Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek is de langverwachte herwerking van "Ervaringsgericht werken met 6- tot 12-jarigen in het basisonderwijs". Het bevat de kernelementen van een procesgerichte aanpak. In deze zowel qua vorm als qua inhoud gereviseerde editie hebben de auteurs de aanpakfactoren van 5 naar 7 uitgebreid.Leerkrachtstijl wordt daarbij als overkoepelende factor beschouwd, zodat leerkrachten een omgeving kunnen scheppen waar kinderen op hun gaven en talenten worden aangesproken en zich als unieke persoon kunnen ontplooien. Zo wordt voor elk kind binnen kwaliteitsvol onderwijs de juiste output gedefinieerd en wordt het fundament gelegd voor een succesvolle toekomst.
basisonderwijs --- Primary education --- onderwijsmethoden --- ervaringsleren --- School management --- didactiek --- onderwijskwaliteit --- Ervaringsleren ; basisonderwijs --- 474.21 --- didactische werkvormen --- ervaringsgericht onderwijs --- procesgericht onderwijs --- Betrokkenheid --- Competenties --- Contractwerk --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- Hoekenwerk --- Onderwijsstijlen --- Projectonderwijs --- Procesgericht werken --- 473 --- Basisonderwijs --- Ervaringsgericht basisonderwijs --- Klasinrichting --- Klasklimaat --- Kringactiviteiten --- Leeromgeving --- Schoolklimaat --- Welbevinden --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 474.4 --- betrokkenheid --- contractwerk --- ervaringsgericht lager onderwijs --- hoekenwerk --- klasinrichting --- klasklimaat --- leeromgeving --- onderwijsstijlen --- kringactiviteiten --- welbevinden --- Didactische werkvormen --- Didactiek : basisonderwijs --- ervaringsgericht werken --- didactiek basisonderwijs - didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- Didactische principes --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- (zie ook: Kwaliteitszorg) --- Lager onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Procesgericht onderwijs --- Krachtige leeromgeving --- Ervaringsgericht werken --- Onderwijsstijl
Choose an application
Dit boek is een revisie van een aantal uitgaven die verschenen in de jaren '80. Zo'n revisie was volgens de auteurs dringend nodig. Hoewel de basisprincipes ongewijzigd bleven, zijn er in het E.G.O. (Ervaringsgericht Onderwijs) sinds 1989 heel wat nieuwe ontwikkelingen op het vlak van concepten en praktijk. Heel centraal staat nu het 'Aanpak-Proces-Effect-schema', waarin de procesvariabelen 'welbevinden' en 'betrokkenheid' de bakens vormen voor de dagdagelijkse praktijk.De tien 'actiepunten' in dit boek vormen een duidelijke meerwaarde. Het gaat om het volgende: de ruimte in hoeken (her)schikken, de opvulling van de hoeken grondig aanpakken, nieuwe materialen en activiteiten inbrengen, kleuterinteresses ontdekken en daarop aansluitende [lees meer] materialen en/of activiteiten aanbieden, betrokkenheidverhogende impulsen geven, het vrije initiatief uitbreiden en ondersteunen met een duidelijke en soepele organisatie, de relatie met en tussen de kleuters verkennen en verbeteren, activiteiten aanbieden die kinderen helpen om de wereld van gevoelens, relaties en waarden te verkennen, kinderen met sociaal-emotionele problemen en ontwikkelingsbedreigde kinderen begeleiden.Verder wordt de bijdrage over 'leerkrachtstijl' grondig uitgebreid met volgens de auteurs het inmiddels waardevol gebleken onderscheid tussen drie dimensies: stimuleren, gevoeligheid voor beleving en autonomie verlenen. Het hoofdstuk over het klasklimaat en 'positieve relaties' zal heel wat inspiratie bieden voor de (toekomstige) kleuterleid(st)er.Vergeleken met vorige uitgaven wordt de ervaringsgerichte visie op leren