Narrow your search

Library

Thomas More Kempen (30)

Arteveldehogeschool (28)

VIVES (28)

UCLL (26)

Odisee (23)

KDG (20)

AP (17)

KBR (17)

DocAtlas (16)

Thomas More Mechelen (16)

More...

Resource type

book (29)

object (2)

digital (1)

film (1)


Language

Dutch (30)


Year
From To Submit

2023 (1)

2021 (2)

2019 (1)

2018 (1)

2017 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 30 << page
of 3
>>
Sort by

Multi
De pedagogisch sensitieve leraar : werken aan brede opbrengsten
Author:
ISBN: 9789046904442 904690444X 9789046964804 Year: 2015 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studieboek waarin de pedagogisch sensitieve leraar centraal staat én de verbinding gemaakt wordt naar brede opbrengsten. Thema's zijn onder andere: Goed leraarschap, OGW en HGW, Een op groei gerichte mindset, Een positief pedagogisch klimaat, Feedback geven en (Leren) Omdenken. Ieder thema 'voelt' als een goedgevulde schatkist, vol met theorie (in theoriebox), veel praktijkvoorbeelden en een groot aantal tools (met te downloaden formulieren en formats), die meteen morgen gebruikt kunnen worden. Op basis van recente wetenschappelijke inzichten, in toegankelijke taal, met uitgebreide literatuurlijst en register. Tussen alle informatieve stukken door zijn 'Ga eens na'-kaders (reflectieblokjes) gestrooid, waarbij een aantal concrete vragen de lezer aan het denken zet over eigen rol en eigen handelen. Rijke uitgave voor (pabo)studenten, beginnende én ervaren leraren – voor individueel gebruik en op teamniveau. Uitgave waarin de bijdrage van een goed pedagogisch klimaat bij het behalen van brede leeropbrengsten, onderbouwd en op waarde geschat wordt. Dat is pas echt onderwijs 'genieten'!


Book
Minder onderwijzen, meer leren : handelingsgericht werken 2.0
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789461182180 946118218X Year: 2016 Publisher: Rotterdam Bazalt Educatieve Uitgaven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Passend onderwijs voor iedere leerling. Hoe krijg je dat als leraar voor elkaar? Hoe sluit je aan bij alle onderwijsbehoeften? Je kunt het mooi omschrijven in allerlei plannen, maar zijn die plannen ook uitvoerbaar? Hoe voorkom je dat Handelingsgericht Werken een administratieve last wordt in plaats van een hulpmiddel? Dit boek geeft antwoord op die vragen.


Object
Dialooginstrument HGW : meer diepgang in de collegiale dialoog
Author:
ISBN: 9789461182197 9461182198 Year: 2016 Publisher: Rotterdam Bazalt educatieve uitgaven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praat met collega's over de aanpak van leerlingen:- Wat zijn de onderwijsbehoeften van deze leerling?- Welke leraarvaardigheden sluiten daarbij aan?- Heb ik die vaardigheden in huis, of heb ik daarbij hulp/scholing nodig?Handelingsgericht werken vraagt dat leraren goed aansluiten bij de onderwijsbehoeften van álle leerlingen in hun groep. Wanneer die onderwijsbehoeften moeilijk onder woorden te brengen zijn en je niet meteen weet wat je te doen staat, heb je behoefte aan een goed gesprek met een collega. Met het Dialooginstrument HGW krijg je helder in beeld wat de onderwijsbehoeften van een leerling zijn en wat dat van jou als leraar vraagt. Het Dialooginstrument HGW geeft het gesprek meer diepgang, en biedt houvast voor het dagelijks handelen.Het Dialooginstrument HGW bestaat uit een doos met daarin een uitvouwbaar dialoogveld, 165 kaartjes en een handleiding. Op de kaartjes staan onderwijsbehoeften en leraarvaardigheden omschreven voor vier domeinen: leren, werkhouding, gedrag en gezondheid. Er zijn ook kaartjes met omschrijvingen voor de mindset en het planmatig handelen van de leraar. Door passende kaartjes te kiezen, ontstaat duidelijk zicht op wat de leerling nodig heeft, en wat de leraar daarbij kan bieden. Zo kun je gericht een plan van aanpak maken.(Bron: https://shop.bazalt.nl/uitgaven/materialen/359/dialooginstrument-hgw)


