Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
psychogeriatrie (ouderenpsychiatrie) --- snoezelen --- dementie (dementia, dementia senilis) --- psychogeriatrische verpleegkunde --- 606.5 --- Geriatrics --- Geriatric nursing
Choose an application
1. De dementerende mens2. De belevingsgerichte begeleiding3. De achtergrond van snoezelen4. Belevingsgericht snoezelen5. Relaxerende begeleiding6. Vibratorische prikkels7. Ontmoeten door muziek8. Een (te)huis vol geuren9. Snoezelen in de dagelijkse zorg10. Ruimte voor snoezelen
dementie --- Geriatric nursing --- psychogeriatrische verpleegkunde --- emoties --- snoezelen --- Geriatrics --- muziektherapie --- relaxatie --- bejaarden --- Psychiatric nursing --- #KVHB:Geriatrie --- #KVHB:Snoezelen --- #KVHB:Dementie --- dementia senilis --- psychogeriatrie --- (verpleegkundig) --- 612.67 --- Dementie --- Snoezelen --- 606.5 --- PDL (passiviteiten dagelijks leven) --- dementie (dementia, dementia senilis) --- bejaardenzorg --- 606.15 --- begeleiding --- beleving --- geriatrische psychiatrie --- 605.93 --- 613.64 --- belevingsgerichte therapie* --- belevingsgerichte zorg --- dementia --- geriatrie --- lichaamstaal --- 613.98 --- Belevingswereld --- Ontspanningsoefeningen --- Ouderen --- Prikkels --- Geriatrie. --- Geriatrische verpleegkunde. --- Psychiatrische verpleegkunde. --- bejaarden. --- dementie. --- emoties. --- muziektherapie. --- psychogeriatrische verpleegkunde. --- relaxatie. --- snoezelen.
Choose an application
Snoezelen is een techniek en een omgangsvorm die heel wat diepgang heeft. Uiteraard is het een stimulerende therapie die overal kan aangewend worden waar mensen in hun geestelijke en lichamelijk ontwikkeling gestoord zijn. Wat betekent dat zowel baby's als hoogbejaarden ervoor in aanmerking komen. Het is ook een verwennende therapie die de kwaliteit van het leven kan verbeteren. Het kan dan ook een aangename bijdrage leveren voor je persoonlijke leven en dat van je familie.Dit boek is vooral gericht op werken, leven en snoezelen met dementen. Zelf kunnen ze het meestal niet meer vragen; dus ben ik 20 jaar geleden hun spreekbuis geworden en heb me verdiept in deze techniek gebaseerd op lichaamsgevoel en lichaamstaal.Snoezelen kan enkel met behulp van collega's, vrijwilligers, familieleden en de oudere en dementerende zelf. Ergens in het boek trachtte ik de term snoezelaar te gebruiken maar ik slaagde er niet in duidelijk te maken of er de besnoezelde of de uitvoerder van de snoezeltechniek mee bedoeld werd. Misschien maakte het ook weinig uit want deze zintuig stimulerende techniek bezorgt een gedeelde verrijkende ervaring.
dementie --- Geriatric nursing --- snoezelen --- Geriatrics --- Social welfare methods --- psychogeriatrie --- bejaarden --- Dementie --- Démence --- Soins aux handicapés mentaux --- Zwakzinnigenzorg --- Snoezelen --- Dementie ; activiteitenbegeleiding --- Communicatie ; dementerenden --- geriatrie --- 324 --- 605.93 --- bejaardenzorg --- geneeskunde --- geriatrische patiënt --- gerontologie --- psychotherapie --- therapie --- Dementie (Alzheimer, demente bejaarden, jong-dementerenden) --- 606.5 --- dementie (gez) --- gerontologie (gez) --- psychogeriatrie (gez) --- psychotherapie (gez) --- snoezelen (gez) --- 613.98 --- Geheugen --- Oefeningen --- Omgevingsfactoren --- Psychogeriatrie --- Zintuigen --- dementie (dementia, dementia senilis) --- bejaardenpsychologie --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- Ouderdomsziekten - Geriatrie --- Ouderenzorg --- Activiteitenbegeleiding --- hulpverlening --- communicatie --- Ergotherapie --- Dementie. --- Snoezelen. --- hulpverlening. --- communicatie. --- dementie. --- snoezelen. --- Hulpverlening. --- Communicatie.
