Narrow your search

Library

Odisee (7)

Thomas More Mechelen (7)

UCLL (7)

AP (6)

Arteveldehogeschool (6)

Hogeschool Gent (6)

KBR (6)

KDG (6)

VIVES (6)

KU Leuven (4)

More...

Resource type

book (7)


Language

Dutch (6)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2008 (1)

2002 (1)

2001 (1)

1999 (1)

1998 (2)

More...
Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen.
Author:
ISBN: 9033433125 9789033433122 Year: 1998 Publisher: Leuven : Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoud: I. Analyse en interpretatie van werkhouding: 1. Wat is een werkhoudingsprobleem? 2. Meten van een werkhouding 3. Hoe analyseren we werkhouding? 4. Interpretratie van werkhouding vanuit beïnvloedende factoren 5. Werkhouding en cognitieve stijl II. Het A.D.(H.)D.-syndroom: 1. De term A.D.(H.)D. 2. De subtypes 3. De stoornis 4. Kenmerken van een A.D.(H.)D.-kind 5. De diagnose 6. Een voobeeld III. Begeleiding van kinderen met werkhoudingsproblemen: 1. Basisprincipes 2. Schematische voorstelling van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum: een synthese 3. Concrete aanpak vanuit de praktijk


Book
Superleerkrachten gevraagd! : de onderwijskundige aanpak van werkhoudingsproblemen
Author:
ISBN: 9033449013 Year: 2001 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur belicht in zijn boek een bijzondere oorzaak van schools mislukken, namelijk de 'werkhouding', omschreven als de manier waarop leerlingen leerstof opnemen, verwerken en weergeven. Hij onderscheidt vanuit zijn onderwijservaring en vanuit de literatuur een achttal verschijningsvormen van werkhoudingsproblemen die voor leerkrachten zeker herkenbaar zijn. De ADHD-problematiek wordt afzonderlijk behandeld.

Keywords

ADHD --- Concentratiemoeilijkheden --- Kinderen. --- Onderwijs. --- Orthopedagogics --- onderwijsonderzoek --- werkhoudingsproblemen --- Educational psychology --- Flanders --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- kinderen met leerproblemen --- zorgverbreding --- 464 --- leerproblemen --- onderwijskunde --- orthodidactiek --- orthopedagogiek --- basisonderwijs --- concentratiestoornissen --- kinderen --- leraren --- remedial teaching --- 467 --- Basisonderwijs --- Differentiatie --- Feuerstein --- Instructie --- Kinderen --- Koning, L --- Onderwijskunde --- Probleemoplossingsvaardigheden --- Werkhoudingsproblemen --- Zelfstandig werk --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- kinderen met ADHD --- kinderen met concentratieproblemen --- kinderen met werkhoudingsproblemen --- werkhoudingsproblemen (ler) --- Werkhouding ; basisonderwijs --- 090737.jpg --- leerlingbegeleiding --- leerlinggedrag --- leermoeilijkheden --- studiebegeleiding --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- (zie ook: Pedagogiek) --- 371.21 --- 376 --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- concentratiemoeilijkheden --- onderwijs --- NLD : Non-Verbal Learning Disorder --- Meichenbaum --- Zorgverbreding --- Meichenbaum, Donald --- Feuersteinmethode --- Remediërend onderwijs --- Lager onderwijs --- Leerproblemen --- Kind --- Werkhoudingsprobleem --- Feuerstein methode --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie


Book
Kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen
Author:
ISBN: 9033449544 9033453878 Year: 2002 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Analyse en interpretatie van werkhouding - Het A.D.(H.)D.-syndroom - Begeleiding van kinderen met werkhoudingsproblemen - Het AD(H)D-syndroom bij pubers en adolescenten

