Listing 1 - 10 of 335 << page
of 34
>>
Sort by

Book
Medische communicatie en etnische diversiteit
Authors: ---
ISBN: 9789023253068 Year: 2014 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Goede communicatie leidt tot betere zorg, daarover is iedereen het wel eens. Veel zorgverleners blijken echter problemen te ondervinden bij de communicatie, vooral met patiënten uit een andere cultuur. Ze krijgen daarbij te maken met denkbeelden en verwachtingen waaraan zij vanuit hun culturele achtergrond niet gewend zijn. De vraag is dan niet zo zeer wát er in de communicatie met deze patiëntengroep moet verbeteren, maar de wijze waaróp dat moet gebeuren. Daarover gaat dit boek. Medische communicatie en etnische diversiteit biedt (para)medici praktische handvatten om de zorg voor en communicatie met migranten te verbeteren. Daarbij moet niet (langer) op de eigen intuïtie worden vertrouwd, maar actief worden geëxploreerd wat de gedachten, gevoelens en verwachtingen van de patiënt zijn. De uitgave omvat twee delen. Het eerste deel - Diversiteit in de zorg - gaat in op de kwaliteit van zorg voor migranten en interculturele zorgverlening. In het tweede deel - Communicatie in een etnisch diverse context - ligt het accent op interculturele communicatie en consultvoering, en komen medisch-ethische dilemma's aan de orde.


Book
The culture map : begrijp hoe mensen denken, leidinggeven en dingen bereiken binnen verschillende culturen
Authors: ---
ISBN: 9789047015529 9047015525 Year: 2022 Publisher: Amsterdam Uitgeverij Business Contact

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nederlanders komen direct ter zake, Amerikanen zeggen altijd drie vriendelijke dingen voordat ze met iets negatiefs komen en Chinezen zullen nooit openlijk kritiek geven. Latijns-Amerikanen en Aziaten zijn zeer hiërarchisch ingesteld; Scandinaviërs vinden juist dat de beste baas niet boven zijn medewerkers staat. Geen wonder dat samenwerking tussen verschillende nationaliteiten soms tot chaos leidt. In deze tijd van globalisering en virtuele netwerken is het essentieel dat je kunt omgaan met cultuurverschillen. Erin Meyer is je gids op dit subtiele en soms verraderlijke terrein. In The Culture Map, dat internationaal uitgroeide tot hét handboek op dit gebied, beschrijft ze acht dimensies om te ontcijferen hoe culturele verschillen van invloed zijn in de internationale zakenwereld. Haar heldere analyse combineert ze met praktisch advies voor succes in een geglobaliseerd wereld.


Book
Culturele competenties in psychiatrie en psychologie : theorie en praktijk
Author:
ISBN: 9789023254638 9023254635 9789023254645 9023254643 Year: 2016 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De psychiatrie en psychologie ondergaan in hoog tempo een aantal fundamentele veranderingen. De vakken worden steeds meer evidence based en vertaald in behandelprotocollen en richtlijnen. Patiënten raken steeds beter geïnformeerd en worden mondiger. Zij vragen niet zo zeer om een geprotocolleerde behandeling, maar om 'zorg op maat': een behandeling die is afgestemd op hun persoonlijke omstandigheden, opvattingen en waarden. Daar komt bij dat de Nederlandse samenleving steeds meer multicultureel wordt. Dit vraagt van psychiaters en psychologen dat zij 'zorg op maat' bieden die is afgestemd op de vraag van patiënten uit allerlei culturen en subculturen. 'Culturele competenties in psychiatrie en psychologie' richt zich op hoe dit in de praktijk te realiseren. Zijn voorganger: 'Transculturele psychiatrie. Van praktijk naar theorie' vond zijn weg in verschillende universitaire, hbo- en postdoctorale opleidingen in Nederland en België. In deze opvolger is het theoretische deel teruggebracht tot de essentie, zodat het beter inspeelt op de behoefte van de student. Ook is er meer aandacht voor de aansluiting op de praktijk, onder andere in de vorm van concrete culturele competenties


Book
Interculturele gespreksvoering : theorie en praktijk van het TOPOI-model
Author:
ISBN: 9789036821209 9789036821216 9036821207 Year: 2018 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

nterculturele gespreksvoering, Theorie en Praktijk van het TOPOI-model is gebaseerd op het TOPOI-model. TOPOI is een praktisch analyse- en interventiekader en staat voor Taal, Ordening, Personen, Organisatie en Inzet: de vijf gebieden in de communicatie waar zich diverse verschillen en misverstanden kunnen voordoen. Het TOPOI-model gaat uit van een systeemtheoretische benadering. De kern: interculturele communicatie is interpersoonlijke communicatie. Het is de interactie tussen unieke personen met eigen specifieke contexten, en met mogelijke verschillen die divers en multidimensionaal zijn. Divers omdat verschillen kunnen samenhangen met de cultuur van andere collectieven dan alleen het land, de etnische groep of de religie. Meerdimensionaal: omdat verschillen behalve cultureel, ook persoonlijk karakteristiek, sociaal, biologisch, organisatorisch, psychologisch, juridisch, of anderszins kunnen zijn.Bron: https://www.bsl.nl/shop/interculturele-gespreksvoering-9789036821209.html


Book
Zakboekje communicatie hulpverlening allochtonen: communiceren met patiënten van Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse afkomst
Authors: --- ---
ISBN: 9069282372 Year: 2003 Publisher: Woerden NIGZ

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit zakboekje biedt praktische informatie en aanbevelingen voor het omgaan binnen de gezondheidszorg (in Nederland) met patiënten van Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse afkomst. Het bevat een overzicht van afkomst, taal en religie en aanbevelingen voor de omgang met traditionele patiënten. Het boekje bevat ook een lijst met "ijsbrekertjes" (sociale contactwoorden) die gebruikt kunnen worden in een gesprek met allochtonen.