Book
Handboek diagnostiek in de leerlingenbegeleiding : kind en context
Authors: ---
ISBN: 9789044134438 Year: 2016 Publisher: Antwerpen Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om elke leerling onderwijs en zorg op maat te kunnen bieden, moeten zijn specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften, en de context waarin hij functioneert, in kaart worden gebracht. Het is een hele klus, een bijna onmogelijke taak zelfs, om over elk mogelijk probleem een parate kennis van de recentste wetenschappelijke inzichten te bezitten.Dit handelingsgericht handboek bundelt alvast alle inhoudelijke wetenschappelijke kennis die vereist is om de diverse diagnostische vragen te beantwoorden. Per thema of doelgroep wordt een stand van zaken gegeven van de theorievorming en het empirische onderzoek, met een vertaling van theorie en onderzoek naar de diagnostische praktijk. Vervolgens komt een selectie van diagnostische middelen aan bod: tests, vragenlijsten, observatieschalen, interviews enz. Ten slotte, gaat elk hoofdstuk in op de aansluiting tussen diagnostiek en advisering of hulpverlening.Het handboek is in de eerste plaats bedoeld voor (school)psychologen en (ortho)pedagogen in de onderwijs- of leerlingenbegeleiding met diagnostiek in hun takenpakket en studenten in de (toegepaste) psychologie en pedagogische wetenschappen. Ook anderen die een degelijke kennis over diagnostiek willen verwerven, vinden hier hun gading. De inzichten die in dit handboek staan beschreven, gelden zowel voor het Vlaamse als voor het Nederlandse onderwijsveld. Ze kunnen toegepast worden in zowel het basisonderwijs als het secundair of voortgezet onderwijs.


Book
Van kerndoel tot kleuterlijn : kleuteronderwijs, zoals het is bedoeld
Author:
ISBN: 9789088505706 9088505705 Year: 2015 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We hebben het vaak over wat jonge kinderen zouden moeten kennen en kunnen voor groep 3, maar zelden over wat het onderwijs kan leren van de onderzoekende wijze waarop kleuters leren. Langeveld noemde spel 'de meest wezenlijke bezigheid in een wereld die nog van alles kan blijken te zijn'. In die zin kan dit boek worden gezien als een bijdrage aan de nationale dialoog over de toekomst van het onderwijs. Basisschoolleerlingen toerusten voor 'een wereld die nog van alles kan blijken te zijn', begint letterlijk aan de basis, in de onderbouw van de basisschool. Van kerndoel tot kleuterlijn gaat in op de vraag hoe het omgaan met (kern)doelen kan worden afgestemd op de onderwijsbehoeften van kleuters in de basisschool. Zo ontstaat een ontwikkelingsperspectief dat recht doet aan de verworvenheden van het kleuteronderwijs, maar ook inspeelt op ontwikkelingen in een veranderende wereld. De auteur laat ook zien hoe dat perspectief haalbaar kan worden uitgevoerd in de praktijk, op een wijze die menig onderbouwleerkracht zal ondersteunen en inspireren. De pragmatische aanpak maakt dit praktijkboek geschikt voor beginnende leerkrachten en ervaren kleuterleidsters die hun onderwijs niet methodegebonden, maar wel doordacht willen vormgeven. De in dit boek opgenomen kleuterlijnen zijn tevens digitaal beschikbaar via www.kleuterplan.nl Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789088505706/van-kerndoel-tot-kleuterlijn-caroline-eggermont


Book
Met plezier naar school! : de onmisbare rol van ouders in het succes van kinderen
Author:
ISBN: 9789493209282 Year: 2021 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over ouderbetrokkenheid is al veel geschreven vanuit het perspectief van de school. Maar dit boek is geschreven vanuit een ander perspectief, dat van ouders: hoe kunnen jullie bijdragen aan het schoolsucces van je dochter of zoon?Het gaat hierbij om het meedenken, meedoen, meeleven, meehelpen en meebeslissen over het onderwijs aan je kind. Kortom: het bundelen van krachten, met communicatie als sleutelwoord. Handelingsgericht werken (HGW) biedt hierbij houvast.Er wordt in dit boek veel aandacht besteed aan het in gesprek gaan met elkaar; of het nu om de "gewone" start- en voortgangsgesprekken gaat, of over gesprekken die te maken hebben met extra ondersteuning of mogelijk zelfs een verandering van school.Je vindt veel sprekende voorbeelden en praktische tips, waarmee je op een plezierige en doeltreffende manier je ervaringskennis kunt inzetten voor dat ene doel: je kind gaat met plezier naar school.Ook professionals uit het onderwijs en de jeugdzorg en buddy's die ouders ondersteunen en coachen vinden in dit boek veel handvatten.https://uitgeverijpica.nl/titels/verwacht/met-plezier-naar-school-pica


Book
Succesvol opleiden in het MBO : praktische kwaliteitsaanpak voor onderwijs, begeleiding en studentondersteuning
Authors: ---
ISBN: 9789492398567 Year: 2023 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Opleidingen (in het MBO) zijn dagelijks op zoek naar manieren om de motivatie en betrokkenheid van studenten te vergroten, onderwijs te verbeteren, uitval te verminderen, begeleiding en ondersteuning te organiseren en te monitoren. Samenhang en afstemming zijn hierbij essentieel. Daarover gaat dit boek: het versterken van de kwaliteit van onderwijs, begeleiding en ondersteuning vanuit een samenhangend perspectief.De auteurs presenteren een praktische aanpak voor succesvol samenwerken tussen onderwijs, begeleiding en ondersteuning. Ze geven concrete handreikingen en aandachtspunten voor de dagelijkse praktijk. Hun brede expertise en ervaringen in het onderwijs, aangevuld met input van vele mbo-professionals, vormen de basis van dit boek.Ze onderbouwen hun aanpak vanuit drie kaders: handelingsgericht werken, drielagenmodel en kernaspecten van goed onderwijs, die essentieel zijn voor motivatie en betrokkenheid van studenten.Dit boek is bedoeld voor onderwijs- en ondersteuningsmanagers, teamleiders, zorgcoördinatoren, interne ondersteuners, slb-ers, bpv-begeleiders, docenten en instructeurs. Ook is het boek waardevol voor lerarenopleidingen.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789492398567/Succesvol-opleiden-in-het-MBO