en ontwikkeling, en het concept 'fundamenteel leren' ('deep-level-learning'), dieper uitgewerkt.De auteurs hopen dat deze nieuwe uitgave in Vlaanderen en Nederland en dit onder meer in de context van lerarenopleiding, begeleiding en nascholing velen mag inspireren om de grootst mogelijke voldoening uit hun werk als leerkracht te halen: de voldoening die je put uit de aanblik van kinderen die ten volle genieten van wat het leven te bieden heeft en die zich in de diepte ontwikkelen. Warm aanbevolen. [Karl Baert]Copyright (c) Vlabin-VBC20051231http://www.deleeswolf.be
Ervaringsleren ; kleuteronderwijs. --- Didactic strategies --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- Kindergarten --- kleuteronderwijs --- ervaringsleren --- Ervaringsleren ; kleuteronderwijs --- 471.4 --- basisonderwijs --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- kleuters --- ervaringsgericht kleuteronderwijs --- klasklimaat --- leerkrachtstijlen --- kwaliteitszorg --- welbevinden --- betrokkenheid --- leeromgevingen --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- 471.5 --- Hoekenwerk --- Klassfeer --- Onderwijsstijlen --- Relaties --- Sociale vaardigheden --- Welbevinden --- Betrokkenheid --- Ervaringsgericht onderwijs --- Kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Education [Elementary ] --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Education 2014 --- kleuterdidactiek --- basisvaardigheden --- Lager onderwijs --- Procesgericht onderwijs --- Didactics of Kindergarten --- Educational sciences
Choose an application
De eerste uitgave van dit standaardwerk dateert van 1974. Toen lag de klemtoon vooral op het persoonsgerichte onderwijs (procesmodel); nu is de slinger in grote mate teruggekeerd naar het maatschappijgerichte onderwijs (productmodel). Na een inleiding over de componenten van een lesvoorbereiding komt er een kernhoofdstuk over het product- en procesgericht onderwijs. Daarna volgen hoofdstukken over doelstellingen, beginsituatie, leerinhouden, didactische werkvormen, onderwijsmedia en evaluatie. Nieuw, maar wat mager uitgewerkt, is het hoofdstuk over de leraar als opvoeder. Een beschouwing van leerprocessen ontbreekt. Er zijn heel wat wijzigingen en aanvullingen in het hoofdstuk over didactische evaluatie. Het vroegere beheersingboek met verwerkingstaken wordt nu in het basiswerk geïntegreerd, met de oplossingen in een bijlage. Ook als bijlage is een controlelijst voor de lesvoorbereiding opgenomen. Het boek bevat talrijke schema's en voorbeelden, en kent een heel duidelijke structuur. Met bibliografie per hoofdstuk èn achteraan, en een index. Een docentenhandleiding werd apart gepubliceerd.
Didactiek. --- Onderwijs. --- Teaching --- Didactics --- didactiek --- leren --- beroepsprofielen --- lerarenberoep --- #PBIB:+SLO 220.91 --- 691 --- 37(035) --- Onderwijs ; didactiek ; handboeken --- 454 --- didactiek : algemeen (ler) --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : didactiek --- Pedagogie en didactiek --- Onderwijs ; handboeken --- Lerarenopleiding --- Onderwijzen --- Opleidingen --- Didactische werkvormen --- Opvoeding --- Evaluatie --- Didactiek --- 454 ) Didactiek - algemeen --- beginsituatie --- didactisch proces (gez) --- didactische werkvormen --- doelen --- evaluatie --- leerinhouden --- onderwijsmedia --- procesgericht onderwijs --- productgericht onderwijs --- 37.02 --- 371.3 --- Didactische beginsituatie --- Leerdoelen --- Leerinhouden --- Onderwijs
Choose an application
Samenvatting: In dit boek worden de doelstellingen van Leren en Onderwijzen duidelijk geformuleerd en worden telkens beheersingstaken aangeboden om die doelstellingen in te oefenen.
