Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ouders, school, vrienden en buurt zijn alle van belang voor de gedragsontwikkeling van kinderen en jongeren. Ook probleemgedrag ontstaat onder invloed van de sociale omgeving. Dit gegeven biedt professionals in zowel jeugdzorg als onderzoek aanknopingspunten voor programma's en andere interventies. 'Het belang van school, ouders, vrienden en buurt' belicht dit thema van meerdere kanten. Verschillende auteurs laten zien hoe de sociale omgeving de ontwikkeling van gedrag bij kinderen en jeugdigen in gewenste of ongewenste richting kan benvloeden. Ook komt een aantal interventiemogelijkheden aan bod, waaronder het groepsbehandelingsprogramma 'Zelfcontrole', het programma 'Families in Transition' en 'TripleP' (Positief Pedagogisch Programma). Ten slotte komt de vraag aan de orde in hoeverre je op basis van vaak beperkte informatie toch tot zinvolle uitspraken kunt komen over bijvoorbeeld gezinskenmerken of de effecten van specifieke interventies. Voor professionals in beleid en praktijk Maar ook voor onderzoekers biedt 'Het belang van school, ouders, vrienden en buurt' stof tot kritisch nadenken over de vele samenhangen tussen de sociale omgeving in al haar facetten en gedragsuitkomsten bij kinderen en jongeren Inhoudsopgave : 1 Hoe beoordelen leerkrachten psycho-sociaal functioneren van leerlingen, en hoe hangt dit samen met leerprestaties? 2 De sociale aspecten van pesten op school 3 Sociale cognitie en zelf-controle bij agressieve kinderen. Diagnostiek en behandeling 4 Opvoeding en delinquent gedrag: Een meta-analyse 5 Romantische relaties van adolescenten en jongvolwassenen 6 Jeugddelinquentie: Wat is de invloed van de buurt? 7 Gezinnen in beweging: Hoe als gezin om te gaan met veranderingen in de puberteit? 8 Gezinsdiagnostiek: Een beschrijving van een gezin als georganiseerd geheel met samenhangende subsystemen 9 Triple P: Positief Pedagogisch Programma 10 Peergroupinterventieprogramma voor delinquente jongeren
Gedragsstoornissen. --- Orthopedagogiek. --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Gedragsstoornis --- 460.7 --- Agressieve kinderen --- Delinquenten --- Gezinsbegeleiding --- Gezinsopvoeding --- Jeugdcriminaliteit --- Peer education --- Probleemgedrag --- Puberteit --- Sociaal milieu --- Sociale opvoeding --- 070875.jpg --- Gedragsstoornissen ; jeugd --- Hulpverlenende instanties; algemeen
Choose an application
In dit boek beschrijft de auteur op een eenvoudige en verhelderende wijze de vele oorzaken en verschijningsvormen van agressie bij kinderen. Aan de hand van twee testen in tekeningvorm kunnen ouders de verborgen wrevel bij hun kinderen opsporen en hun eigen stijl van opvoeden evalueren. Agressieve kinderen plaatsen hun ouders en opvoeders vaak voor een raadsel: wat hebben wij verkeerd gedaan? Hoe kunnen wij onze kinderen tot een vredelievender houding opvoeden?
