Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Praten over de kwaliteit van het onderwijs is in. Maar een grondige uitdieping van het begrip blijft uit. De auteur poogtin deze leemte te voorzien door zijn benadering, die in de volgende stelling kan worden samengevat : een hoge graad van kwaliteit van onderwijs kan omschreven worden als een geslaagde integratie van vier grondbegrippen, te weten ontwikkeling, leren, opvoeding en zelfvorming, tevens vier aanspraken van kinderen en jongeren op goed onderwijs. In vier hoofdstukken behandelt hij respectievelijk ontwikkeling en ontwikkelend onderwijs, leren en lerend onderwijs, opvoeding en opvoedend onderwijs en zelfvorming en zelfvormend onderwijs.
Kwaliteitszorg --- Lerarenopleiding --- Onderwijsvisie. --- Onderwijs en opvoeding. --- Hoger onderwijs. --- Algemeen. --- kwaliteitsbewaking --- Didactics --- kwaliteitsverbetering --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- onderwijsdeskundigheid --- onderwijskwaliteit --- 371 --- 371.012 --- #gsdbP --- 450.6 --- Onderwijs --- 451.9 --- onderwijs : kwaliteit (ler) --- Onderwijs: evolutie --- Onderwijskunde --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- Resultaten en selectie --- Kwaliteitsbewaking --- Onderwijsmethoden --- Onderwijsmethode --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Impuls is het enige tijdschrift in Vlaanderen dat de onderwijsactualiteit volgt vanuit het oogpunt van de onderwijsbegeleiding. Impuls verdiept je onderwijsvisie en plaatst ze in een ruimer kader. Het houdt je kennis up-to-date door het signaleren van trends, het trekt je aandacht op nieuwe publicaties in binnen- en buitenland, het maakt kanttekeningen bij onderwijstoestanden. Impuls beperkt zich echter niet tot het achternahollen van de actualiteit. Het poneert (soms controversiële) stellingen en belicht het onderwijslandschap vanuit verschillende hoeken. Het laat verschillende meningen aan bod komen en schenkt aandacht aan actuele en op handen zijnde stromingen. Impuls wil impulsen geven voor een dynamisch en creatief onderwijs en voor de professionalisering van het beroepsleven.
schoolbeleid --- Teaching --- onderwijsbegeleiding --- lerarenberoep --- Enseignement --- Onderwijs --- Périodiques --- Tijdschriften --- 371 --- 25 <05> --- #ANTIL0103 --- #ANTIL9508 --- C6 --- onderwijs --- Tijdschrift --- LO --- 37 --- 373.3 --- Onderwijs; Vlaanderen --- onderwijsorganisatie --- schoolorganisatie --- secundair onderwijs --- Onderwijs. Schoolwezen --- Pastoraaltheologie--Tijdschriften --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Onderwijskunde --- Periodicals --- Onderwijsbegeleiding --- tijdschriften --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- tijdschriften. --- Tijdschriften. --- tijdschriften lerarenopleiding --- Educational sciences --- Flanders --- Belgium --- tijdschriften lerarenopleiding onderwijs --- Onderwijs & Pedagogie --- schooldirecties --- SO (secundair onderwijs) --- leidinggeven --- Onderwijs & Pedagogie
Choose an application
School management --- onderwijsmanagement --- schoolbeleid --- 371.1.07 --- 371 --- #GSDBP --- #A9206A --- #KVHB:Onderwijs --- #KVHB:Onderwijsbeleid --- schoolleiding --- schoolbegeleiding --- 430.1 --- pedagogiek (gez) --- Naslagwerk --- onderwijsstructuur --- management --- 458.1 --- Begeleiding --- Evaluatie: controle --- Interne werking --- Onderwijskunde: schoolleiding: begeleiding --- Rechten --- Rechtsinstanties: procedures --- Rechtspraak --- School en omgeving --- Schoolbeheer --- Schoolbestuur --- Schoolleiding --- Schoolbegeleiding: zelfevaluatie --- Visies en ontwikkelingen --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- 371.1.07 Schooladministratie. Schoolleiding --(organisatorisch) --- Schooladministratie. Schoolleiding --(organisatorisch)
Choose an application
