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L'entreprise en restructuration : Dynamiques institutionnelles et mobilisations collectives

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Abstract

Cet ouvrage explore les dynamiques institutionnelles et les mobilisations à l’œuvre dans les restructurations d’entreprise. Celles-ci apparaissent, actuellement, comme des processus diffus, récurrents et complexes de réorganisation affectant l’entreprise dans sa recherche de flexibilité et d’avantages compétitifs. Dans un contexte de crise, elles prennent un relief particulier en raison de leur ampleur, de l’intensité des conflits auxquels elles donnent lieu et de leurs conséquences sociales notamment en termes d’emplois. Loin de s’imposer comme des adaptations inéluctables à une évolution économique qui leur échapperait, les restructurations se caractérisent par de nombreuses initiatives des acteurs concernés, tant les directions d’entreprise, que les salariés et leurs représentants. Prenant appui sur tout un ensemble d’équipements institutionnels et des mobilisations collectives, un débat argumenté et contradictoire s’instaure entre les différentes parties prenantes. Il ne se réduit pas aux reclassements des salariés et à la compensation financière des pertes d’emploi. Il porte également sur la formulation même des problèmes à résoudre et peut parfois conduire à la construction concertée de stratégies économiques alternatives permettant de préserver les emplois. L’ouvrage envisage les restructurations au croisement des pratiques managériales et de l’intervention des salariés et de leurs représentants dans l’entreprise. Il explore des dynamiques institutionnelles à partir de l’analyse des dispositifs juridiques européens et nationaux et d’enquêtes de terrain dans les entreprises, en adoptant une perspective transnationale et pluridisciplinaire liant histoire, économie, droit et sociologie. Cet ouvrage se compose des contributions présentées lors d’un colloque réunissant des acteurs parties prenantes des restructurations et des chercheurs. Il propose un nouveau regard sur une question sociale brûlante.


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Viêt-Nam en transitions

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Le Viêt-Nam traverse une phase de transitions sociales, économiques, politiques et culturelles, le rythme variant d'un domaine à l'autre. Ce pays émergent tente d'articuler socialisme et économie de marché en redonnant à chacun le goût d'entreprendre, tout en conduisant des réformes institutionnelles. Parviendra-t-il à cet objectif ? Sous quelles conditions et avec quels effets à long terme ? Cet ouvrage permet d'identifier et de comprendre les transformations de la paysannerie, les changements dans l'alimentation et la consommation, les évolutions des politiques publiques dans les domaines de la santé et des pratiques matrimoniales, les mutations de la façon de vivre en ville, les innovations développées par les étudiants pour trouver un emploi - sans éluder les efforts de ceux dont la survie dépend d'un travail informel. Historiens, anthropologues, démographes, sociologues, ethnologues, géographes et économistes, grâce à l'apport des sciences humaines et sociales et à leurs études de terrain, nous donnent une vision d'ensemble de ces transitions à l'oeuvre au Viêt-Nam.


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Changing market relationships in the Internet age
Author:
ISBN: 2874631191 287558183X 9782874631191 Year: 2008 Publisher: Presses universitaires de Louvain

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This volume, which takes the form of an essay, attempts to structure a forward- looking approach to the evolving role of marketing in today’s economy. Many organisations today recognize the need to become more market responsive in view of the growing complexity of the global and interconnected market in which they operate. Internet technology is resulting in an increasingly globalised market, with easier access to information, new market players and new forms of partnerships. It is also changing consumer behaviour and reinforcing the power of the market over business. It is creating virtual markets where consumers can find customized solutions to their problems which cut across traditional market boundaries. In this new environment, traditional market participants have changing roles, new market actors are emerging and competition is intensifying. To be successful, being customer-oriented is not enough. Business leaders have to review their strategic options and stengthen the market orientation of their enterprises to cope effectively with today’s highly competitive, multi-stakeholder market. The objective of this book is to revisit the concept of traditional marketing management and to analyse changing market relationships among market players and their impact on the key decisions of strategic and operational marketing.


