Listing 1 - 10 of 74 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
9-5
#KVHB:Personeelsbeleid --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- Personeelsmanagement --- Overzicht
Choose an application
Compleet overzicht van de gehele wereldgeschiedenis, in jaartallen gerangschikt. Van prehistorie tot 1981.
Geschiedenis --- Histoire --- overzicht --- geschiedenis --- oudheid (x) --- middeleeuwen (x) --- nieuwe tijd (x) --- nieuwste tijd (x) --- iconografisch materiaal --- #gsdb8 --- World history
Choose an application
l: Psychologie voor opvoeders en hulpverleners
Psychologie --- Overzicht --- Inleidingen --- psychologie --- gezondheidszorg --- arbeidspsychologie --- 159.9 --- psychotherapie --- #KVHB:Psychologie; algemene --- 362.1 --- 331.02 --- 615.8 --- Man --- Volwassene
Choose an application
Discussies over opvoeding, vorming, onderwijs en opleiding zij niet weg te denken uit het maatschappelijk debat. Iedereen heeft er wel een mening over en dat zovelen hierin geïnteresseerd zijn is een goede zaak. Maar er is een verschil tussen het verdiepend inzicht en het zich verantwoordend uitspreken van de gevormde pedagoog en wat de krant of het nieuws op radio, tv en internet met oneliners haalt. In dit tweede deel van Inleiding in de pedagogiek komen achtereenvolgens de wetenschapsfilosofie, het rationalisme, empirisme en de positie van Kant aan bod, waarna ingegaan wordt op de fenomenologie, de geesteswetenschappelijke pedagogiek, de kritische theorie en kritische pedagogiek, de taalfilosofie, het postmodernisme en het posthumanisme. Deze in totaal tweedelige Inleiding in de pedagogiek, van de hand van auteurs uit Nederland en Vlaanderen, is bestemd voor studenten aan zowel hogescholen als universiteiten die zich willen verdiepen in de veelzijdige en complexe pedagogische problematiek. De inhoud is zowel relevant voor degenen die hiertoe professioneel opgeleid worden als voor wie er in een andere opleidingscontext mee in aanraking komt. Het brede gamma aan thema's dat de raakvlakken met andere (sub)disciplines ter sprake brengt, wordt aangevuld met een diepgaande bespreking van wetenschappelijke duidingen en vooronderstellingen.
432 --- Opvoedkunde. --- Pedagogiek. --- Theorethische opvoedkunde. --- Pedagogiek --- Opvoedkunde --- Theorethische opvoedkunde --- PXL-Education 2018 --- opvoedkunde --- pedagogiek --- Algemeen --- Vlaanderen --- Nederland --- Hoger onderwijs --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Emigratie --- Literatuur --- KHM --- overzicht --- onderwijskunde
Choose an application
Het vakgebied van de psychotherapie is een lappendeken van allerlei therapierichtingen. Het is dan ook een hele klus om door de bomen het bos nog te zien, laat staan dat het lukt om een keuze te maken tussen de gespecialiseerde therapiescholen. In het boek worden, op heldere en toegankelijke wijze, de meest gangbare therapiescholen besproken en voorzien van kanttekeningen. Zij worden op eenvormige wijze behandeld: 1/ ontstaan en ontwikkeling: historische wortels, invloedrijke vertegenwoordigers en belangrijke evolutielijnen; 2/ theorie: algemene mensvisie en opvatting (verklaring) van problemen (stoornissen); 3/ therapie: praktische werkwijze en bijzondere strategieën of technieken; 4/ beschouwing: een kritische doorlichting (sterke en zwakke punten) van theorie en praktijk. Door deze systematische aanpak krijgt de lezer handvatten om de verschillende therapierichtingen onderling te vergelijken. Het geheel is bovendien voorzien van pittige citaten en kritische noten
