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Une réflexion interdisciplinaire sur les transformations et les nouvelles figures de la subjectivité à l'ère numérique. À quelles recompositions du sujet la numérisation croissante de nos sociétés conduit-elle ? Comment le sujet s'éprouve-t-il lui-même ? Comment se construit-il ? Comment forge-t-il sa place au monde, dans ce nouveau paysage informé par l'ubiquité numérique ? En croisant les points de vue de la philosophie, de la logique, des sciences des médias et de la littérature, l'ouvrage apporte un faisceau de réponses à ce questionnement contemporain. Il explore les traces que l'humain laisse de lui-même – écriture ou archive –, pour les articuler à des problématiques plus larges, artistiques, financières, politiques et économiques
Subjectivité. --- Sujet (psychologie) --- Société numérique. --- Identité numérique. --- Philosophy --- numérique --- philosophie
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The question of digital identity and e-reputation is central in today’s Internet ecosystem, both in terms of individual and collective use. This book is an accessible guide to cutting-edge research on the subject and provides an overview of the fundamental issues that individuals need to master in order to retain control over their or their organization’s online presence
Social media and society. --- Online identities --- Online etiquette. --- Consumer behavior --- Moral and ethical aspects. --- Behavior, Consumer --- Buyer behavior --- Decision making, Consumer --- Human behavior --- Consumer profiling --- Market surveys --- Netiquette --- On-line etiquette --- Etiquette --- Internet users --- Virtual identities --- Identity (Psychology) --- Social media --- Society and social media --- Identities --- Social aspects --- réseaux --- marché --- identité numérique --- Internet --- espace public --- Consumer behavior.
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Les traces numériques de l’activité des individus, des entreprises, des administrations, des réseaux sociaux sont devenues un gisement considérable. Comment ces données sont-elles prélevées, stockées, valorisées, et vendues ? Et que penser des algorithmes qui convertissent en outil de contrôle et de persuasion l’information sur les comportements, les actes de travail et les échanges ? Les big data sont-elles à notre service ou font-elles de nous les rouages consentants du capitalisme informationnel et relationnel ? Les sciences sociales enquêtent sur les enjeux sociaux, éthiques, politiques et économiques de ces transformations. Mais elles sont elles aussi de plus en plus consommatrices de données numériques de masse. Cet ouvrage collectif explore l’expansion de la traçabilité numérique dans ces deux dimensions, marchande et scientifique. L’ouvrage est dirigé par Pierre-Michel Menger, professeur au Collège de France et titulaire de la chaire « Sociologie du travail créateur », et par Simon Paye, maître de conférences à l’université de Lorraine, sociologue du travail et des groupes professionnels.
Big data --- Online identities --- Sociology --- Sociology. --- Traces numériques --- Identité numérique --- Données massives --- Aspect social --- Traces numériques --- Identité numérique --- Données massives --- Aspect social. --- Social Sciences, Interdisciplinary --- données massives --- science des données --- sciences sociales --- sociologie --- Internet --- sociologie du travail --- Big Data --- sociology --- Web --- data sciences --- social sciences
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Qu’est-ce que l’identité numérique et l’e-réputation ? Cette question se pose aujourd’hui dans le cadre de l'écosystème internet pour les usages individuels et collectifs. Cet ouvrage présente de manière accessible l'état de la recherche sur ces questions et propose un tour d'horizon des enjeux fondamentaux à maîtriser pour pouvoir garder le contrôle sur sa présence en ligne ou sur celle de son organisation. Ce livre s'adresse à ceux qui, soucieux de découvrir la richesse de cette problématique, aux entreprises, organisations et collectivités à la recherche d'une méthodologie et de bonnes pratiques sur ces questions, ainsi qu'à toute personne qui s'est déjà, ne serait-ce qu'une fois, posé la question de savoir si la publication d'une information, d'une vidéo, d'une photographie, d'un statut Facebook, ne risquait pas de lui porter un jour préjudice, à lui, à l'un de ses proches ou à son employeur. Et surtout, ce livre s'adresse à toutes les personnes qui ne se sont jamais posées cette question. Cet ouvrage a été réalisé avec le soutien du Labex Hastec.
Computer networks --- Data protection. --- Computer crimes --- Online identities. --- Internet users --- Virtual identities --- Identity (Psychology) --- Data governance --- Data regulation --- Personal data protection --- Protection, Data --- Electronic data processing --- Computer network security --- Network security, Computer --- Security of computer networks --- Computer security --- Identities --- e-réputation --- usages collectifs --- identité numérique --- usages individuels --- Security measures. --- Prevention.
