daarbij horende kenmerken. Ook komen de voor- en nadelen en verschillende vormen aan bod. Het implementatieproces en de organisatorische implicaties worden behandeld, zoals techniek, veiligheid, recht, PR en de veranderende rol van hulpverleners. Door het hele boek heen staan voorbeelden van bestaande online- en blended interventies. In vergelijking met de vorige editie is er extra aandacht voor wetenschappelijk onderzoek, blended hulpverlening, mHealth, therapietrouw, leerstijlen en de zeven kenmerken van een competente online hulpverlener. Dit handboek is zowel geschikt voor hulpverleners en managers die zich oriënteren op online hulpverlening als organisaties die hun online hulpaanbod willen doorontwikkelen.
#KVHB:Online hulpverlening --- 321 --- 433.5 --- 460.9 --- chatten --- communicatie --- hulpverlening --- methodiek --- Internet --- Telewerken --- Hulpverlening --- Hulpverlening ; methodiek --- welzijnswerk, methoden --- Online hulpverlening --- Zelfhulp --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- Audiovisuele opvoeding --- Overige onderwerpen orthopedagogiek --- 361.1 --- Sociology of minorities --- Social welfare methods
Choose an application
BMLIK
buurtwerk --- Maatschappelijk werk --- Sociale agogiek --- Straathoekwerk. --- Methodiek. --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- arbeidsreglementering --- deontologie --- druggebruik --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- straathoekwerk --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- preventiewerking (mensen) --- #A9711A --- #KVHB:Straathoekwerk --- #KVHB:Maatschappelijke hulpverlening --- welzijnswerkers --- welzijnswerkers, beroepsethiek --- arbeidsvoorwaarden --- 321.3 --- Definitie --- Deontologie --- Doelgroep --- Methodiek --- Straathoekwerk --- Taken --- hulpverlening --- welzijnswerk --- 362.7 --- 361.05 --- 331.1 --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek
Choose an application
De maatschappelijke opvang is sterk in ontwikkeling. Er is steeds meer aandacht voor methodisch werken met kwetsbare mensen. Dat wil zeggen het effectief samenwerken met de cliënt aan zijn perspectief, om zo zelfstandig mogelijk te kunnen leven. De vraag is hoe doe je dat dan? Hoe versterk je de krachten van de kwetsbare mensen in de opvang en hoe creëer je en benut je kansen? Dit vraagt om competenties van de professional. Met dit methodeboek willen wij hulpverleners die werken met kwetsbare mensen, handvatten bieden om samen met de cliënt en zijn netwerk een traject te doorlopen. Een traject waarin de cliënt de regie behoudt of voelt de regie weer te krijgen over zijn eigen leven. Competentiegericht begeleiden betekent op zoek gaan naar wat voor deze cliënt werkt en het versterken van de eigen kracht van de cliënt. De basis van de begeleiding is vertaald in vier pijlers: -Bejegening cliënt -Proactief werken -Perspectief bieden -Netwerk betrekken In het methodeboek zijn de pijlers vertaald in concrete handvatten voor de professionals op de werkvloer. Dit boek is bedoeld ter inspiratie, als praktijkgerichte methode en ter implementatie op de werkvloer. Naast de maatschappelijke opvang is het boek ook zeer bruikbaar voor werkers die ondersteuning bieden aan (jong)volwassenen in aanpalende sectoren als de verslavingszorg en reclassering en uiteraard als studieboek voor studenten in opleiding (SPH, MWD en MBO: MMZ). Marianne Haspels en Ypke Hemminga zijn beide werkzaam bij PI Research, respectievelijk programmaleider en methodiekontwikkelaar. Marcella Haak als manager bij de Kessler Stichting.
kansarmoede --- maatschappelijke hulpverlening --- cliënt-hulpverlener relatie --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- Maatschappelijk werk ; methodiek --- welzijnswerk, methoden --- sociaal werk --- Maatschappelijk werk --- Methodiek --- Opvang --- #KVHB:Geestelijke gezondheidszorg --- #KVHB:Maatschappelijke hulpverlening --- 321.3 --- hulpverlening --- 661.1 Welzijnszorg. Overheid --- 361.1 --- 361.3 --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek --- Hulpverlening --- Methodologie --- Competenties --- Kwetsbaarheid --- Competentie
Choose an application
Een groeiend aantal professionals heeft te maken met cliënten bij wie bemoeienis is opgelegd door justitiële of gemeentelijke autoriteiten. Onze kennis van effectieve methoden over het werken met deze cliënten is in de afgelopen jaren toegenomen. Daarbij ging het eerst vooral om de vraag Wat Werkt? Intussen zijn daar nieuwe vragen bij gekomen. Wat werkt voor wie? En Wie Werkt? Dit boek gaat in op deze vragen. Kennis uit recente onderzoeksresultaten is bijeengebracht. Wat is professionaliteit? Welke criminologische theorieën zijn relevant? Wat is bekend over effectief afbouwen van antisociaal gedrag? Wat betekent het gedwongen kader en de onvrijwillige start voor het methodisch handelen? Wat zijn kenmerken van een effectieve werkalliantie in het gedwongen kader? Dit boek is een vervolg op Het Delict als Maatstaf (2004) en richt zich op alle professionals die in een ambulante setting werken met volwassenen die delicten hebben gepleegd of grensoverschrijdend gedrag vertonen. Zoals reclasseringswerkers, professionals die in de gevangenis de re-integratie voorbereiden, professionals die vanuit gemeenten de nazorg coördineren of overlast in buurten moeten terugdringen.
