Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
In dit boek wordt de verpleegkundestudent gestimuleerd kritisch na te denken over iedere fase van het verpleegkundig proces. Zo wordt bij het leren opstellen van een diagnose gelijktijdig uitgebreid aandacht besteed aan het diagnostisch proces. Een gedetailleerde uitleg over zorgplannen wordt ingeleid door een kritische reflectie op de keuze van resultaten en interventies. Op deze manier leren studenten de redenen voor hun klinische keuzes zorgvuldig af te wegen. Door middel van theorie en praktische oefeningen wordt in dit boek hetverpleegkundig proces grondig doorgenomen. Zo komen informatieverzamelingsmethoden, diagnostische redeneervaardigheden, het plannen van de verpleegkundige zorg, en het uitvoeren en evalueren van de zorgverleninguitvoerig aan de orde. Concrete voorbeelden, opdrachten en casussen helpen studenten de stof te begrijpen en toe te passen. Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces verdeelt het verpleegkundigproces in vijf fasen: anamnese, diagnose, planning, uitvoering, evaluatie.
604.2 --- verpleegkunde --- informatievaardigheden --- anamnese --- reflecteren --- evaluatie --- Diagnose --- Zorgplan --- verpleegkundig proces --- amnesie --- kritisch denken --- 606.84 --- psychiatrische verpleegkunde --- psychiatrie --- psychiatrische verpleging --- diagnostiek (geneeskunde) --- Nursing --- evaluatie (onderwijs) --- SVH (systematisch verpleegkundig handelen) --- verpleegplannen --- reflectie (psychologie) --- verpleegkundige interventies --- PXL-Healthcare 2013
Choose an application
Studenten worden gestimuleerd bij iedere fase in het verpleegkundig process kritisch na te denken. Zo wordt bij het leren van het opstellen van een diagnose gelijktijdig uitgebreid aandacht besteed aan het diagnoseproces. Een gedetailleerde uitleg over werkbare zorgplannen wordt ingeleid door een kritische reflectie over de keuze voor de resultaten en interventies van de zorgplannen. Op deze manier leren studenten de redenen voor hun klinische keuzes zorgvuldig af te wegen. Concrete voorbeelden, oefeningen, opdrachten en casussen helpen hen de stof te begrijpen en toe te passen. Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces is geschreven voor verpleegkundestudenten in het hoger onderwijs.
verpleegkunde --- verpleegkundig onderzoek (nursing research) --- systematisch verpleegkundig handelen (nursing process, SVH, verpleegproces) --- denken --- reflectie --- verpleegkundige diagnose (NANDA) --- verpleegplan (zorgplan) --- 613 --- (zie ook: Rogers Martha-theorie) --- Systematisch verpleegkundig handelen --- verpleegkundig proces --- zorgplan --- Verpleegkundige anamnese --- verpleegkundige opleiding (gez) --- verpleegprocedure (gez) --- reflectie (psychologie) --- amnesie --- Denken --- 613.21 --- 613.22 --- kritisch denken --- systematisch verpleegkundig handelen --- verpleegkundige diagnose --- verpleegplan --- (verpleegkundig) --- 616.083.5 --- Kritisch denken --- Systematisch verpleegkundig handelen (verpleegproces, svh) --- Theorieën van de verpleegkunde --- Verpleegkundige diagnose --- Verpleegkundige handelingen --- 613.3 --- Basisverpleegkunde - Verpleegkundige interventies --- Verpleegkundig onderzoek - Theorieën --- diagnostiek (geneeskunde) --- Nursing --- evaluatie (onderwijs) --- SVH (systematisch verpleegkundig handelen) --- anamnese --- verpleegplannen --- verpleegkundige interventies
Choose an application
