Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
In de eerste hoofdstukken behandelen de auterus het taalverwervingsproces zoals dat thuis en later ook in het onderwijs plaatsvindt. De succesvolle factoren voor taalverwerving komen daarbij in beeld. Vervolgens bespreken zij drie belangrijke taalgroeimiddelen: taalaanbod, taalruimte en feedback. Naast theorie en praktijkvoorbeelden bevatten deze hoofdstukken veel opdrachten om het betreffende taalgroeimiddel in de vingers te krijgen. Ten slotte besteden de auteurs aandacht aan de manier waarop de taalgroeimiddelen in verschillende onderwijssituaties het beste tot hun recht kunnen komen. (Bron: covertekst)
Nederlands --- basisonderwijs --- basisonderwijs. --- Basisonderwijs. --- interactief onderwijs --- 803.3 --- Groepering van leerlingen --- Interactief onderwijs --- 800 ) Taalverwerving --- interactief taalonderwijs --- taalgroeimiddelen --- Taalontwikkeling ; kinderen --- Taalontwikkeling ; kleuters --- psycholinguïstiek, taalverwerving, kindertaal --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Psycholinguïstiek --- D100432.jpg --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; didactiek --- nederlands : tweede taal (ler) --- Didactics of Dutch --- taalverwerving --- Didactics of primary education --- #KVHB:Taalontwikkeling --- taalonderwijs --- taalontwikkeling --- 475.2 --- didactiek --- 471.41 --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Taalonderwijs --- Taalontwikkeling --- Taalverwerving --- Basisonderwijs --- Feedback --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Taal en verbale expressie --- Lerarenopleiding --- (vak)didactiek talen. --- 456.1 --- departement Lerarenopleiding 11 --- taaldidactiek --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde
Choose an application
Handboek voor (aankomende) leerkrachten in het basisonderwijs.Mart SeerdenTweede, herziene en geactualiseerde druk van dit praktische handboek. De uitgave combineert taaltheoretische achtergronden met dagelijkse onderwijspraktijk, waarbij kinderen op actieve wijze bij het taalontwikkelingsproces worden betrokken. De informatie is gebaseerd op een heldere taalvisie: los van de op school gebruikte taalmethode kunnen leidsters of leraren in hun dagelijkse werk met (jongste en jonge) kinderen taalontwikkelingskansen doelbewuster benutten. Er is aandacht voor taalverwerving, drie taalgroeimiddelen: taalaanbod, taalruimte en feedback, waarbij pedagogisch-didactische uitgangspunten als betrokkenheid, begrijpelijkheid en kinderen regelmatig uitdagen door met hen iets boven hun niveau te werken, de basis vormen. In deze tweede druk wordt doelbewust de lijn doorgetrokken naar taalontwikkeling van kinderen in voorschool-situaties. De informatie is helder en leest vlot. Cartoonachtige illustraties wisselen de tekst af. Tekstkaders bieden interessante dan wel extra achtergrondinformatie. In de tekst zijn doorblader- en terugbladerpijlen opgenomen. Oefenstof en concrete uitwerkingen van werkbladen completeren het geheel. Met literatuuropgave en register. Door de jarenlange praktijkervaring van de auteurs is dit een welkome handreiking voor de beroepspraktijk.© NBD Biblion
Taalverwerving ; kinderen. --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; didactiek --- Taalverwerving ; kinderen --- #PBIB:+111.14 --- #KVHB:Taalontwikkeling --- #KVHB:Taalonderwijs --- taalonderwijs --- taalkunde --- Nederlands --- KHK --- 475.2 --- Vakdidactiek : Nederlands : Lager onderwijs --- Didactiek --- Taalopvoeding --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- #BSCH: vak: Nederlands --- Schoolbooks - Didactic material --- Taalverwerving --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Taal is de sleutel tot succes op school. Kinderen die sterk zijn in taal behalen op school goede resultaten, niet alleen bij taal, maar ook bij de andere vakken. Minder taalvaardige kinderen presteren over de hele linie meestal minder goed. Op school geldt taal nog veel te veel als een losstaand vak en daardoor worden belangrijke kansen voor taalontwikkeling gemist. Dit boek laat zien hoe beter onderwijs ontstaat als leerkrachten taallessen en zaakvaklessen bij elkaar brengen. Ze zullen dan aan twee kanten winst boeken: de kinderen steken meer op van de zaakvakles ¿n komen steeds een stap verder in hun taalontwikkeling. In TAAL, EEN ZAAK VAN ALLE VAKKEN beschrijven de auteurs de theorie en maken ze direct de koppeling met de praktijk. Bij het boek is een dvd meegeleverd voor op de computer. Deze bevat lesmaterialen, videoregistraties en een multimediaal programma waarmee het lesmodel in verschillende voorbeeldlessen in beeld wordt gebracht. Uitgangspunt in dit werk/studieboek is dat
