Listing 1 - 10 of 43 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Vanwege het 20-jarig bestaan van OMJS in 2022 ontstond het idee om een eenmalige en unieke uitgave uit te brengen. Eentje die het belang en de complexiteit van samenspel en samenwerking binnen de onderwijsgemeenschap benadrukt. Want met een sterke focus op de leraar en het negatieve beeld over "de bestuurder" mist het inzicht in of de erkenning van de bestuurlijke complexiteit. We willen "de bestuurder" een gezicht geven en daarmee een bijdrage leveren aan een completer beeld van de bestuurlijke opdracht in het funderend onderwijs.Samen besturen, over de bestuurlijke opdracht in het funderend onderwijs bevat een essay van Martijn Nolen, acht portretten van bestuurders samen met een van hun leraren én een vooruitblik van Freddy Weima.https://shop.onderwijsmaakjesamen.nl/samenbesturen.html
Onderwijs --- Schoolleider --- School (instelling)
Choose an application
Overal waar mensen samenleven, doen zich kleine en grotere conflicten voor. School is daar geen uitzondering op. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn. Alleen schort er iets aan de manier waarop we conflicten aanpakken. We reageren krampachtig, vegen ze onder de mat of schieten in de verdediging. Herstelgericht werken toont een alternatief waar zowel leerling als leerkracht beter van wordt. Beter met conflicten leert je hoe je conflicten aangrijpt als een groeikans voor jezelf en anderen. Hierdoor ontwikkel je gezonde relaties die bijdragen aan een veilig schoolklimaat dat het samen leren en werken beter faciliteert. Met de tools in dit boek kan je meteen aan de slag. Michael Michiels en Stijn Deprez, Ligand (vzw Oranjehuis) zijn pioniers in Vlaanderen in het trainen en ondersteunen van scholen in het omgaan met conflicten. Sinds 2005 ontwikkelen en implementeren zij herstelgericht werken in onderwijs, jeugdzorg, asiel- en detentiecentra. Zij stonden mee aan de wieg van de NAFT-werking (time-out) in onderwijs en leiden jaarlijks tientallen HERGO-moderatoren op die actief zijn in scholenover heel Vlaanderen. Ligand is gelinkt aan een internationaal netwerk van organisaties die de visie en praktijken van herstelgericht werken uitdragenhttps://www.ligand.be/product-page/beter-met-conflicten
Educational sciences --- Conflicthantering --- Herstelgericht werken --- Onderwijs --- School (instelling) --- Proactieve cirkels --- Cognitive psychology
Choose an application
De vraag naar het ontwerpen van innovatieve leeromgevingen, waar didactische ingrepen, flexibel school organiseren, schooleigen pedagogische projecten en infrastructuur elkaar versterken zit al een tijd in de lift.Vaak blijven deze verschillende aspecten van onderwijs en haar organisatie naast elkaar bestaan. Ervaring leert ons dat deze domeinen op elkaar afstemmen, leidt tot de realisatie van bijzondere en unieke scholen. Het parcours dat zij hierbij afleggen, kan soms hobbelig en lang zijn, maar het maakt het alle inspanningen waard. Hun doel is om onderwijs beter te maken, succesfactoren in kaart te brengen en blinde vlekken in te vullen om tot een goed pedagogisch project te komen waarop de infrastructuur kan worden geënt.Vertrekkende vanuit de strategische kaders van het GO! kijken we over het muurtje: welke scholen over de hele wereld gingen succesvol aan de slag om de vertaling te maken van hun pedagogisch project in het schoolontwerp en hoe pakten ze het aan?Dit boek wil inspiratie bieden aan leraren, directeurs, architecten, infra-verantwoordelijken, iedereen die betrokken is in een nieuwbouwproject of een grondige renovatie. De vele voorbeelden worden afgewisseld met hands-on materiaal: de vier schalen waarin innovatie kan plaatsvinden, een plan van aanpak en een roadmap om op een gestructureerde manier aan de slag te gaan.https://www.politeia.be/nl/publicaties/376882-innovatieve+leeromgevingen+op+school
School (instelling) --- Schoolinfrastructuur --- Schoolinrichting --- Onderwijsvernieuwing --- Teaching aids --- schoolgebouwen --- klasinrichting --- Scholen inrichting
Choose an application
This book presents the information from the collaborative efforts and perspectives of a current school district superintendent who has researched and worked day-to-day with the issues, and an attorney currently dealing with the legal issues relevant to cyberbullying.