Reclassering --- Methodiek --- 321.3 --- Welzijnswerk --- reclassering --- welzijnswerk --- welzijnswerk, methoden --- cliënten --- criminaliteit --- Maatschappelijk werk --- Gedetineerden : reintegratie --- 364.62 --- justitieel welzijnswerk --- #KVHB:Forensisch welzijnswerk --- 364.044 --- Gedwongen hulpverlening --- Delinquenten --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek --- 343.9 --- 361 --- 361.1 --- 361.05 --- 343 --- Gevangenissen --- Gevangenissen. --- Sociology of law --- Criminology. Victimology --- Criminal law. Criminal procedure --- Sociology of social welfare --- Netherlands --- Forensisch welzijnswerk
Choose an application
Het centrale onderwerp van de Methode Heijkoop is de relatie tussen een persoon met een afwijkende ontwikkeling en zijn begeleiders en familieleden. Hoewel de persoon met de beperking afhankelijker is van de mensen om hem heen dan andersom, hebben ze elkaar als mens hard nodig. Ontdekkend Kijken helpt begeleiders en familieleden op een nieuwe manier kijken naar hn cliënt en familielid, wat de dagelijkse contacten tussen hen op een vanzelfsprekende manier sterk beïnvloed. Begeleiders krijgen meer oog voor de lichaamstaal van de cliënt en reageren daar op een persoonlijke manier op. De cliënt voelt zich gezien en herkend, laat steeds meer van zichzelf zien en durft meer initiatief te nemen. Cliënt en begeleider krijgen meer plezier in het contact, wat voor beiden 'belonend' werkt en de nieuwe manier van communicatie en samenwerking versterkt. De nieuwe manier is geen aangeleerd gedrag maar (h)erkenning van kwaliteiten die de meeste begeleiders al van nature hebben en die zij spontaan blijken te kunnen inzetten. In de oude manier van contact maken was daar door allerlei omstandigheden en ingesloten patronen vaak geen ruimte voor, met veel spanning, conflicten en probleemgedrag als gevolg.Bron: https://www.bol.com/nl/p/ontdekkend-kijken-basisboek-methode-heijkoop/9200000047864487/?Referrer=ADVNLGOO002008J-HIOLDOCHLU52A-312194578723&gclsrc=aw.ds&ds_rl=1263701&Referrer=ADVNLGOO002008J-HIOLDOCHLU52A-312194578723&gclid=EAIaIQobChMIjrnm24e35QIVw7TtCh10ZgycEAAYASAAEgLCTPD_BwE
hulpverlening --- probleemgedrag --- gedragsstoornissen --- 460.5 --- 321.3 --- didactiek (orthopedagogiek) --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek --- Gedragsproblemen --- Probleemgedrag --- Hulpverlening --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Mensen met een beperking --- Relatie cliënt --- Methode Heijkoop --- Orthopedagogiek --- Jeugdzorg --- afwijkende ontwikkeling --- persoon met een beperking --- sociale zorg --- Gedragsprobleem --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Persoon met een handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Reflectie is een belangrijk onderdeel van de beroepsuitoefening van (toekomstige) sociale professionals in zorg, welzijn, onderwijs of de rechtspraktijk. Met dit zakboekje hebben zij de basisinformatie over reflectie op de eigen ontwikkeling als persoon en professional altijd direct bij de hand. De reflectieve professional koppelt wetenschappelijke informatie op inzichtelijke manier aan praktische toepassingen. Het boekje biedt 99 praktische handreikingen, onderverdeeld in de vijf rubrieken: wat, waarom, waartoe, hoe en met wie, voor het reflecteren van de professional op zichzelf, anderen en de omstandigheden.In overzichtelijke hoofdstukken zet dit compacte naslagwerk op een toegankelijke, speelse manier aan tot professionele reflectie. Er wordt beknopt weergegeven wat reflectie inhoudt en waarom het belangrijk is voor mensen die met mensen werken. Vervolgens krijgen lezers geschetst waartoe reflecteren leidt en hoe men kan reflecteren, alleen of met hulp van anderen. Daarin legt de auteur vooral de nadruk op toepassingen, vaardigheden en houdingen bij reflectie.www.coutinho.nl
