Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Roger Scruton (1944) is een van de meest prominente Britse filosofen van deze tijd. Tegelijkertijd roept zijn werk veel weerstand op, niet het minst vanwege zijn ver doorgevoerde conservatisme en traditionalisme. Dat conservatieve instinct werd eens te meer aangescherpt ten tijde van de Parijse studentenrevolte van mei '68. Van toen af aan beschouwde Scruton het als zijn taak om een krachtige tegenstem te bieden tegen wat hij 'de cultuur van de verwerping' noemde, die hij belichaamd zag in liberalen in de traditie van Russell en Mill, in existentialisten als Sartre en in 'postmodernisten' als Foucault. Deze cultuur van de verwerping is tegelijk een verwerping van de cultuur, d.w.z. van de hoge cultuur (de cultuur in overdrachtelijke zin) die door Scruton te vuur en te zwaard wordt verdedigd. Het boek biedt boeiende en kritische analyses van Scrutons centrale ideeën, vooral met betrekking tot vorming en onderwijs, en het overdragen en instandhouden van cultuur en beschaving. Het laat zien hoezeer Scruton met zijn opvattingen over deze en andere onderwerpen de tijdgeest weerstaat en daarbij tot conclusies komt waarvan het belang en de waarheid zich volgens velen meer en meer aan ons opdringen. Roger Scruton als de nieuwe profeet voor onze tijd? Niet iedere auteur van dit boek zal op deze vraag zonder meer bevestigend antwoorden. Wel zijn zij het erover eens dat het hier gaat om een hoogst authentieke conservatieve stem die het debat over de betekenis van cultuur en beschaving een nieuwe wending heeft gegeven
Philosophy and psychology of culture --- Scruton, Roger --- Culture --- Philosophy --- Civilization --- Academic collection --- #KVHA:Cultuur --- #KVHA:Filosofie --- #KVHA:Onderwijs --- 130.2 --- 37.001 --- 062 Cultuurfilosofie --- Cultural studies --- Philosophy and civilization --- 130.2 Filosofie van de cultuur. Cultuurfilosofie. Cultuursystemen. Kultuurfilosofie --- Filosofie van de cultuur. Cultuurfilosofie. Cultuursystemen. Kultuurfilosofie --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Study and teaching --- Scruton, Roger. --- סקרוטון, רוג׳ר. --- اسكروتن، راجر --- Scruton, R. V. --- Cultuur --- Cultuurfilosofie --- Cultuurkritiek --- Toerisme
Choose an application
Elk van deze stromingen komt in een afzonderlijk hoofdstuk aan de orde. De hoofdstukken bevatten telkens de volgende onderdelen: historisch overzicht, basisbegrippen, gehanteerde methoden, Nederlandse situatie, waardering, literatuursuggesties, bibliografie.
Educational law and legislation --- -#GSDBP --- #GBIB:IDGP --- #KVHB:Pedagogie --- 432 )* THEORETISCHE OPVOEDKUNDE --- Verschillende pedagogische strekkingen --- opvoeding --- opvoedingsstijlen --- Onderwijs: filosofie --- Onderwijskunde --- Pedagogie --- Pedagogische wetenschap --- 37.001 --- Compulsory school attendance --- Education --- Education, Compulsory --- Education, Elementary --- Law, Educational --- Public schools --- School law --- Schools --- Public institutions --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Law and legislation --- Pedagogiek en onderwijskunde --- didactische theorieën --- didactische theorieën. --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Didactische theorieën. --- #GSDBP --- Educational sciences
Choose an application
Je staat als leraar voor de klas, of je bent docent of lector in een lerarenopleiding? Dan bij jij doorgaans druk doende met leerdoelen, lesvoorbereidingen en handboeken. En je worstelt altijd weer met het nare gevoel zelden of nooit tijd te vinden om even pas op de plaats te maken: er komen altijd weer nieuwe, andere uitdagingen op je af. Waar het echt om draait, het lesgeven en het jongeren aansteken met jouw passie voor het vak: waardevolle dingen die helaas ondergesneeuwd geraken onder alle administratieve geklooi waarmee je ieder ogenblik in orde moet zijn. Een verstikkende situatie ... Dit boek nodigt je uit even stil te vallen : het geeft je de kans om de pauzeknop in te drukken. 'Press pauze' en laat je uitdagen om op tegendraadse en verrassende wijze te kijken naar het eigen didactische handelen. Wat we jou aanreiken is geen afgerond verhaal, geen set van didactische handvatten die je voortaan zo en niet anders moet gebruiken. We gaan ervan uit dat jij ervaringsdeskundige bent, dat het aan jou is te pakken te krijgen wat je aan wil vangen met wat je in dit boek vindt. De kern van ons verhaal bestaat uit een set van 'kaarten' die een veelheid aan getuigenissen, vragen, voorbeelden, citaten, ... bevatten die jou 'anders' naar de eigen praktijk willen laten kijken. Wie ben jij als leraar of lerarenopleider? Wat wil jij bereiken met jouw didactische aanpak? Hoe kijk jij naar jouw leerlingen of studenten? Waar is het jou echt om te doen? Het zijn vragen die centraal staan in alles wat jij iedere dag onderneemt met jonge, ambitieuze mensen. Hoog tijd om je er opnieuw met volle aandacht mee in te laten. Grijp deze kans ...