Keywords

ADHD --- Concentratiemoeilijkheden --- Adolescenten. --- Kinderen. --- Onderwijs. --- concentratieproblemen --- Educational psychology --- kinderen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- puberteit --- 464 --- Aandachtsproblemen --- A.D.H.D.-syndroom --- Werkhoudingsproblemen --- 606.4 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- adolescenten --- kinderpsychiatrie --- pubers (puberteit) --- Leerstoornissen --- ADHD ; kinderen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: orthopedagogiek) --- 616.2 --- MBD-kinderen --- concentratiemoeilijkheden --- kinderen met leerproblemen --- werkhoudingsproblemen --- 464.3 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Concentratieproblemen --- Feuerstein, Reuven --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Meichenbaum, Donald --- Orthopedagogie --- concentratiestoornissen --- probleemgedrag --- Hyperkinetische kinderen --- Kinderen met concentratieproblemen --- #PBIB:+105.64 --- Concentratiestoornis --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Concentratiestoornissen --- Denken --- Feuersteinmethode --- Zelfinstructiemethoden --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Kinderen --- Kleuters --- Remediëring --- Secundair onderwijs --- Adolescenten --- Pubers --- Leerproblemen --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Aandachtsstoornissen --- #KVHB:Hyperkinetische kinderen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Werkhoudingsproblemen --- Meichenbaum --- aandachtsstoornissen --- Geheimschrift --- Logisch denken --- Oog-handcoördinatie --- Visuele perceptie --- 032321.jpg --- Leermoeilijkheden --- Orthopedagogics --- coördinatie --- orthopedagogiek --- berengroepen --- gezichtsvermogen --- Concentratieprobleem --- Werkhoudingsprobleem --- Feuerstein methode --- Zelfinstructiemethode --- Kind --- Kleuter --- Adolescent --- Puber --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoedkunde


Book
Handboek diagnostiek in leerlingenbegeleiding
Authors: ---
ISBN: 9789044122152 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om elke leerling onderwijs en zorg op maat te kunnen bieden, moeten zijn specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften in kaart worden gebracht, en de context waarin hij functioneert. Het is een hele klus, zelfs een bijna onmogelijke taak om over elk mogelijk probleem een parate kennis van de recentste wetenschappelijke inzichten te bezitten. Dit handelingsgericht handboek bundelt alvast alle inhoudelijke wetenschappelijke kennis die vereist is om de diverse diagnostische vragen te beantwoorden. Per thema of doelgroep wordt een stand van zaken weergegeven van de theorievorming en het empirische onderzoek, met een vertaling van theorie en onderzoek naar de diagnostische praktijk. Vervolgens komt een selectie van diagnostische middelen aan bod: tests, vragenlijsten, observatieschalen, interviews enz. Ten slotte gaat elk hoofdstuk in op de aansluiting tussen diagnostiek en advisering of hulpverlening. Het handboek is in de eerste plaats bedoeld voor (school)psychologen en (ortho) pedagogen In de onderwijs- of leerlingenbegeleiding met diagnostiek in hun takenpakket en studenten in de (toegepaste) psychologie en pedagogische wetenschappen. Ook alle anderen die een degelijke kennis over diagnostiek willen verwerven, vinden hier hun gading. De inzichten die in dit handboek staan beschreven, gelden zowel voor het Vlaamse als voor het Nederlandse onderwijsveld. Ze kunnen toegepast worden in zowel het basisonderwijs als het secundair of voortgezet onderwijs Inhoudsopgave : Deel I Diagnostische procedure 1. Diagnostisch proces in onderwijs: rol van contextfactoren, veranderbaarheid en positieve elementen Deel II Domeinen van functioneren van leerlingen 2. Rekenen 3. Technisch lezen en spellen 4. Begrijpend lezen 5. Taalontwikkeling en taalproblemen 6. Intelligentie en leervermogen, statisch en dynamisch 7. Aandachtsprocessen 8. Motivatie in de klas 9. Zelfconcept 10. Emotionele en gedragsproblemen 11. Studie- en beroepskeuzeprocessen Deel III Opvoedings- en onderwijscontext 12. Opvoedingsfactoren En gezinsfunctioneren 13. Relaties tussen kinderen op school 14. Interacties tussen leerkrachten en leerlingen Deel IV Bijzondere doelgroepen 15.Allochtone leerlingen 16. Leerlingen met een lichte verstandelijke beperking 17. Begaafde leerlingen