Professional ethics. Deontology --- Sociology of occupations --- Planning (firm) --- reflectie (psychologie) --- toegepaste filosofie --- deontologie --- Professionalisering --- Leraren --- Reflectie --- Agogiek --- Methodiek --- Hulpverleners --- Methodologie --- Persoonlijkheidsleer --- Sociaal werk --- reflecteren --- Reflecteren --- Reflectief denken --- 604.2 --- reflectief denken --- 321.3 --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek --- Leraar --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Hulpverlener --- Onderwijs --- Directie --- Sociaal werk (beroep) --- Reflecteren. --- Agogie ; methodiek --- Zelfkennis --- Maatschappelijk werk ; methodiek --- reflectie
Choose an application
Soms zijn mensen de greep op hun leven kwijt en kunnen zij moeite hebben om zich staande te houden. Met Krachtwerk kunnen professionals hen ondersteunen bij het vinden van een door henzelf gewenste kwaliteit van leven waarbij zij in de samenleving meedoen, erbij horen, ertoe doen en mogen zijn wie ze zijn.Krachtwerk helpt begeleiders zich een houding eigen te maken en de competenties te verwerven die nodig zijn om krachtgericht met cliënten te werken. Het boek bestaat uit drie delen. Deel 1 beschrijft wat er met mensen gebeurt als zij achteropraken en hun zelfregulatie tekortschiet. Ook behandelt dit deel de drie pijlers hoop, zelfregulering en burgerschap van het methodisch werken, het herstelconcept en de werkrelatie met cliënten. Deel 2 geeft een beschrijving van het krachtgerichte begeleidingstraject aan de hand van zeven basistaken: ontmoeten en aansluiten, krachten inventariseren, zelfregulering evalueren, doelen stellen en een actieplan maken, herstel ondersteunen, evalueren en afronden. De voorwaarden voor de implementatie en borging van het methodisch werken komen in deel 3 aan de orde. De hoofdstukken geven onder andere door middel van citaten en casuïstiek inzichten in de praktijk. Elk hoofdstuk eindigt met opdrachten.Krachtwerk is opgenomen in de databank Effectieve Sociale interventies (Movisie) met de erkenning goed onderbouwd.
Community organization --- sociale participatie --- participatie --- Participatie --- Zelfregulatie --- Samenleving --- Empowerment --- Maatschappelijke positie --- Herstel --- Eigen Kracht --- Gezinszorg --- Sociale netwerken --- Methodiek --- PXL-Social Work 2017 --- maatschappelijke zorg --- gezondheidszorg --- begeleidingsmodellen --- methodisch handelen --- krachtgericht werken met cliënten --- psychiatrie --- welzijnswerk, methoden --- 321.3 --- Maatschappelijk werk : methodiek --- 364.04 --- 361.1 --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek --- Maatschappelijk werk --- Welzijnswerk --- Herstel (mentaal) --- Eigen Kracht-Conferentie --- Thuiszorg --- Sociaal netwerk --- Ouderenzorg --- Zelfregie
Choose an application
Professionals in zorg en welzijn voeren regelmatig gesprekken in groepen, bijvoorbeeld gesprekken met cliënten en hun netwerk of gesprekken met vrijwilligers en mantelzorgers. Ook gesprekken tussen professionals onderling vinden steeds vaker in teamverband plaats. Een gesprek in een groep of team heeft een andere dynamiek dan een tweegesprek en vraagt om andere gespreksvaardigheden en -houdingen. Gespreksvoering in groepen is geschreven voor deelnemers aan dergelijke gesprekken en helpt hen om bij te dragen aan de kwaliteit van deze groepsgesprekken.
Mass communications --- motivatie --- feedback --- luisteren --- leidinggeven --- non-verbale communicatie --- presenteren --- groepsgesprek --- interculturele communicatie --- culturele diversiteit --- Groepswerk ; sociale welzijnszorg --- Gesprekstechnieken --- Groepen --- Mondelinge communicatie --- Welzijnssector --- Zorg --- Groepsgesprekken --- Communicatie --- Diversiteit --- gespreksvaardigheden --- mondelinge communicatie --- 321.3 --- 499.4 --- gesprekstechnieken --- hulpverlening --- #KVHB:Gesprekstechniek --- #KVHB:Hulpverlening --- 364.62 --- 007.1 --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|