Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Van patiënten wordt steeds meer zelfmanagement verwacht. Maar als verpleegkundige interventie is patiëntenvoorlichting en ondersteuning van zelfmanagement vaak weinig concreet uitgewerkt. Patiëntenvoorlichting door verpleegkundigen. De stappen naar zelfmanagement biedt hulp.Ondersteuning van zelfmanagement wordt steeds belangrijker voor de verpleegkundige en de praktijkondersteuner in de huisartsenpraktijk. Samenwerking en gezamenlijke besluitvorming vormen de basis voor daarvoor. De in dit boek geïntroduceerde praktische stappenreeks van gedragsverandering (openstaan - begrijpen - willen - kunnen - doen - blijven doen) bevordert een methodische aanpak bij de voorlichting en ondersteuning van zelfmanagement bij persoonsgerichte zorg. Nieuw in deze herziene uitgave is de nadruk op ondersteuning van zelfmanagement van chronisch zieken op basis van het zogeheten chronischezorgmodel. Daarnaast is er aandacht voor voorlichting aan mensen met beperkte taal- en informatievaardigheden en bevat het boek video's van voorlichtings- en ondersteuningsgesprekken. Tot slot bevat het boek toegepaste theorie met voorbeelden uit de verpleegkundige praktijk. Dit boek is bestemd voor studenten verpleegkunde (hbo-v), studenten verpleegkundige vervolgopleiding, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, nurse practitioners, verpleegkundig specialisten.
patiëntenbegeleiding --- patiëntenvoorlichting --- verpleegkunde --- Patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- 602.1 --- Hygiene. Public health. Protection --- Nursing --- PXL-Healthcare 2016 --- patiënt-verpleegkundige relatie --- gedragsverandering --- methodisch handelen --- zorgmanagement
Choose an application
'Krachtig kantelen in zorg & welzijn' is een actueel zorgmanagementboek, dat ingaat op de veranderingen die door maatschappelijke ontwikkelingen en systeemwijzigingen in zorg en welzijn (gaan) plaatsvinden. Het geeft inzicht in trends en veranderingen en laat zien wat deze betekenen voor de mensen die in de sector werken: de professionals en hun managers en bestuurders. De inhoud is het resultaat van onderzoek en van co-creatie met koplopers en experts uit het veld van zorg & welzijn. Met citaten van bestuurders, managers, professionals en belangenbehartigers wordt van binnenuit inzicht gegeven in de belevingswereld van de mensen die middenin de transities zitten.
Leiding --- Mangement --- Zorginnovatie --- welzijnswerk, organisatie --- Gezondheidszorg --- Management --- Leiderschap --- Innovatie --- Communicatie --- Digitalisering --- 361.03 --- E-books --- PXL-Healthcare 2017 --- zorgmanagement --- maatschappelijke veranderingen --- gezondheidszorg --- competenties
Choose an application
Dit boek helpt verpleegkundigen, studenten verpleegkunde en verpleegkundig specialisten het zelfmanagement van mensen met chronische aandoeningen te ondersteunen. Dat behoort tot de kerntaak van elke verpleegkundige. Het boek geeft daarvoor de kennis, traint de vaardigheden en bespreekt de gewenste attitude, zoals een open houding, goede gespreksvoering en samenwerking met de patiënt en andere (mantel)zorgverleners. Verpleegkundige ondersteuning bij zelfmanagement en eigen regie beschrijft bij vier ziektebeelden wat de uitdagingen voor patiënten zijn om de ziekte in hun leven in te passen. Er worden praktische interventies en tools gepresenteerd die verpleegkundigen kunnen toepassen bij de zorg en begeleiding van patiënten en hun omgeving. Ook thema’s als gedeelde besluitvorming, eHealth en ethische dilemma’s komen aan de orde. De vele voorbeelden uit de verpleegkundige praktijk helpen om nieuwe competenties te ontwikkelen en ermee te oefenen. Op de bijbehorende website staan video’s van levensechte ontmoetingen tussen verpleegkundigen en patiënten, verhalen en afwisselende (stage)opdrachten.
