Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (11)

Thomas More Mechelen (11)

UCLL (10)

Odisee (9)

VIVES (9)

AP (8)

Arteveldehogeschool (8)

KU Leuven (6)

Thomas More Kempen (6)

Hogeschool West-Vlaanderen (5)

More...

Resource type

book (11)

film (1)

object (1)


Language

Dutch (11)


Year
From To Submit

2013 (1)

2010 (1)

2009 (1)

2006 (1)

2004 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Het belang van school, ouders, vrienden en buurt.
Author:
ISBN: 9789023242727 9023242726 Year: 2006 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ouders, school, vrienden en buurt zijn alle van belang voor de gedragsontwikkeling van kinderen en jongeren. Ook probleemgedrag ontstaat onder invloed van de sociale omgeving. Dit gegeven biedt professionals in zowel jeugdzorg als onderzoek aanknopingspunten voor programma's en andere interventies. 'Het belang van school, ouders, vrienden en buurt' belicht dit thema van meerdere kanten. Verschillende auteurs laten zien hoe de sociale omgeving de ontwikkeling van gedrag bij kinderen en jeugdigen in gewenste of ongewenste richting kan benvloeden. Ook komt een aantal interventiemogelijkheden aan bod, waaronder het groepsbehandelingsprogramma 'Zelfcontrole', het programma 'Families in Transition' en 'TripleP' (Positief Pedagogisch Programma). Ten slotte komt de vraag aan de orde in hoeverre je op basis van vaak beperkte informatie toch tot zinvolle uitspraken kunt komen over bijvoorbeeld gezinskenmerken of de effecten van specifieke interventies. Voor professionals in beleid en praktijk Maar ook voor onderzoekers biedt 'Het belang van school, ouders, vrienden en buurt' stof tot kritisch nadenken over de vele samenhangen tussen de sociale omgeving in al haar facetten en gedragsuitkomsten bij kinderen en jongeren Inhoudsopgave : 1 Hoe beoordelen leerkrachten psycho-sociaal functioneren van leerlingen, en hoe hangt dit samen met leerprestaties? 2 De sociale aspecten van pesten op school 3 Sociale cognitie en zelf-controle bij agressieve kinderen. Diagnostiek en behandeling 4 Opvoeding en delinquent gedrag: Een meta-analyse 5 Romantische relaties van adolescenten en jongvolwassenen 6 Jeugddelinquentie: Wat is de invloed van de buurt? 7 Gezinnen in beweging: Hoe als gezin om te gaan met veranderingen in de puberteit? 8 Gezinsdiagnostiek: Een beschrijving van een gezin als georganiseerd geheel met samenhangende subsystemen 9 Triple P: Positief Pedagogisch Programma 10 Peergroupinterventieprogramma voor delinquente jongeren


Book
Als kinderen agressief zijn. Hoe kunnen wij ze begrijpen en helpen
Authors: ---
ISBN: 9020928422 Year: 1997 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek beschrijft de auteur op een eenvoudige en verhelderende wijze de vele oorzaken en verschijningsvormen van agressie bij kinderen. Aan de hand van twee testen in tekeningvorm kunnen ouders de verborgen wrevel bij hun kinderen opsporen en hun eigen stijl van opvoeden evalueren. Agressieve kinderen plaatsen hun ouders en opvoeders vaak voor een raadsel: wat hebben wij verkeerd gedaan? Hoe kunnen wij onze kinderen tot een vredelievender houding opvoeden?


Book
Speels omgaan met agressie : 134 spelletjes en oefeningen om op een creatieve manier conflicten op te lossen
Author:
ISBN: 9073207886 Year: 2004 Publisher: Katwijk Panta Rhei

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

7


Multi
Klassewerk [ KIT ] : het GOL(L)D-concept : het gericht ondersteunen van leraren in het leren omgaan met diversiteit in de klas
Authors: --- ---
ISBN: 9789038215914 Year: 2010 Publisher: Gent Academia Press


Book
Het blauwe boek : denken over anderen, dat kunnen kleuters ook : rollenspelletjes voor kleuters.
Author:
ISBN: 9026515227 Year: 1998 Publisher: Amsterdam Swets & Zeitlinger