Age group sociology --- kinderpsychologie --- Educational sciences --- kinderen --- Affective and dynamic functions --- agressie --- Psychische functies --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Pedagogiek --- 159.922.74 --- 316.47.053 --- #GBIB:IDGP --- #GSDBP --- C6 --- pedagogiek --- psychologie --- #KVHB:Agressie --- #KVHB:Orthopedagogie --- 416.5 --- jeugdpsychologie --- 415.3 --- Agressie --- Emoties(Gevoelens) --- Psychologie --- agressiviteit --- 467 --- agressie (ler) --- gedrag --- psychologie, sociaal --- Kinderen --- agressieve kinderen --- opvoeden --- 316.47.053 Agressief gedrag. Angst. Negatieve sociale relaties. Oppositiegedrag. Privacy --- Agressief gedrag. Angst. Negatieve sociale relaties. Oppositiegedrag. Privacy --- 159.922.74 Attitudes van kinderen --- Attitudes van kinderen --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- kinder- en jeugdpsychologie - overige onderwerpen --- Uitvoerende functies --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Agressieve kinderen --- 416.5 ) Overige onderwerpen kinder- en jeugdpsychologie --- angst --- Kinderpsychologie --- Opvoeding en onderwijs --- Hulpverlening --- Kind --- Jeugdpsychologie --- Opvoeding --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs
Choose an application
7
Agressie. --- Geweldloze opvoeding. --- Ontwikkelingspsychologie. --- Pesten. --- Secondary education --- Primary education --- spelinstructie --- onderwijs --- Personality development --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- agressie --- Educational sciences --- Affective and dynamic functions --- emotionele opvoeding --- agressieve kinderen --- conflicthantering --- geweld --- 416.5 --- 467 --- agressiviteit --- conflicten --- emoties --- interactiespelen --- spelen --- woede --- 478.1 --- Agressie --- Agressie-beheersen --- Basisonderwijs --- Boosheid --- Conflictbeheersing --- Conflicthantering --- Gevoelens --- Groene spelen (Coöperatieve spelen) --- Ik en de anderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lichaamstaal --- Ruzie --- Spelen --- Vredesopvoeding --- Woede --- Zelfvertrouwen --- Zelfverzekerdheid --- 474.9 --- agressie (ler) --- Agressie ; kinderen --- Agressieve kinderen --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- (zie ook: Anders zijn) --- (zie ook: Conflicten) --- 796.1 --- Conflicten --- Emoties --- Relaties --- Lager onderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Gedragsproblemen --- Spel --- Gedragsprobleem --- kinderpsychologie --- jeugdpsychologie --- kinder- en jeugdpsychologie - overige onderwerpen
Choose an application
agressie --- agressieve kinderen --- geweld --- 415.3 --- 433.9 --- kinderen --- ruzie --- sociaal-emotionele opvoeding --- vredesopvoeding --- 430.4 --- agressiviteit --- conflicten --- opvoedingsondersteuning --- pedagogiek --- pesten --- ruziemaken --- 433 --- Agressie --- Opvoeding --- Pesten --- Probleemgedrag --- Ruzie --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Straffen --- 376.42 --- Conflicten --- Gedragsstoornissen --- Geweld --- Gezin --- conflicthantering --- kinderpsychologie --- pedagogiek (opvoedkunde) --- Agressie ; kinderen --- Kinderen --- Ouder-kindrelatie --- Ruzies ; kinderen --- agressie, emoties, instinct, motoriek en wil --- jokken, sinterklaas, zakgeld, overige onderwerpen --- Verzamelde opstellen --- Opvoeding in de praktijk --- (zie ook: Conflicten) --- (zie ook: psychologie)
Choose an application
Bevat:- Het GOL(L)D-concept- Het GOL(L)D-concept: verdiepingsboek- 2 dvd's (apart ingevoerd)
474.6 --- basisonderwijs --- didactiek --- diversiteit --- intercultureel onderwijs --- lerarenopleidingen --- 450.7 --- 474.23 --- Agressieve kinderen --- Betrokkenheid --- Diversiteit --- Gesprekstechnieken --- Klassfeer --- Lerarenopleiding --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Reflecteren (Terugblikken) --- Zorgverbreding --- Differentiatie --- Klasklimaat --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Reflectie --- 37.014 --- Didactiek --- Inclusief onderwijs --- Ondersteuning --- 110746.jpg --- 110755.jpg --- onderwijsondersteuning --- inclusief onderwijs --- didactiek basisonderwijs - intercultureel onderwijs --- Opleiding en bijscholing --- Didactische principes --- Intercultureel onderwijs --- Contains audio-visual material --- Lerarenbegeleiding. --- Basisonderwijs. --- Kleuteronderwijs. --- Teaching --- lerarenbegeleiding --- competenties --- leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- lager onderwijs --- 110756.jpg --- Lerarenbegeleiding --- Competenties --- Gehandicapte kinderen --- Leerlingbegeleiding --- Basisonderwijs --- Competentie --- Kind met een handicap --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