didactische processen --- Didactics --- Education and state --- Education --- Philosophy --- Educational evaluation --- 37.001 --- #gsdbP --- didactiek --- lerarenopleiding --- motivatie --- pedagogiek --- 454.23 --- lerarenopleidingen --- zelfreflectie --- 691 --- Pedagogie --- 484 --- 489.4 --- Didactiek --- Lerarenopleiding --- Pedagogiek --- 454 --- 454.2 --- Lerarenopleiding : CVO --- Reflecteren --- Leraren --- Leerkrachten --- 371.213 --- 120121.jpg --- Leraren ; opleidingen --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Pedagogie en didactiek --- Didactische principes --- didactiek ; algemeen --- PXL-Education 2015 --- lerarenberoep --- didactische evaluatie --- Zelfontdekkend leren --- Onderwijsvernieuwing --- Didactische werkvormen --- Onderwijspraktijk --- Identiteitsontwikkeling --- Didactische werkvorm --- Leraar --- Directie
Choose an application
Education and educational research, according to the current fashion, are supposed to be concerned with ‘what works’, to the exclusion of all other considerations. All over the world, and particularly in the English-speaking countries, governments look for means of improving ‘student achievement’ as measured by standardized test scores. Although such improvements are often to be welcomed, they do not answer all significant questions about what constitutes good education. Also the research on which they are based is not the only legitimate way to do educational research. Social research, and therefore educational research, cannot ignore the distinctive nature of what it studies: a social activity where questions of meaning and value cannot be eliminated, and where interpretation and judgment play a crucial role. In this book distinguished philosophers and historians of education from 6 countries focus on the problematical nature of the search for ‘what works’ in educational contexts, in practice as well as in theory. Beginning with specific problems, they move on to more general and theoretical considerations, seeking to go beyond over-simple ideas about cause and effect and the rhetoric of performativity that currently has educational thinking in its grip. ‘Freedom of inquiry in educational research can no longer be taken for granted. Narrow definitions of what constitutes ‘scientific’ research, funding criteria that enforce particular research methods, and policy decision processes that ignore any research that is not narrowly utilitarian, create a context in many countries that discourages scholarship of a more speculative, exploratory, or critical sort. This book brings together an exceptional combination of international and cross-disciplinary scholars who bring the perspectives of history and philosophy of science to ask, ‘How did we arrive at this place? and ‘Where is educational research heading? The book illuminates the anti-intellectual consequences of a ‘what works’ mentality in education, and shows that the ostensibly ‘scientific’ revolution in educational research in fact reflects an ahistorical and conceptually muddled understanding of what actually constitutes ‘science.’ This book could not be more timely and important.’ Nicholas C. Burbules, Grayce Wicall Gauthier Professor, University of Illinois ‘With research increasingly tied to State policies with the instrumental purpose of guiding school reforms, the volume provides an important historical and philosophical questioning of the possibilities, limitations and challenges of education research. Internationally leading scholars engage in a significant conversation that is sophisticated and nuanced for understanding contemporary debates.’ Thomas S. Popkewitz, the University of Wisconsin-Madison, USA This publication is realized by the Research Community (FWO-Vlaanderen / Research Foundation Flanders, Belgium) Philosophy and History of the Discipline of Education. Evaluation and Evolution of the Criteria for Educational Research. .
