Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Rorschach Test. --- #KVHB:Rorschach --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- Test, Rorschach --- #GROL:MEDO-159.9.072 --- Rorschach Test --- Rorschach Inkblot Test --- Projective techniques
Choose an application
Quantitative methods in social research --- 159.9.072 --- Scale analysis (Psychology) --- #eLINK --- #KVHB:Schaaltheorie --- #KVHB:Statistiek --- Attitude (Psychology) --- Psychometrics --- Public opinion --- Scaling (Social sciences) --- Statistics --- Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- Scale analysis (Psychology). --- 159.9.072 Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie
Choose an application
Al in de Oudheid zijn er voorbeelden van testonderzoek bekend. Zo beoordeelde vierduizend jaar geleden de keizer van China zijn dienaren met een soort van vorderingentoets. Op basis hiervan volgde promotie of ontslag. Pas aan het begin van de twintigste eeuw hebben tests een meer wetenschappelijke aandacht gekregen en is testonderzoek tot bloei gekomen. Dit boek, dat vooral een studieboek is, behandelt in het bijzonder de zaken op het gebied van de testtheorie die algemeen geaccepteerd zijn. Het accent ligt hierbij op gevestigde methoden en procedures. Daarbij wordt ernaar gestreefd diepgang aan helderheid te koppelen. Helderheid staat voorop in deze vierde, ingrijpend gewijzigde editie, allereerst op het gebied van het taalgebruik. Waar nodig zijn is de formulering zakelijker en bondiger gemaakt. Ingewikkelde begrippen en procedures worden meer nog dan in eerdere edities uitgelegd en verhelderd met concrete voorbeelden. Elk hoofdstuk sluit af met vragen en opdrachten, die niet alleen de beheersing van de stof toetsen, maar vooral nieuwe inzichten te ontwikkelen. Nieuw is ook de bijlage met uitleg over de belangrijkste statistische begrippen. Dit boek maakt studenten vertrouwd met de logica, de procedures en de belangrijkste begrippen van de testtheorie. Inhoudsopgave : 1 Historische ontwikkeling van het testen 2 Definitie, kenmerken en toepassingen van de test 3 Indelingen, onderscheidingen en begrippen 4 Constructie van items en kwantificering van reacties 5 Afneming van tests en verwerking van testgegevens 6 Betrouwbaarheid 7 Nieuwe ontwikkelingen in testtheorie en testconstructie 8 Validiteit en betekenis 9 De bijdrage van de test in het beslissingsproces 10 Ethiek van het testen
Psychology --- Didactic evaluation --- meetinstrumenten (psychologie) --- psychodiagnostiek --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- #KVHB:Tests --- Psychologische tests (psychologisch onderzoek, tests, psychologische) --- 159.9.072 --- 159.9.072 Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- Psychodiagnostiek --- Psychologische tests. --- Handboeken en inleidingen.
Choose an application
De ToM (Theory of Mind) test-R is een van de weinige instrumenten die het construct ToM op een gedifferentieerde wijze benadert.De test meet de drie stadia waarlangs ToM zich ontwikkelt: (1) voorlopers van ToM (doen-alsof, het onderkennen van verschil tussen fysisch en mentaal, emotieherkenning); (2) eerste manifestaties van ToM (first order belief en false belief) en (3) hoogste niveau van ToM (second order belief). Met behulp van een gestructureerd interview, dat bestaat uit 14 items, wordt informatie verzameld over de mate waarin kinderen van 4 tot en met 12 jaar beschikken over sociaal begrip, sociaal inzicht en sociale sensitiviteit. De afname van dit interview duurt gemiddeld twintig minuten.Het instrument is met name bedoeld voor de doelgroep kinderen met autismespectrumstoornissen.