patiëntenbegeleiding --- zelfmanagement --- 604.8 --- verpleegkunde --- Nursing --- patiëntenparticipatie --- zelfsturing --- patiënt --- patiënt-verpleegkundige relatie --- zorg --- PXL-Healthcare 2018 --- verpleegkundige en patiënt --- zorgmanagement --- zorginnovatie
Choose an application
Stapels boeken zijn er al geschreven over Lean management, maar de vertaling naar de praktijk blijft moeilijk. Ook in de gezondheids- en welzijnssector heerst heel wat spraakverwarring.In dit boek vindt u een algemeen overzicht van wat Lean nu precies inhoudt, in een heldere taal en verrijkt met veel voorbeelden uit de zorg- en welzijnssector.Nadat u bent ingeleid in de wereld van de verspillingen, reiken we u concrete tools en technieken aan om te starten met Lean management. U leert ook de bril van uw klanten op te zetten: hoe kijken zij naar uw organisatie?Een Lean project betekent vaak dat uw medewerkers moeten veranderen, en dat is niet steeds eenvoudig. Ook daarvoor vindt u in dit boek een handig referentiekader. Hoe krijgt u werkelijk iedereen mee? Hoe haalt u het beste uit elke medewerker? Niet door iedereen op dezelfde manier te benaderen, maar door te vertrekken vanuit het DISC-profiel van uzelf en dat van uw medewerkers. Dat wordt in dit boek geduid aan de hand van een verhaal. U kan ook uw eigen DISC-profiel en dat van uw team bepalen met de ingevoegde test.Tot slot besteden we aandacht aan mogelijke valkuilen bij het opstarten van een Lean project. Daarbij vormt dit boek het ideale houvast om meteen aan de slag te gaan met Lean management in uw organisatie.https://politeia.be/nl/publicaties/20772-lean+expert+in+zorg+en+welzijn
Lean --- Management --- Zorgmanagement --- Zorg- en welzijnssector --- Kwaliteitszorg --- DISC --- 613.3 --- communicatie --- sociale vaardigheden --- gesprekstechnieken --- patiëntenbegeleiding --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Organization theory --- lean --- zorgsector --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- welzijnsinstellingen
Choose an application
Lean heeft zijn intrede gedaan in menige zorginstelling. Lean is een managementfilosofie om elke dag en met iedereen in de organisatie doelgericht te verbeteren om tot reductie van verspilling in processen te komen. Dit boek gaat over lean in de zorg. In het bijzonder gaat het over de eisen die aan de lijn worden gesteld om de toepassing van lean tot een succes te maken. Kjeld Aij en Bas Lohman ervaren dagelijks de resultaten, maar ook de weerstanden en knelpunten die het invoeren van lean oplevert. De rol van de leidinggevende is hierbij essentieel. Maar wat maakt een echte lean leider en wat zijn de verschillen met traditioneel management? Daarover gaat dit boek. Het is een zoektocht naar de eigenschappen van een lean leider en het gedrag dat hij tentoonspreidt.De casus van het fictieve UMC Zorgelo vormt de rode draad in dit boek. Over de schouder van Jeanine Dekker, afdelingshoofd Spoedeisende Hulp, zien we hoe het welslagen van lean staat of valt met het (voorbeeld)gedrag van haar en haar collega-leidinggevenden. Daarbij worden de essentiële aspecten van leiderschap, management, organisatiekunde en communicatie apart belicht. Zo biedt dit boek behalve een praktische leidraad ook theoretische verdieping, waarbij telkens bruggen tussen praktijk en theorie worden geslagen.Dit boek onderscheidt zich van andere publicaties over lean omdat het voor een belangrijk deel in een verhalende stijl een zoektocht beschrijft naar de essentie en succesfactoren van lean in relatie tot leiderschap in de zorg.