Lerarenopleiding --- algemeen. --- Didactiek. --- Algemeen. --- Audiovisuele media --- Evaluatietechnieken --- Onderwijs. --- Teaching --- didactiek --- leren --- leerplannen --- Objectives of teaching --- Didactics --- leerdoelen --- 371 --- #gsdbP --- Didactique Didactiek --- Enseignement Onderwijs --- Evaluation Evaluatie --- Matériel didactique Leermiddelen --- Multimédia Multimedia --- Objectifs (formation) Doelstellingen (opleiding) --- #KVHB:Didactiek --- 454 --- onderwijskunde --- didactiek : algemeen (ler) --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- #SBIB:37H0 --- 454 ) Didactiek - algemeen --- procesgericht onderwijs --- productgericht onderwijs --- Pedagogie --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Doelstellingen --- Evaluatie --- Media --- beheersingsleren --- didactische werkvormen --- doelstellingen --- evaluatie --- excursies --- gespreksvormen --- groepsdynamica --- huistaken --- individualiserende werkvormen --- leerinhouden --- lesvoorbereidingen --- onderwijsmedia --- praktijkleren --- projectmethode --- Didactiek; algemeen --- #SBIB:316.334.1O320 --- #SBIB:316.334.1O440 --- Doelen en functies van onderwijstypes, schoolsystemen: algemeen --- Onderwijsgedrag: algemeen --- 37.02 --- 371.3 --- Didactische beginsituatie --- Leerdoelen --- Leerinhouden --- Leren --- Onderwijs --- Inleidingen --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
I. LEERPROCESSEN. 1. Leren en onderwijs. 2. Leeractiviteiten van studenten. 3. Procesgericht onderwijs. 4. Didactische werkvormen II. ONDERWIJSONTWIKKELING. 5. Aanleidingen tot onderwijsontwikkeling. 6. Procedures voor onderwijsontwikkeling. 7. Onderwijsontwikkeling voor kwalificatie-ontwikkeling. 8. Studeerbaar onderwijs. 9. De ontwikkeling van activerend onderwijs: probleemgestuurd leren en projectonderwijs. 10. Het toetsen van vaardigheden III. ONDERWIJSORGANISATIE. 11. Sociale integratie. 12. Studieloopbaanbegeleiding als professionele activiteit. 13. Een handelingsmodel voor effectief docentschap. 14. Professionalisering van docenten. 15. Doelmatige organisatie van instellingen voor hoger onderwijs. 16. Interne kwaliteitszorg: de betekenis voor docenten
onderwijs --- didactiek --- kwaliteitsbewaking --- didactische processen --- lesgeven --- HO (hoger onderwijs) --- personeelsmanagement --- leerdoelstellingen --- PGO (probleemgestuurd onderwijs) --- onderwijsstructuur --- quality control --- Teaching aids --- hoger onderwijs --- evaluatie van leerlingen --- schoolbeleid --- leerpsychologie --- leerkrachten --- 378.147 --- 301.188.8 --- 371.2 --- leerprocessen --- onderwijskunde --- onderwijsontwikkeling --- onderwijsorganisatie --- probleemgestuurd leren --- professionalisering --- projectonderwijs --- studiebegeleiding --- vaardigheidsonderwijs --- 371.3 --- 378 --- 489.4 --- Didactiek --- Integrale kwaliteitszorg --- Leerprocessen --- Onderwijsbeleid --- Onderwijskunde --- doceren --- 378.6 --- Didactisch proces (leerproces) --- Hoger onderwijs --- Probleemgestuurd onderwijs --- Zelfstudie --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- IKZ --- didactische werkvormen --- interne kwaliteitszorg --- leeractiviteiten --- procesgericht onderwijs --- 489 --- Onderwijsontwikkeling --- Onderwijsorganisatie --- Hoger onderwijs: didactiek --- leerkrachtenopleiding --- 371.21 --- 371.22 --- Didaktiek aan de universiteit onderwijsresearch. Didaktisch onderzoek in hoger onderwijs. Groepsstudie; werkcollege; hoorcollege: hoger onderwijs --- Sociologie van het onderwijs --- Didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen. --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Projectwerking --- Studiebegeleiding --- Kwaliteitszorg --- Pedagogiek en onderwijskunde --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken --- didactiek. --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- 378.147 Didaktiek aan de universiteit onderwijsresearch. Didaktisch onderzoek in hoger onderwijs. Groepsstudie; werkcollege; hoorcollege: hoger onderwijs --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- Lerarenopleiding --- Didactiek. --- Algemeen. --- Didactics --- Educational sciences --- Higher education --- Economics --- 000.1 --- kwaliteitszorg --- 159.95 --- Algemene werken --- Teaching
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|