Listing 1 - 10 of 40 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Beschrijving van een concrete, praktijkgerichte methode om kinderen met concentratieproblemen en het ADHD-syndroom (Attention defecit and hyperactivity disorder) te helpen in het basis- en voortgezet onderwijs.
concentratieproblemen --- Educational psychology --- kinderen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- 464 --- werkhoudingsproblemen --- ADHD --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- Leerproblemen --- Leerstoornissen --- Concentratieproblemen --- Werkhoudingsproblemen --- Lerarenopleiding : CVO --- 616.89 --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen --- Attitudes --- Kind --- Leerstoornis --- Attitude --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Wat is faalangst - Een vorm van angst - Waar komt faalangst vandaan? - De kijk op jezelf en anderen - Het signaleren - Aanpak van faalangst - Faalangst in de les
faalangst --- Didactics --- didactiek --- Faalangst ; onderwijs --- Toegepaste psychologie --- #KVHB:Faalangst --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 415.3 --- angst --- leerlingenbegeleiding --- Faalangst --- 37.04 --- Lerarenopleiding : CVO --- agressie, emoties, instinct, motoriek en wil --- Uitvoerende functies --- Onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Zelfbeeld --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Als leraar of mentor moet u vandaag de dag alsmaar meer rollen vervullen. Uw inhoudelijke expertise volstaat niet meer. U moet ook weten hoe u fungeert als begeleider, opvoeder, lid van het schoolteam, lid van de onderwijsgemeenschap, partner van de ouders, partner van externen, cultuurparticipant, organisator, innovator en noem maar op. Ziet u ook door de bomen het bos niet meer? Geen nood. Competent biedt u in 101 praktische lemma's alle tips en tricks om snel de juiste competenties te verwerven en op de hoogte te blijven van de laatste didactische vernieuwingen
Didactiek. --- Lerarenbegeleiding. --- Teacher education. Teacher's profession --- didactiek --- 454 --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- Academic collection --- didactische werkvormen --- groepswerk --- intelligentie --- 484 --- Competentiegericht onderwijs --- Competenties --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Leerprocessen --- Leraren --- Lerarenopleiding --- Professionalisering --- Reflecteren (Terugblikken) --- Schoolteam (Omgang met collega's) --- 454.23 --- 489.4 --- Intelligenties --- competentiegericht leren --- didactiek : algemeen (ler) --- Basiscompetenties --- Beroepsprofiel --- Leerkrachten ; professionele ontwikkeling --- 371.12 --- 450.7 --- Competenties; onderwijs --- Lerarenbegeleiding --- Onderwijskwaliteit --- Lerarenopleiding : CVO --- Didactiek; algemeen --- Didactische principes --- Leraren hoger onderwijs --- 370.02 --- Academic collection. --- didactiek. --- didactische werkvormen. --- groepswerk. --- intelligentie. --- Competentiegericht onderwijs. --- Competenties. --- Didactische werkvormen. --- Leerprocessen. --- Leraren. --- Lerarenopleiding. --- Professionalisering. --- Reflecteren (Terugblikken). --- Schoolteam (Omgang met collega's). --- 454.23. --- Competenties; onderwijs. --- Onderwijskwaliteit. --- Lerarenopleiding : CVO. --- Didactiek; algemeen. --- Didactische principes. --- Leraar hoger onderwijs --- Leerboeken --- Opleidingen
Choose an application
Jongeren groeien op in een multimediale leefwereld die aast op aandacht. Ieder ogenblik valt er vanalles te beleven. Tot rust komen hoort er niet meer bij... Toch zijn deze jongeren ook op zoek naar vaste grond en willen zij zich een identiteit aanmeten ... Hoe kunnen we in onderwijs inzetten op deze veelzijdige bevlogenheid van jongeren en hen kansen toespelen om op verhaal te komen? Slow teaching staat voor een didactische aanpak die kennis verwerven en identiteitsontwikkeling dichter bij elkaar brengt ...
onderwijsvernieuwing --- School management --- Didactic strategies --- ontdekkend leren --- #gsdbP --- onderwijskunde --- 451.3 --- onderwijs --- 450.4 --- competenties --- identiteit --- leren --- 450 --- relatie onderwijsgevende-leraar --- Onderwijsvernieuwing --- Relatie onderwijsgevende-leerling --- Lerarenopleiding : CVO --- 371.3 --- Relatie leraar-leerling --- Identiteitsontwikkeling --- Didactiek --- S20110208.jpg --- didactiek --- jeugd --- persoonlijkheidsvorming --- Onderwijskunde --- Onderwijs; algemeen --- 362.8 --- 371 --- 37.03 --- Onderwijsstrategieën --- Jeugd --- 370.02 --- Provincie West-Vlaanderen --- Onderwijsstrategie --- Jongere
Choose an application
Kinderen met ADHD of een contactstoornis krijgen vaak te horen dat ze druk zijn of raar doen. Dit boekje is speciaal voor hen geschreven. Hierin wordt uitgelegd wat er met hen aan de hand is, welke problemen zij daardoor kunnen tegenkomen en hoe zij hiermee om kunnen leren gaan. Ook geeft het boek opdrachten en richtlijnen voor hun opvoeders; handvatten vvor een betere omgang tussen opvoeder en kind. Voor opvoeders wordt het gemakkelijker om naast het kind te gaan staan, terwijl het voor de kinderen gemakkelijker wordt om de steun van volwassenen te accepteren.
