Listing 1 - 10 of 84 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De Index is een zelf evaluerend middel. Staat de school open voor alle kinderen in de buurt? WOrden de verschillen van leerlingen gebruikt als hulpbron bij het leren en onderwijzen? Worden goed en minder goed presterende leerlingen gelijk gewaardeerd? Betrekt de school mensen uit de plaatselijke gemeenschap bij activiteiten van de school? Worden alle kinderen en leerkrachten gestimuleerd om trots te zijn op hun prestaties? De Index ontrafelt sterke en zwakke kanten van de school, waardoor de school vervolgens voorwaarden kan scheppen om wat al sterk is, sterk te houden en wat zwak is sterk te maken.
Evaluatie --- Onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Inclusie --- Diversiteit --- Gelijke onderwijskansen --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- inclusief onderwijs --- inclusief beleid --- onderwijsvernieuwing
Choose an application
Het M-decreet is voor de meeste scholen niet de eerste kennismaking met inclusief onderwijs. Ook in het verleden werden heel wat inspanningen gedaan om inclusief te werken. Het decreet biedt nu een duidelijk juridisch kader waarmee directeurs, leerkrachten en ondersteunend personeel aan de slag kunnen. En tegelijk geeft het erkenning aan de heersende goede inclusiepraktijken.Het boek Inclusie op school geeft achtergrond en tips over inclusief onderwijs en hoe dit vorm te geven. Doorheen het boek wordt de link gelegd met het M-decreet en wordt een aantal aspecten van inclusief onderwijs verder uitgediept. De school- en klaspraktijk is daarbij steeds de horizon. (bron: http://www.politeia.be)
Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- inclusief onderwijs --- buitengewoon onderwijs --- orthopedagogiek --- M-decreet --- 460.8 --- Inclusie --- Inclusief onderwijs --- onderwijsbeleid --- School management --- personen met een beperking --- inclusie --- m-decreet --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling
Choose an application
In een genderinclusieve leeromgeving kan iedereen, ongeacht het biologische geslacht, de seksuele oriëntatie, genderexpressie en genderidentiteit openlijk, vrij en zonder beperkingen participeren aan alle aspecten van het schoolgebeuren. Genderinclusieve scholen maken dit mogelijk door het implementeren van een beleid, praktijken en acties die aantonen dat alle genders welkom zijn. ‘Gender op school’ geeft een beknopt overzicht van de centrale concepten om over gender te praten aan de hand van het genderkoek-model dat werd ontwikkeld door çavaria. Aan deze centrale concepten koppelen de auteurs steeds de impact van gender binnen de school en factsheets met cijfers die de genderdiversiteit op school illustreren. Screeningtools worden besproken om de huidige stand van zaken in jouw school onder de loep te nemen. Daarnaast worden er acties op school- en klasniveau besproken om te werken aan een meer genderinclusieve leeromgeving. Ten slotte verwijst het boek je ook door naar relevante organisaties, lespakketten en websites om je onderzoek naar genderinclusief onderwijs na het lezen van dit boek voort te zetten. Het boek geeft je de nodige handvatten om zelf aan een genderinclusieve leeromgeving te werken.
450.41 --- onderwijsfilosofie --- onderwijskunde --- gender --- inclusief onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Gender --- 433.4 --- 454 --- kunsteducatie --- genderstereotypen --- genderexpressie --- onderwijs --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Didactiek (algemeen)
Choose an application
De kans is aanzienlijk dat Nederland uit de top-3 van landen met de meest gelukkige kinderen ter wereld duikelt. Onze jeugd is de afgelopen jaren angstiger en depressiever geworden. En dat terwijl de aandacht voor welbevinden, veerkracht flink is toegenomen. Evenals de nadruk op samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp, en het aantal zelfhulpboeken voor kinderen en jongeren. Dat het nog niet zo wil lukken met het ervaren geluk is dus best vreemd. Zeker ook als je bedenkt dat we in Nederland wel het grootst aantal psychologen en psychiaters per kind ter wereld hebben en we bovendien al jaren bezig zijn met meer preventie. Hoe kan dit?Van leraren hoor je regelmatig de verzuchting: ?Het lijkt erop dat de problematiek steeds groter wordt. Hoe moet dat nu met passend onderwijs en inclusief onderwijs?? Precies over die verzuchting gaat dit boek. Hoe breng je inclusief onderwijs dichterbij in een samenleving die steeds verder psychologiseert? Waarin een sterk toegenomen aantal kinderen en jongeren opgroeien met de diagnose dat ze ADHD of een andere beperking hebben, of ziek, hoogbegaafd, autistisch of depressief zijn. Waarin zij de overtuiging hebben dat het aan hén ligt dat ze afwijken van de norm en hun leraren geen idee hebben hoe zij aan al die individuele ondersteuningsbehoeften moeten voldoen. Steeds meer specialisten die specifieke dingen weten over kinderen en jongeren melden zich op de school en allemaal verwachten ze iets van de leraar. Scholen voelen zich in dit proces steeds machtelozer.In dit boek houdt Bert Wienen een kritisch pleidooi tegen het benadrukken van de mentale kwetsbaarheid van kinderen en het bevorderen van meer veerkracht als oplossing daarvoor.Dit boek is bestemd voor professionals die met en voor kinderen en jongeren werken, zoals leraren, intern begeleiders, schoolleiders, bestuurders en zorgcoördinatoren. Maar ook beleidsmedewerkers van gemeenten en jeugdhulpinstanties. Eigenlijk iedereen die verantwoordelijkheid heeft in het opvoeden en begeleiden in de groei van kinderen en jongeren. Veelal mensen die dagelijks ervaren dat het eigenlijk anders moet.https://www.instondoboeken.nl/101-363_Van-individueel-naar-inclusief-onderwijs