#PBIB: TEST: Testotheek --- #KVHB:Testotheek TP --- #KVHB:Persoonlijkheid --- #KVHB:Gedrag --- #KVHB:Theory of mind --- #KVHB:Autisme --- Contains audio-visual material --- Autisme --- Kinderen --- 159.9.072 --- 37.032 --- Cognitieve vaardigheden --- Onderzoek --- Sociale vaardigheden --- TOM-testen --- Testen --- 159.9.072 Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Didactics of social education --- Primary education --- Autismespectrumstoornis --- Ontwikkelingspsychologie --- Cognitieve psychologie
Choose an application
De psychodiagnostiek biedt een systematische, professionele procedure, die de psychodiagnosticus helpt in zijn zoektocht om onderbouwd vragen van ouders/opvoeders over de ontwikkeling van hun kind te beantwoorden. Door psychologische tests af te nemen en de opvoeders te interviewen, verzamelt de psychodiagnosticus informatie over de ontwikkeling van een kind op verschillende domeinen, zoals de motoriek, de taal, het sociale gedrag of het denken. Het gaat daarbij nooit om alleen het kind, maar om de ontwikkeling binnen zijn naaste omgeving, het gezin, de familie en de leeftijdsgenootjes op de opvang of op school. Het doel van de psychodiagnostiek is een integratief beeld van het kind te verkrijgen om aan de hand daarvan een advies of een behandelplan te kunnen opstellen.Dit boek richt zich op het jonge kind van 0 tot 6 jaar. Het vraagt speciale vaardigheden om met kinderen van deze leeftijd te kunnen werken. De psychodiagnosticus moet kunnen omgaan met jonge kinderen met hun specifieke kenmerken, zoals angst voor vreemden, een korte taakspanne en onvoldoende taakgerichtheid. Daarnaast zijn goede en actuele kennis van en inzicht in de theorieën en modellen over de ontwikkeling van het jonge kind vereist.Het boek biedt informatie en technieken ter ondersteuning van het complexe proces van de individuele psychodiagnostiek bij jonge kinderen. Het is een praktische handleiding bij de selectie, afname en interpretatie van psychodiagnostische instrumenten in de hulpverlening, specifiek voor jonge kinderen. Het boek is handelingsgericht, het benadrukt het belang van advisering en is ruim voorzien van praktijkvoorbeelden.https://www.standaardboekhandel.be/p/psychodiagnostiek-van-nul-tot-zes-jaar-9789043035941
psychodiagnostiek --- 159.922.6 --- 159.9.072 --- 159.9.072 Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- 159.922.6 Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop --- PXL-Healthcare 2020 --- ontwikkelingspsychologie --- ontwikkelingsonderzoek --- Developmental psychology --- intellectuele ontwikkeling --- kinderpsychologie --- taalverwerving --- kinderen met een beperking --- motorische ontwikkeling --- socio-emotionele ontwikkeling --- psychiatrie --- Psychodiagnostiek --- Psychiatrie --- Kind --- Diagnose --- Diagnostische test --- Ontwikkeling van het kind --- Psychologische test --- Diagnostiek
Choose an application
Psychodiagnostiek neemt in het takenpakket van heel wat psychologen een belangrijke plaats in. Meer nog dan de psychotherapie, die ook door andere beroepsgroepen wordt beoefend, bepaalt de diagnostiek de eigenheid van de psycholoog in de hulpverlening. Diagnostiek is meer dan het afnemen van testen. Als professioneel handelen is diagnostiek veeleer een beslissingsproces dat plaatsvindt in samenspraak met de clint en zijn/haar omgeving. In 2003 publiceerden De Bruyn, Ruijssenaars, Pameijer en Van Aarle De diagnostische cyclus: Een praktijkleer, een uitgebreide handleiding bij de concrete uitwerking van het diagnostische proces in de vorm van de diagnostische cyclus. Tot de puzzel past laat de lezer in korte, praktijkgerichte bijdragen kennismaken met vier basisvragen van de diagnostische cyclus: onderkenning (wat zijn de problemen?, wat lukt nog en wat gaat mis?); verklaring (waarom zijn de problemen er en waarom blijven ze bestaan?); indicatiestelling (hoe kunnen de problemen verholpen Worden?) en evaluatie (zijn de problemen door de interventie afdoende verholpen?). Verder komen actuele onderwerpen en nieuwe ontwikkelingen in de klinische psychodiagnostiek aan bod. Het boek richt zich zowel tot psychodiagnostici in opleiding als hulpverleners in de klinische praktijk Inhoudsopgave (verkort) : 1 Het psychodiagnostische proces 2 Het psychodiagnostische proces in de praktijk: een casusverslag Deel 1. Onderkennende diagnostiek 3 ADHD bij volwassenen 4 Autismespectrumstoornissen bij normaal begaafde volwassenen 5 Verslaving 6 Classificatie en diagnostiek van persoonlijkheidsstoornissen volgens de descriptieve benadering Deel 2. Verklarende diagnostiek 7 Hoe komen mensen in het algemeen en psychodiagnostici in het bijzonder spontaan tot verklaringen? 8 Structurele psychodiagnostiek 9 Gecontextualiseerde psychodiagnostiek met gebeurtenis- en signaalcontingente dagboekmethoden 10 Gezinsdiagnostiek bij gedragsproblemen van kinderen Deel 3. Indicatiestelling en evaluatie 11 Het overlegmodel bij de keuze van psychotherapie 12 Een empirisch onderzoek naar de effectiviteit van indicatiestellingsprocedures 13 Indicatiestelling bij de borderline persoonlijkheidsstoornis: bevindingen vanuit de psychodynamisch psychotherapeutische kliniek en onderzoek 14 Diagnostiek in het kader van het evalueren van psychologische interventies Deel 4. Specifieke topics in de klinische psychodiagnostiek 15 Het gebruik van performantietaken in de klinische psychodiagnostiek 16 Het informantenprobleem in de klinische psychodiagnostiek 17 Categorien en dimensies 18 Het meten van noden met de TAT: een psychometrische analyse 19 De psycholoog-deskundige in strafzaken: aandachtspunten bij de beoordeling van geloofwaardigheid van verklaringen