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Relié à des inconnus par des technologies numériques simplifiant l'accès à l'information et à la communication, l'humain du xxie siècle, même le moins tenté par les nouvelles technologies, laisse partout des traces de ses actions. Relevant de la sphère publique ou privée, les traces numériques de ce Nouveau Monde sont manipulables et susceptibles de ressurgir dans des contextes imprévisibles. Chaque jour, ce fonctionnement inquiète d'autant plus que le numérique gagne progressivement toutes les pratiques contemporaines. Issus de champs disciplinaires variés (sciences de la communication, informatique, linguistique, sociologie, etc.), les universitaires de renom, réunis ici, non seulement lèvent le voile sur la façon dont se fabriquent et s'utilisent les traces numériques, mais aussi analysent les réponses aux risques encourus, qu'elles relèvent d'une protection passive (« le droit à l'oubli ») ou active (la performance dans la gestion des traces numériques). Cet ouvrage, second d'une série « L'Homme trace », constitue un des volets du paradigme de l'Homme-trace. La production, l'usage et l'interprétation des traces numériques y sont situés dans leurs analogies et différences avec d'autres catégories de traces. Un ouvrage qui renvoie le lecteur à ses propres comportements et propose une protection relevant de trois mots clefs : formation, responsabilisation, éthique.
Information storage and retrieval systems --- Online identities --- Communication --- Information technology. --- Privacy, Right of. --- Systèmes d'information --- Identité numérique --- Technologies de l'information et de la communication --- Technologie de l'information --- Droit à la vie privée --- Technological innovations --- Information technology --- Knowledge management --- Privacy, Right of --- Management --- Traces numériques --- Autoroutes de l'information --- Société numérique --- Systèmes d'information --- Identité numérique --- Droit à la vie privée --- Traces numériques. --- Technologie de l'information. --- Autoroutes de l'information. --- Société numérique. --- General studies --- Information technology - Management --- Traces numériques. --- Société numérique. --- Social Science --- Sociology --- General
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Why the troll problem is actually a culture problem: how online trolling fits comfortably within today's media landscape.
Mass communications --- Sociology of culture --- Computer. Automation --- Philosophy and psychology of culture --- Online chat groups --- Online identities --- Online etiquette --- Internet --- Internet users. --- Web users --- World Wide Web users --- Computer users --- Personal Internet use in the workplace --- Netiquette --- On-line etiquette --- Etiquette --- Internet users --- Virtual identities --- Identity (Psychology) --- Chat groups, Online --- Chat rooms, Online --- Chat services, Online --- Chat sites, Online --- Chatboxes, Online --- Chatrooms, Online --- Chats, Online --- Chatsites, Online --- Electronic chat groups --- Internet-based chat sites --- Internet chat groups --- Online chatrooms --- Online chats --- Conversation --- Real-time data processing --- Social media --- Web sites --- Computer bulletin boards --- Electronic discussion groups --- Moral and ethical aspects. --- Social aspects. --- Identities --- INFORMATION SCIENCE/Internet Studies --- INFORMATION SCIENCE/Communications & Telecommunications --- SOCIAL SCIENCES/Media Studies --- Clavardage --- Identité numérique --- Internautes. --- Nétiquette. --- Online etiquette. --- Online trolling --- Online-Community --- Trolls d'Internet --- Aspect moral. --- Aspect social. --- Troll, Max --- Atarazanas
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This book is about data protection, privacy and liberty and the way these fundamental values of our societies are protected and enforced, particularly in their interaction with the ever developing capacities and possibilities of information and communication technologies.The authors are all closely involved in data protection and privacy. They represent the stakeholders in the debate: practitioners, civil liberties advocates, civil servants, data protection commissioners and academics. Their contributions evaluate current European data protection law against the background of the introduction of increasingly powerful, miniaturized, ubiquitous and autonomic forms of computing. The book assesses data protection and privacy law by analyzing the actual problems (trans-border data flows, proportionality of the processing, and sensitive data) and identifying lacunae and bottlenecks, while at the same time looking at prospects for the future (web 2.0., RFID, profiling) and suggesting paths for a rethinking and reinvention of the fundamental principles and concepts.From this perspective the recent constitutional acknowledgment of data protection as a fundamental right has a transformative power and should create the opportunity for a dynamic, participative, inductive and democratic process of 'networked' re-invention of data protection. The present book aims to make a contribution by seizing on this opportunity.
