Narrow your search

Library

Thomas More Mechelen (3)

UCLL (3)

VIVES (3)

AP (2)

PXL (2)

Arteveldehogeschool (1)

Hogeschool Gent (1)

KBR (1)

KU Leuven (1)

LUCA School of Arts (1)

More...

Resource type

book (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2008 (1)

2007 (1)

1997 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Wat een taalgids!
Authors: --- ---
ISBN: 9789055745807 Year: 2008 Publisher: Baarn HB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aan de hand van gevarieerde opdrachten over taal onderwijs en taaldidactiek wijst deze taalgids je de weg in het basisboek. De taalgids helpt je ook de informatie in het basisboek goed te gebruiken en te verwerken. Voor elke groep van de basisschool zijn opdrachten geformuleerd. Sommige daarvan sluiten direct aan bij de praktijkverhalen en de theoretische doorkijkjes uit het basisboek. Andere gaan een stap verder en zetten je aan het denken over achterliggende gedachten en doeln van het taalonderwijs. Daarnaast zijn er allerlei suggesties opgenomen voor praktijkopdrachten waarmee je aan de slag kunt op je stageschool.


Book
Wat een taal! Praktijk en didactiek van het taalonderwijs op de basisschool
Authors: --- ---
ISBN: 9789055745692 Year: 2007 Publisher: Baarn HB Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit didactiekboek staan acht basisschoolleerlingen en hun leraren centraal. In elk van de acht hoofdstukken (voor elke groep een) wordt de taalontwikkeling van een kind in de loop van een bepaald schooljaar beschreven en de aanpak van de leraar daarbij. Dit geeft een goed beeld van de taalontwikkeling en het taalonderwijs in elke groep en dient als sleutel voor meer theoretische verdieping. Bij elkaar bieden de acht praktijkverhalen een doorgaande lijn van de taalontwikkeling van kinderen van groep 1 tot en met 8. In de taalontwikkeling hebben de auteurs een tweedeling aangebracht : mondelinge taalvaardigheid (mondelinge communicatie) en schriftelijke taalvaardigheid (geletterdheid). Deze twee belangrijke taaldomeinen worden vervolgens opgedeeld in een aantal subdomeinen, waardoor alle kanten van de taalontwikkeling worden belicht. Dit boek biedt niet alleen praktijkverhalen van kinderen en leraren, maar ook de daarachter liggende theorie, zoals de manier waarop leraren lesgeven (de didactiek) en de taalkundige theorie, met achtergronden van de Nederlandse taal. In de theorische tekstkaders in dit boek worden de taalontwikkeling van kinderen en de bijbehorende didactiek per subdomein besproken, waardoor je beter zicht houdt op de complexiteit van de taalontwikkeling en het taalonderwijs en waardoor de basiskennis wordt aangereikt die nodig is in de praktijk.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by