Sommige kinderen kunnen moeilijk met anderen samenspelen. Zij maken weinig contact met leeftijdsgenootjes en worden, als ze het toch proberen, vaak afgewezen. Dit is soms al op de kleuterleeftijd het geval. Het kan leiden tot een achterstand in sociale vaardigheden die, als ze wat ouder zijn, maar moeilijk in te halen is. Voor deze kinderen is een programma geschreven om ben op een speelse manier de ontbrekende vaardigheden bij te brengen. Het biedt leerkrachten en begeleiders een methode waarbij kleuters de gelegenheid krijgen zich in de gedachten en gevoelens van anderen in te leven. In rollenspelletjes komen emoties van toenemende complexiteit aan bod, in situaties die voor kleuters gemakkelijk herkenbaar zijn. Door zich te oefenen in het uitbeelden en herkennen van emoties doen zij steeds meer ervaring op in het rekening houden met de gevoelens en gedachten van anderen. Gebleken is dat deze vaardigheid een eerste vereiste is voor een betere sociale interactie. Dit boek is een herziene uitgave van het eerder verschenen Het blauwe boek; rollenspelletjes voor kleuters.
471.44 --- 622.1 --- emotionele ontwikkeling --- kleuters --- rollenspel --- sociale vaardigheden --- spelen --- Sociale en emotionele opvoeding --- rollenspelen --- spellen --- Didactics of Kindergarten --- Bewegingsopvoeding --- Relationele opvoeding --- Rollenspel --- Sociale en emotionele opvoeding. --- Kleuteronderwijs. --- Kinderen. --- #PBIB:+108.21 --- emotionele opvoeding --- kleuteronderwijs --- sociale opvoeding --- opvoeding --- didactiek --- Agressieve kinderen --- Angst --- Boosheid --- Emoties (Gevoelens) --- Handboek/cursus --- Ik en de anderen --- Jaloersheid --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- kleuterschool: didactiek --- kleuterschool: rollenspel --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Algemeen --- didactiek kleuteronderwijs - sociale en emotionele opvoeding --- (zie ook: Anders zijn) --- Social psychology --- vakoverschrijdende thema's --- motivatie --- hechting (psychologie) --- socio-emotionele ontwikkeling
Choose an application
Het gedrag op de speelplaats en in de school wordt ruwer. Steeds meer kinderen raken in de problemen door agressief gedrag : steeds meer jongeren komen met de politie in aanraking door gebruik van geweld. Waar is het respect voor gezag, voor elkaar en voor de omgeving gebleven? In dit boek wordt ingegaan op de oorzaken van agressie en geweld. Aan de hand van voorbeelden wordt duidelijk hoe en waar agressie optreedt en hoe je dat als leerkracht kunt herkennen. Maar meer nog wil dit boek handvatten geven om te voorkomen dat er in school een cultuur ontstaat waar agressie en geweld ruimte krijgen. Door verrassende lessen, werkvormen en tips wordt gewerkt aan de opbouw van een cultuur van rust, respect en ruimte voor elkaar.
Agressie --- Conflicthantering --- Geweld --- Kinderen. --- Onderwijs. --- Scholen --- Preventie. --- huiselijk geweld --- Didactics of social education --- geweld --- agressie --- Psychology --- didactiek --- Didactics of primary education --- socio-emotionele opvoeding --- 416.5 --- jeugdpsychologie --- kinderen --- kinderpsychologie --- psychologie --- 478.9 --- Agressieve kinderen --- Didactiek --- Handboek/cursus --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- 433.2 --- 433.4 ) * SOCIALE OPVOEDING EN LEVENSVORMING --- basisonderwijs --- geweld: kinderen --- kinderen: geweld --- 478.8 --- Geweld : kinderen --- Vredesopvoeding : basisonderwijs --- Agressie ; kinderen --- Agressie: kinderen --- Geweld ; kinderen --- Geweld: kinderen --- Vredesopvoeding --- kinder- en jeugdpsychologie - overige onderwerpen --- Overige vormingsgebieden --- Kinderen --- Gedragsproblemen --- Kind --- Gedragsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
De nadruk in dit boek ligt op herkenbare en dagelijkse situaties.