psychotherapie --- Psychiatry --- 607 --- 607.2 --- gedragstherapie --- geestelijke gezondheidszorg --- psychiatrie --- psychodiagnostiek --- systeemtherapie --- #KVHB:Psychotherapie --- client-centered -therapy --- cognitieve therapie --- PHL-Healthcare 13 --- Psychotherapie --- Overzicht
Choose an application
History --- Geography --- Explorations --- Geschiedenis --- Histoire --- Navires --- Oceanografie --- Océanographie --- Ontdekkingsreizen --- Vaartuigen --- Academic collection --- kunstboek --- overzicht --- geschiedenis --- ontdekkingsreizen --- iconografisch materiaal --- cultuur --- wereldbeschouwingen --- 903.3 --- ontdekkingsreizen (ler) --- geschiedenis van de ontdekkingsreizen en ontdekkingsreizigers tot c. 1900 --- World history
Choose an application
Discussies over opvoeding, vorming, onderwijs en opleiding zijn niet weg te denken uit het maatschappelijk debat. Iedereen heeft er wel een mening over en dat zovelen hierin geïnteresseerd zijn is een goede zaak. Maar er is een verschil tussen het verdiepend inzicht en het zich verantwoordend uitspreken van de gevormde pedagoog en wat de krant of het nieuws op radio, tv en internet met oneliners haalt. In dit eerste deel van Inleiding in de pedagogiek passeert een brede selectie van thema's en basisbegrippen de revue. Er is onder andere aandacht voor de pedagogische relatie, idealen, pedagogische verantwoordelijkheid, kinderrechten, jeugdcriminaliteit, kinderarmoede, neurowetenschap, gamification en sociale media, en radicalisering. Deze in totaal tweedelige Inleiding in de pedagogiek, van de hand van auteurs uit Nederland en Vlaanderen, is bestemd voor studenten aan zowel hogescholen als universiteiten die zich willen verdiepen in de veelzijdige en complexe pedagogische problematiek. De inhoud is zowel relevant voor degenen die hiertoe professioneel opgeleid worden als voor wie er in een andere opleidingscontext mee in aanraking komt. Het brede gamma aan thema's dat de raakvlakken met andere (sub)disciplines ter sprake brengt, wordt aangevuld met een diepgaande bespreking van wetenschappelijke duidingen en vooronderstellingen.
432 --- Opvoedkunde. --- Pedagogiek. --- Theorethische opvoedkunde. --- Educational sciences --- pedagogiek --- Pedagogiek --- Opvoedkunde --- Theorethische opvoedkunde --- PXL-Education 2018 --- opvoedkunde --- Algemeen --- Vlaanderen --- Nederland --- Hoger onderwijs --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Emigratie --- Literatuur --- 454 --- overzicht --- onderwijskunde --- didactiek
Choose an application
8-8
Educational sciences --- pedagogiek --- 37.013 --- #GBIB:IDGP --- 432 )* THEORETISCHE OPVOEDKUNDE --- cultuurpedagogiek --- empirisch-analytische opvoedingswetenschap --- geesteswetenschappelijke pedagogiek --- kritische pedagogiek --- milieu-educatie --- normatieve pedagogiek --- pedogogie: richtingen --- 37.013 Pedagogiek --(algemeen) --- Pedagogiek --(algemeen) --- Pedagogiek --- Overzicht --- 37.013 Pedagogy --- Pedagogy --- #GBIB:IDGP. --- Pedagogiek --(algemeen).
