Narrow your search

Library

Thomas More Mechelen (16)

Hogeschool Gent (11)

UCLL (11)

KBR (10)

Odisee (10)

KU Leuven (9)

Thomas More Kempen (9)

Hogeschool West-Vlaanderen (8)

UAntwerpen (8)

UGent (7)

More...

Resource type

book (16)

object (1)

periodical (1)


Language

Dutch (16)


Year
From To Submit

2008 (2)

2005 (2)

2004 (3)

2003 (1)

2002 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by

Book
VEVAK: een meetinstrument om arbeidskwaliteit vast te stellen en te verbeteren in gezondheids- en welzijnsvoorzieningen: herwerkte versie
Author:
ISBN: 9020962442 Year: 2005 Publisher: Tielt VOCA/Lannoo


Book
Ontwarring van verwardheid : wat kan het betekenen en hoe gaan we ermee om?
Authors: --- ---
ISBN: 9059287681 Year: 2004 Volume: *22 Publisher: Mechelen Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Verwardheid is een vaak voorkomend en complex fenomeen in de verpleegkundige praktijk. Het bemoeilijkt de zorg, bijvoorbeeld door het onveilig of risicovol gedrag van een geagiteerde, verwarde patiënt die over de bedsponden klimt bij een verplichte bedrust na een heupoperatie. Hierdoor wordt de nood aan waakzaamheid en toezicht verhoogd. De medewerking van de patiënt is vaak zoek, waardoor therapeutische en zorgdoeleinden moeilijker worden bereikt. De geagiteerde, verwarde patiënt kan agressief reageren en tegenwerken.


Book
Introductie tot de psychomotoriek
Author:
ISBN: 9044114263 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Psychomotoriek benadert de totale persoonlijkheid vanuit het bewegen en de lichamelijkheid Dit boek biedt vooral een zorgvuldig gedoseerde theoretische achtergrond bij de verschillende elementen die deel uitmaken van psychomotoriek. Tegelijk worden een aantal instrumenten aangereikt om het praktische werkterrein van de psychomotoriek en van de psychomotorische therapie toe te lichten. Eerst wordt de normale motorische ontwikkeling bij de mens belicht. Dan komt de diagnostiek - zowel bij kinderen als bij volwassenen - aan bod. De daarop volgende delen handelen over de therapeutische doelstellingen en over de verschillende vormen van therapie en de technieken die de hulpverlener ter beschikking staan. Ook de relatie therapeut-clint krijgt hierbij aandacht Inhoudsopgave : Deel 1: Normale motorische ontwikkeling 1 Term ontwikkeling 2 Visies op ontwikkeling, theoretische en praktische implicaties 3 Motorische ontwikkeling gedurende de eerste levensjaren 4 Basismotorische vaardigheden Deel 2: Psychomotorische diagnostiek Hoofdstuk 1: Psychomotorische diagnostiek bij kinderen 1 Motorisch domein 1.1 Motorische ontwikkeling 1.2 Cordinatie 1.3 Lateralisatie 1.4 Handvaardigheid 1.5 Schrijven 1.6 Lichaamsschema 1.7 Ruimtelijke ordening 2 Motorisch-cognitief domein 2.1 Visuele waarneming 2.2 Auditieve waarneming 2.3 Motorische leerstijl 3 Sociaal-affectief domein 3.1 Zelfconcept Hoofdstuk 2: Psychomotorische diagnostiek bij volwassenen 1 Kwantitatieve observaties 1.1 Individuele tests: Minnesota Rate of Manipulation Test, Minnesota Spatial Relations Test, Purdue Pegboard, Wiener Determinationgert 1.2 Lichaamsbeleving en zelfbelevingsvragenlijsten 1.3 Groeptests 2 Kwalitatieve observaties 2.1 Bewegingsuitdrukkingskenmerken bij psychisch gestoorde volwassenen Deel 3: Therapeutische doelstellingen 1 Situering van de problematiek 1.1 Formuleringsproblematiek 1.2 Inventarisatieproblematiek 1.3 Classificatieproblematiek 2 Doelstellingen bij kinderen 2.1 Wenselijke doelstellingen 2.2 Actueel Geldende doelstellingen 2.3 Feitelijke doelstellingen 3 Doelstellingen bij volwassenen psychisch gestoorden 3.1 Wenselijke doelstellingen 3.2 Actueel geldende doelstellingen 3.3 Feitelijke geldende doelstellingen Deel 4: Psychomotorische opvoeding en psychomotorische therapie 1 Technieken van PM-opvoeding en therapie 1.1 Inleiding 1.2 Algemene beschouwingen betreffende technieken in de psychomotorische opvoeding en therapie 1.3 Een oneindig aantal variatiemogelijkheden 2 Psychomotorische opvoeding 2.1 Basiselementen van de psychomotorische opvoeding 2.2 Psychomotorisch leren 2.3 Didactiek van het leren schrijven 3 De bewegingspedagogiek volgens Sherborne 4 Psychomotorische therapie 4.1 Functietraining 4.2 Psychomotorische psychotherapie 5 Houding van de therapeut 5.1 'Joining' als invoeging 5.2 'Joining' als conditio-sine-qua-non voor herstructurering 5.3 'Joining' in zijn praktische toepassing 6 'Evidence based' psychomotorische diagnostiek en therapie 6.1 Inleiding 6.2 Hoe informatie verzamelen? 6.3 'Evidence based': waarnaar op zoek? 7 Resultaten van wetenschappelijk onderzoek 7.1 Bij kinderen en jeugdigen 7.2 Bij volwassenen