Data protection --- Law and legislation --- Interpretation and construction. --- Data governance --- Data regulation --- Personal data protection --- Protection, Data --- Electronic data processing --- 342.0858094 --- #SBIB:309H1015 --- #SBIB:327.7H231 --- Uk3 --- Protection de l'information (informatique) --- Banques de données (informatique) --- Confidentialité (informatique) --- Données (informatique) --- Données à caractère personnel (informatique) --- Données personnelles (informatique) --- Fichiers (informatique) --- Identité numérique --- Protection (informatique) --- Protection des données (informatique) --- Protection des fichiers (informatique) --- Protection des informations nominatives (informatique) --- Protection des renseignements personnels (informatique) --- Droits de la personnalité et Internet --- Droit à la vie privée --- Profilage --- Protection de l'information --- Services statistiques --- Traces numériques --- Chiffrement (informatique) --- Informatique --- Microordinateurs --- Norme ISO 27001 --- Norme ISO 27002 --- Norme ISO 27005 --- Ordinateurs --- Droit d'usage --- Systèmes informatiques --- Technologie de l'information --- Media: politieke, juridische, ethische, ideologische aspecten (incl. privacy) --- Europese Unie: sociaal-economisch beleid, landbouw-, milieu-, cultuur- en communicatiebeleid --- Protection --- droit --- informatique) -- Droit --- Droit --- Procédures de secours --- Accès -- Contrôle --- Mesures de sûreté --- Political science. --- Public International Law . --- Political Science. --- Administration --- Civil government --- Commonwealth, The --- Government --- Political theory --- Political thought --- Politics --- Science, Political --- Social sciences --- State, The --- Public international law. --- Law of nations --- Nations, Law of --- Public international law --- Law --- Data protection - Law and legislation - European Union countries - Congresses --- Protection de l'information (Informatique) --- Privacy, Right of
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Theologians and Old Testament scholars have been at odds with respect to the best interpretation of the imago Dei. Theologians have preferred substantialistic (e.g., image as soul or mind) or relational interpretations (e.g., image as relational personhood) and Old Testament scholars have preferred functional interpretations (e.g., image as kingly dominion). The disagreements revolve around a number of exegetical questions. How do we best read Genesis 1 in its literary, historical, and cultural contexts? How should it be read theologically? How should we read Genesis 1 as a canonical text? This book charts a path through these disagreements by offering a dogmatically coherent and exegetically sound canonical interpretation of the image of God. Peterson argues that the fundamental claim of Genesis 1:26–28 is that humanity is created to image God actively in the world. “Made in the image of God” is an identity claim. As such, it tells us about humanity’s relationship with God and the rest of creation, what humanity does in the world, and what humanity is to become. Understanding the imago Dei as human identity has the further advantage of illuminating humanity’s ontology.Canonically, knowledge of the contours and purpose of human existence develops alongside God’s self-revelation. Tracing this development, Peterson demonstrates the coherence of the OT and NT texts that refer to the image of God. In the NT, Jesus Christ is understood as the realization of God’s image in the world and therefore the fulfillment of the description of humanity’s identity in Genesis 1. In addition to its specific focus on resolving interdisciplinary tensions for Christian interpretation of the imago Dei, the argument of the book has important implications for ethics, the doctrine of sin, and the doctrine of revelation.
Image of God --- Identity (Psychology) --- Identification (Religion) --- Theological anthropology --- 22.08*02 --- Identity (Religion) --- Religious identity --- Psychology, Religious --- Man (Christian theology) --- Personal identity --- Personality --- Self --- Ego (Psychology) --- Individuality --- God --- God, Image of --- Image (Theology) --- 22.08*02 Bijbelse theologie: mens; antropologie --- Bijbelse theologie: mens; antropologie --- Religious aspects&delete& --- Christianity --- Image --- Image of God. --- Religious aspects --- Christianity. --- Homme (theologie) --- Identification (religion) --- Identite (psychologie) --- Image de Dieu. --- Aspect religieux --- Christianisme. --- Dieu --- Homme, image de Dieu (théologie) --- Image divine --- Imago Dei --- Imitation de Dieu --- Divinisation --- Anthropologie théologique --- Identité personnelle --- Identité --- Comparaison sociale --- Conscience de soi --- Déracinement --- Appartenance (psychologie sociale) --- Appartenance religieuse --- Passing (identité) --- Identité numérique --- Identité collective --- Identité professionnelle --- Identité sexuelle --- Personnalité --- Affiliation religieuse --- Appartenance à une religion --- Appartenances religieuses --- Identification à une religion --- Identification religieuse --- Identité (religion) --- Identité religieuse --- Religion --- Religions --- (psychologie) --- Contribution à l'anthropologie théologique --- Homme (théologie) --- Anthropologie sacrée --- Théologie de l'homme --- Pensée religieuse --- Âme (religion) --- Chair (théologie) --- Désir de Dieu --- Épreuve (religion) --- Homme (théologie chrétienne) --- Homme (théologie juive) --- Image de Dieu --- Théologie --- Cognoscibilité --- théologie --- droit --- psychologie --- Appartenance --- Christianisme
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