Hygiene. Public health. Protection --- personeelsmanagement --- Personnel management --- zorgbeleid --- verpleegkunde --- verpleegkundige procedures --- zorgmanagement --- lean denken --- Leadership Leadership --- Management Management --- Lean Lean --- verpleegkundig management --- lean leiderschap --- management --- 613.44 --- Zorgmanagement --- Lean leiderschap --- Verpleegkundig management (management (verpleegkundig)) --- Interne organisatie --- Lean management --- PXL-Healthcare 2017 --- Lean-methode --- #SBIB:316.334.3M52 --- Medische sociologie: professionele aspecten van de hulpverlening --- Lean
Choose an application
Na jaren intensieve literatuurstudie is Patrick Vermeren er wonderwel in geslaagd om een zeer ambitieus project tot een goed einde te brengen. Weinig academici kunnen aan de publicatiedruk weerstaan en slagen er dan ook maar zelden in om buiten hun ivoren toren te treden. Omgekeerd nemen weinig consulenten de tijd om zich na hun opleiding grondig te verdiepen in nieuwe ontwikkelingen in de wetenschappelijke literatuur. Academici en consulenten zijn op elk op hun manier 'wereldvreemd'. Met dit boek slaat consulent Patrick Vermeren de broodnodige brug tussen twee deze twee werelden, waarbij hij zichzelf en de wetenschappelijke literatuur voortdurend in vraag durft te stellen en zich zo hoedt voor de confirmatieneiging. Op een vlotte, zeer onderhoudende en wetenschappelijk gedegen wijze weet Patrick Vermeren zowel consulenten als academici blijvend te prikkelen doorheen dit boek. Wat is een goede leidinggevende stijl? Hoe spelen leidinggevenden in op de motivatie van werknemers? Dit vormen de centrale vragen binnen dit boek dat zonder twijfel een bron van inspiratie zal zijn voor leidinggevenden die graag hun leidinggevende stijl willen optimaliseren! Inhoud Deel 1: Leiderschapscircumplex Deel 2: Acht stijlen in de praktijk Deel 3: Beslissen, vergaderen en taken toevertrouwen Deel 4: Motivatie en bepaalde managementpraktijken Deel 5: Anders leiden Deel 6: Leiderschap aanleren.
HRM (human resource management) --- leidinggeven --- Social psychology --- Aptitude au commandement --- Art de commander --- Chef [Fonctions de ] --- Commandement [Aptitude au ] --- Commandement [Art du ] --- Direction (Commandement) --- Leadership --- Leiderschap --- Leiding --- Leidinggeven --- leiderschap --- Leidinggeven : strategieen --- Handbooks, manuals, etc. --- Sociale psychologie --- PXL-Healthcare 2019 --- PXL-Handboeken --- opleiding zorgmanagement (BA ZGM)
Choose an application
Zorgverleners zijn goed in mensen beter maken, maar hebben weinig ervaring met het beter maken van zorgprocessen. De verleiding is daardoor groot om ad hoc oplossingen voor dagelijks terugkerende problemen te zoeken. Op zoek gaan naar de achterliggende oorzaak en die wegnemen, lukt te weinig. Hierdoor blijven problemen terugkomen, en dat kost veel tijd en energie. Dit boek bevat negen voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van zorginstellingen die hier een nieuwe aanpak voor gezocht en gevonden hebben door niet ad hoc, maar dagelijks en door iedereen problemen gestructureerd aan te pakken. Dat is de kunst. Om dat te bereiken is het nodig om het probleemoplossend vermogen van teams en individuele zorgverleners te vergroten. De zorginstellingen in dit boek lukt dat met de principes van `lean. Dit concept is binnen Toyota ontwikkeld en tot een hoge mate van perfectie gebracht. Hoewel de autobranche een andere `tak van sport is, blijken de principes uitstekend toepasbaar in de zorg. Natuurlijk is wel een vertaalslag nodig. Stonden in ons vorige boek nog verhalen over de eerste experimenten, in dit boek is te lezen dat lean in de zorgpraktijk ook echt werkt.