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Markets and exchanges in pre-modern and traditional societies : interpreting ancient Egypt
Author:
ISBN: 9781789256116 1789256119 9781789256123 1789256127 1789256143 Year: 2022 Publisher: Oxford ; Philadelphia : Oxbow books,

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Markets emerge in recent historical research as important spheres of economic interaction in ancient societies. In the case of ancient Egypt, traditional models imagined an all-encompassing centralized, bureaucratic economy that left practically no place for market transactions, as many surviving documents only described the activities of the royal palace and of huge institutions mainly temples. Yet scattered references in the sources reveal that markets and traders were crucial actors in the economic life of ancient Egypt.0In this perspective, this volume aims to discuss the role of markets, traders and economic interaction (not necessarily organized through markets) and the use of "money" (metals, valuable commodities) in pre-modern societies, based on archaeological, anthropological and historical evidence. Furthermore, it intends to integrate different perspectives about the social organization of transactions and exchanges and the different forms taken by markets, from meeting places where exchanges operated under ritualized procedures and conventions, to markets in which profit-seeking activities were marginal in respect with other practices that stressed, on the contrary, community collaboration. The book also deals with social forms of pre-modern exchanges in which trust and ethnic solidarity guaranteed the validity of commercial operations in the absence of formal codes of laws or accepted authorities over long distances (trade diasporas, guilds, etc.). Finally, the volume analyzes a critical aspect of small-scale trade and markets, such as the commercialization of agricultural household production and its impact on the peasant economic strategies [4e de couv.]

Power in the highest degree
Authors: --- ---
ISBN: 0195037782 1423738403 0195365062 1280439335 1601295928 9781423738404 9781601295927 9780195037784 9781280439339 9786610439331 6610439338 0197700071 Year: 1990 Publisher: New York Oxford University Press

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A study which attempts to show how experts, claiming a monopoly on many types of knowledge, are radically transforming the economic and social order.

New realism, new barbarism: socialist theory in the era of globalization
Author:
ISBN: 0745315518 0745315569 1849640610 0585425604 9781849640619 9780745315560 9780745315515 9780585425603 Year: 1999 Volume: *1 Publisher: London Pluto Press

Marx and Whitehead : process, dialectics, and the critique of capitalism
Author:
ISBN: 0791459837 0791485617 1423739744 9781423739746 9780791459836 0791459845 9780791459843 9780791485613 Year: 2004 Volume: *5 Publisher: Albany : State University of New York Press,

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Marx and Whitehead boldly asks us to reconsider capitalism, not merely as an "economic system" but as a fundamentally self-destructive mode that, by its very nature and operation, undermines the cohesive fabric of human existence. Author Anne Fairchild Pomeroy asserts that it is impossible to appreciate fully the impact of Marx's critique of capitalism without understanding the philosophical system that underlies it. Alfred North Whitehead's work is used to forge a systematic link between process philosophy and dialectical materialism via the category of production. Whitehead's process thought brings Marx's philosophical vision into sharper focus. This union provides the grounds for Pomeroy's claim that the heart of Marx's critique of capitalism is fundamentally ontological, and that therefore the necessary condition for genuine human flourishing lies in overcoming the capitalist form of social relations.

Rethinking capitalist development : essays on the economics of Josef Steindl
Authors: --- ---
ISBN: 0415159598 0415651484 9786610231836 1134722729 1280231831 0203645901 1134722710 Year: 2005 Volume: 50 Publisher: London ; New York : Routledge,

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This collection honours the work of the eminent economist Josef Steindl. Steindl's work is illuminated through a critical appraisal of its central constructs with a focus on its relevance to current economic conditions. This collection charts the thinking of one of the leading economic theorists of the twentieth century.


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Economie mondialisée et identités de genre
Authors: ---
ISBN: 2882470487 2940503788 9782882470485 Year: 2002 Publisher: Berne Commission suisse pour l'Unesco

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Avant même que le terme « mondialisation » fût introduit dans les débats politiques, des recherches genre se penchaient déjà sur les entreprises transnationales et la nouvelle division internationale du travail. Cet ouvrage fait le point sur les dimensions économiques, politiques et culturelles du processus de mondialisation, essentiellement à travers leurs effets sur les rapports de genre. L'ouvrage montre que les processus de la mondialisation sont étroitement liés à la vie quotidienne des femmes dans les quatre coins du monde. Elles sont contraintes à faire des choix qui affectent leurs sécurités existantes. Elles ouvrent néanmoins de nouvelles voies et de nouveaux défis qui peuvent - dans certains cas - bousculer les rapports de genre.

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