Keywords

Verpleegkunde --- Leerlingbegeleiding. --- Orthopedagogics --- psychodiagnostiek --- leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- meetinstrumenten (psychologie) --- Educational psychology --- Educational systems. Teaching systems --- 371.048 --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- zorgverbreding --- leerproblemen --- zelfbeeld --- gedragsproblemen --- dyscalculie --- motivatie --- 454.23 --- Allochtonen --- Begrijpend lezen --- Concentratiemoeilijkheden --- Diagnostiek --- Emotionele problemen --- Gedragsproblemen --- Gehandicapt-licht mentaal --- Gezin --- Hoogbegaafden --- Intelligentie --- Leerling-leerkracht/interactie --- Leerlingenbegeleiding --- Leerlingenrelaties --- Leerproblemen --- Lezen --- Motivatie --- Opvoedingsproblemen --- Rekenproblemen --- Spellen --- Taalproblemen --- Technisch lezen --- Zorgverbreding --- 474.23 --- 376 --- Hulpverlening --- Leerstoornissen --- Onderwijs --- Testen --- Leerlingbegeleiding --- 371.212 --- Lerarenopleiding : CVO --- 080988.jpg --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Didactische principes --- Diagnose --- Begeleiding --- 370.040 --- Didactics --- Primary education --- Secondary education


Book
Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen : een beren-aanpak
Authors: ---
ISBN: 9033439948 Year: 1998 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De stijl van de begeleider - Het visueel voorstellingsvermogen - Berentrapjes : Kijken naar kenmerken - Analyseren en vergelijken van kenmerken - Verstopwoorden - Natekenen en naschrijven naar model - Kopiëren met structuuropbouw - Juist overschrijven.

Keywords

Concentratiemoeilijkheden --- Kinderen. --- Cognitive psychology --- personen met een visuele beperking --- Orthopedagogics --- ruimtelijke oriëntatie --- orthopedagogiek --- berengroepen --- personen met een beperking --- taalvaardigheid --- logopedie --- visuele analyse --- schrijfproblemen --- waarnemingsstoornissen --- dyslexie --- dyscalculie --- kinderen --- psychomotoriek --- cognitieve psychologie --- kinderen met leerproblemen --- ruimtelijk-visuele problemen --- visuele waarneming --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Rekenstoornissen --- #KVHB:Ruimtebegrip --- 464 --- leerproblemen --- rekenproblemen --- werkhoudingsproblemen --- Concentratieproblemen --- Feuerstein --- Feuerstein, Reuven --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Meichenbaum, Donald --- Orthopedagogie --- Ruimtelijk inzicht --- Visuomotoriek --- Voorstellingsvermogen --- basisonderwijs --- berenprogrammas --- beweging --- leren --- ruimtelijke disfunctie --- spelen --- zelfstandig leren --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- kinderen met ruimtelijk-visuele problemen --- 072181.jpg --- orthopedagogie --- Kinderen met leerproblemen --- 376.5 --- Analyse --- Begeleiding --- Hersenen --- Kopiëren --- Ruimtelijk-visuele problemen --- Waarneming --- Kinderen --- Zien --- Onderwijsstijlen --- Leren --- Taalvaardigheid --- Zelfinstructiemethoden --- Feuersteinmethode --- Zorgverbreding --- Cognitieve opvoeding --- Leerproblemen --- Orthopedagogiek --- Waarnemingsstoornissen --- Dyslexie --- Rekenstoornissen --- Meichenbaum --- Kind --- Onderwijsstijl --- Zelfinstructiemethode --- Feuerstein methode --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Waarnemingsstoornis --- Rekenstoornis --- Ontwikkelingspsychologie


Book
Kinderen in ontwikkeling : stoornissen en belemmeringen
Author:
ISBN: 9026514468 Year: 1996 Publisher: Lisse Swets & Zeitlinger

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Inleiding DEEL I : DE NORMALE ONTWIKKELING 2. De ontwikkeling van het kind DEEL II : DE VERSTOORDE ONTWIKKELING 3. De bronnen van een verstoorde ontwikkeling 4. Stoornis: de aanleg en rijping van een verstorende bron van invloed 5. Belemmering: de omgeving als storende invloed 6. Lichamelijke ontwikkeling, ziekten en aandoeningen 7. Psychotrauma's en levensgebeurtenissen als belemmering voor de ontwikkeling 8. Seksueel misbruik en kindermishandeling 9. Opvoeding: beschermende en risicofactoren voor de ontwikkeling 10. Culturele factoren in de ontwikkeling 11. Stoornissen en belemmeringen DEEL III : DIAGNOSTIEK EN HULP 12. Het psychodiagnostisch onderzoek 13. Hulp aan kind of jongere en het gezin 14. Psychotherapie 15. Scholen