#SBIB:316.8H30 --- #SBIB:316.334.3M53 --- Kwaliteitsbewaking (integrale kwaliteitszorg, kwaliteitssystemen, kwaliteitszorg) --- verpleegkunde --- verpleegkundig beroep --- lean denken --- kwaliteitsbewaking --- veranderkunde --- 613 --- gezondheidszorg --- verpleegkwaliteit --- kwaliteitszorg --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Organisatie van de gezondheidszorg: hulpverleningsinstellingen --- PXL-Healthcare 2016 --- zorgmanagement --- zorgorganisatie --- innovatiemanagement --- probleemgericht werken --- Integrale kwaliteitszorg --- Gezondheidszorg --- Nederland --- Organisatieleer --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Dit boekje schetst een kader van convergerende ontwikkelingen die noodzakelijkerwijs leiden tot een vernieuwde ziekenhuisorganisatie waarin de patiënt daadwerkelijk centraal staat. Niet omwille van de slogan op zich, maar omdat patiëntgestuurdheid een wezenlijke dimensie uitmaakt van alle kwaliteitsvolle zorg. Het is een dimensie die ingrijpende veranderingen in de organisatie van de zorg noodzakelijk maakt. Aan de hand van tien plus één instrumenten voor zorgvernieuwing geven de auteurs stap voor stap aan hoe ziekenhuisdirecteurs en beleidsmakers in de gezondheidszorg mee kunnen bijdragen tot de realisatie van deze patiëntgestuurde zorg.
Medical law --- Patiëntenparticipatie --- Ziekenhuispatiënten --- Gezondheidsbeleid --- Quality Assurance, Health Care --- Patient-Centered Care --- Academic collection --- 601.5 --- management --- 613.44 --- 613.47 --- gezondheidszorg --- patiënt gecentreerde aanpak --- patiëntenzorg --- ziekenhuisbeleid --- 603.1 --- Organisatie --- Management --- Gezondheidszorg --- Patiënt --- methods. --- standards. --- Organisatie van de gezondheidszorg --- Interne organisatie --- De patiënt in het ziekenhuis --- PXL-Healthcare 2014 --- ziekenhuisorganisatie --- innovatiemanagement --- organisatiestructuur --- zorgmanagement --- Patiënten --- methods --- standards --- Rechten --- Leerling --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie --- Patiëntenparticipatie --- Ziekenhuispatiënten
Choose an application
Stapels boeken zijn er al geschreven over Lean-management, maar de vertaling naar de praktijk blijft moeilijk. Ook in de gezondheids- en welzijnssector heerst heel wat spraakverwarring. In dit boek vind je een algemeen overzicht van wat Lean nu precies inhoudt, in een heldere taal en verrijkt met veel voorbeelden uit de zorg- en welzijnssector. Nadat je bent ingeleid in de wereld van de verspillingen reiken we je concrete tools en technieken aan om te starten met Lean-management. Je leert ook de bril van je klanten op te zetten: hoe kijken zij naar jouw organisatie?Een Lean-project betekent vaak dat je medewerkers moeten veranderen, en dat is niet steeds eenvoudig. Ook daarvoor vind je in dit boek een handig referentiekader. Hoe krijg je werkelijk iedereen mee? Hoe haal je het beste uit elke medewerker? Niet door iedereen op dezelfde manier te benaderen, maar door te vertrekken vanuit het DISC-profiel van jezelf en dat van je medewerkers. Dat wordt in dit boek geduid aan de hand van een verhaal. Je kunt ook je eigen DISC-profiel en dat van je team bepalen met de ingevoegde test.Tot slot besteden we aandacht aan mogelijke valkuilen bij het opstarten van een Lean-project. Daarmee vormt dit boek het ideale houvast om meteen aan de slag te gaan met Lean-management in je organisatie. De inhoud van dit boek is afgestemd op de ?International Independent Board for LEAN Certification Book of Knowledge? en dient als basis voor de accreditatie als Black Belt in Health Care.
