Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Post-cinema designates a new way of making films. It is time to ask whether this novelty is complete or relative and to evaluate to what extent this novation represents a unitary current or multiple ways. The book proposes to integrate the post-cinema question within the post-art question in order to study the new way of making filmic images in new conditions more or less remote from the dispositif of the theater and in closer relationship with contemporary art. The issue will be considered at three levels: the impression of post-art on "regular" films ; the "relocation" (Cassetti) of the same films that can be seen using devices of all kinds, in conditions more or less remote from the dispositif of the theater ; parallel to the integration of contemporary art in "regular" cinema, the integration of cinema into contemporary art in all kinds of forms of creation and exhibition.
Choose an application
L'hétérogénéité profonde des réalités dont les sciences sociales ont à se saisir crée du trouble, mais elle laisse surtout entrevoir de nouvelles lignes de recherche. Ce que nous pointons, ce n'est pas la variabilité qui émerge nécessairement d'une enquête empirique, et qu'un chercheur s'attache en partie à réduire. Ce ne sont pas non plus les interdépendances entre des formes de matérialité non sociales et les objets que les sciences sociales ont placés au cœur de leur investigation (cultures, groupes, institutions, interactions sociales, dispositions). Par hétérogénéité profonde nous entendons cette consistance particulière des objets qui, associant les unes aux autres des entités aux capacités modulables relevant de catégories différentes, parfois au-delà de dualités fortement établies (matière et langage, nature et culture, technique et politique), obligent les chercheurs à imaginer les notions et les méthodes propres à les appréhender. En somme, des objets « composés ». Pointer cette hétérogénéité et s'y affronter a été une préoccupation de Michel Foucault, Gilles Deleuze et Félix Guattari, puis de la théorie de l'acteur-réseau, de la sociologie des régimes d'engagement, et plus récemment de l'anthropologie des agencements globaux. Mais les fronts aujourd'hui se déplacent. Venant de différents horizons de l'anthropologie et de la sociologie, issus des mondes anglophones et francophones, des chercheurs éprouvent le besoin de re-conceptualiser les notions et de redéfinir les enquêtes qui leur sont associées. Trois directions s'en dégagent, autour de trois concepts clefs - agencements, dispositifs, assemblages –, qui forgent un regard inédit sur les lieux où règnent les objets composés : des expériences de la vulnérabilité aux lieux d'énonciation du droit, des laboratoires scientifiques à l'expression des impératifs religieux, des milieux urbains, industriels et agricoles à l'exercice du pouvoir politique. Ainsi émerge un espace de recherches, dont ce numéro met…
Social Sciences, Interdisciplinary --- agencement --- champ --- assemblage --- dispositif --- démonstration
Choose an application
L’impact économique local d’un équipement ou d’un événement culturel est attribuable aux dépenses de ceux qui les fréquentent. Il ne peut être solidement estimé qu’en respectant, une fois compris ce qu’il mesure, plusieurs premières règles de méthode : utilisation d’un modèle économique local ad hoc, exclusion de plusieurs types de dépenses, prise en considération de ses coûts. Cette estimation faite, les résultats ne peuvent toutefois être utilisés qu’avec prudence pour motiver la subvention publique locale à une activité culturelle. Cette note détaille les raisons justifiant cette attitude. The local economic impact of a cultural event or facility derives from the money spent by its audience. It can be reliably measured – once it is understood what exactly is being measured – only by observing several methodological ground rules: use of an ad hoc local economic model; exclusion of certain kinds of expenditure; calculation of costs. After estimation, the findings require that caution be exercised when using them for justifying local government subsidies for a cultural activity. This note sets out the reasons underlying this attitude.
Economics --- Cultural studies --- local authorities --- system --- cultural institution --- cultural event --- economic impact --- dispositif --- équipement culturel --- événement culturel --- impact économique --- collectivités territoriales
Choose an application
Les activités de création mettent en avant le talent individuel mais reposent aussi sur des dispositifs et des organisations. L’investigation soutenue par les ministères de la Culture et de l’Industrie a pris la forme d’un séminaire Création à l’École de Paris du management. Les résultats portent d’abord sur les processus de création et la manière dont les activités de création peuvent s’inscrire dans des projets et des entreprises dans un double mouvement de divergence et de convergence. On examine ensuite les liens entre création et structures en examinant comment est géré cet équilibre divergence-convergence et sont assumées des tâches spécifiques comme la gestion de la nécessaire abondance créative et, partant, l’échec de nombre de projets, la détection et la sélection des talents. La création s’en trouve à la fois encadrée en même temps qu’elle peut trouver de nouveaux espaces de développement. While creative activities necessarily involve individual talent, they also need the support of systems and organisations. The investigation backed by the Ministries of Culture and Industry took the form of a seminar entitled ‘Artistic Creation’ held at the Paris School of Management. Its conclusions concerned, on the one hand, creative processes and the way these – in a dual movement of divergence and convergence – tie into projects and enterprises and, on the other, the connections between creation and structures. How can the divergence/convergence equation be resolved? How can specific problems such as management of the requisite creative abundance (and the corollary failure of numerous projects), talent discovery and talent selection be handled? Artistic creation is thus kept within limits while at the same time finding new room in which to develop.