Psychodiagnostiek. --- psychodiagnostiek --- Psychiatry --- Semiology. Diagnosis. Symptomatology --- 159.9.072 --- Academic collection --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- Psychische stoornissen --- psychische syndromen --- 419.2 --- 606.3 --- ADHD --- autisme --- borderlinesyndroom --- gedragsproblemen --- persoonlijkheidsstoornissen --- verslaving --- Borderline --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Personen met autisme (autisme) --- Persoonlijkheidsstoornissen (multiple persoonlijkheid) --- Psychodiagnostiek (psychologische test, tests (psychologie)) --- Psychodiagnostiek (tests (psychologie)) --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- Verslaving --- 159.9.072 Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- 616.2 --- Psychotechnisch onderzoek --- Psychopathologie - Psychiatrische ziektekunde --- Psychodiagnose --- Systematisch verpleegkundig handelen --- Psychotherapie
Choose an application
Hyperactive children --- Education --- Methodology --- Research --- Handbooks, manuals, etc. --- #PBIB: TEST: Testotheek --- #KVHB:Screening --- #KVHB:Test; ADHD --- #KVHB:Test; adolescenten --- #KVHB:Test; volwassenen --- #KVHB:Testotheek TP --- 464 --- ADD --- ADHD --- concentratieproblemen --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 469 --- aandachtsstoornissen --- hyperactiviteit --- screening --- ADHD ; kinderen ; onderwijs --- kinderen met leerproblemen --- Overige onderwerpen (linkshandigen, ADHD) --- Concentratieproblemen --- Volwassenen --- Diagnostiek --- Behandeling --- Jeugd --- 159.9.072 --- 159.922.8 --- 159.922.8 Psychologie van de adolescent --- Psychologie van de adolescent --- 159.9.072 Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- Concentratieprobleem --- Volwassene --- Diagnose --- Oorzaak --- Jongere
Choose an application
Psychological Tests. --- 159.9.072 --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- #KVHB:Tests --- 419.2 --- psychodiagnostiek --- testadministratie --- testconstructie --- testdiagnostiek --- testmethodiek --- testproblematiek --- testpsychologie --- tests --- teststatistiek --- testsystematiek --- Psychologic Tests --- Psychological Test --- Test, Psychological --- Tests, Psychological --- Psychologic Test --- Test, Psychologic --- Tests, Psychologic --- Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- Psychotechnisch onderzoek --- Psychological tests --- Psychological tests. --- 159.9.072 Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- Psychological Tests --- Trier Social Stress Test --- Trier Stress Test --- Stress Test, Trier --- Stress Tests, Trier --- Test, Trier Stress --- Tests, Trier Stress --- Trier Stress Tests
Choose an application
Didactic evaluation --- Industrial psychology --- Examinations --- Statistics --- Educational tests and measurements --- Psychological tests --- Psychological Tests. --- Research. --- Statistics. --- Statistics as Topic. --- #PSYC:TSCAT --- #PEDA:TSCAT --- #GROL:MEDO-159.9.072 --- 159.9.072 --- <89/2 --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- Area Analysis --- Correlation Studies --- Correlation Study --- Correlation of Data --- Data Analysis --- Estimation Technics --- Estimation Techniques --- Indirect Estimation Technics --- Indirect Estimation Techniques --- Multiple Classification Analysis --- Service Statistics --- Statistical Study --- Statistics, Service --- Tables and Charts as Topic --- Analyses, Area --- Analyses, Data --- Analyses, Multiple Classification --- Analysis, Area --- Analysis, Data --- Analysis, Multiple Classification --- Area Analyses --- Classification Analyses, Multiple --- Classification Analysis, Multiple --- Data Analyses --- Data Correlation --- Data Correlations --- Estimation Technic --- Estimation Technic, Indirect --- Estimation Technics, Indirect --- Estimation Technique --- Estimation Technique, Indirect --- Estimation Techniques, Indirect --- Indirect Estimation Technic --- Indirect Estimation Technique --- Multiple Classification Analyses --- Statistical Studies --- Studies, Correlation --- Studies, Statistical --- Study, Correlation --- Study, Statistical --- Technic, Estimation --- Technic, Indirect Estimation --- Technics, Estimation --- Technics, Indirect Estimation --- Technique, Estimation --- Technique, Indirect Estimation --- Techniques, Estimation --- Techniques, Indirect Estimation --- Laboratory Research --- Research Activities --- Research and Development --- Research Priorities --- Activities, Research --- Activity, Research --- Development and Research --- Priorities, Research --- Priority, Research --- Research Activity --- Research Priority --- Research, Laboratory --- Ethics, Research --- Psychologic Tests --- Psychological Test --- Test, Psychological --- Tests, Psychological --- Psychologic Test --- Test, Psychologic --- Tests, Psychologic --- Periodicals --- Psychological Tests --- Research --- Statistics as Topic --- Trier Social Stress Test --- Trier Stress Test --- Stress Test, Trier --- Stress Tests, Trier --- Test, Trier Stress --- Tests, Trier Stress --- Trier Stress Tests --- Examinations - Bibliography. --- Statistics - Bibliography. --- Educational tests and measurements - Bibliography. --- Psychological tests - Bibliography.
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|