Agressiviteit ; jongeren. --- Personality development --- Age group sociology --- Educational sciences --- kinderen --- pesten --- agressie --- opvoeding --- 159.922.7 --- 159.942*1 --- 37.018.1 --- 159.9 --- #PBIB:+105.91 --- #KVHB:Agressie --- #KVHB:Orthopedagogie --- 416.5 --- 467 --- Agressie --- Agressieve kinderen --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- agressiviteit --- jeugdpsychologie --- Agressie (geweld, woede) --- 376.42 --- Geweld --- Kinderen --- Opvoeding --- Pesten --- Ruzie --- emoties --- gedrag --- Agressie ; jeugd --- Agressie ; kinderen --- S20100162.JPG --- geweld --- gezinsopvoeding --- huiselijk geweld --- jongeren --- 159.942*1 Agressie. Woede. --- Agressie. Woede. --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- 37.018.1 Rol van de ouders in opvoeding. Gezinsopvoeding --- Rol van de ouders in opvoeding. Gezinsopvoeding --- Psychologie --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 301.15 --- 37.018 --- 343.6 --- 37 --- Aggressiveness in children --- Agressie. Woede --- Opvoeding en onderwijs --- Zelfverminking --- Jeugd --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs --- Jongere
Choose an application
Dit boek biedt leerkrachten een praktisch overzicht van gedragsproblemen en gedrags- en ontwikkelingsstoornissen die je bij kinderen in de klas kunt tegenkomen en hoe je hiermee kunt omgaan. Het is helder geschreven en direct toepasbaar in de dagelijkse klassenpraktijk. Dit boek laat zien dat het vaak verrassend kleine dingen zijn die kinderen met grote problemen goed kunnen ondersteunen! Zorgplicht en passend onderwijs zijn goede concepten, maar brengen nogal wat te weeg op school. Steeds vaker komen er kinderen met forse gedragsproblemen of gedrags- en ontwikkelingsstoornissen in het regulier basisonderwijs en van leerkrachten wordt verwacht dat ze hier adequaat mee kunnen omgaan. Om les te kunnen blijven geven in een klas waarin steeds meer zorgkinderen zitten die de nodige ondersteuning behoeven, is dit boek geschreven. Gedragsproblemen in de klas begint met het onderscheid tussen gedragsproblemen en gedragsstoornissen. Hierna beschrijft ieder hoofdstuk een gedragsprobleem of gedrags- of ontwikkelingsstoornis die je in de klas kunt tegenkomen, zoals AD(H)D, ASS, depressie, faalangst en pestgedrag. Het beantwoordt vragen als: hoe kun je kinderen ondersteunen die ondanks hun beperkingen moeten functioneren op de gewone basisschool? Wat kun je doen? Wat kun je beter niet doen? Het boek eindigt met een hoofdstuk over executieve functies en hun invloed op gedrags- en ontwikkelingsstoornissen.