Ouderen willen graag zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Met het toenemen van de leeftijd kunnen zij echter door gezondheidsproblemen te maken krijgen met beperkingen in hun dagelijks functioneren. Dit kan leiden tot een verminderde kwaliteit van leven, een toenemende zorgvraag en andere negatieve gezondheidsuitkomsten.Het is belangrijk dit verhoogde risico op achteruitgang in het dagelijks functioneren tijdig te signaleren. Met name zorgverleners in de eerste lijn, zoals verpleegkundigen en huisartsen, spelen hierin een belangrijke rol. Hun taak is in een vroeg stadium deze ouderen te identificeren en vervolgens zorg op maat te leveren om achteruitgang te verminderen of tegen te gaan.De Toolkit kwetsbare ouderen beschrijft een methode waarmee zorgverleners in de eerste lijn een omslag kunnen maken naar proactieve evidence-based ouderenzorg. De toolkit geeft handvatten voor het identificeren van mogelijk kwetsbare ouderen met behulp van dertien evidence-based zorgplannen. De methode is onder ruim 3000 ouderen wetenschappelijk onderzocht. Ouderen die zorg volgens deze methode ontvingen lieten na één jaar minder achteruitgang zien dan ouderen die de bestaande zorg ontvingen. De werkwijze werd positief ontvangen door ouderen, huisartsen en praktijkverpleegkundigen.De toolkit is bestemd voor studenten verpleegkunde, studenten die een aanvullende opleiding volgen voor in de eerste lijn of ouderenzorg, maar is zeker ook geschikt voor verpleegkundigen in de eerste lijn zoals praktijkverpleegkundigen en wijkverpleegkundigen.
geriatrie --- slaap --- enuresis --- voeding --- pijn --- zorgprocessen --- Geriatrics --- evidence-based nursing --- gezichtsvermogen --- vallen --- eenzaamheid --- mantelzorg --- bejaarden --- Geriatrische verpleegkunde --- Geriatrie --- Frailty --- 616-053.9 --- 613.74 --- geriatrische verpleegkunde --- Zorgplan --- Ouderen --- Evidence based practice --- Valpreventie --- Incontinentie --- Depressie --- Eenzaamheid --- Cognitie --- Gehoor --- Mantelzorg --- Screening --- Oudere --- Evidence-based practice --- Screening (geneeskunde) --- Revalidatie --- Kind --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport --- Risicofactor
Choose an application
Het toepassen van Evidence Based Practice is voor de hedendaagse zorgprofessional een onmisbare competentie. Om tot de beste verpleegkundige beslissing te komen, kijken we bij Evidence Based Practice naar wetenschappelijke data, de professionele kennis van de zorgprofessional en de voorkeuren van de patiënt. Zorgprofessionals worden geacht hun verpleegkundig handelen wetenschappelijk te onderbouwen. Het zoeken naar wetenschappelijk bewijsmateriaal en de interpretatie hiervan dient op zorgvuldige wijze te gebeuren. Dit handboek biedt hiervoor een stappenplan. Daarnaast leer je hoe je de conclusies van een onderzoek kunt vertalen naar de praktijk, met aandacht voor de rollen van de zorgprofessional en die van de patiënt. De auteurs lichten alle facetten van Evidence Based Practice toe aan de hand van afbeeldingen, schema's en praktijkvoorbeelden, en bieden concrete handvatten voor de praktische uitvoering ervan. Voor de geïnteresseerde lezer bevat het boek bovendien kaders met extra achtergrondinformatie. Dit boek is geschreven voor de hbo-verpleegkundige, maar is zeker ook van toegevoegde waarde voor iedere kritische zorgprofessional. Evidence Based Practice wordt geleverd met een toegangscode voor het online leerplatform datzaljeleren.nl. Je vindt daar video's, animaties en diverse oefeningen die je helpen het studiemateriaal nog beter te beheersen.