Nederlands --- Wereldoriëntatie --- Basisonderwijs. --- basisonderwijs --- moedertaalonderwijs --- Didactics of primary education --- Didactics of languages --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Taalonderwijs ; basisonderwijs ; didactiek --- 456.1 --- 475.2 --- didactiek --- taalonderwijs --- 471.41 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Didactische werkvormen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Taal --- Taalachterstand --- Taalvaardigheid --- 474 --- 475.2 ) * NEDERLANDSE TAAL - O.N. --- DVD 1 --- Handboek/cursus --- dvd --- geïntegreerd taalonderwijs : basisschool (ler) --- win-win-model --- zaakvakonderwijs --- Taalonderwijs ; basisonderwijs --- Taalopvoeding --- 475.25 --- 071313.jpg --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; didactiek --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Contains audio-visual material --- vakoverschrijdend onderwijs --- Nederland --- Taalgericht vakonderwijs --- Didactiek --- Onderwijsstrategieën --- Vakoverschrijdend werken --- 475.2 ) * NEDERLANDSE TAAL - O.N --- 071314.jpg --- inclusief onderwijs --- Onderwijsstrategie --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Werkboek voor leerkrachten in het basisonderwijs om de woordenschat van leerlingen te vergroten.Drs. H.F. PeetersIn dit boek wordt (met voorbeelden, werkbladen en stappenplannen) beschreven hoe een leerkracht in het basisonderwijs de woordenschat van leerlingen kan vergroten. Er wordt veel ruimte aan besteed om de leerkracht ervan te overtuigen dat wat er nu op de basisschool aan dit onderwerp gedaan wordt, niet veel 'soeps' is en dat goed woordenschat onderwijs een hele mentale omschakeling vraagt. Dit overtuigen gebeurt onder andere door middel van een sprookje in zes afleveringen over een houthakker die een keukenprinses gaat schaken. De kinderlijke manier waarop de leerkracht wordt aangesproken in dit boek, kan veel lezers afschrikken. De informatie die gegeven wordt, is op zich juist en bruikbaar. Een groot manco is dat er niet aangesloten wordt bij het onderwijs in begrijpend lezen, met name bij strategieën waardoor de leerlingen zelf achter de betekenis van woorden kunnen komen.© NBD Biblion
didactiek --- Nederlands --- woordenschat --- basisonderwijs --- 456.1 --- 475.2 ) * NEDERLANDSE TAAL - O.N. --- 475.2 --- woordenschatdidactiek --- woordkennis --- Moedertaalonderwijs ; basisonderwijs ; didactiek --- Moedertaalonderwijs ; basisonderwijs --- Nederlandse woordenschat ; migrantenkinderen --- Taalvaardigheid ; migrantenkinderen --- 062316.jpg --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; didactiek --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde --- Didactics of Dutch --- taalverwerving --- Didactics of primary education --- Nederlandse woordenschat ; basisonderwijs --- Taalvaardigheid ; basisonderwijs ; didactiek --- 475.2 ) * NEDERLANDSE TAAL - O.N --- Basisonderwijs --- Taalonderwijs --- Woorden --- Woordenschat --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Didactiek van het Nederlands --- Didactiek van het lager onderwijs --- Lager onderwijs --- Didactiek --- Taalgebruik --- Woordenschatuitbreiding --- Mondelinge taalvaardigheid --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Woordkennis is een voorwaarde voor succes in het basisonderwijs. Leerlingen met onvoldoende woordenschat kunnen niet alleen de lessen niet goed volgen; zij leren ook minder snel nieuwe woorden en begrippen bij. Als je als leerkracht de resultaten in je klas wilt verbeteren, zul je met taal aan de slag moeten gaan. In Met woorden in de weer presenteren de auteurs een praktische aanpak voor intensieve woordenschatuitbreiding in het basisonderwijs. Ze reiken verschillende instrumenten en technieken aan om effectief woorden aan te leren en met woorden te oefenen in elke situatie, elke groep en elk vak. Het boek is afgestemd op de praktijk met behulp van veel voorbeelden, opdrachten en handreikingen.