Teacher education. Teacher's profession --- School management --- Didactic strategies --- inclusief onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- leraren-leerling relatie --- Inclusief onderwijs --- Zorgverbreding --- Onderwijs --- Inclusie --- Jeugdhulpverlening --- Veerkracht (weerbaarheid) --- Opvoeding --- Begeleiding
Choose an application
Dit boek wil beleidsmakers inspireren en leerkrachten ondersteunen om - in verbinding met alle actoren - werk te maken van inclusief onderwijs.Als we spreken over inclusief onderwijs, dan hebben we het over mensenrechten: het recht op goed onderwijs, in de eigen nabije regio, met kinderen uit de buurt. Zijn we ons goed bewust van onze verantwoordelijkheid in onderwijs wetende dat segregatie in onderwijs vaak leidt tot segregatie in de rest van het leven? Een inclusieve school is namelijk geen einddoel, het is een middel om cultuur te beleven, om zich te ontplooien, om vriendschappen en sociale vaardigheden te ontwikkelen en om kennis op te doen. Inclusie gaat over rechtvaardigheid en over het lef hebben om samen te zoeken naar de sleutel om een kind te laten floreren in de eigen omgeving, nu en in de toekomst.Inclusief onderwijs vraagt om een transformatie van ons huidige onderwijs: met ruimte voor samenwerking binnen en buiten de klas, met aandacht voor diverse perspectieven en complexiteit, lef, creatieve routes en onverwachte oplossingen.Het gaat niet om inclusief, inclusiever, inclusiefst, maar om een 'echt' streven naar eerlijke samenwerking en inclusie. Nepparticipatie is wat vermeden moet worden: daarom zetten we 'belonging' in dit boek centraal. Er mogen zijn, is niet genoeg. Het gaat om erbij horen, van betekenis kunnen zijn.Diverse stemmen weerklinken in het boek: kinderen, ouders, leraren en andere onderwijsprofessionals, onderzoekers, wetenschappers. We gaan hierbij de complexiteit van de realiteit niet uit de weg. De verschillende perspectieven schuren en nodigen de lezer uit om mee te stappen in de ongemakkelijkheid van deze realiteit en om verantwoordelijkheid op te nemen.https://gompel-svacina.eu/product/perspectieven-op-inclusief-onderwijs/
Inclusief onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Inclusie --- Recht op onderwijs --- Interprofessioneel werken --- 720 Onderwijs --- 750 Onderwijspersoneel --- School management --- onderwijsbeleid --- inclusief onderwijs --- Sociology of education --- Orthopedagogics --- onderwijsorganisatie --- onderwijspraktijk
Choose an application
Passend onderwijs voor iedere leerling. Hoe krijg je dat als leraar voor elkaar? Hoe sluit je aan bij alle onderwijsbehoeften? Je kunt het mooi omschrijven in allerlei plannen, maar zijn die plannen ook uitvoerbaar? Hoe voorkom je dat Handelingsgericht Werken een administratieve last wordt in plaats van een hulpmiddel? Dit boek geeft antwoord op die vragen.
handelingsgericht werken --- inclusief onderwijs --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- Handelingsgericht werken --- 454.23 --- passend onderwijs --- 474.23 --- didactiek --- leerlingenbegeleiding --- orthopedagogiek --- zorgverbreding --- basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Leerlingenbegeleiding ; didactiek --- Zorgverbreding --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Je klasgroep is divers. Elk kind heeft talenten en beperkingen, soms ook een diagnose of label. Een inclusieve aanpak blijft moeilijk. Toch kan het, door les te geven met Universal Design for Learning (UDL). Eindelijk een aanpak waarin al je leerlingen zich ontplooien.Uit alle hoeken hoor je advies: autisme pak je zo aan, dyslexie net iets anders. Dat dwingt je om overzicht te krijgen in een waaier aan tips en tricks. Je bundelt ze, maakt lijstjes, past ze allemaal toe.Dit boek doet het anders. Het stelt een methodiek centraal die zich baseert op jouw stijl als leerkracht en op je groep leerlingen. Met UDL varieer je in je manier van lesgeven zodat iedereen mee is, terwijl jij jezelf niet verliest in chaos. Want met UDL zorg je voor je leerlingen én voor jezelf.Motiveer je leerlingen. Maak ruimte voor differentiatie en brede evaluatie. Maak partners van de ouders. All-in. Inclusief lesgeven met UDL toont met concrete voorbeelden hoe jij UDL inzet in je les.Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463792660/All-in
Didactics --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- didactiek --- inclusief beleid --- lesgeven --- UDL --- 460.8 --- inclusief onderwijs --- onderwijsstijlen --- buitengewoon onderwijs --- Universal Design for Learning --- Inclusief onderwijs --- Zorgverbreding --- Differentiatie --- 735 Buitengewoon onderwijs --- 737 Leerprogramma's --- differentiatie --- Geïntegreerd onderwijs.