Nursing --- evidence-based methodiek --- wetenschappelijk onderzoek --- literatuurstudie --- literatuuronderzoek --- verpleegkunde --- onderzoeksmethoden --- 604.55 --- onderzoek --- evidence-based practice --- PXL-Healthcare 2019 --- zorgplan --- evidence-based nursing --- Evidence based practice --- Verpleegkunde --- Cursus bachelor in de Mondzorg --- Cursus bachelor in de Verpleegkunde --- PXL-Handboeken --- Code activeren --- Evidence-based practice --- Bachelor in de Mondzorg --- Bachelor in de verpleegkunde
Choose an application
Inhoudsopgave 1 De ontwikkelingsfasen 1.1 Vooronderzoeksfase 1.2 Ontwerpfase 1.3 Commentaarfase 1.4 Formaliseringsfase en beheer van de standaard 1.5 Projectstructuur 1.6 Samenvatting 2 De ontwerpfase 2.1 Structuur van de standaardverpleegplannen 2.2 Onderzoeksmethoden 2.3 Resultaten 2.4 Conclusies 3 De toetsings- en commentaarfase 3.1 De pilotafdelingen 3.2 Resultaten van de toetsings- en commentaarfase 3.3 Conclusies van de toetsings- en commentaarfase 4 De formaliseringsfase 4.1 Kwaliteit van de individuele verpleegplannen 4.2 Effectmeting van het gebruik van de standaardverpleegplannen 4.3 Mate van implementatie van de standaardverpleegplannen 4.4 Conclusies van de formaliseringsfase 5 Conclusies van het ontwikkelingstraject 5.1 De ontwikkelingsfasen 5.2 De gebruikersdoeleinden 6 De toepassing van standaardverpleegplannen 6.1 Het verpleegkundig proces 6.2 Het begrip 'standaardverpleegplan' 6.3 Toepassing van standaardverpleegplannen binnen het verpleegproces 6.4 Samenvatting van het Stappenplan 7 De invoering van standaardverpleegplannen 7.1 Voorlichting en analyse van de beginsituatie 7.2 Scholing 7.3 De inhoudelijk deskundige 7.4 Het tijdpad 8 Ontwikkelingen binnen de GGZ-verpleegkunde 8.1 Toegevoegde thema's 8.2 Aanpassingen in de standaarden 9 Standaardverpleegplannen Literatuur Bijlage 1 Scores van de beginsituatie Bijlage 2 Resultaten van de toetsings- en commentaarfase Bijlage 3 Vragenlijst effectmeting standaardverpleegplannen Bijlage 4 De functionele gezondheidspatronen Deze uitgave is het resultaat van het driejarig onderzoeksproject 'Ontwikkeling van standaardverpleegplannen voor de praktijk van de psychiatrisch verpleegkundige'. Uit dit onderzoek, dat in het voorjaar van 1998 werd afgerond, blijkt onder meer dat er binnen het psychiatrisch werkveld behoefte bestaat aan een kennissysteem dat de verpleegkundige ondersteuning biedt bij het maken van verpleegplannen, in het kader van methodisch werken. Dit boek is een leidraad bij het concreet vormgeven van Het methodisch proces van verplegen. Het eerste deel beschrijft het ontwikkelingsproces, waarbij de verschillende fasen van de ontwikkeling van standaardverpleeg plannen per hoofdstuk aan de orde komen. Ook geeft dit deel suggesties over de implementatie van standaardverpleegplannen binnen een organisatie. Het tweede deel bevat veertig standaardverpleegplannen voor patiënten met verschillende psychiatrische problemen. De verpleegplannen zijn overzichtelijk van opbouw en bestaan uit de onderdelen verpleegkundig-diagnostische termen, verpleegdoelen en verpleegkundige interventies. In deze herziene versie is een aantal maatschappelijk relevante thema's aan de standaarden toegevoegd, te weten clint en familieparticipatie, ervaringsdeskundigheid en vrijheidsbeperkende maatregelen. De standaarden zijn een hulpmiddel ter ondersteuning van de verpleegkundige bij het opstellen van verpleegplannen in de dagelijkse praktijk. Het zijn echter geen protocollen die letterlijk over te nemen zijn! Verpleegkundigen Vinden in deze voorstellen de uitdaging om eigen deskundigheid en professionaliteit aan te spreken. Het gebruik van dit eenduidige begrippenkader draagt bovendien bij aan een goede communicatie binnen het verpleegkundig team en met andere disciplines.