Art --- Public Administration --- création --- équipement culturel --- politiques publiques --- dispositif --- sélection de talents --- encadrement --- processus créatif --- system --- creation --- cultural institution --- public policies
Choose an application
La notion de discours hypertextualisé permet d’appréhender les discours numériques contenant un ou plusieurs liens hypertexte dans une perspective d’analyse du discours, tout en saisissant les enjeux liés aux sciences de l’information et de la communication. Celle-ci correspond à un discours relié à d’autres discours, c’est-à-dire à un ensemble interdiscursif plus large – un espace énonciatif mosaïque – contenant des points de rencontre concrétisés par des hyperliens. Cette notion a été soumise à sept auteurs, qui, à partir de corpus variés (sites et réseaux socionumériques), mettent en avant ce que le lien fait au discours.
Semiotics --- Discourse analysis --- Réseaux sociaux (Internet) --- Hypertextes. --- Analyse du discours --- Thèmes, motifs. --- Informatique --- Informatique. --- Thèmes, motifs. --- Linguistics --- analyse du discours --- discours hypertextualisé --- discours numérique --- dispositif technologique --- hypertextualité
Choose an application
La notion de représentation demeure plus que jamais sujette à caution : imprécise, elle manque de tranchant conceptuel ; idéologiquement marquée, elle charrie une anthropologie implicite que l'ère du soupçon n'a pas manqué de dénoncer. Dans le même temps, elle est constamment utilisée, dans des acceptions d'ailleurs très diverses, et cela y compris dans des domaines spécialisés comme les études littéraires, artistiques et philosophiques. Les recherches dans ces domaines sont ainsi grevées par un même impensé ou, à tout le moins, par un même flou conceptuel, auquel voudrait pallier le présent ouvrage, en proposant un repérage de ce que signifie encore - pour autant que ce soit le cas - l'acte de représenter à l'époque contemporaine. Une telle notion demeure-telle opératoire ? Dans chacun des articles s'entrecroisent ainsi une série de questions majeures pour notre temps : l'articulation entre subjectivité et représentation, les logiques du signe et systèmes de visibilité concurrents, la valeur performative et instituante de l'énonciation comme réponse à l'emprise de la représentation, les formes contemporaines de la présence, la valeur régulatrice de l'art en tant qu'acte représentatif.
Mimesis in literature --- Figurative art --- Representation (Philosophy) --- Mimésis dans la littérature --- Art figuratif --- Représentation (Philosophie) --- Mimésis dans la littérature --- Représentation (Philosophie) --- Philosophy --- représentation --- époque contemporaine --- métaphysique --- art visuel --- modernité --- dispositif de représentation --- système de représentation
Choose an application
Die Gattungsbewegungen der Kriminalliteratur und deren erzählerische Formen sind unauflöslich mit der Herausbildung neuer Wissensordnungen im 19. und 20. Jahrhundert verbunden. Als Kreuzungspunkt dieser epistemischen Ordnungen erscheint die Kriminologie, die sowohl an der Identifizierung des Verbrechens als auch an einem umfangreichen Wissen über Devianzen und Verbrechertypologien arbeitet. Die Beiträge des Bandes verstehen die Genres der Kriminalliteratur als Schauplatz dieser Diskurse und ihrer Inszenierungsmöglichkeiten. Damit rückt das Verhältnis von Techniken der Narration und der Spurensicherung sowie von medialen Praktiken und der Produktion von Subjektpositionen in den Blick. »Dem vorliegenden Sammelband kommt das Verdienst zu, ein sehr breites Spektrum von kriminalliterarischen Textsorten in die Analyse einzubeziehen und für eine wissenshistorische wie auch literaturwissenschaftliche Fragestellung zu öffnen. [Er] erschließt ein sehr ergiebiges literarisches Feld für weiterführende wissenspoetologische und wissenshistorische Fragestellungen.« Veronika Thanner, H-Soz-u-Kult, 12.01.2017 »Dem literaturwissenschaftlich Interessierten bietet ›Kriminalliteratur und Wissensgeschichte‹ eine Fülle neuer Erkenntnisse.« Klaus-Peter Walter, www.literaturkritik.de, 28.07.2016 Besprochen in: www.culturmag.de, 15.03.2016, Thomas Przybilka
Detective and mystery stories. --- German literature. --- Crime --- Detective and mystery fiction --- Detective and mystery stories --- Detectives --- Mystery stories --- Fiction --- Kriminalliteratur; Wissensgeschichte; Subjektivität; Dispositiv; Medien; Literatur; Allgemeine Literaturwissenschaft; Germanistik; Anglistik; Wissenschaftsgeschichte; Literaturwissenschaft; Crime Fiction; History of Knowledge; Subjectivity; Dispositif; Media; Literature; General Literature Studies; German Literature; British Studies; History of Science; Literary Studies --- British Studies. --- Dispositif. --- General Literature Studies. --- German Literature. --- History of Knowledge. --- History of Science. --- Literary Studies. --- Literature. --- Media. --- Subjectivity.