Bullying in schools --- Cyberbullying --- Cyber bullying --- Online bullying --- Virtual bullying --- Bullying --- Prevention. --- Sociale media --- Pesten --- School (instelling) --- Cyberpesten
Choose an application
Werken aan kwaliteit op school wordt belangrijker en belangrijker. Wat ooit vooral een aandachtspunt was op macroniveau, werd de laatste decennia ook een aandachtspunt op meso- en microniveau: kwaliteit ontwikkelen op school én in de klas.De groeiende aandacht gaat gepaard met prangende vragen die leidinggevenden en medewerkers zich stellen: 'Wat houdt werken aan kwaliteit juist in?', 'Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor kwaliteitszorg?', 'Bestaan er verschillende manieren om aan kwaliteit te werken?', 'Hoe organiseer je kwaliteitszorg op een haalbare manier?', 'Wie wordt uiteindelijk beter van kwaliteitszorg?' ?Al deze vragen verdienen een antwoord. Dit boek is een leidraad, een richtingaanwijzer. Kwaliteitszorg krijgt een gezicht, zodat leidinggevenden en medewerkers er meteen mee aan de slag kunnen. Na het lezen van dit boek kan de lezer zich een beeld vormen van kwaliteitszorg op school: wat zijn de belangrijkste kenmerken, wat zijn randvoorwaarden om het werken aan kwaliteit voldoende slaagkansen te geven, wie betrek je bij kwaliteitszorg, op welke manier geef je concreet gestalte aan kwaliteitszorg ?https://www.politeia.be/nl/publicaties/280882-werken+aan+kwaliteit+op+school
onderwijs --- Didactic strategies --- onderwijskwaliteit --- kwaliteitsbewaking --- onderwijsvernieuwing --- School management --- Onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Schoolmanagement --- Schoolontwikkeling --- School (instelling) --- Onderwijskwaliteit --- Leiderschap --- Schoolleiders --- Kwaliteitszorg ; onderwijs
Choose an application
Ons onderwijs staat onder druk: leerlingenpopulaties zijn heel divers, de toekomst is onvoorspelbaar, het innovatief vermogen van het onderwijs wordt uitgedaagd. Leerkrachten en directies voelen zich vaak overrompeld door 101 dingen, hoe gemotiveerd ze ook zijn en zeggen vaker het onderwijs vaarwel.In Scholen slim organiseren pleiten de auteurs voor een nieuwe organisatiestructuur: van een bureaucratische onderwijsorganisatie die hiërarchisch en functioneel is opgebouwd naar een flexibele en vlakke onderwijsorganisatie. Daar werken multidisciplinaire teams samen voor een community van leerlingen over de leerjaren en de vakken heen. Zo kunnen teams de talenten van leerlingen ten volle ontplooien.https://www.lannoocampus.be/nl/scholen-slim-organiseren-0
Onderwijsvernieuwing ; Vlaanderen --- Onderwijsvernieuwing. --- Onderwijsvernieuwing --- Vlaanderen --- Onderwijs --- Leeromgeving --- School (instelling) --- Onderwijshervorming --- Onderwijssysteem --- Onderwijsorganisatie --- Bureaucratie --- Interdisciplinariteit --- Flexibiliteit --- Talentontwikkeling --- Toekomstvisie --- Veranderingsproces
Choose an application
Ligt de lat te laag, te hoog, te recht of te scheef? Moet de leerkracht voor, tussen of achter de leerlingen staan? Iedereen is ervaringsdeskundige onderwijs en de beste pedagogen staan aan de schoolpoort. Maar hoe gaat het er achter die poort echt aan toe? Hoe vergaat het uw kind nadat u hem of haar 's ochtends hebt uitgewuifd? Een schooljaar lang keerde Filip Rogiers terug naar de schoolbanken. In het Atheneum Unesco Koekelberg schoof hij mee aan achteraan in de klas en in de leraarskamer. Hij noteerde er dagelijkse succesverhalen en tegenslagen. Elke week hield hij voor De Standaard een kroniek bij. 'Scènes uit een schoolleven' heeft niet de pretentie maar wel de ambitie verder te springen dan PISA-cijfers en andere statistieken. In dertig miniaturen beschrijft Rogiers wat er broeit en boeit (of niet). Is de smartphone dodelijk voor de concentratie? Of was het toch nog corona? Wat zit er (niet) in de brooddoos? Hoe zwaar zijn de rugzakjes? Hoe komt de wereld in de klas? Wat heb je nu aan algebra?https://www.standaardboekhandel.be/p/scenes-uit-een-schoolleven-9789462674646