Sociology of education --- Research on teaching --- School management --- HO (hoger onderwijs) --- onderwijspolitiek --- onderwijsfilosofie --- onderwijs --- onderwijssociologie --- Education --- Pedagogiek en onderwijskunde --. --- Research. --- Education. --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Educational research --- Academic collection --- 37.001 --- 37.012 --- 37 <09> --- 37 <09> Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- 37.012 Onderzoeksmethoden bij opvoeding en onderwijs --- Onderzoeksmethoden bij opvoeding en onderwijs --- Research
Choose an application
In this groundbreaking book, Andrea English challenges common assumptions by arguing that discontinuous experiences, such as uncertainty and struggle, are essential to the learning process. To make this argument, Dr English draws from the works of two seminal thinkers in philosophy of education - nineteenth-century German philosopher J. F. Herbart and American pragmatist John Dewey. English's analysis considers Herbart's influence on Dewey, inverting the accepted interpretation of Dewey's thought as a dramatic break from modern European understandings of education. Three key concepts - transformational learning, tact in teaching, and perfectibility - emerge from this analysis to revitalize our understanding of education as a transformational process. Dr English's comparative approach interweaves European and Anglo-American traditions of educational thought with a contemporary scholarly perspective, contributing to a work that is both intellectually rewarding and applicable to a classroom setting. The result is a book that is essential reading for philosophers and scholars of education, as well as educators.
Education --- Learning, Psychology of --- 37.001 --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Learning --- Psychology of learning --- Educational psychology --- Comprehension --- Learning ability --- Philosophy --- Psychological aspects --- Dewey, John, --- Herbart, Johann Friedrich, --- Gerbart, I. F., --- Ho-êrh-pa-tʻê, --- Herbart, J. F. --- Herbart, G. F. --- Herbart, Giovanni Federico, --- Tu-wei, --- Tu-wei, Yüeh-han, --- Dyui, --- Dʹi︠u︡i, Dzhon, --- Dyuʼi, G'on, --- Дьюи, Джон, --- ديوى، جون، --- 杜威, --- Dīvīy, Jān, --- ديويي، جان --- Dīwʼī, Jān, --- Dīwiʼī, Jān, --- ديوئى، جان --- Diyūʼī, Jān, --- Learning, Psychology of. --- Philosophy. --- Dyūwi, Jon, --- Dyūi, Jon, --- デューウィジョン, --- デューイジョン, --- ジョン・デューウィ, --- ジョン・デューイ, --- Health Sciences --- Psychiatry & Psychology
Choose an application
Lieven Boeve is sinds 2014 directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, de grootste onderwijsspeler in België.Onder zijn impuls werd werden onder meer het pedagogisch project van de katholieke dialoogschool gelanceerd en de inspanning geleverd om scholen beter te laten samenwerken onder 1 bestuur. Stuk voor stuk ambitieuze ideeën die door de ene met lof en de andere op controverse werden onthaald.In dit boek vertelt Boeve op opvallend openhartige wijze over zichzelf en zijn visie op het onderwijs. Hij pleit, geïnspireerd door de christelijke traditie, voor "excellent en genereus" onderwijs in scholen, en ontkracht tegelijk enkele hardnekkige onderwijsmythes. Steeds heeft hij daarbij oog voor de verbindende kracht van de dialoog.Bovenal is Het evangelie volgens Lieven Boeve een uitnodiging om mee te denken. Zowel over de toekomst van het katholieke schoolnetwerk, als die van het onderwijs en de samenleving in het algemeen.Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789401457545/Het-evangelie-volgens-Lieven-Boeve
371 --- 371.12 --- Katholiek onderwijs ; Vlaanderen --- Onderwijs ; Vlaanderen --- onderwijs - school --- leraars - leraars, statuut --- School management --- onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing --- 450.4 --- onderwijsvisie --- filosofie --- kwaliteitszorg --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek --- 371.058 --- 37 <493-17> --- 371.014 <493-17> --- 371.014 <493-17> Onderwijspolitiek--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijspolitiek--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 37 <493-17> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 371.058 Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Onderwijs en maatschappij --- Katholieke dialoogschool --- Kwaliteitszorg --- 37.001 --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- katholiek onderwijs --- onderwijskwaliteit
Choose an application
This collection by distinguished scholars drawn from every continent considers how educators have responded to a changing political environment.