Choose an application
Nineteenth-century outlaw Ned Kelly is perhaps Australia's most famous historical figure. Ever since he went on the run in 1878 his story has been repeated time and again, in every conceivable medium. Although the value of his memory has been hotly contested - and arguably because of this - he remains perhaps the main national icon of Australia. Kelly's flamboyant crimes turned him into a popular hero for many Australians during his lifetime and far beyond: a symbol of freedom, anti authoritarianism, anti imperialism; a Robin Hood, a Jesse James, a Che Guevara. Others have portrayed him as a villain, a gangster, a terrorist. His latest incarnation has been as WikiLeaks founder and fellow Australian "cyber outlaw" Julian Assange. Despite the huge number of representations of Kelly - from rampant newspaper reporting of the events, to the iconic Sidney Nolan paintings, to a movie starring Mick Jagger, to contemporary urban street art - this is the first work to take this corpus of material itself as a subject of analysis. The fascinating case of this young outlaw provides an important opportunity to further our understanding of the dynamics of cultural memory. The book explains the processes by which the cultural memory of Ned Kelly was made and has developed over time, and how it has related to formations and negotiations of national identity. It breaks new ground in memory studies in the first place by showing that cultural memories are formed and develop through tangles of relations, what Basu terms memory dispositifs. In introducing the concept of the memory dispositif, this volume brings together and develops the work of Foucault, Deleuze, and Agamben on the dispositif, along with relevant concepts from the field of memory studies such as allochronism, colonial aphasia, and multidirectionality, the memory site - especially as developed by Ann Rigney - and Jan Assmann's figure of memory. Secondly, this work makes important headway in our understanding of the relationships between cultural memory and national identity, at a time when matters of identity appear to be more urgent and fraught than ever. In doing so, it shows that national identities are never purely national but are always sub- and transnational. The Ned Kelly memory dispositif has made complex and conflicting contributions to constructions of national identity. Ever since his outlawry, the identities invested in Kelly and those invested in the Australian nation have, in a two-way dynamic, fused into and strengthened each other, so that Kelly is in many ways a symbol for the national identity. Kelly has come to stand for an anti-establishment, working class, subaltern, Irish-inflected national identity. At the same time he has come to represent and enforce the whiteness, hyper-heterosexual masculinity and violence of "Australianness". Basu shows that Kelly has therefore always functioned in both radical and conservative ways, often both at once: a turbulent, Janus-faced figure.
Nationalism and collective memory --- National characteristics, Australian --- Group identity --- Collective memory and nationalism --- Collective memory --- Collective identity --- Community identity --- Cultural identity --- Social identity --- Identity (Psychology) --- Social psychology --- Australian national characteristics --- In mass media. --- Kelly, Ned, --- Kelly, Edward, --- Khēnlī, Net, --- In literature. --- Australia. --- Cultural Memory. --- Dispositif. --- Identity. --- Ned Kelly.
Choose an application
Since cinema has entered the digital era, its very nature has come under renewed scrutiny. Countering the 'death of cinema' debate, Film History as Media Archaeology presents a robust argument for the cinema's current status as a new epistemological object, of interest to philosophers, while also examining the presence of moving images in the museum and art spaces as a challenge for art history. The current study is the fruit of some twenty years of research and writing at the interface of film history, media theory and media archaeology by one of the acknowledged pioneers of the 'new film history' and 'media archaeology'. It joins the efforts of other media scholars to locate cinema's historical emergence and subsequent transformations within the broader field of media change and interaction, as we experience them today.