Choose an application
Inhoud: 1. Beschouwingen rond relaxatie; 2. Geschiedenis van de relaxatie; 3. doelstellingen van relaxatie bij dementerenden; 4. Voordelen van relaxatie; 5. Indeling van de relaxatietechnieken; 6. Bespreking van enkele relaxatietechnieken bij dementerenden; 7. De organisatie van relaxerende momenten; 8. De niet-gehaaste zorgverlener;
dementie --- Age group sociology --- Geriatrics --- relaxatie --- Sociology of health --- bejaarden --- Dementie ; hulpverlening --- Ontspanningsoefeningen ; ouderen --- 605.93 --- geriatrie --- 324 --- bejaardenzorg --- gerontologie --- gezondheidszorg --- 613.6 --- geriatrie (gez) --- gerontologie (gez) --- verpleegkunde (gez) --- 613.62 --- 613.98 --- Bejaardenzorg --- Dementie --- Hulpverlening --- Organisatie --- Relaxatie --- 606.5 --- dementie (dementia, dementia senilis) --- haptonomie --- relaxatie (autogene training, ontspanningstherapie) --- sofrologie --- therapeutic touch (aanraking) --- Ontspanningsoefeningen --- Ouderen --- ouderdomsziekten, geriatrie --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- Ouderdomsziekten - Geriatrie --- 612.3 --- 613.64 --- dementia --- geriatrische verpleegkunde --- hulpverlener --- neurologie --- Snoezelen --- Dementie. --- Ontspanningsoefeningen. --- Snoezelen.
Choose an application
Deze map is een praktisch hulpmiddel voor de leerkracht. Wanneer je het thema zintuigen wilt uitwerken in de klas, kun je aan de hand van deze map onmiddellijk aan de slag. De activiteiten zijn kant-en-klaar uitgewerkt en in de bijlagen vind je al het nodige materiaal. Er worden zowel activiteiten voor de jongste als voor de oudste kleuters gegeven. Naast een algemeen deel vind je de vijf zintuigen: voelen, zien, horen, ruiken en proeven. In het algemeen deel bekijkt men het thema 'zintuigen' in zijn totaliteit. Je vindt hier o.a. een zintuigenlied en gezelschapspelletjes rond het thema zintuigen. Ook 'snoezelen' en het aanmaken van zintuigenwanden wordt bekeken. Daarnaast bekijkt men elk zintuig apart. De indeling is voor elk zintuig dezelfde. Per thema lees je in welke verschillende hoeken je kunt werken, er zijn een taal-,denk- en knutselactiviteiten en zintuigspelletjes gegeven. In de bijlagen vind je al het nodige materiaal zodat je onmiddellijk kunt starten met de activiteit.
WO (wereldoriëntatie) --- zintuigen --- Didactics of social education --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- Affective and dynamic functions --- #PBIB:+110.40 --- gezelschapsspellen --- hoekenwerk --- kleuters --- snoezelen --- 415.2 --- 471.43 --- Gehoor(Horen) --- Hoekenwerk --- Kleuteronderwijs --- Reuk(Geur, Ruiken) --- Schoolboeken --- Smaak (Proeven Zintuigen) --- Snoezelen --- Spelen(Kinderspelen) --- Tastzin (Voelen) --- Zien(Gezicht) --- Zintuigen --- 471.43 ) Wereldoriëntatie --- wereldoriëntatie --- 373.24 --- Hoekenwerk ; kleuteronderwijs --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs --- Zintuigen ; kleuteronderwijs --- 471.8 --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- Zintuiglijke indrukken en waarnemingen --- Wereldoriëntatie --- taalverwerving --- waarneming --- sensomotorische ontwikkeling --- Zintuig
Choose an application
Of u nu reeds ingewijd bent in snoezelen of niet, u zult in dit naslagwerk uw gading vinden. Of het nu gaat over de wordingsgeschiedenis van het snoezelen, de definitie, het stappenplan voor een snoezelmoment, het creëren en organiseren van een snoezelruimte; de taak van de begeleiders, de sfeerschepping en de voorwerpen ..., noem maar op, u vindt dit allemaal terug in dit sterk doordachte boek.