Kwaliteitszorg ; gezondheidszorg --- Management ; gezondheidszorg --- Kwaliteitszorg ; sociale welzijnszorg --- Management ; sociale welzijnszorg --- #SBIB:316.334.3M52 --- #SBIB:316.8H30 --- 603.1 --- management --- Management in de gezondheidszorg --- Gezondheidszorg : management --- Medische sociologie: professionele aspecten van de hulpverlening --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Managementtechnieken --- 614.2 --- lean --- gezondheidszorg --- PXL-Healthcare 2018 --- welzijnssector --- zorgsector --- managementvaardigheden --- Lean-methode --- Lean management --- Zorgmanagement --- Zorgsector --- Welzijnszorg --- Gezondheidszorg --- Verantwoordelijkheden en taken : Management (niet-HRM) --- Responsabilités et tâches : Management (non GRH) --- Lean --- Zorg- en welzijnssector
Choose an application
Logistiek is niet iets dat een organisatie, in casu een ziekenhuis of verzorgingsinstelling, zomaar overkomt. Logistiek kan geanalyseerd, gepland én geoptimaliseerd worden. Dit boek reikt een aantal concepten en technieken aan die hierbij kunnen helpen. Logistieke problemen die aangepakt kunnen worden, zijn bv. het managen van wachttijden van patiënten bij medische beeldvorming; de distributie van geneesmiddelen van loskade tot bij de patiënt; het optimaliseren van de fysieke lay-out van een dienst en het organiseren van staalopslag en -transport. De concepten en technieken worden uitgelegd en geïllustreerd aan de hand van (mini)casussen.Het boek bestaat uit 6 delen. Deel I zoomt in op de typische karakteristieken van zorglogistiek, tegen een achtergrond van recente trends in logistiek en gezondheidszorg. Deel II gaat in op het meten en opvolgen van logistieke performantie. Deel III handelt over logistieke besturingsconcepten en geeft o.a. de basis van wachtlijnentheorie, numerieke simulatie en voorraadbeheer. Deel IV gaat over logistieke inrichting. Deel V bestudeert het hoe en wat van kwaliteitsconcepten als lean en six sigma in een zorglogistieke context. Deel VI levert ten slotte een stappenplan voor logistieke analyses en projecten alsook een aantal extra tools aan.
Organization theory --- gezondheidszorg --- verpleegkundig management --- Hygiene. Public health. Protection --- ziekenhuismanagement --- logistiek --- Academic collection --- 613.44 --- Logistiek --- Verpleegkundig management (management (verpleegkundig)) --- 603.63 --- Gezondheidszorg --- Zorgsector --- Interne organisatie --- Medical care --- Business logistics --- Management --- PXL-Healthcare 2015 --- zorgmanagement --- Logistiek management --- Organisatie --- Organization and Administration --- Materials Management, Hospital --- Management, Hospital Material --- Management, Hospital Materials --- Hospital Materials Management --- Storeroom --- Storerooms --- Hospital Material Management --- Hospital Material Managements --- Managements, Hospital Material --- Material Management, Hospital --- Material Managements, Hospital --- Equipment and Supplies, Hospital --- Administration and Organization --- Administrative Technics --- Administrative Techniques --- Coordination, Administrative --- Logistics --- Supervision --- Technics, Administrative --- Techniques, Administrative --- Administration --- Administrative Coordination --- Administrative Technic --- Administrative Technique --- Technic, Administrative --- Technique, Administrative --- organization & administration
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|