Listing 1 - 10 of 66 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Onderwijsvernieuwing is minder eenvoudig dan het lijkt en vraagt om inspiratie, zorgvuldigheid, lef, onderwijskundige bekwaamheid en doorzettingsvermogen. Veel vernieuwing ontbeert deze kenmerken en loopt voortijdig vast. Docenten plus hun directie zijn veranderingsmoe terwijl er nauwelijks nog iets vernieuwd is. De BDF Adviesgroep heeft een brede ervaring opgebouwd met onderwijsvernieuwing. Op verschillende plekken in het onderwijs realiseerde zij interessante vernieuwingen op grond van haar opvattingen, inzichten en ervaringen. In dit boek leggen de partners uit wat hun ideeën inhouden en wat zij doen om opleidingen te helpen het morgen beter te doen. Dat levert een praktisch boek op voor onderwijsvernieuwers, dat wil zeggen docenten, directies, stafmedewerkers en adviseurs uit beroepsonderwijs (hbo, mbo, vmbo) en wetenschappelijk onderwijs.
Onderwijsvernieuwing --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- 450.46 --- 489.4 --- didactiek --- hoger onderwijs --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Didactiek (hoger onderwijs) --- 450.4 --- 451.3 --- 452.2 --- Beroepsprofielen --- Competenties --- Kwaliteitszorg --- Leraren --- Nederland --- Onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Professionalisering --- Schoolleiders --- Schoolmanagement --- Vlaanderen --- Onderwijskunde --- Politiek, wetgeving en organisatie * --- casestudies --- 489.52 --- leerkracht --- onderwijsinnovatie --- 031908.jpg --- onderwijshervormingen --- 371 --- 371.1 --- casestudies. --- hoger onderwijs. --- onderwijs. --- onderwijsinnovatie. --- onderwijsvernieuwing. --- Theoretische onderwijsvernieuwing. --- Didactiek (hoger onderwijs). --- 371. --- 371.1.
Choose an application
Aan de slag! is een uitgebreide handreiking voor het maken van goede opdrachten voor beroepsopleidingen. De opdrahten sluiten aan bij het leerlijnenmodel. De volgende leerlijnen komen aan bod : de stageleerlijn, de integrale leerlijn, de conceptuele leerlijn, de vaardighedenleerlijn en de studieloopbaanbegeleiding (regieleerlijn)
beroepsopleiding --- beoordeling --- evaluatie (onderwijs) --- leeropdrachten --- Didactics of higher education --- #KVHB:Beroepsopleiding --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Stage --- 482 --- beroepsonderwijs --- beroepsopleidingen --- didactiek --- leerlijnen --- secundair onderwijs --- 378.1 --- 489.4 --- competenties --- leerprocessen --- stage --- stagebegeleiding --- vaardigheid --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- competentiegericht leren --- didactiek hoger onderwijs --- opdrachten --- projectonderwijs --- Beroepsonderwijs; didactiek --- Leerprocessen --- competenties (beroepsbekwaamheid) --- evaluatie --- leermethoden --- stage (praktijkleren) --- studentenbegeleiding --- vaardigheidstraining --- secundair onderwijs - onderwijstypen en onderwijsvormen --- organisatie van het hoger onderwijs --- Didactiek (hoger onderwijs) --- PHL-Healthcare 12 --- onderwijspraktijk --- stageconcept --- vaardigheidsonderwijs --- Beroepsopleidingen --- Beroepssecundair onderwijs --- Didactische werkvormen --- Leerlijnen --- Secundair onderwijs --- 484.21 --- assessment --- coaching --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- supervisie --- Beroepsopleiding --- Didactische werkvorm --- Leerlijn
Choose an application
Didactic strategies --- leermiddelen --- schrijfopdracht --- didactische werkvormen --- #KVHB:Didactiek. --- 454. --- 454.5 --- 489.4 --- Didactische werkvormen. --- Leermiddelen. --- casestudies. --- didactiek. --- hoger onderwijs. --- informatietechnologie. --- leermiddelen. --- leerprocessen. --- lerarenopleiding. --- onderwijs. --- opdrachten. --- opdrachtgestuurd onderwijs. --- probleemgestuurd onderwijs. --- projectonderwijs. --- Onderwijs- en leermiddelen. --- Didactiek (hoger onderwijs).