Psychiatrische verpleging. --- Standaardverpleegplannen. --- diagnostiek (geneeskunde) --- Psychiatry --- psychiatrische verpleegkunde --- verpleegplannen --- Psychiatric nursing --- Psychiatrische verpleegkunde --- geestelijke gezondheidszorg --- standaardverpleegplannen --- verpleegkundige diagnose --- 606.84 --- casestudies --- methodisch werken --- psychiatrie --- psychiatrische problemen --- psychodiagnostiek --- verpleegplan --- 606.31 --- verpleegplan (zorgplan) --- verpleegprocedure (protocol) --- Psychiatrische verpleging --- Psychodiagnostiek --- (zie ook: klinisch paden) --- Verpleegplan --- Geestelijke gezondheidszorg
Choose an application
Sociology of health --- Organization theory --- patiënt --- medische sociologie --- 658.56 --- Verpleegkwaliteit --- 613 --- evidence-based nursing --- innovatie (veranderen) --- kwaliteitsbewaking (audit) --- verpleegkunde --- verpleegplan (zorgplan) --- verpleegprocedure (protocol) --- Patiënten --- Gezondheidszorg --- Kwaliteitszorg --- 658.56 Quality control. Control of tool issue, materials, products etc. --- Quality control. Control of tool issue, materials, products etc. --- (zie ook: klinisch paden)
Choose an application
Planmatig zorg verlenen kun je niet zomaar - dat moet je leren, of je nu werkt als verzorgende (IG), verpleegkundige, medewerker maatschappelijke zorg of anders opgeleide zorgverlener. Dit boek maakt je wegwijs in de methodiek van het zorg verlenen met behulp van een zorgplan.Het boek geeft: * een stevige onderbouwing vanuit de theorie; * veel voorbeelden uit de praktijk; * een beeld van de manier waarop je samenwerkt met mensen uit verschillende disciplines; * tips en oplossingen voor knelpunten in het planmatig zorg verlenen.Kijken, denken, doen: dat is de volgorde van werken die je moet aanleren om planmatig zorg te kunnen verlenen. En met terugkijken en bijstellen van je acties maak je het planmatig werken compleet. Zo kun je vraaggerichte zorg bieden, zorg waarbij de cliënt centraal staat, zorg die aansluit bij haar of zijn wensen en behoeften. Bovendien snijdt het mes aan twee kanten: * Cliënten ontvangen zorg op maat, behouden de regie over hun leven en ervaren een groter gevoel van eigenwaarde.* Zorgverleners merken dat zij beter kunnen aansluiten bij de wensen en verwachtingen van de zorgvrager en dat geeft hun motivatie en meer plezier in het werk.Het boek beschrijft op systematische wijze en aan de hand van een duidelijk gestructureerd stappenplan hoe iedere zorgverlener, beginnend of ervaren, zich deze kunst van planmatig zorg verlenen eigen kan maken.