Book
Groepsplan Gedrag : planmatig werken aan passend onderwijs
Author:
ISBN: 9789493209381 Year: 2021 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Teaching the whole child - dat is een van de motto's van Kees van Overveld. Gedrag en leren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een leerling die goed in zijn vel zit, zal meestal ook goed presteren tijdens de leervakken. Kees van Overveld pleit daarom voor een goede balans tussen academisch en sociaal-emotioneel leren.Groepsplan Gedrag verscheen in 2012. Het boek kwam tegemoet aan de behoefte van veel leraren en intern begeleiders: gedegen kennis over het voorkomen en aanpakken van probleemgedrag. Het boek bleek een schot in de roos. Er volgden vele herdrukken en het boek vond zijn weg naar scholen en lerarenopleidingen. Groepsplan Gedrag is inmiddels een begrip in Nederland. Kees van Overveld is in staat om informatie uit onderzoek om te zetten naar praktische handvatten voor de klas.Net als in de vorige drukken is er in deze editie aandacht voor groepsvorming, groepsdynamica, sociaal-emotioneel leren, en komen er aanpakken voor leerlingen en strategieën voor leraren aan bod. Daarnaast is deze nieuwe druk herzien en geactualiseerd.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/groepsplan-gedrag-pica


Book
Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw
Authors: ---
ISBN: 9789023255079 9789023255130 9023255070 Year: 2017 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum BV


Book
Handelingsgericht werken in de klas : de leerkracht doet ertoe!
Authors: --- ---
ISBN: 9789033479250 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zorgteams en CLB zijn enthousiast over Handelingsgericht werken (HGW). De Nederlandse auteurs, Nolle Pameijer, Tanja van Beukering en Sonja de Lange schreven in 2009 een boek speciaal voor leerkrachten: HGW voor schoolteams. Dit boek is de Vlaamse bewerking hiervan. HGW gaat over omgaan met verschillen. Het beoogt de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding voor alle leerlingen te verbeteren. De volgende uitgangspunten zijn daarbij sturend:De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal: wat hebben zij nodig om bepaalde onderwijsdoelen te behalen? Het gaat om de afstemming en wisselwerking tussen deze leerling, deze klas, deze leerkracht, deze school en deze ouders. Samenwerking tussen leerkrachten, leerlingen, ouders, zorgteam, CLB en externe begeleiders is noodzakelijk om kwaliteitsvol onderwijs te kunnen realiseren. Het schoolteam formuleert en evalueert lange- en kortetermijndoelen voor het leren, de werkhouding en het sociaal-emotioneel functioneren van alle leerlingen .Het Onderwijs- en begeleidingstraject verloopt systematisch, in stappen en transparant. Het is eenieder duidelijk hoe de school wil werken en waarom .Dit boek is bedoeld voor leerkrachten en leidinggevenden in het gewoon en buitengewoon basisonderwijs. Het is tevens interessant voor zorgteams, CLB, lerarenopleiders, nascholers en hulpverleners. In deze Vlaamse bewerking van het Nederlandse origineel ('Handelingsgericht werken', 2009) tonen de auteurs, een groep onderwijsdeskundigen en psychologen, hoe je als leerkracht samen met je schoolteam handelingsgericht kunt werken. Handelingsgericht werken (HGW) is de manier waarop scholen en CLB-kinderen (Vlaamse 'Centra voor Leerlingbegeleiding') met specifieke onderwijsbehoeften een zorg op maat kunnen bieden. In het eerste hoofdstuk komen de uitgangspunten van HGW aan de orde, daarna wordt de rol van de leerkracht besproken. De volgende hoofdstukken behandelen de verschillende fases binnen het zorgcontinum: van een preventieve basiszorg tot de overstap Naar een school op maat. Hoofdstuk vijf en zes bieden advies over een constructieve communicatie met leerlingen en ouders, de laatste hoofdstukken beschrijven tot slot een succesvol handelingsplan en een implementatie van HGW door het hele schoolteam. Een zinvolle aanvulling op eerdere boeken van dezelfde auteurs, bestemd voor leerkrachten, zorgcordinatoren en directies, maar ook bruikbaar in lerarenopleidingen en nascholingen. Bevat een literatuurlijst, formulieren, checklists en personalia van de auteurs 3 : Curriculum vitae van de auteurs

Listing 1 - 10 of 30 << page
of 3
>>
Sort by