Book
Sssst! Dat mag je niet zeggen : hoe we onze kinderen zonder vooroordelen kunnen opvoeden en waarom dat dringend nodig is
Authors: --- ---
ISBN: 9789072201140 9789463939393 Year: 2023 Publisher: Owl Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Juf, dat potlood is niet huidskleur. Het is bruin." "Meisjes kunnen geen brandweer worden!" Waarom is die meneer zo dik?"Als jonge kinderen dergelijke uitspraken doen, zijn we geneigd om ze af te wimpelen, de oorzaak bij anderen te leggen of snel en algemeen af te keuren . We veronderstellen dat wanneer we niet praten over diversiteit of menselijke verschillen, kleuters opgroeien tot onbevooroordeelde volwassenen. Maar onderzoek is duidelijk: jonge kinderen zien wel degelijk verschillen. Ze ontwikkelen vooroordelen over onder meer huidskleur, gender, beperkingen en lichaamsbouw. Die zijn niet onschuldig, maar hebben invloed op hun wereldbeeld en zelfbeeld. Nu én in de toekomst.Met wetenschappelijke inzichten, herkenbare voorbeelden, checklists, tools en praktijkgerichte tips helpen we je op weg naar een antiracistische, genderbewuste, inclusieve en body positieve opvoeding.Dit boek is voor (groot)ouders, leerkrachten, kinderbegeleiders, babysits, sportleerkrachten en iedereen die in aanraking komt met jonge kinderen en die werk wil maken van een sociaal rechtvaardige opvoeding.Bron: https://www.standaardboekhandel.be/p/sssst-dat-mag-je-niet-zeggen-9789072201140https://www.standaardboekhandel.be/p/sssst-dat-mag-je-niet-zeggen-9789072201140


Book
Marketing tussen culturen : een culturele benadering van internationale marketing
Author:
ISBN: 9052611386 Year: 1995 Publisher: Schoonhoven Academic Service

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voorstanders van mondialisering beweren graag dat culturele verschillen steeds meer verdwijnen en de wereld een groot dorp wordt. Zij hebben niet geheel gelijk. Het verschil tussen nationale culturen wordt. Zij hebben niet geheel gelijk. Het verschil tussen nationale culturen wordt in de marketing en de internationale handel dan ook enigszins verwaarloosd. Dit boek vult dat hiaat op door internationale marketing vanuit een cultureel perspectief te benaderen. Marketingsystemen van verschillende landen worden vergeleken en de interactie tussen mensen van verschillende culturen besproken. Hierbij komen ook omkoperij, ethiek en internationale onderhandelingen aan de orde.&#13;&#13;


Book
De derde wereld op je cv : een praktische gids voor vrijwilligerswerk en stages in een ontwikkelingsland
Author:
ISBN: 9789046823286 Year: 2019 Publisher: Place of publication unknown Nieuw Amsterdam

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Waterputten slaan, scholen bouwen, zieken verzorgen: jaarlijks stappen vele vrijwilligers en studenten op het vliegtuig om in Afrika, Azië of Zuid-Amerika de handen uit de mouwen te steken en werkervaring op te doen. Fantastisch, of toch niet? Op basis van eigen ervaringen en onderzoek laat Judith van de Kamp de andere kant zien van werken in een ontwikkelingsland. Is die goedbedoelde hulp wel nuttig? Doe je het voor de ander of voor jezelf, en kan dat ook samengaan? Onverbloemd geeft Judith van de Kamp haar kijk op de zin en onzin van kortstondig werk door westerlingen. Ze laat het werkelijke leven in een ontwikkelingsland zien en geeft vele nuttige tips.De derde wereld op je cv is een praktische en kritische gids om van je verblijf een echt onvergetelijke ervaring te maken.


Book
Cross-cultural communication : a visual approach
Author:
ISBN: 9780953439836 0953439836 Year: 2008 Publisher: Warnford Transcreen Publications

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 'Cross-cultural communication' maakt Lewis cultuurverschillen duidelijk aan de hand van diagrammen en schema's. De auteur analyseert meer dan 70 culturen en brengt hun eigenheden op een zeer visuele manier in kaart. Volgende thema's komen achtereenvolgens aan bod: communicatiepatronen bij vergaderingen; manieren van luisteren; verwachtingen van toehoorders bij een presentatie; leiderschapsstijlen; taal en communicatie bij management.


Multi
Art and Intercultural Dialogue
Authors: ---
ISBN: 9789463004237 9463004238 9789463004213 9789463004220 Year: 2016 Publisher: Rotterdam : SensePublishers : Imprint: SensePublishers,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

How can art act as an intercultural mediator for dialogue? In order to scrutinize this question, relevant theoretical ideas are discussed and artistic intervention projects examined so as to highlight its cultural, political, economic, social, and transformational impacts. This thought-provoking work reveals why art is needed to help multicultural neighbourhoods and societies be sustainable, as well as united by diversity. This edited collection underlines the significance of arts and media as a tool of understanding, mediation, and communication across and beyond cultures. The chapters with a variety of conceptual and methodological approaches from particular contexts demonstrate the complexity in the dynamics of (inter)cultural communication, culture, identity, arts, and media. Overall, the collection encourages readers to consider themselves as agents of the communication process promoting dialogue.

Listing 1 - 10 of 335 << page
of 34
>>
Sort by