ADHD ; kinderen. --- Orthopedagogics --- leerproblemen --- autisme --- zelfhulptechnieken --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- 464 --- ADHD --- Contactstoornissen --- Kinderen en dood --- Kinderen --- Lerarenopleiding : CVO --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- 616.89 --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- kinderen --- 469 --- contactstoornissen --- opvoeding --- Overige onderwerpen (linkshandigen, ADHD) --- adhd (ler) --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Contactstoornissen --- Voorlichting --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Communicatietheorie
Choose an application
Zo'n tien procent van de scholieren en studenten heeft last van studiefaalangst. Sommigen maken zich zelfs zo veel zorgen over hun studie, dat ze nauwelijks nog aan studeren toekomen. Faalangst heeft een verlammend effect op je prestaties. Dat is jammer, want zo blijven je intelligentie en een schat aan talenten en vaardigheden onbenut.In dit boek laten de psychologen Fred Sterk en Sjoerd Swaen zien hoe je studiefaalangst, uitstelgedrag, beoordelingsangst, spreekangst en examenvrees kunt overwinnen. Aan de hand van een uitgebreide gedachtetraining met doelgerichte ontspannings- en zelfhypnosetechnieken helpen ze je stapsgewijs op weg naar positieve zelfmotivatie en een inhoudsgerichte studiehouding. Je concentratie- en doorzettingsvermogen zullen zo aanzienlijk verbeteren, waardoor je betere studieprestaties kunt bereiken en meer zelfvertrouwen krijgt.Omgaan met studiefaalangst verschijnt in de reeks Van A tot ggZ.
Social psychology --- Personality development --- Psychiatry --- studiemotivatie --- examenvrees --- studiebegeleiding --- studieproblemen --- faalangst --- Faalangst --- Onderwijs --- #KVHB:Faalangst --- #KVHB:Studiebegeleiding --- geestelijke gezondheidszorg --- psychiatrie --- 419.3 --- faalangst (ler) --- Faalangst ; onderwijs --- 37.04 --- Lerarenopleiding : CVO --- Onderwijs. --- Psychology. --- Popular Science in Psychology. --- Behavioral sciences --- Mental philosophy --- Mind --- Science, Mental --- Human biology --- Philosophy --- Soul --- Mental health --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Mobile communication systems in education. --- Mobile communication systems. --- Vehicles --- Vehicular communication systems --- Radio --- Wireless communication systems --- Mobile learning --- Education --- Communication systems --- Mobile communication systems in education --- Mobile communication systems --- E-books --- 371.39 --- Digitale leermiddelen --- E-learning --- ICT : onderwijs --- Lerarenopleiding : CVO --- 371.300
Choose an application
Leerlingen evalueren speelt een belangrijke rol in de dagelijkse klaspraktijk. Vernieuwde visies op onderwijzen en leren plus de invoering van eindtermen en ontwikkelingsdoelen hebben nieuwe inzichten meegebracht over die evaluatie. Bij leerkrachten en andere onderwijskundigen groeit meer en meer de overtuiging dat het niet alleen gaat om de evaluatie van kennis en inzicht, maar ook van vaardigheden en attitudes. Het zou moeten gaan om een evaluatie die geïntegreerd is in het hele onderwijsproces, die aangepast is aan de individuele kenmerken van de leerlingen, die uitdagend en levensecht is en die de leerlingen op een actieve manier betrekt bij hun eigen leer- en evaluatieproces. Maar de stap van die inzichten naar aangepaste evaluatievomren blijkt nog vaak iets te groot. Individuele leerkrachten kunnen die omslag niet alleen maken : er zijn voorbeelden en ondersteuning nodig vanwege collega's, begeleiding en overheid ; maar er is ook een onderwijskundig kader nodig waaruit leerkrachten strategieën kunnen putten om aan de slag te gaan. Eerder dan het aanreiken van gesneden brood wil dit boek de noodzakelijke ingrediënten en aandachtspunten voor het ontwikkelen van goede evaluatiemethoden aanreiken. Het werk bevat voorbeelden voor verschillende leeftijdsgroepen en studierichtingen. Maar deze dienen als illustratie van de achterliggende principes : het kader waarmee leerkrachten en leerkrachtenteams kunnen vertrekken om de evaluatie van hun leerlingen op een nieuwe leest te schoeien. Daadwerkelijk aangepast aan hun vernieuwde inzichten.