Snoezelen. --- ergotherapie --- kinderen --- kleuters --- snoezelen --- zintuigen --- 415.2 --- basisonderwijs --- kleuteronderwijs --- 613.6 --- Gehandicapte kinderen --- Snoezelen --- Zintuiglijke ontwikkeling --- 471.44 --- Kinderen en jongeren met een meervoudige handicap --- Kinderopvang (kinderdagverblijf) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kleuters --- Knutselen --- Schoolinrichting --- Spel --- Zintuiglijk spel --- Zintuiglijke indrukken --- 471.44 ) Sociale en emotionele opvoeding --- 159.93 --- Materialen --- Methodiek --- Ruimte --- Zintuigen --- 326 --- 092195.jpg --- gezicht, gehoor, smaak, reuk, gevoel en lichaamstaal --- Verpleging van afzonderlijke groepen en ziekten --- Sociale en emotionele opvoeding --- kinderopvang --- Orthopedagogics --- Didactics of Kindergarten --- orthopedagogiek --- lager onderwijs --- zintuiglijk spel --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- 462 --- 471.49 --- 478.9 --- Emotionele opvoeding; ba.o. --- Kinderen met afwijkende verstandelijke vermogens --- Overige onderwerpen didactiek kleuteronderw. --- Schoolbooks - Didactic material --- Kleuteronderwijs --- Emotionele opvoeding; ba.o --- Overige onderwerpen didactiek kleuteronderw --- Didactics of social education --- Didactics of the arts --- Zintuig --- Kleuter
Choose an application
Kinderen met een beperking willen net hetzelfde als alle andere kinderen: leren, spelen, sporten, plezier hebben met vrienden, onafhankelijk zijn en deel uitmaken van de samenleving. Ontwikkelingsproblemen worden al snel gelinkt aan de kindertijd, maar de gevolgen lopen vaak verder in de adolescentie en de volwassenheid. De aard van de activiteiten verandert dan wel, de nood aan ondersteuning om volwaardig te participeren blijft bestaan. Dit boek vertrekt vanuit een visie op ergotherapie op basis van het Person Environment Occupation model. Het accent ligt op de mogelijkheden van personen met ontwikkelingsproblemen en het creëren van kansen om deze mogelijkheden te benutten. Ondersteuning op maat, cliënt- en contextgerichtheid zijn ingrediënten voor een maximale fit tussen de persoon, zijn omgeving en de activiteiten, met maximale participatie als ultieme doel. Het boek vertrekt vanuit handelingsproblemen binnen verschillende levensdomeinen en legt in korte casusvoorbeelden de link met problematieken en diagnoses. Zo geeft het een basis aan de ergotherapeut om de dagelijkse praktijk te onderbouwen en kennis te delen met collega's. Ergotherapie en ontwikkelingsproblemen is het resultaat van een constructieve samenwerking tussen de hogescholen, het werkveld en de beroepsvereniging. Ergotherapie ; kinderen
ontwikkelingsstoornissen --- ontwikkelingsproblemen --- kinderen met een beperking --- Ontwikkelingsproblemen - Ontwikkelingsstoornissen --- Kinderen met een beperking --- Ontwikkelingsproblematiek --- Ergotherapie --- 615.8 --- 605.32 --- ergotherapie --- kinderen --- hulpverlening --- Ontwikkelingsproblemen --- Internationale Classificatie voor het menselijk Functioneren --- ontwikkeling --- ontwikkeling. --- Ontwikkeling. --- orthopedagogiek --- snoezelen --- Orthopedagogics --- bewegingsstoornissen --- basale stimulatie --- Ergotherapy --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Healthcare 2014 --- ICF; International Classification of Functioning --- ergotherapeutische modellen --- Ontwikkelingsprobleem --- International Classification of Functioning, Disability and Health
Choose an application