Hoewel de school steeds symbool heeft gestaan voor vooruitgang en een betere toekomst, is het tegelijkertijd zo dat ze vanaf haar ontstaan niet uit de beklaagdenbank is geraakt. Haar functioneren maar vooral ook haar maatschappelijke rol en haar bestaan zelf stonden voortdurend ter discussie.Welke zijn de aanklachten vandaag? Om te beginnen maakt de school zich schuldig aan wereldvreemdheid: ze is een eiland met gebrekkige aansluiting bij de arbeidsmarkt en bij de leefwereld van leerlingen, de leerstof is niet relevant. Ten tweede draagt de school bij tot machtsbestendiging: de reproductie van sociale ongelijkheid, te weinig gelijke kansen. Ten derde wordt ze beticht van demotivering van de jeugd: er is te veel conservatisme en immobilisme, te weinig aandacht gaat naar het welbevinden van leerlingen, naar hun leerplezier en talenten. Ten vierde schiet de school tekort inzake effectiviteit en inzetbaarheid: ze produceert niet op de gewenste manier de gewenste leerresultaten.Deze aanklachten vertalen zich voor sommigen in de (oude en bekende) eis om de school grondig te hervormen. Anderen gaan nog een stap verder en stellen dat de school eigenlijk overbodig is geworden wegens een gebrek aan meerwaarde in tijden van internet en elders verworven kwalificaties. Deze verdedigingsrede weerlegt de aantijgingen tegen de school
onderwijsvernieuwing --- onderwijsopvattingen --- Teaching --- onderwijskwaliteit --- 371 --- 37.01 --- Onderwijs ; theorie ; over de publieke dimensie --- onderwijsfilosofie --- onderwijskunde --- 450.41 --- onderwijsvisies --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijsvisie --- onderwijs --- #gsdbP --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs ; theoretische beschouwingen --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijsvernieuwing --- Maatschappelijke vorming --- Onderwijsbeleid --- Onderwijs --- Samenleving --- Kritiek --- Nederland --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Pupil counseling. Pupil guidance --- leerlingenbegeleiding --- onderwijs --- 371.26 --- 371 --- KVH-BOM --- #A9303A --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Studie- en beroepsorientering --- #KVHB:Studiebegeleiding --- probleemgedrag --- 454.23 --- leerlingbegeleiding --- 484.23 --- didactisch proces (leerproces) --- Leerlingenbegeleiding --- Studiebegeleiding --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- 371.26 Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Leerlingbegeleiding. --- Leerlingbegeleiding
Choose an application
Het boek bestaat uit vijf hoofdstukken : in het eerste hoofdstuk worden kort de ontwikkelingen in het onderwijs beschreven sinds het begin van de 20e eeuw, in relatie tot de veranderende eisen die daarmee aan schoolgebouwen worden gesteld. Daarna wordt ingezoomd op de periodes 1950 - 1990 en 1990 - 2008 en op de gevolgen van de democratisering van het onderwijs. Het laatste hoofdstuk gaat over de Brede School. Na elk hoofdstuk worden voorbeelden van scholen besproken uit de tekst : elke school krijgt vier pagina's met tekst, foto's en tekeningen. In totaal worden veertig scholen, verspreid over het hele land, besproken, zowel lagere als middelbare scholen en beroepsopleidingen.
727 --- 727.1 --- 72.036 --- 72.037 --- Nederland --- schoolgebouwen --- 371 --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- 727.1 Schoolarchitectuur. Scholenbouw. Schoolgebouwen --- Schoolarchitectuur. Scholenbouw. Schoolgebouwen --- Gebouwen voor opleidingsdoeleinden --- Scholen (architectuur) --- Schoolgebouwen --- Onderwijsarchitectuur --- Onderwijsgebouwen --- Twintigste eeuw (architectuur) --- 20ste eeuw (architectuur) --- Eenentwintigste eeuw (architectuur) --- 21ste eeuw (architectuur) --- schoolgebouwen, schoolarchitectuur --- Public buildings --- Architecture --- architecture [discipline] --- schools [buildings] --- architectuur --- Netherlands --- schoolhouses
Choose an application
Onderwijs is als het weer: iedereen praat erover, iedereen denkt er veel over te weten. We hebben er allemaal een mening over omdat we allemaal betrokken zijn. dit werk gaat de hardnekkige clichés over leren, technologie in de klas, neurologie en onderwijsbeleid te lijf. Zo sneuvelen in dit boek onder andere leerstijlen, blijken jongens niet beter in wiskunde en blijken baby's niet slimmer te worden van klassieke muziek.Op ludieke wijze roeien de auteurs de grootste mythes op het gebied van onderwijs en leren uit en alle indianenverhalen over onderwijs en leren worden weerlegd op basis van recent onderzoek