Choose an application
leermiddelen --- Teaching aids --- #PBIB:2004.2 --- hoger onderwjis --- lerarenopleiding --- onderwijs --- 454.5 --- ontwerpen --- 489.4 --- didactiek --- hoger onderwijs --- leerdoelen --- onderwijskundig ontwerpen --- onderwijs- en leermiddelen --- Onderwijs- en leermiddelen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Onderwijs --- Onderwijsmethoden --- Leermiddelen --- Gedragspsychologie --- Leerdoelstellingen --- Didactiek --- Didactisch proces --- Evaluatie --- #PBIB:2004.2. --- didactiek. --- hoger onderwijs. --- hoger onderwjis. --- leerdoelen. --- leermiddelen. --- lerarenopleiding. --- onderwijs. --- onderwijskundig ontwerpen. --- ontwerpen. --- Onderwijs- en leermiddelen. --- Didactiek (hoger onderwijs). --- Onderwijsmethode --- Leermiddel --- Leerdoel --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Overzicht van strategieën en tactieken waarvan docenten zich kunnen bedienen bij de vormgeving van probleemgestuurd onderwijs.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Handboeken en inleidingen. --- School management --- PGO (probleemgestuurd onderwijs) --- probleemgestuurd leren --- Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Probleemgestuurd onderwijs --- Onderwijsleerprocessen --- probleemgestuurd onderwijs --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- didactiek --- hoger onderwijs --- 489 --- 489.4 --- blokboeken --- didactisch proces --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- zelfstudie --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- onderwijsgroepen --- tutoren --- 371.39 --- Hoger onderwijs --- Leidinggeven --- Leren --- Onderwijsorganisatie --- Vaardigheden --- onderwijs, holt --- onderwijs, universitair en voortgezet --- onderwijsmethoden --- Probleemgestuurd leren --- 371.3 --- Hoger onderwijs; algemeen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactische werkvormen --- Leerprocessen --- Studiemethoden --- Taakgericht onderwijs --- Onderwijs --- Probleemgericht werken --- Zelfgestuurd onderwijs --- 370.02 --- Didactische werkvorm --- Leerproces --- Studiemethode --- Zelfsturend leren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
In het kader van een OOF project ontwikkelden enkele instellingen een inspiratiegids voor competentiegericht onderwijs. De inspiratiegids heeft één doel: het gesprek binnen opleidingen over competentiegericht onderwijs ondersteunen. Een opleiding die zich ontwikkelt in de richting van een competentiegerichte opleiding staat voor een paradigmashift. Dit betekent dat er op verschillende domeinen een fundamenteel andere manier van werken vereist is. De inspiratiegids inventariseert eerst deze domeinen en plaatst ze in een gestructureerd model. De gids zorgt ervoor dat docenten op een gestructureerde manier in dialoog gaan over competentiegericht onderwijs. Je kunt het geheel zelf verder aanvullen en regelmatig terug vastpakken om er onderdelen in te lezen of van te gebruiken.De handleiding beschrijft uitvoerig hoe je vanuit verschillende benaderingen kan werken.
Competentiegericht leren. --- zelfevaluatie --- HO (hoger onderwijs) --- competenties --- School management --- onderwijsvernieuwing --- studiemethode-begeleiding --- onderwijsorganisatie --- didactiek --- Higher education --- 371.38 --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- krachtige leeromgeving --- onderwijskunde --- onderwijsvisie --- 378.1 --- 451.3 --- 454.2 --- 489.3 --- 489.4 --- Competentiegericht onderwijs --- Competenties --- Professionele ontwikkeling --- competentiegericht onderwijs --- hoger onderwijs --- Curriculumontwikkeling --- Hoger onderwijs --- Zelfevaluatie --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- beroepscompetenties --- competentiegericht denken --- Curriculumontwikkeling ; algemeen --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvisie --- Zelfevaluatie ; onderwijs --- 489 --- 104390.jpg --- 104391.jpg --- Didactiek --- 371.38 Zelfwerkzaamheid --- Zelfwerkzaamheid --- organisatie van het hoger onderwijs --- Onderwijsstrategieën --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Contains audio-visual material --- Onderwijsorganisatie --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- departement Gezondheidszorg 10 --- Leren
Choose an application
Dit boek biedt zowel studenten als docenten veel informatie over het functioneren van de onderwijsgroep. Aan de orde komen de werkwijze van een onderwijsgroep, de verschillende rollen die groepsleden kunnen vervullen, de wijze waarop problemen in het functioneren van onderwijsgroepen gehanteerd kunnen worden en informatie over allerlei externe zaken, bijvoorbeeld organisatorische aspecten, die van invloed kunnen zijn op het reilen en zeilen van de onderwijsgroep. Concrete richtlijnen, praktische tips en checklijsten ondersteunen student en docent bij het effectief en efficiënt werken in een onderwijsgroep.