Choose an application
Ontwikkelingspsychologie bespreekt de volledige jeugd en de adolescentie. Het is een uitgebreide introductie: het presenteert basistheorien en onderzoeksbevindingen en belicht tegelijkertijd huidige toepassingen in de praktijk. De opzet van het boek is chronologisch: per levensperiode (prenataal, babytijd, peuter- en kleutertijd, lagereschooltijd en adolescentie) worden steeds achtereenvolgens de fysieke, cognitieve en sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling gepresenteerd. Het boek is rijkelijk voorzien van didactische kenmerken. Hieronder is een kort overzicht opgenomen. Deze didactische kenmerken maken het boek niet alleen heel levendig en interessant, maar ze leggen steeds de link naar de beleveniswereld van de student en ontwikkelingen in de maatschappij. Hierdoor wordt het zelfs voor studenten een aantrekkelijk boek om aan te schaffen en nog jaren in de kast te houden! Didactische kenmerken van dit boek - Vooruitblik - Videolinks - Samenvatting - Kritische doordenkvragen - Belangrijkste termen en begrippen - Overbruggingen, verbindingen tussen verschillende levensfasen - Werken aan de ontwikkeling van kinderen, professionals aan het woord - Van onderzoek naar praktijk, bijvoorbeeld bij het opvoeden van kinderen - Prologen, persoon of situatie relevant aan het onderwerp van het hoofdstuk - Diversiteit in ontwikkeling, aandacht aan culturele verschillen en multiculturele samenleving - Ontwikkelingspsychologie in de praktijk, toepassingen van ontwikkelingspsychologie in het dagelijks levenInhoudsopgave DEEL I De ontwikkeling van het kind 1 Een inleiding in de ontwikkeling van het kind 2 Theoretische perspectieven en onderzoek 3 Het begin van het leven 4 De geboorte en het pasgeboren kind DEEL II De babytijd 5 De fysieke ontwikkeling in de babytijd 6 De cognitieve ontwikkeling in de babytijd 7 De sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling in de babytijd DEEL III De peuter- en kleutertijd 8 De fysieke ontwikkeling in de peuter- en kleutertijd 9 De cognitieve Ontwikkeling in de peuter- en kleutertijd 10 De sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling in de peuter- en kleutertijd DEEL IV De schooltijd 11 De fysieke ontwikkeling in de schooltijd 12 De cognitieve ontwikkeling in de schooltijd 13 De sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling in de schooltijd DEEL V De adolescentie 14 De fysieke ontwikkeling in de adolescentie 15 De cognitieve ontwikkeling in de adolescentie 16 De sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling in de adolescentie
Ontwikkelingspsychologie. --- ontwikkelingspsychologie --- kinderpsychologie --- Developmental psychology --- psychology --- psychologie --- adolescentenpsychologie --- baby psychologie --- schoolleeftijd --- 416 --- ontwikkelingspsychologie (gez) --- Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- 159.98 --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- 159.92 --- Psychologie --- Overzicht --- Man --- Volwassene
Choose an application
De wereld aan het werk is de eerste echte wereldgeschiedenis van menselijke arbeid, van de tijd van de prehistorische jager-verzamelaar tot de kantoormens van vandaag. Werken doen we omdat we wel zullen moeten, maar ook omdat we er plezier in hebben. Van de jager-verzamelaars die 700.000 jaar geleden bijeenkwamen tot de mensen die virtueel vergaderen via Zoom: mensen hebben werk altijd ingezet als middel om de wereld naar hun hand te zetten. Jan Lucassen beschrijft op virtuoze wijze het inclusieve verhaal van de werkende mens. Aan de hand van sprekende voorbeelden uit China, India, Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en Europa laat hij zien hoe de mens vorm geeft aan werk. Op overzichtelijk niveau thuis, in het huishouden, maar ook in de stam of het samenlevingsverband, in de stad en in de staat. Natuurlijk gaat het daarbij ook over de verdeling van arbeid tussen mannen, vrouwen en kinderen, de invloed van geld, van arbeiders die zich verenigen in collectieven en over de invloed van migratie, slavernij en – typerend voor de dag van vandaag – vrije tijd. Overzicht van de arbeidsverhoudingen vanaf de prehistorie tot heden, met een blik op de toekomst.
#SBIB:316.334.2A10 --- #SBIB:93H3 --- Arbeids-, bedrijfs- en economische sociologie: algemeen --- Thematische geschiedenis --- History --- geschiedenis --- sociale geschiedenis --- arbeid --- arbeiders --- World history --- 909 --- werk --- overzicht --- volksleven --- 331 --- P091 --- Sociology of work --- arbeidsverhoudingen
Listing 1 - 10 of 74 | << page >> |
Sort by
|