Sociology of health --- Hygiene. Public health. Protection --- Nursing --- methodisch ontwerpen --- vraaggestuurde zorg --- zorgprocessen --- SVH (systematisch verpleegkundig handelen) --- verpleegplannen --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- planmatig werken --- Zorgcoördinatie. --- Verpleegplan --- Systematisch verpleegkundig handelen (verpleegproces, svh) --- Zorgplan --- Vraaggerichte zorg --- Zorgverlening --- 603.1 --- planning --- 616-083 --- 616-083 Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing
Choose an application
Het leven van personen met dementie in woon- en zorgcentra kan worden gehumaniseerd als er een inspirerend zorgkader aanwezig is dat de zorgcultuur aanstuurt. Aan de hand van het mnemonic-woord RESPECT wordt hier een dergelijk raamwerk voorgesteld. De auteur integreert daarbij de kennis uit de voornaamste theoretische referentiekaders en beschikbare begeleidingsmethodieken, maar reikt ook nieuwe inzichten aan zoals de impact van sociale dichtheid, het belang van de kleine verwennerij, het persoonlijk plezier- en zingevingsplan, de 'E'- momentkaart, het pleidooi voor sociale inclusie, het verzekeren van emotionele veiligheid,... Omdat de auteur hierbij het perspectief van de persoon met dementie centraal stelt, worden kritische vragen gesteld over onvolkomenheden in de zorgverlening: de dwang van het hygiënisme, de valkuil van de attractiviteit, de eeltvorming, de geïnstitutionaliseerde leefomgeving, de gelijke monniken-gelijke kappenbenadering,... Ook ethische vragen zoals vroegtijdige zorgplanning, medische handelingen bij het levenseinde, euthanasie en dementie maar ook het gebruik van poppen, het leugentje om bestwil en de toepassing van vrijheidsbeperkende maatregelen blijven niet onbehandeld. Om behulpzaam te zijn bij de meningsvorming dienaangaande worden de antwoorden in pro-contrapolen aangereikt zodat zorgverleners in discussie kunnen treden. De praktische grondslag van dit boek uit zich in de vertaling van de meest voorkomende dagelijkse zorgitems: voedingszorg, hygiënezorg, palliatieve en overlijdenszorg, slaaphygiëne en mobiliteitszorg. De lezer krijgt tevens een schat aan informatie over dementie als aandoening, de typische symptomen en voorkomend complex gedrag.Het boek is bestemd voor middenkaders, diensthoofden, ergo- en kinesitherapeuten, kwaliteitscoördinatoren, vormingsverantwoordelijken en directies van woon- en zorgcentra. Het kan ook voor onderwijsdoeleinden worden gebruikt.
364.4-056.36 --- #KVHB:Dementie --- 606.5 --- dementie --- 606.15 --- Alzheimerziekte --- patiënt gecentreerde aanpak --- respect --- zelfredzaamheid --- zorg --- zorgverlening --- Alzheimer (ziekte van) --- Dementie (Alzheimer, demente bejaarden, jong-dementerenden) --- Rust- en verzorgingstehuis (RVT) --- 605.93 --- 616.89 --- Alzheimer --- dementie (gez) --- geriatrie --- 364.65 --- Bejaardenzorg --- Dementie --- Gerontologie --- Ouderdom --- comfortzorg --- communicatie (leesbaarheid) --- dementie (dementia, dementia senilis) --- empathie --- inspraak (democratisering, overleg) --- levenskwaliteit (kwaliteit van leven) --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- 364.4-056.36 Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- geriatrische psychiatrie --- (zie ook: informed consent) --- Hulpverlening. --- Geriatrics --- medische ethiek --- Dementia --- departement Gezondheidszorg 09 --- zorgplan --- woon- en zorgcentra --- Hulpverlening --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
1. Stoornissen bij zuigelingen, kinderen en adolescenten.2. Delirium, dementie en amnestische stoornissen.3. Soornissen in het gebruik van een middel.4. Schizofrenie en andere psychotische stoornissen.5. Stemmingsstoornissen.6. Angststoornissen.7. Somatoforme en slaapstoornissen.8. Dissociatieve stoornissen.9. Seksuele en genderidentiteitdstoornissen.10. Aanpassingsstoornissen.11. Stoornissen in de impulsbeheersing.12. Psychische factoren die een somatische aandoening beïnvloeden.13. Persoonlijkheidsstoornissen14. Problemen in verband met misbruik of verwaarlozing.15. Premenstruele dystrofie.