onderwijsmethoden --- Didactic strategies --- groepswerk --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Onderwijskunde --- Onderwijs --- Hoger onderwijs --- Didactiek --- Groepswerk --- Groeperingsvormen --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 489.4 --- Onderwijspsychologie --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- hoger onderwijs --- onderwijsgroepen --- 371.39 --- Onderwijsgroepen --- Studentgericht onderwijs --- Hoger onderwijs: didactiek --- 370.02
Choose an application
schrijfopdracht --- leermiddelen --- Teaching aids --- cursussen --- onderwijskunde --- 454.5 --- 489.4 --- 844.4 --- didactiek --- hoger onderwijs --- lerarenopleiding --- onderwijs --- schrijven --- Onderwijs- en leermiddelen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Notuleren - Rapporteren --- boeken --- 454.54 --- Leermiddelen --- Schrijven --- 499.5 --- communicatie (leesbaarheid) --- cursus --- het boek in het onderwijs
Choose an application
Competenties veroveren in ras tempo onderwijsland. Competenties zijn nieuw en modern. Pratend over competenties valt echter op dat mensen zelden of nooit dezelfde definitie hanteren. Vraag je op grond van welke waarnemingen er sprake is van een bepaalde competentie, dan blijven de meeste mensen het antwoord schuldig. Aan de hand van ervaringen van de vrije scholen met het werken met competenties biedt de auteur een eerste oriëntatie over competentiegericht onderwijs aan. Hij licht toe wat competenties precies zijn, of we het altijd over hetzelfde hebben, hoe men besluit of een leerling al dan niet over bepaalde competenties beschikt en welke valkuilen er zijn bij afmeting van competenties.
Competenties. --- Onderwijskunde. --- Didactics --- Curriculum development --- competenties --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- 454.2 --- 489.4 --- hoger onderwijs --- voortgezet onderwijs --- 371.27 --- Competenties --- Onderwijs --- 031980.jpg --- Secundair onderwijs ; didactiek --- Onderwijsstrategieën --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Competentiegericht onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- Evaluatie --- Basiscompetenties --- Leerplannen --- Nederland --- Vrij onderwijs --- Secundair onderwijs --- Competentie --- Leerplan --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Basisgeletterdheid
Choose an application
Dit boek vormt de neerslag van een ingrijpend proces van onderwijsontwikkeling in het hoger beroepsonderwijs. Kenmerkend voor dit proces is dat alle onderdelen van deze ontwikkeling, uitvoerig in dit boek beschreven, daadwerkelijk in de praktijk zijn omgezet. Als uitgangspunten hebben de landelijke opleidingsprofielen, de HBO-standaard en de concepten competentiegerichtheid´ en leren-leren´ gediend. Centraal in de onderwijsontwikkeling staat het toenemende vermogen van de student om zelfbepalend en zelfsturend te leren. Daartoe is de persoonlijke professionele ontwikkelingslijn ontwikkeld, die in het persoonlijke ontwikkelingsplan uitmondt. Van taak tot competentie beschrijft hoe parallel aan de toename van het zelfbepalende en zelfsturende vermogen van de student ook de rol van de docent verandert. De docent wordt ontwikkelaar en leerprocesbegeleider. De didactiek heeft vorm gekregen in zogeheten ëdidactische concepten´, zoals taakgestuurd, probleemgeoriënteerd, praktijkgestuurd en projectgestuurd leren. Uniek is dat in het curriculum verschillende didactische concepten elkaar opvolgen. Dit boek onderscheidt zich door zijn mengeling van didactische uitgangspunten. Het behandelt het proces en de condities die nodig zijn om het geschetste omvangrijke curriculum te ontwerpen, ontwikkelen, implementeren, evalueren en bij te stellen. Van taak tot competentie is bestemd voor projectleiders, onderwijsontwikkelaars en uitvoerende docenten in het hoger beroepsonderwijs.
POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan) --- Didactics of higher education --- hoger beroepsonderwijs --- competenties --- lesgeven --- didactiek --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- #KVHB:Hoger onderwijs --- 489.4 --- competentiegericht onderwijs --- curriculum --- hoger onderwijs --- intervisie --- leerprocessen --- leren --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- opleidingsprofiel --- probleemgestuurd onderwijs --- projectgestuurd leren --- supervisie --- taakgestuurd leren --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Competentiegericht onderwijs --- Hoger beroepsonderwijs (Nederland) --- Nederland --- Leren leren --- Hoger beroepsonderwijs --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Listing 1 - 10 of 66 | << page >> |
Sort by
|