Choose an application
Wat echt werkt bij kinderen met autisme is een praktische gids waarin je ontdekt wat autisme precies is, wat de belangrijkste tien behoeften van deze kinderen zijn en hoe je ze daarin kunt ondersteunen. Het boek biedt concrete tools en eenvoudige strategieën aan, zodat je als (groot)ouder, leerkracht, therapeut of (bege)leider anders en beter kunt leren omgaan met deze kinderen.Als je de specifieke eigenschappen, mogelijkheden, beperkingen en behoeften van een kind met autisme beter leert kennen, zie je hun gedrag in een ander daglicht. Hierdoor kun je het kind beter snappen, meer begrip opbrengen voor als het moeilijk gaat en gerichter strategieën inzetten om positieve momenten te creëren, thuis of in de klas. Deze kinderen kunnen dan (opnieuw) een fijne relatie ontwikkelen met zichzelf, met jou en met andere belangrijke mensen in hun leven.https://www.standaardboekhandel.be/p/wat-echt-werkt-bij-kinderen-met-autisme-9789464011531
Autismespectrumstoornis --- Kind --- Social psychology --- Didactics --- leermoeilijkheden --- inclusief onderwijs --- gedragsstoornissen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- onderwijspraktijk --- leraren-leerling relatie --- zorgverbreding --- Orthopedagogics --- Autismespectrumstoornissen ; kinderen
Choose an application
Na meer dan een halve eeuw snelle expansie, die zorgde voor welvaart en sociale mobiliteit, kampt het onderwijs met evle uitdagingen. Het is het moment om oude opvattingen over goed onderwijs aan een kritisch onderzoek te onderwerpen en te kijken hoe het beter kan. Het progressieve onderwijsverhaal met name schiet tekort en heeft een stevige update nodig. Dit boek - een bundeling van columns en essays - verkent de contouren van een progressieve onderwijsvisie die emancipatie, excellentie en eerlijkge kansen vooropstelt. Goed onderwijs helpt individuen vooruit, zorgt voor welvaart en welzijn in samenlevingen en vermindert sociale ongelijkheid. Maar dan moet excellentie weer porsitief klinken, het technisch onderwijs veel meer waardering krijgen, het belang van de standaardtaal erkend worden en het curriculum selectiever én ambiteuzer zijn. En mischien moeten we ook niet langer strever naar 'meer van hetzelfde', maar de ongeremde onderwijsexpansie en het diploma-fetisjisme een halt toeroepen, de leerplicht naar zestien jaar vrengen, flexibeler kansen bieden aan diverse talenten, en het levenslang leren echt omarmen.https://www.aspeditions.be/en/book/emancipatie-excellentie-en-eerlijke-kansen/19477
Onderwijskunde. --- Sociology of education --- Onderwijsvisie --- Onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijshervorming --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijssysteem --- Innovatie --- Didactic strategies --- Flanders --- Visieontwikkeling --- Inclusief onderwijs --- Levenslang leren
Choose an application
In de publicatie 'Inclusief denken en handelen in onderwijs' staan bijdragen van leraren die in het kader van hun Master-studie 'Special Educational Needs' de module 'Inclusief onderwijs' hebben gevolgd. Op basis van de theorie komen zij tot praktische aanmoedigingen voor inclusief denken in de dagelijkse praktijk. In de bundel is ook een praktijkverslag opgenomen van een school waarin inclusief onderwijs wordt gerealiseerd. De publicatie lijkt zich in eerste instantie te richten op de mensen werkzaam in het onderwijs. Het boekje biedt echter ook voor ouders die zijn geïnteresseerd in de achtergronden en de praktijk van inclusief onderwijs, relevante informatie.
Orthopedagogics --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 460.8 --- Inclusief onderwijs --- inclusief onderwijs --- buitengewoon onderwijs (ler) --- 37.014 --- Diversiteit --- Kinderen met een handicap --- Onderwijsorganisatie --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Inclusie --- Zorgverbreding --- Buitengewoon onderwijs --- West-Vlaanderen --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving
Listing 1 - 10 of 84 | << page >> |
Sort by
|