Orthopedagogics --- gedragsstoornissen --- leerlingenbegeleiding --- kinderen met een beperking --- Classroom management --- Handbooks, manuals, etc. --- School violence --- Psychological aspects --- Management --- Learning disabled children --- #PBIB:+105.91 --- #KVHB:Gedragsstoornis --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- gedragsproblemen --- ADHD --- autisme --- ADD --- disruptieve stoornissen --- DCD --- NLD --- faalangst --- pestgedrag --- syndroom van Gilles de la Tourette --- 467 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Autisme --- Gilles de la Tourettesyndroom --- Angst --- Depressies --- Agressie --- Faalangst --- Pesten --- Executieve functies --- 37.06 --- Gedragsproblemen --- Nonverbal Learning Disability syndroom --- Gedragsstoornissen --- Ontwikkelingsstoornissen --- Angststoornissen --- 376.5 --- 376.5 Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- ODD --- Conduct disorder --- Hechtingsproblemen --- Niet-verbale leerstoornis --- Dwangstoornissen --- Posttraumatische stressstoornis --- Agressieve kinderen --- Kinderen --- Gedragsprobleem --- Hechtingsprobleem --- Syndroom van Gilles de la Tourette --- Dwangstoornis --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Executieve functie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Dit boek gaat over bijzondere, maar wel ingewikkelde en complexe kinderen, die hun opvoeders soms voor grote problemen stellen. Naast een beschrijving van hun gedragsproblemen geeft de auteur praktische suggesties voor de aanpak hiervan. De kern daarvan is de bereidheid van de beroepsopvoeder om áchter het probleemgedrag te willen kijken en bestaande positieve gedragingen uit te breiden. Deze aanpak biedt meer openingen en perspectief om oplossingsgericht te werken in problematische opvoedingssituaties. Van alle problemen worden steeds dezelfde vragen beantwoord. In de twaalf hoofdstukken van het tweede deel staat telkens beschreven: hoe ziet het probleem er uit volgens het psychiatrische DSM-IV classificatiesysteem, wat zijn mogelijke oorzaken, wat zijn mogelijke handelingssuggesties, wat is de prognose en wat zijn de concrete verschijningsvormen van het probleem in een klas of groep. Door die eenduidige opbouw is het zowel een praktisch handboek als naslagwerk. Voor wie? Het boek is geschreven voor professionele opvoeders en begeleiders en voor leerkrachten. Inhoudsopgave : Deel 1: Theorie 1 Inleiding 2 Theorie over behandeling 3 Algemeen pedagogisch vakmanschap Deel 2: Praktijk 1 Angst 2 Faalangst 3 Geremdheid, teruggetrokkenheid, sociale angst 4 Depressieve gevoelens 5 Posttraumatische stressstoornis 6 ADHD - aandachttekortstoornis met hyperactiviteit 7 Oppositioneel, opstandig gedrag 8 Agressief, antisociaal gedrag 9 PDD-NOS - aan autisme verwante contactstoornis 10 Non verbal learning disability (NLD) 11 Gilles de la Tourette 12 Borderline persoonlijkheidsstoornis
#PBIB:+107.21 --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Pedagogie --- 467 --- ADHD --- Borderlinesyndroom --- Gilles de la Tourettesyndroom --- NLD --- PDD-NOS --- agressie --- faalangst --- gedragsproblemen --- orthopedagogiek --- psychosociale problemen --- stress --- agressiviteit --- angststoornissen --- borderlinesyndroom --- depressie --- gedragsstoornissen --- opvoedingsondersteuning --- opvoedingsproblemen --- Agressie --- Angst --- Borderline --- Depressieve kinderen --- Faalangst --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Leerproblemen --- Opstandige kinderen --- 376 --- APOS --- Depressies --- Hulpverlening --- Nonverbal Learning Disability syndroom --- Scholen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- Zorgverbreding --- Angsten --- Depressie --- Stress --- Trauma's --- Agressieve kinderen --- Agressieve jongeren --- Antisociaal gedrag --- Niet-verbale leerstoornis --- Behandeling --- Pedagogiek --- Agressiviteit --- Autisme --- Gedrag --- Gedragsstoornissen --- Jeugd met opvoedingsproblemen --- Opvoedingsondersteuning --- kinderen --- Jeugd met opvoedingsproblemen. --- Opvoedingsondersteuning. --- kinderen. --- Kinderen. --- Orthopedagogics --- Borderlinestoornis --- Kind --- Syndroom van Gilles de la Tourette --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis --- 420 --- opvoeding --- psychologie van het kind --- leerproblemen --- pédagogie
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|