Motion pictures --- Philosophy. --- History. --- History and criticism --- media archeologie --- mediageschiedenis --- 098 --- #SBIB:309H1313 --- massamedia - publiciteitswezen - audiovisuele media; algemeen, audiovisuele media, algemeen --- Geschiedenis en/of organisatie van het filmwezen: algemeen en per land (met inbegrip van de rol van het filmwezen in de ontwikkelingsproblematiek) --- Philosophie et cinéma. --- Histoire du cinéma. --- 24.32 history of film art. --- Motion pictures. --- Film History, Media Archaeology, Convergence, Obsolescence, Cinema as Dispositif.
Choose an application
Campus Medius explores and expands the possibilities of digital cartography in cultural and media studies. Simon Ganahl documents the development of the project from a historical case study to a mapping platform. Based on the question of what a media experience is, the concepts of the apparatus (dispositif) and the actor-network are translated into a data model. A time-space of twenty-four hours in Vienna in May 1933, marked by a so-called "Turks Deliverance Celebration" (Türkenbefreiungsfeier), serves as an empirical laboratory. This Austrofascist rally is mapped from multiple perspectives and woven into media-historical networks, spanning from the seventeenth century up to the present day.Website: https://e-book.fwf.ac.at/o:1733Buch German: https://e-book.fwf.ac.at/o:1734Buch English: https://e-book.fwf.ac.at/o:1735 Campus Medius erforscht und erweitert die Möglichkeiten der digitalen Kartografie in den Kultur- und Medienwissenschaften. Simon Ganahl dokumentiert die Entwicklung des Projekts von einer historischen Fallstudie zur Mapping-Plattform. Ausgehend von der Frage, was eine mediale Erfahrung ist, werden die Konzepte des Dispositivs und des Akteur-Netzwerks in ein Datenmodell übersetzt. Als Labor dient ein Zeit-Raum von 24 Stunden im Mai 1933 in Wien, der von einer austrofaschistischen "Türkenbefreiungsfeier" geprägt ist. Diese Massenkundgebung wird multiperspektivisch kartografiert und in medienhistorische Netzwerke eingeflochten, die sich vom 17. Jahrhundert bis in unsere Gegenwart aufspannen.Website: https://e-book.fwf.ac.at/o:1733Buch deutsch: https://e-book.fwf.ac.at/o:1734Buch englisch: https://e-book.fwf.ac.at/o:1735
digital mapping, cartography, mediality, media experience, Vienna, 1933, Austrofascism, Turks Deliverance Celebration, dispositif, actor-network --- ÖFOS 2012 -- SOCIAL SCIENCES (5) -- Media and Communication Sciences (508) -- Media and Communication Sciences (5080) -- Media history (508010) --- ÖFOS 2012 -- SOCIAL SCIENCES (5) -- Media and Communication Sciences (508) -- Media and Communication Sciences (5080) -- Media theory (508011) --- ÖFOS 2012 -- HUMANITIES (6) -- History, Archaeology (601) -- History, Archaeology (6010) -- Austrian history (601016) --- ÖFOS 2012 -- HUMANITIES (6) -- Other Humanities (605) -- Other Humanities (6050) -- Digital humanities (605007) --- Mapping, digitale Kartografie, Medialität, Medienerfahrung, Wien, 1933, Austrofaschismus, Türkenbefreiungsfeier, Dispositiv, Akteur-Netzwerk --- ÖFOS 2012 -- SOZIALWISSENSCHAFTEN (5) -- Medien- und Kommunikationswissenschaften (508) -- Medien- und Kommunikationswissenschaften (5080) -- Mediengeschichte (508010) --- ÖFOS 2012 -- SOZIALWISSENSCHAFTEN (5) -- Medien- und Kommunikationswissenschaften (508) -- Medien- und Kommunikationswissenschaften (5080) -- Medientheorie (508011) --- ÖFOS 2012 -- GEISTESWISSENSCHAFTEN (6) -- Geschichte, Archäologie (601) -- Geschichte, Archäologie (6010) -- Österreichische Geschichte (601016) --- ÖFOS 2012 -- GEISTESWISSENSCHAFTEN (6) -- Andere Geisteswissenschaften (605) -- Andere Geisteswissenschaften (6050) -- Digital Humanities (605007)
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|