Keywords

Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingsstoornissen --- Kinderen. --- encopresis --- PTSS (posttraumatische stress-stoornis) --- hysterie --- stemmingsstoornissen --- ticstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- psychosomatische stoornissen --- autisme --- enuresis nocturna --- spraakstoornissen --- seksuele stoornissen --- dissociatieve stoornissen --- ontwikkelingspsychologie --- eetstoornissen --- borderlinesyndroom --- seksueel misbruik --- Developmental psychology --- Gilles de la Tourettesyndroom --- leerstoornissen --- kinderpsychiatrie --- Orthopedagogics --- leesproblemen --- angststoornissen --- schrijfstoornissen --- psychodiagnostiek --- slaapstoornissen --- kindermishandeling --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Neuropathology --- pediatrie --- ontwikkeling van het kind --- Paediatrics --- psychopathologie --- 460.2 --- belemmeringen --- diagnose --- kinderen --- ontwikkeling kinderen --- pedagogiek --- stoornissen --- Ontwikkelingsstoornissen: kinderen --- Handboeken --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Orthopedagogie --- 159.922 --- Angststoornissen --- Concentratiemoeilijkheden --- Diagnostiek --- Eetstoornissen --- Gedragsstoornissen --- Hulpverlening --- Kinderen --- Leerstoornissen --- Motorische stoornissen --- Scholen --- Seksuele problemen --- Slaapstoornissen --- ontwikkelingsproblemen --- kinderpsychologie --- psychologie --- 416.1 --- algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Kinderpsychiatrie (jeugdpsychiatrie) --- ADHD --- Agressie --- Bedwateren --- Buitengewoon onderwijs --- Concentratieproblemen --- Depressies --- Hechting --- Kindermishandeling --- Leerproblemen --- Lichamelijke ontwikkeling --- Motoriek --- Ontwikkeling van kinderen --- Ontwikkelingsproblemen --- Opvoeding --- Psychotherapie --- Psychotische stoornissen --- Seksuele kindermishandeling --- Spraakproblemen --- Taalproblemen --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- autismespectrumstoornis (ASS) --- borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS)


Book
Neuropsychologische aspecten van problemen op school
Authors: ---
ISBN: 9033441152 Year: 1999 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Learning Disorders --- Neuropsychology --- Academic collection --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Neuropsychologie --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Rekenstoornissen --- gedragsstoornissen --- leerproblemen --- neuropsychologie --- scholen --- 464 --- ADHD --- autisme --- diagnose --- gedragsproblemen --- geheugen --- zorgverbreding --- 376.5 --- Autisme --- Concentratiemoeilijkheden --- Diagnostiek --- Geheugen --- Leerstoornissen --- Leren --- Neuropsychologie --- Nonverbal Learning Disability syndroom --- Scholen --- psychology. --- methods. --- Kinderen met leerproblemen --- Gedragsstoornissen --- Medische psychologie --- Kinderen. --- Neuropsychologie. --- Cognitive psychology --- Neuropathology --- leerstoornissen --- Orthopedagogics --- psychology --- methods --- Neuropsychologische stoornissen --- Logopedie --- Lager onderwijs --- Ontwikkelingsproblemen --- Leerstoornis --- Geheugen (psychologie) --- Ontwikkelingsprobleem --- Autismespectrumstoornis --- Academic Disorder, Developmental --- Adult Learning Disorders --- Developmental Disorders of Scholastic Skills --- Learning Disorders, Adult --- Learning Disturbance --- Scholastic Skills Development Disorders --- Adult Learning Disabilities --- Developmental Academic Disability --- Developmental Academic Disorder --- Developmental Disabilities of Scholastic Skills --- Academic Disabilities, Developmental --- Academic Disability, Developmental --- Academic Disorders, Developmental --- Adult Learning Disability --- Adult Learning Disorder --- Developmental Academic Disabilities --- Developmental Academic Disorders --- Disabilities, Adult Learning --- Disabilities, Developmental Academic --- Disabilities, Learning --- Disability, Adult Learning --- Disability, Developmental Academic --- Disability, Learning --- Disorder, Learning --- Disorders, Learning --- Disturbance, Learning --- Disturbances, Learning --- Learning Disabilities, Adult --- Learning Disability --- Learning Disability, Adult --- Learning Disorder --- Learning Disorder, Adult --- Learning Disturbances --- Dyslexia --- Leermoeilijkheden --- Psychopathologie --- Neurologie --- Kinderpsychologie --- Buitengewoon onderwijs

Listing 1 - 7 of 7
Sort by