Evaluatietechnieken --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Secundair onderwijs. --- Handboeken en inleidingen. --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- didactiek --- #PBIB:2002.4 --- #KVHA:Evaluatie --- #KVHB:Evaluatie --- #KVHB:Onderwijs --- #KVHB:Pedagogie --- 371.25 --- evaluatie --- leerlingenbegeleiding --- zelfstandig leren --- 450.2 --- leren --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- 454.21 --- 454.4 --- 484 --- Evaluatie --- assessment --- begeleid zelfstandig leren --- didactisch proces --- portfolio's --- 483 --- 484.4 --- Betrokkenheid --- Evaluatie (Beoordeling) --- Evaluatie van leerlingen (klassenraad, schoolrapport, toetsen) --- Onderwijsvernieuwing --- Portfolio's --- Secundair onderwijs --- Vaardigheden --- 454.4 ) Evaluatie --- alternatieve evaluatievormen --- authentieke evaluatie --- evaluatie (ler) --- evaluatie-instrumenten --- leerlingbetrokkenheid --- vaardigheidsevaluatie --- 371.27 --- 484.2 --- Zelfstandig studeren --- Lerarenopleiding : CVO --- lerarenopleiding cvo --- #gsdbP --- Didactische evaluatie --- onderwijs - politiek, wetgeving en organisatie --- Didactische werkvormen --- Didactiek --- Vernieuwing van het secundair onderwijs --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Onderwijs --- Assessment --- Leerlingen --- examinering --- 371.26 --- Portfolio --- Leerling --- Evaluatietechniek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Een inleiding in de achtergronden van het vreemdetalenonderwijs, met onder meer een praktijkgerichte behandeling van de toetsproblematiek. Daarna volgt de didactiek van de vier taalvaardigheden (lezen, luisteren, schrijven en spreken) en van de deelvaardigheden (uitspraak/spelling, woordenschat en grammatica). Ten slotte komen kennis van land en volk en literatuur aan bod. Bij het boek hoort een website met extra voorbeelden van oefeningen uit leergangen Duits, Engels, Frans en Spaans, opdrachten voor verwerking, toepassing en eigen theorieontwikkeling, en een lijst met aanbevolen titels voor verder lezen en links.
Didactiek. --- Didaktik. --- Eindtermen --- Fremdsprachenunterricht. --- Taalonderwijs. --- Voortgezet onderwijs --- Voortgezet onderwijs. --- Vreemde talen. --- Vreemde-talenonderwijs. --- Vreemdetalenonderwijs --- Secundair onderwijs. --- Nederland. --- Niederlande. --- talenonderwijs --- didactiek --- Didactics of languages --- 485.2 --- vreemdetalenonderwijs --- Duits --- didactiek : vreemde talen (ler) --- vreemdetalenonderwijs (ler) --- 475.3 --- Didactiek --- Taal --- 37.02 --- Lerarenopleiding : CVO --- 093354.jpg --- Vreemdetalenonderwijs ; secundair onderwijs ; didactiek --- didactiek secundair onderwijs - taal en letterkunde overige talen --- 485.2 Taal en letterkunde; overige talen --- Vreemde-talenonderwijs --- Onderwijs, Vreemde taal --- Onderwijs --- Vreemde taal --- 456.2 --- didactiek algemeen - taal en letterkunde overige talen
Choose an application
Het voorbije decennium zijn er trends in het onderwijslandschap waar elke aspirant-leraar vertrouwd mee zou moeten raken. Deze trends komen, net omdat ze zo nieuw zijn, relatief weinig aan bod in de curricula van de lerarenopleidingen. Om een aantal trends toch zichtbaarder te maken voor aspirant-leraren, besloten drie instellingen gezamelijk seminaries in te richten die enkele thema's behandelen. De reeks van seminaries werd getiteld 'Onderwijs en opvoeden in de 21ste eeuw' en werd mogelijk gemaakt door de steun van het expertisenetwerk 'School of Education' van de Associatie K.U.Leuven. Vier experts behandelden in deze reeks elk een specifiek en actueel aspect van onderwijs en opvoeden, met name : gelijke kansen, de relatie tussen onderwijsonderzoek en praktijk, opvoedend werk van de school en internationalisering op school. Dit Cahier voor Dicdactiek is de neerslag van die seminaries. Telkens komt een expert aan bod die op een boeiende manier een specifieke trend bespreekt.
GOK. --- Lerarenopleiding --- Onderwijsbeleid. --- Spelen --- Wetenschappelijk onderzoek. --- Kinderen. --- Education --- Aims and objectives --- 371 --- Academic collection --- internationalisering --- onderwijs --- onderwijskunde --- 21e eeuw --- 451.2 --- België --- onderwijsbeleid --- onderwijsgeschiedenis --- onderwijsvernieuwing --- opvoeding --- Gelijke onderwijskansen --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijsvernieuwing --- Praktijk --- Speelplaatsen --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- 450.4 ) Onderwijsvernieuwing --- gelijke onderwijskansen --- 450 --- Internationalisering --- Onderwijs --- Opvoeden --- Pedagogie --- Lerarenopleiding : CVO --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Opvoeding en onderwijs --- Hoger onderwijs --- Onderwijspraktijk --- Speeltijden --- Opvoeding --- Speelplaats --- Speeltijd --- Nederland --- Kust --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 40 | << page >> |
Sort by
|