Education --- Autonomy (Psychology) --- Political participation --- Nationalism and education --- Educational change --- Education and nationalism --- Nationalism in education --- Citizen participation --- Community action --- Community involvement --- Community participation --- Involvement, Community --- Mass political behavior --- Participation, Citizen --- Participation, Community --- Participation, Political --- Political activity --- Political behavior --- Political rights --- Social participation --- Political activists --- Politics, Practical --- Freedom (Psychology) --- Independence (Psychology) --- Self-determination (Psychology) --- Self-direction (Psychology) --- Dependency (Psychology) --- Ego (Psychology) --- Emotions --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Philosophy --- Aims and objectives --- Economic aspects --- 37.001 --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Cross-cultural studies --- Aims and objectives&delete& --- Economic aspects&delete& --- Philosophy&delete&
Choose an application
De paradoxen van opvoeding en vorming - De expert-cultuur van educatie: kennis schept macht over het leven - De ingenieur-cultuur van educatie: handelingsgerichte vorming verandert de wereld - De profetische cultuur van educatie: de pelgrimstocht naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde - De communicatieve educatiecultuur: bestaan is communiceren, leren is dialogeren - Een klaverblad van vier culturen? - Literatuur
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- agogiek --- Educational sciences --- Sociology of cultural policy --- vorming --- opvoeding --- emancipatie --- vormingswerk --- 37 --- Academic collection --- #SBIB:316.334.1O100 --- #SBIB:37H0 --- #GGSB: Sociale wet. essays --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Opvoeding --- onderwijs --- 37.013 --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Opvoeding --- Vorming --- Leerprocessen --- onderwijsfilosofie --- 37 Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Filosofie van het onderwijs --- Pedagogie --- Onderwijsstijlen --- Organisatieculturen --- Schoolmanagement --- Klassenmanagement --- Organisatiecultuur --- E-books --- 37 Education --- Education --- Sociale wet. essays
Choose an application
Als het over opvoeden gaat, zijn we vandaag erg onzeker over wat we moeten en kunnen doen. We klampen ons vast aan alles wat gezag en controle lijkt te garanderen. Tegelijk weten we ons geconfronteerd met de eis van steeds meer en beter. De lichtheid van het opvoeden wil een handboek zijn dat een kijkmethode biedt ter voorbereiding van het concrete, pedagogische handelen. De film 'Le Fils' van de gebroeders Dardenne vormt de aanzet en inzet van het boek. 'Le Fils' toont ons waar het in opvoeden om gaat en wat het betekent opvoeder te zijn: het is in de eerste plaats een houding, een manier van doen, een ethos. Op toegankelijke wijze brengt dit boek die pedagogische houding in kaart. Daarbij worden woorden gebruikt die de pedagogische en wijsgerige traditie bieden: aanvaarding, denken, aandacht, initiëren, spreken, werken, wenden, emanciperen, gastvrijheid, vertrouwen en meesterschap. Het richt zich in het bijzonder tot studenten en docenten in opleidingen voor pedagogische beroepen (lerarenopleiding, orthopedagogie, sociaal werk)
Educators --- Training of --- Teams in the workplace --- Management --- Job satisfaction --- Handbooks, manuals, etc. --- 37.01 --- Pedagogie ; opvoedkunde ; theorie --- Film ; dar --- 37.001 --- Academic collection --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Pedagogie --- Opvoedkunde ; theorie --- Pedagogie --- Film ; Dardenne gebroeders ; Le Fils ; 2002 --- leerkrachten --- opvoeden --- opvoeding --- Lerarenopleiding --- Opvoeding (Pedagogie) --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoedingsstijlen --- 433 --- 450.4 --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Opvoeder (groepsleider, groepsopvoeder) --- Opvoeding --- Pedagogiek --- opvoedingsondersteuning --- orthopedagogiek --- 37.013 --- Ethiek --- Houding --- Leerkrachten ; professionele ontwikkeling --- Opvoeders --- Opvoeding:algemeen --- 083552.jpg --- onderwijs --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Onderwijs ; theoretische beschouwingen --- Opvoeding in de praktijk --- Onderwijskunde --- (zie ook: Onderwijskunde) --- Contains audio-visual material --- 37 --- Le fils --- 791.471 DARDENNE --- Dardenne Luc --- Dardenne Jean-Pierre --- filmonderwijs --- film --- vakdidactiek --- pedagogie --- kunstonderwijs --- PHL-Central Office 12 --- pedagogiek --- Zonder onderwerpscode: speelfilm --- Educational sciences --- gezin (themawoord fictie) --- Opvoeding. --- Orthopedagogiek --- Observaties --- Observeren --- Onderwijs --- #KVHB:Opvoeding. --- #KVHB:Pedagogie. --- 37. --- 791.471 DARDENNE. --- Academic collection. --- Dardenne Jean-Pierre. --- Dardenne Luc. --- Film ; dar. --- Le fils. --- Lerarenopleiding. --- Opvoeding (Pedagogie). --- Opvoeding en onderwijs. --- Opvoedingsstijlen. --- film. --- filmonderwijs. --- kunstonderwijs. --- leerkrachten. --- onderwijs. --- opvoeden. --- opvoeding. --- pedagogie. --- vakdidactiek. --- Filosofie van opvoeding en onderwijs. --- Onderwijs ; theoretische beschouwingen. --- Opvoeding in de praktijk. --- Onderwijskunde. --- (zie ook: Onderwijskunde). --- Observatie --- Spel --- Sociaal leren --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|