Narrow your search
Listing 1 - 10 of 66 << page
of 7
>>
Sort by

Book
Morgen doen we het beter : handboek voor de competente onderwijsvernieuwer.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 903133958X Year: 2003 Publisher: Antwerpen Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijsvernieuwing is minder eenvoudig dan het lijkt en vraagt om inspiratie, zorgvuldigheid, lef, onderwijskundige bekwaamheid en doorzettingsvermogen. Veel vernieuwing ontbeert deze kenmerken en loopt voortijdig vast. Docenten plus hun directie zijn veranderingsmoe terwijl er nauwelijks nog iets vernieuwd is. De BDF Adviesgroep heeft een brede ervaring opgebouwd met onderwijsvernieuwing. Op verschillende plekken in het onderwijs realiseerde zij interessante vernieuwingen op grond van haar opvattingen, inzichten en ervaringen. In dit boek leggen de partners uit wat hun ideeën inhouden en wat zij doen om opleidingen te helpen het morgen beter te doen. Dat levert een praktisch boek op voor onderwijsvernieuwers, dat wil zeggen docenten, directies, stafmedewerkers en adviseurs uit beroepsonderwijs (hbo, mbo, vmbo) en wetenschappelijk onderwijs.


Book
Aan de slag! Inspirerende opdrachten voor beroepsopleidingen
Authors: ---
ISBN: 9789031347346 Year: 2008 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aan de slag! is een uitgebreide handreiking voor het maken van goede opdrachten voor beroepsopleidingen. De opdrahten sluiten aan bij het leerlijnenmodel. De volgende leerlijnen komen aan bod : de stageleerlijn, de integrale leerlijn, de conceptuele leerlijn, de vaardighedenleerlijn en de studieloopbaanbegeleiding (regieleerlijn)


Book
Alles over opdrachten
Author:
ISBN: 9031332305 Year: 2002 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum


Book
Onderwijskundig ontwerpen: het ontwerp als basis voor leermiddelenontwikkeling
Authors: ---
ISBN: 9031325422 Year: 2002 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum


Book
Probleemgestuurd onderwijs : praktijk en theorie
Authors: ---
ISBN: 900159882X Year: 1998 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff


Book
Inspiratiegids voor een competentiegerichte opleiding
Authors: ---
ISBN: 9789044123432 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het kader van een OOF project ontwikkelden enkele instellingen een inspiratiegids voor competentiegericht onderwijs. De inspiratiegids heeft één doel: het gesprek binnen opleidingen over competentiegericht onderwijs ondersteunen. Een opleiding die zich ontwikkelt in de richting van een competentiegerichte opleiding staat voor een paradigmashift. Dit betekent dat er op verschillende domeinen een fundamenteel andere manier van werken vereist is. De inspiratiegids inventariseert eerst deze domeinen en plaatst ze in een gestructureerd model. De gids zorgt ervoor dat docenten op een gestructureerde manier in dialoog gaan over competentiegericht onderwijs. Je kunt het geheel zelf verder aanvullen en regelmatig terug vastpakken om er onderdelen in te lezen of van te gebruiken.De handleiding beschrijft uitvoerig hoe je vanuit verschillende benaderingen kan werken.


Book
Werken in onderwijsgroepen
Authors: ---
ISBN: 9001598838 Year: 2000 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt zowel studenten als docenten veel informatie over het functioneren van de onderwijsgroep. Aan de orde komen de werkwijze van een onderwijsgroep, de verschillende rollen die groepsleden kunnen vervullen, de wijze waarop problemen in het functioneren van onderwijsgroepen gehanteerd kunnen worden en informatie over allerlei externe zaken, bijvoorbeeld organisatorische aspecten, die van invloed kunnen zijn op het reilen en zeilen van de onderwijsgroep. Concrete richtlijnen, praktische tips en checklijsten ondersteunen student en docent bij het effectief en efficiënt werken in een onderwijsgroep.


Book
Lesgeven op papier : effectieve leerteksten schrijven
Author:
ISBN: 9031317098 Year: 1998 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum


Book
Competenties in het voortgezet onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9044114271 Year: 2003 Volume: 9 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Competenties veroveren in ras tempo onderwijsland. Competenties zijn nieuw en modern. Pratend over competenties valt echter op dat mensen zelden of nooit dezelfde definitie hanteren. Vraag je op grond van welke waarnemingen er sprake is van een bepaalde competentie, dan blijven de meeste mensen het antwoord schuldig. Aan de hand van ervaringen van de vrije scholen met het werken met competenties biedt de auteur een eerste oriëntatie over competentiegericht onderwijs aan. Hij licht toe wat competenties precies zijn, of we het altijd over hetzelfde hebben, hoe men besluit of een leerling al dan niet over bepaalde competenties beschikt en welke valkuilen er zijn bij afmeting van competenties.


Book
Van taak tot competentie : leren leren voor het hoger beroepsonderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9031341576 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek vormt de neerslag van een ingrijpend proces van onderwijsontwikkeling in het hoger beroepsonderwijs. Kenmerkend voor dit proces is dat alle onderdelen van deze ontwikkeling, uitvoerig in dit boek beschreven, daadwerkelijk in de praktijk zijn omgezet. Als uitgangspunten hebben de landelijke opleidingsprofielen, de HBO-standaard en de concepten competentiegerichtheid´ en leren-leren´ gediend. Centraal in de onderwijsontwikkeling staat het toenemende vermogen van de student om zelfbepalend en zelfsturend te leren. Daartoe is de persoonlijke professionele ontwikkelingslijn ontwikkeld, die in het persoonlijke ontwikkelingsplan uitmondt. Van taak tot competentie beschrijft hoe parallel aan de toename van het zelfbepalende en zelfsturende vermogen van de student ook de rol van de docent verandert. De docent wordt ontwikkelaar en leerprocesbegeleider. De didactiek heeft vorm gekregen in zogeheten ëdidactische concepten´, zoals taakgestuurd, probleemgeoriënteerd, praktijkgestuurd en projectgestuurd leren. Uniek is dat in het curriculum verschillende didactische concepten elkaar opvolgen. Dit boek onderscheidt zich door zijn mengeling van didactische uitgangspunten. Het behandelt het proces en de condities die nodig zijn om het geschetste omvangrijke curriculum te ontwerpen, ontwikkelen, implementeren, evalueren en bij te stellen. Van taak tot competentie is bestemd voor projectleiders, onderwijsontwikkelaars en uitvoerende docenten in het hoger beroepsonderwijs.

Listing 1 - 10 of 66 << page
of 7
>>
Sort by