Validation is een manier van omgaan met gedesoriënteerde (demente) bejaarden, die in Nederland snel aan populariteit heeft gewonnen. Validation stelt de persoonlijke levenswereld van de gedesoriënteerde bejaarden centraal en heeft als doel hen te helpen met het vervullen van hun laatste levenstaak: het verwerken van onafgemaakte kwesties uit het verleden. Het boek beschrijft de 4 stadia van desoriëntatie, geeft aan hoe je deze stadia kunt herkennen en beschrijft op een eenvoudige, praktische manier hoe gedesoriënteerde bejaarden te helpen en met hen om te gaan. Toepassing van validation heeft opvallende resultaten. Bejaarden gedragen zich socialer en hulpverleners krijgen meer bevrediging van hun werk. Inhoud van deze volledig herziene uitgave: Wat is validation - De vier fasen van verwerking - De toepassing van individuele validation - Validation-groepen - Validation binnen de zorgstelling - Hulpmiddelen
Social medicine --- Geriatric nursing --- verwardheid --- ROT (realiteitsoriëntatietraining) --- dementie --- Geriatrics --- reminiscentie --- validation --- Alzheimer-ziekte --- Psychiatric nursing --- geriatrie --- psychiatrie --- validatie --- 324 --- 416.8 --- 606.5 --- Alzheimerziekte --- bejaardenpsychologie --- communicatie --- desoriëntatie* --- psychogeriatrie --- snoezelen --- 616.053.95 --- Validation --- dementie (dementia, dementia senilis) --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- Psychologie van ouderen --- Geriatrische psychiatrie - Psychogeriatrie --- Contains audio-visual material --- Dementie --- Psychogeriatrie --- Bejaarden --- Ouderen --- Validation therapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
I. De pijn van dement zijn 1. Dementerende personen 2. De belevingswereld van demente mensen 3. De realtie in zorg: zijn waar de pijn is 4. Problemgedrag: noodsignalen ; II. PROBLEEMGEDRAG: DE BELEVINGSGERICHTE AANPAK 5. Onrust (in de nacht) 6. Boosheid en agressie 7. Aanklampen en weglopen 8. Verzamelen 9. Grensgevallen 10. Achterdocht 11. Plukken, smeren en zuigen 12. Roepgedrag 13. Seksueel ontremd gedrag
605.93 --- bejaarden --- belevingsgerichte therapie* --- belevingsgerichte zorg --- dementia --- probleemgedrag --- achterdocht --- onrust --- roepgedrag --- seksueel ontremd gedrag --- verzamelen --- Dementie ; bejaarden ; hulpverlening --- Dementie ; ouderen ; hulpverlening --- Gerontopsychiatrie --- Dementie. --- dementie. --- 606.5 --- dementie --- gedragsproblemen --- psychogeriatrie --- 606.15 --- agressiviteit --- angst --- bejaardenzorg --- geriatrische verpleegkunde --- gezondheidszorg --- weglopen --- agressiviteit (agressie) --- dementie (dementia, dementia senilis) --- gedragsstoornissen --- seksualiteit --- geriatrische psychiatrie --- Dementie --- Geriatric nursing --- Psychiatry --- psychogeriatrische verpleegkunde --- Geriatrics --- Psychiatric nursing --- Depth psychology --- Ergotherapie --- Gedragsstoornissen --- Hulpverlening. --- Provincie West-Vlaanderen --- Snoezelen --- Persoonlijkheidsstoornis --- Paranoia --- Angst
Choose an application
ademhaling --- ontspanningsoefeningen --- spelletjes --- snoezelen --- yoga --- 477.8 --- bewegingsopvoeding --- kinderen --- 158.27 --- Spelen(Kinderspelen) --- Yoga --- 471.47 --- 616.6 --- Ademhaling --- Afscheid nemen --- Ballonnen --- Basisonderwijs --- Dieren --- Groene spelen (Coöperatieve spelen) --- Handboek/cursus --- Herfst --- Kerstfeest --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lente --- Lichaam --- Mandalatekenen --- Meditatie --- Ontspanning --- Regen --- Sneeuw --- Spel --- Spelen --- Verjaardagen (Jarig zijn) --- Vogels --- Winter --- Zomer --- 613.7 ) Yoga --- ademhalingsgymnastiek --- ademhalingsoefeningen --- meditatie --- ontspanning --- samenwerkingsspelen --- vertrouwensspelen --- 796.04 --- Oefeningen --- Ontspanningsoefeningen --- 477.83 --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding --- Bewegingsopvoeding --- Soorten gymnastiek - Gymnastiekoefeningen --- (zie ook: Fauna) --- kleuters --- Didactics of sports and games --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Bewegingsspelen --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lichamelijke opvoeding --- Bewegingsspel
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|