616.895 --- Diagnose --- NANDA --- Psychiatrie --- amnesie --- 606.31 --- organische psychiatrie --- 616.89 ) Psychiatrische verpleegkunde --- Psychiatrische verpleging --- diagnose. --- Diagnose. --- 606.3 --- 606.84 --- 613.22 Verpleegkundig onderzoek, theorieën --- aandachtsstoornissen --- aanpassingsstoornissen --- angststoornissen --- bipolaire stoornissen --- coping --- delirium --- dementia --- dissociatieve identiteitsstoornissen --- eetstoornissen --- gedragsstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- persoonlijkheidsstoornissen --- psychiatrische verpleegkunde --- psychosomatische stoornissen --- schizofrenie --- seksuele stoornissen --- slaapstoornissen --- somatoforme stoornissen --- stemmingsstoornissen --- verpleegkundige diagnose --- verpleegplan --- verslaving --- verpleegplannen --- Verpleegkunde --- 606.4 --- 606.5 --- 612.8 --- 613.22 --- dissociatieve stoornissen --- psychiatrie --- psychopathologie --- psychose --- verpleegkunde --- depressie --- elektrotherapie --- manie --- verpleegkundige diagnosen --- Nursing --- Psychodiagnostiek --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Geriatrische psychiatrie - Psychogeriatrie --- Farmacie - Geneesmiddelen --- Verpleegkundig onderzoek - Theorieën --- verpleegkundige diagnostiek --- psychiatrische verpleging --- verpleegkundige diagnose (NANDA) --- verpleegplan (zorgplan) --- autisme --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- anorexia nervosa --- boulimie (boulimia nervosa) --- drugs --- borderlinesyndroom --- premenstrueel syndroom --- (zie ook: psychologie)
Choose an application
Gezondheidszorg --- Gezondheidseconomie --- zorgpaden --- good practice --- patiënt gecentreerde aanpak --- zorgprogramma --- COPD (chronic obstructive pulmonary disease) --- Cataract --- Hernia inguinalis (liesbreuk) --- Hernia nuclei pulposi (discushernia) --- Heupfractuur --- Klinische paden --- Oftalmologie (oogziekten) --- Oogchirurgie --- Pijn op de borst (thoraxpijn) --- Prenatale raadpleging (prenatale diagnostiek) --- Spataderen (varices, flebectasie, chronische veneuze insufficiëntie) --- artrose (gez) --- copd (gez) --- hernia (gez) --- kwaadaardige gezwellen (gez) --- ooglidaandoeningen (gez) --- prenatale zorg --- 603.63 --- Zorgpaden --- cataract --- hernia diaphragmatica --- hernia inguinalis (liesbreuk) --- ketenzorg --- klinisch paden (zorgpad) --- verpleegprocedure (protocol) --- (zie ook: klinisch paden) --- zorgprocessen --- 616-083 --- 613.22 --- professioneel handelen --- verpleegmethoden --- ziekenhuisbeleid --- Artrose --- Borstkanker (mammacarcinoom) --- Cerebrovasculair accident (cva) --- Darmkanker (colorectaal carcinoom, coloncarcinoom) --- Neurologie --- Neuroverpleegkunde --- Spoedgevallen --- Vaatziekten --- Verpleegplan --- 613.2 --- neurologie (gez) --- 605.1 --- COPD --- Ziekenhuizen --- artrose --- borstkanker --- cardiologie (hartziekten) --- coloncarcinoom --- colorectaal carcinoom --- heupfractuur (bekkenfractuur) --- infarct (hartinfarct, myocardinfarct) --- neurologie (zenuwziekten) --- oogchirurgie --- prenatale raadpleging --- rectumcarcinoom --- rugpijn (ischias, lagerugpijn, lumbago) --- spataderen --- spoedgevallen --- vaatziekten (bloedvatenziekten) --- 616-083 Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- Verpleegkundig onderzoek - Theorieën --- (zie ook: gynecologie) --- (zie ook: vaatziekten) --- (zie ook: neurochirurgie) --- Nursing --- ziekenhuisverpleegkunde --- verpleegplannen --- Hygiene. Public health. Protection --- klinische paden --- PXL-Healthcare 2015 --- verpleegkundige handelingen --- zorgplan
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|