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sommige kinderen kunnen moeilijk met anderen samenspelen. Zij maken weinig contact met leeftijdsgenootjes en worden, als ze het toch proberen, vaak afgewezen. Dit is soms al op de kleuterleeftijd het geval. Het kan leiden tot een achterstand in sociale vaardigheden die, als ze wat ouder zijn, maar moeilijk in te halen is. Voor deze kinderen is een programma geschreven om ben op een speelse manier de ontbrekende vaardigheden bij te brengen. Het biedt leerkrachten en begeleiders een methode waarbij kleuters de gelegenheid krijgen zich in de gedachten en gevoelens van anderen in te leven. In rollenspelletjes komen emoties van toenemende complexiteit aan bod, in situaties die voor kleuters gemakkelijk herkenbaar zijn. Door zich te oefenen in het uitbeelden en herkennen van emoties doen zij steeds meer ervaring op in het rekening houden met de gevoelens en gedachten van anderen. Gebleken is dat deze vaardigheid een eerste vereiste is voor een betere sociale interactie. Dit boek is een herziene uitgave van het eerder verschenen Het blauwe boek; rollenspelletjes voor kleuters.


Book
Kinderen en... ingrijpende situaties : agressie en geweld
Author:
ISBN: 9057880970 Year: 2003 Publisher: Hilversum Kwintessens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het gedrag op de speelplaats en in de school wordt ruwer. Steeds meer kinderen raken in de problemen door agressief gedrag : steeds meer jongeren komen met de politie in aanraking door gebruik van geweld. Waar is het respect voor gezag, voor elkaar en voor de omgeving gebleven? In dit boek wordt ingegaan op de oorzaken van agressie en geweld. Aan de hand van voorbeelden wordt duidelijk hoe en waar agressie optreedt en hoe je dat als leerkracht kunt herkennen. Maar meer nog wil dit boek handvatten geven om te voorkomen dat er in school een cultuur ontstaat waar agressie en geweld ruimte krijgen. Door verrassende lessen, werkvormen en tips wordt gewerkt aan de opbouw van een cultuur van rust, respect en ruimte voor elkaar.


Book
Van kwaad naar erger: agressie bij kinderen en jongeren
Author:
ISBN: 9789056179182 Year: 2009 Publisher: Leuven Van Halewyck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De nadruk in dit boek ligt op herkenbare en dagelijkse situaties.


Book
Gedragsproblemen in de klas
Author:
ISBN: 9789401406543 Year: 2013 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt leerkrachten een praktisch overzicht van gedragsproblemen en gedrags- en ontwikkelingsstoornissen die je bij kinderen in de klas kunt tegenkomen en hoe je hiermee kunt omgaan. Het is helder geschreven en direct toepasbaar in de dagelijkse klassenpraktijk. Dit boek laat zien dat het vaak verrassend kleine dingen zijn die kinderen met grote problemen goed kunnen ondersteunen! Zorgplicht en passend onderwijs zijn goede concepten, maar brengen nogal wat te weeg op school. Steeds vaker komen er kinderen met forse gedragsproblemen of gedrags- en ontwikkelingsstoornissen in het regulier basisonderwijs en van leerkrachten wordt verwacht dat ze hier adequaat mee kunnen omgaan. Om les te kunnen blijven geven in een klas waarin steeds meer zorgkinderen zitten die de nodige ondersteuning behoeven, is dit boek geschreven. Gedragsproblemen in de klas begint met het onderscheid tussen gedragsproblemen en gedragsstoornissen. Hierna beschrijft ieder hoofdstuk een gedragsprobleem of gedrags- of ontwikkelingsstoornis die je in de klas kunt tegenkomen, zoals AD(H)D, ASS, depressie, faalangst en pestgedrag. Het beantwoordt vragen als: hoe kun je kinderen ondersteunen die ondanks hun beperkingen moeten functioneren op de gewone basisschool? Wat kun je doen? Wat kun je beter niet doen? Het boek eindigt met een hoofdstuk over executieve functies en hun invloed op gedrags- en ontwikkelingsstoornissen.