Nederlands --- Nederlandse woordenschat. --- Basisonderwijs. --- Didactics of Dutch --- taalverwerving --- taalopvoeding --- Didactics of primary education --- woordverwerving --- Nederlandse woordenschat ; basisonderwijs --- #KVHB:Taalonderwijs; Nederlands --- #KVHB:Taalontwikkeling --- 471.41 --- taalontwikkeling --- woordenschat --- 475.2 --- Taalonderwijs --- Woordenschat --- basisonderwijs --- taalonderwijs --- 475.25 --- Basisonderwijs --- Nederlands; ba.o --- Taal --- 100730.jpg --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; didactiek --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- departement Lerarenopleiding 11 --- Nederlands: didactiek --- Lager onderwijs --- Didactiek --- Taalgebruik --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Het Taalforumspel is speciaal ontwikkeld voor de lerarenopleiding basisonderwijs en secundair/voortgezet onderwijs. Het wil docenten in staat stellen om hun studenten op een leuke manier te laten werken rond het thema 'taalachterstand en onderwijskansen'. Aan de hand van het Taalforumspel leren studenten informatie over taal- en onderwijsachterstand kennen, kritisch verwerken en vertalen naar hun eigen lespraktijk.
Choose an application
Voor veel kinderen die naar de basisschool gaan, is Nederlands niet hun enige of eerste taal. Zij moeten zich die taal juist in die jaren eigen maken. Maar het verwerven van een tweede taal vereist specifieke deskundigheid van hun leerkrachten. Dit handboek geeft inzicht in het proces van tweedetaalverwerving,in het bijzonder van het Nederlands. Er wordt aandacht besteed aan beproefde werk- en oefenvormen waarmee leerkrachten de verwerving van het Nederlands als tweede taal kunnen stimuleren.In deze derde, grondig herziene druk is er onder andere meer aandacht voor tweetaligheid, voor verschillende strategien om taal te leren, voor taalverwervingsgericht onderwijs dat effectief is voor alle leerlingen, en voor nieuwe ontwikkelingen omtrent de organisatie van het onderwijs en taalbeleid. Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs is geschreven voor pabo-studenten en voor leerkrachten in het basisonderwijs. De tekst, met vragen en opdrachten, kan zowel in groepsverband als individueel doorge-nomen worden. Elk hoofdstuk bevat een zelftoets. Daarmee is dit boek een uitstekend hulpmiddel om de didactiek van het onderwijs Nederlands als tweede taal in de vingers te krijgen.
NT2 ; basisonderwijs --- NT2 ; didactiek --- Taalverwerving --- #PBIB:+111.24 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Nederlands --- Tweedetaalverwerving --- 475.29 --- Nederlands als tweede taal --- NT2 --- Vakdidactiek : Nederlands voor anderstaligen : Lager onderwijs --- 838.5 Nederlands voor anderstaligen --- PXL-Education 2015 --- basisonderwijs --- taaldidactiek --- Nederlands tweede taal --- Lager onderwijs --- Didactiek --- Kleuteronderwijs --- Basisonderwijs --- Taalopvoeding --- taalbeleid --- nieuwkomers --- Didactics of Dutch --- Primary education --- Secondary education --- tweedetaalverwerving
Choose an application
Sociology of minorities --- Didactics of Dutch --- tweede-taalverwerving --- NT2 --- Taalverwerving --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Taalopvoeding --- * 838.5 --- 471.41 --- 475.2 --- 475.3 --- België. --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Nederland. --- Nederlands als tweede taal --- Nederlands. --- Tweedetaalverwerving --- Vlaanderen. --- didactiek. --- taalverwerving. --- Nederlands voor anderstaligen. --- Taal en verbale expressie. --- Didactiek kleuteronderwijs - taal en verbale expressie. --- Didactiek basisonderwijs - Nederlands. --- Taalonderwijs; overige talen. --- NT2. --- Nederlands --- taalverwerving --- Nederland --- Vlaanderen --- België --- didactiek --- Nederlands voor anderstaligen --- didactiek kleuteronderwijs - taal en verbale expressie --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs; overige talen
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|