Onderwijs --- Psychologie --- Neurologie --- Pedagogiek --- Leren --- Technologie --- Onderwijskunde --- Leerstijl --- Leerproces --- Beleid --- Educational psychology --- Teaching --- onderwijsrendement --- gender --- onderwijsonderzoek --- Educational sciences --- 371 --- #SBIB:316.334.1O400 --- #PBIB:+110.10 --- 720 Onderwijs --- leerstijlen --- onderwijsbeleid --- onderwijskunde --- AA / International- internationaal --- 170 --- 45 --- 415.4 --- Jongens --- Leerpsychologie --- Meisjes --- 450.4 --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsleerprocessen --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijstechnologie --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Moraal en ethiek (algemeenheden) --- Opvoeding, opvoedkunde --- Hogere geestelijke functies --- 720 Onderwijs. --- Jongens. --- Leerpsychologie. --- Meisjes. --- Onderwijsbeleid. --- Onderwijsleerprocessen. --- Onderwijsonderzoek. --- Onderwijstechnologie. --- leerstijlen. --- onderwijsbeleid. --- onderwijskunde. --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen. --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen. --- Onderwijs. Schoolwezen. --- Hogere geestelijke functies. --- Onderwijskunde. --- onderwijsleerprocessen --- onderwijstechnologie --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek
Choose an application
Het voorbije decennium zijn er trends in het onderwijslandschap waar elke aspirant-leraar vertrouwd mee zou moeten raken. Deze trends komen, net omdat ze zo nieuw zijn, relatief weinig aan bod in de curricula van de lerarenopleidingen. Om een aantal trends toch zichtbaarder te maken voor aspirant-leraren, besloten drie instellingen gezamelijk seminaries in te richten die enkele thema's behandelen. De reeks van seminaries werd getiteld 'Onderwijs en opvoeden in de 21ste eeuw' en werd mogelijk gemaakt door de steun van het expertisenetwerk 'School of Education' van de Associatie K.U.Leuven. Vier experts behandelden in deze reeks elk een specifiek en actueel aspect van onderwijs en opvoeden, met name : gelijke kansen, de relatie tussen onderwijsonderzoek en praktijk, opvoedend werk van de school en internationalisering op school. Dit Cahier voor Dicdactiek is de neerslag van die seminaries. Telkens komt een expert aan bod die op een boeiende manier een specifieke trend bespreekt.
GOK. --- Lerarenopleiding --- Onderwijsbeleid. --- Spelen --- Wetenschappelijk onderzoek. --- Kinderen. --- Education --- Aims and objectives --- 371 --- Academic collection --- internationalisering --- onderwijs --- onderwijskunde --- 21e eeuw --- 451.2 --- België --- onderwijsbeleid --- onderwijsgeschiedenis --- onderwijsvernieuwing --- opvoeding --- Gelijke onderwijskansen --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijsvernieuwing --- Praktijk --- Speelplaatsen --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- 450.4 ) Onderwijsvernieuwing --- gelijke onderwijskansen --- 450 --- Internationalisering --- Onderwijs --- Opvoeden --- Pedagogie --- Lerarenopleiding : CVO --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Opvoeding en onderwijs --- Hoger onderwijs --- Onderwijspraktijk --- Speeltijden --- Opvoeding --- Speelplaats --- Speeltijd --- Nederland --- Kust --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
378.4 <43> --- 371 <43> --- Universiteiten--Duitsland voor 1945 en na 1989 --- Onderwijs. Schoolwezen--Duitsland voor 1945 en na 1989 --- 371 <43> Onderwijs. Schoolwezen--Duitsland voor 1945 en na 1989 --- 378.4 <43> Universiteiten--Duitsland voor 1945 en na 1989 --- Education --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- History --- Albert, --- Influence
Choose an application
Enseignement --- Histoire --- Vlaanderen --- Public schools --- History --- onderwijs --- 1830 - 1940 --- Onderwijs--Geschiedenis --- Education--Belgique --- Onderwijs--België --- leerkrachten, historici --- Basisonderwijs: Vlaanderen: geschiedenis --- Common schools --- Grammar schools --- School funds --- Secondary schools --- Schools --- 19de eeuw --- 473.1 --- Lager onderwijs --- Leraren lager onderwijs --- 371 <493-17> --- Basisonderwijs --- Geschiedenis --- KADOC (x) --- 451.1 )* ONDERWIJSGESCHIEDENIS - BELGIË --- onderwijsgeschiedenis --- onderwijspolitiek --- Z93:37 --- Z==94/03 --- volksonderwijs --- 451.1 --- Onderwijs: geschiedenis --- Volksonderwijs --- België --- #gsdb8 --- #GSDBP --- #ACA --- 371 <493-17> Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- onderwijsgeschiedenis - België --- Z --- Onderwijs --- Leraren kleuteronderwijs --- Lerarenopleiding --- 451.1 )* ONDERWIJSGESCHIEDENIS - BELGIË --- België --- onderwijsgeschiedenis - België --- Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Leraar kleuteronderwijs --- Leraar lager onderwijs --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Public schools - Belgium - Flanders - History - 20th century --- Public schools - Belgium - Flanders - History - 19th century --- 1830 - 1940. --- Vlaanderen.
Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|