Book
Meten is weten; gissen is missen
Author:
ISBN: 9059280946 Year: 2002 Volume: *11 Publisher: Diegem Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoudsopgave 1. De geriatrische patiënt. 2. De geriatrisch verpleegkundige. 3. Geriatrische evaluatie 1 Algemene principes van meten 2 Domeinen van evaluatie 2.1 Fysieke evaluatie 2.2 Cognitieve evaluatie 2.3 Affectieve evaluatie 2.4 Globale klinische instrumenten 2.5 Nutritionele evaluatie 4. Probleemindicatie

Keywords

Geriatrics --- Geriatric nursing --- Age group sociology --- Psychiatric nursing --- bejaarden --- Gerontologie --- Gérontologie --- 616-053.9 --- bejaardenzorg --- gerontologie --- meetschalen --- verpleegkunde --- 605.93 --- ADL --- beoordelingsschalen --- diagnostiek --- geriatrie --- geriatrische verpleegkunde --- 324 --- affectie --- cognitieve veroudering* --- dementie --- depressie --- evaluatie --- geneeskunde --- geriatrische evaluatie --- geriatrische patiënt --- gezondheidszorg --- mobiliteit --- voeding --- Adl --- Bejaarden / ouderen --- Beweging (motoriek, lichaamsbeweging) --- Dementie --- Depressie --- Diagnose --- Geriatrie --- Geriatrische verpleegkunde --- Katz-schaal --- Voedingsdeficiëntie (ondervoeding) --- Voedingsgewoonten (voedselconsumptie) --- Zelfredzaamheid (autonomie) --- bevolkingsonderzoek (gez) --- geriatrie (gez) --- 613.23 --- 613.8 --- ADL (Activteiten Dagelijks Leven, Katz-schaal, zelfredzaamheid) --- Geriatrische Depressie Schaal --- Mini Mental State-score --- bejaarden (ouderen) --- bejaardenproblematiek --- beoordelingsschaal (observatieschaal) --- dementie (dementia, dementia senilis) --- geheugen --- voedingsdeficiëntie --- voedingshygiëne (voedingsgewoonten) --- zelfzorg --- beoordelingsschaal --- tests --- ouderdomsziekten, geriatrie --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- Ouderdomsziekten - Geriatrie --- (zie ook: geriatrie, gerontologie) --- (zie ook: gerontologie) --- 606.5 --- 613.64 --- 614.25 --- Activiteiten Dagelijks Leven (ADL) --- anamnese --- dementia --- diagnose --- ouderenzorg --- Geriatrische verpleging --- Ouderen --- psychodiagnostiek --- Geriatrie. --- Geriatrische verpleging. --- psychodiagnostiek. --- Psychodiagnostiek.


Book
Personeelsevaluatie als positief gegeven
Authors: ---
ISBN: 9789030192541 Year: 2008 Volume: *3 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1 Integraal personeelsbeleid1.1 Selectie1.2 Opvang van nieuwe leraren1.3 Taakverdeling1.4 Prestatiebeoordeling1.5 Nascholing: Het functioneringsgesprek als leerkans met leerwinst1.6 Promotie- en compensatiebeleid1.7 Ontslag1.8 Communicatie1.9 Onderwijsinnovatie2 Een valide en betrouwbaar beoordelingssysteem ontwikkelen2.1 Het pedagogisch project en de functiebeschrijving in de schijnwerpers2.2 De evaluatieprocedure, focus op vijf stappen2.3 Zelf een evaluatie-instrument ontwerpen 3 Hebben evaluatoren supporters?3.1 Met de eigen gesprekstechnieken voor de spiegel3.2 Evaluaties van leerkrachten: een schrikwekkend vooruitzicht of met gejuich onthaald? De directeur maakt het verschil3.3 Personeelsleden van scholen evalueren dagelijks leerlingen.3.4 Functioneringsgesprekken: kwaliteitszorg voor de directeur ᆳ kwaliteitszorgen van de directeur 3.5 Integraal personeelsbeleid in school en scholengemeenschap op de weegschaal3.6 Functiebeschrijvingen en evaluaties in het onderwijs3.7 Personeelsevaluatie: een volgende stap in de juridisering?4 Surplus, support en andere toemaatjes4.1 Gesprekstechnieken om het bereik en het effect van communicatie te verhogen4.2 Strategie en instrumenten van het Markland College (2002-2007) om leraren `gericht voorbereid' te laten deelnemen aan een functioneringsgesprek4.3 Evaluatie van de leraar door de leerling4.4 Prestatiebeoordeling en ontwikkelingsdoelen in een bedrijf en in het onderwijs, een wereld van verschil?4.5 Terugtredende overheid en marktwerking in de non-profitsector in Nederland


Book
Risico op kindermishandeling? Een preventieve aanpak
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 903344786X Year: 2001 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Vroegtijdige opsporing van kindermishandeling 2. Constructie van de schaal Screening van ernstige problematische opvoedingssituaties met risico op kindermishandeling 3. Onderzoek naar psychometrische gegevens 4. Toepassing van de schaal 5. Slotbedenkingen bij de schaal 6. Krachtlijnen voor een preventieve aanpak van kindermishandeling

Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by