Keywords

Orthopedagogics --- gedragsstoornissen --- leerlingenbegeleiding --- kinderen met een beperking --- Classroom management --- Handbooks, manuals, etc. --- School violence --- Psychological aspects --- Management --- Learning disabled children --- #PBIB:+105.91 --- #KVHB:Gedragsstoornis --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- gedragsproblemen --- ADHD --- autisme --- ADD --- disruptieve stoornissen --- DCD --- NLD --- faalangst --- pestgedrag --- syndroom van Gilles de la Tourette --- 467 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Autisme --- Gilles de la Tourettesyndroom --- Angst --- Depressies --- Agressie --- Faalangst --- Pesten --- Executieve functies --- 37.06 --- Gedragsproblemen --- Nonverbal Learning Disability syndroom --- Gedragsstoornissen --- Ontwikkelingsstoornissen --- Angststoornissen --- 376.5 --- 376.5 Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- ODD --- Conduct disorder --- Hechtingsproblemen --- Niet-verbale leerstoornis --- Dwangstoornissen --- Posttraumatische stressstoornis --- Agressieve kinderen --- Kinderen --- Gedragsprobleem --- Hechtingsprobleem --- Syndroom van Gilles de la Tourette --- Dwangstoornis --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Executieve functie --- Autismespectrumstoornis


Book
Pedagogische adviezen voor speciale kinderen
Author:
ISBN: 9031337277 Year: 2002 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek gaat over bijzondere, maar wel ingewikkelde en complexe kinderen, die hun opvoeders soms voor grote problemen stellen. Naast een beschrijving van hun gedragsproblemen geeft de auteur praktische suggesties voor de aanpak hiervan. De kern daarvan is de bereidheid van de beroepsopvoeder om áchter het probleemgedrag te willen kijken en bestaande positieve gedragingen uit te breiden. Deze aanpak biedt meer openingen en perspectief om oplossingsgericht te werken in problematische opvoedingssituaties. Van alle problemen worden steeds dezelfde vragen beantwoord. In de twaalf hoofdstukken van het tweede deel staat telkens beschreven: hoe ziet het probleem er uit volgens het psychiatrische DSM-IV classificatiesysteem, wat zijn mogelijke oorzaken, wat zijn mogelijke handelingssuggesties, wat is de prognose en wat zijn de concrete verschijningsvormen van het probleem in een klas of groep. Door die eenduidige opbouw is het zowel een praktisch handboek als naslagwerk. Voor wie? Het boek is geschreven voor professionele opvoeders en begeleiders en voor leerkrachten. Inhoudsopgave : Deel 1: Theorie 1 Inleiding 2 Theorie over behandeling 3 Algemeen pedagogisch vakmanschap Deel 2: Praktijk 1 Angst 2 Faalangst 3 Geremdheid, teruggetrokkenheid, sociale angst 4 Depressieve gevoelens 5 Posttraumatische stressstoornis 6 ADHD - aandachttekortstoornis met hyperactiviteit 7 Oppositioneel, opstandig gedrag 8 Agressief, antisociaal gedrag 9 PDD-NOS - aan autisme verwante contactstoornis 10 Non verbal learning disability (NLD) 11 Gilles de la Tourette 12 Borderline persoonlijkheidsstoornis

Keywords

#PBIB:+107.21 --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Pedagogie --- 467 --- ADHD --- Borderlinesyndroom --- Gilles de la Tourettesyndroom --- NLD --- PDD-NOS --- agressie --- faalangst --- gedragsproblemen --- orthopedagogiek --- psychosociale problemen --- stress --- agressiviteit --- angststoornissen --- borderlinesyndroom --- depressie --- gedragsstoornissen --- opvoedingsondersteuning --- opvoedingsproblemen --- Agressie --- Angst --- Borderline --- Depressieve kinderen --- Faalangst --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Leerproblemen --- Opstandige kinderen --- 376 --- APOS --- Depressies --- Hulpverlening --- Nonverbal Learning Disability syndroom --- Scholen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- Zorgverbreding --- Angsten --- Depressie --- Stress --- Trauma's --- Agressieve kinderen --- Agressieve jongeren --- Antisociaal gedrag --- Niet-verbale leerstoornis --- Behandeling --- Pedagogiek --- Agressiviteit --- Autisme --- Gedrag --- Gedragsstoornissen --- Jeugd met opvoedingsproblemen --- Opvoedingsondersteuning --- kinderen --- Jeugd met opvoedingsproblemen. --- Opvoedingsondersteuning. --- kinderen. --- Kinderen. --- Orthopedagogics --- Borderlinestoornis --- Kind --- Syndroom van Gilles de la Tourette --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis --- 420 --- opvoeding --- psychologie van het kind --- leerproblemen --- pédagogie

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by