Secondary education --- Flanders --- Teacher education. Teacher's profession --- Onderwijs ; België --- Columns --- Onderwijs --- Secundair onderwijs --- België --- Brussel --- School (instelling)
Choose an application
Waarom gaat onderwijs over meer dan enkel pedagogische kwesties? In welke leeromgeving kunnen leraren en studenten zichzelf motiveren? Hoe kun je de school systemisch herontwerpen?Onderwijs is georganiseerd binnen een systeem met eigen wetten en structuren. Het gebeurt binnen een bepaalde plaats (de school of de klas), binnen een bepaalde termijn (een school of academiejaar) en heeft de ambitie om sterke leerresultaten bij de studenten voort te brengen. Maar wat als we vaststellen dat het huidige systeem niet goed functioneert? En dat het leren van leerlingen niet langer op de eerste plaats komt, maar wel het in stand houden van een verouderde manier van werken?Het design van onderwijssystemen brengt onderwijsdesign naar voren als nieuwe benadering. Het biedt een kader om de huidige problemen in het onderwijs diepgaander te begrijpen, en stelt kennisontwikkeling en bruikbare oplossingen in levensechte situaties voorop. Wil je binnen de veelheid aan uitdagingen verandering teweegbrengen in jouw school? Dit boek bevat een handig model en talrijke tips waarmee je meteen aan de slag kan. Met als grootste ambitie: leren zo fantastisch maken dat geen enkele leerling of leraar wil dat het ooit nog stopt.Bron: https://www.lannoocampus.be/nl/het-design-van-onderwijssystemen?utm_medium=email
School management --- Educational systems. Teaching systems --- onderwijsstructuur --- leren --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijs --- Leeromgeving --- School (instelling) --- Onderwijshervorming --- Onderwijssysteem --- Design thinking
Choose an application
De onderwijswereld is voortdurend in beweging. Er zijn steeds nieuwe financiële, juridische, beleidsmatige, culturele en onderwijskundige uitdagingen die zorgen voor andere verwachtingen ten aanzien van de leiding van een school. Ook het denken en spreken over scholen en onderwijskwaliteit verandert. Publieke debatten zijn bij momenten heftig en geladen.De veranderende context zet het profiel van de schoolleiding meer dan ooit op scherp. Gewijzigde contexten en verwachtingen vragen om reflectie over profielen en invulling van schoolleiderschap, over professionalisering en ondersteuning. Intussen is er voldoende wetenschappelijke evidentie over eigenschappen van schoolleiders en leiderschapspraktijken met een gunstig effect op dat waar onderwijs finaal over gaat: het leren, het ontwikkelen en het welbevinden van leerlingen. Vanuit dat onderwijskundige perspectief legde de redactieraad enkele vragen op tafel: wat is de (on)zin van een profiel voor schoolleiderschap; onder welke voorwaarden kan dat werken in functie van beter onderwijs? Welke professionaliseringsnoden zien we hierdoor en wat betekent dit voor het professionaliseringsaanbod? Hoe kunnen we scholen en schoolleiders ondersteunen om een duurzaam en slagvaardig leiderschap waar te maken?https://www.politeia.be/shop/schoolleiderschap-in-ontwikkeling-16371#attr=1082
Schoolmanagement --- Onderwijsbeleid --- Leiding geven in het onderwijs --- Schoolleiderschap --- School (instelling) --- Effectieve school --- Schoolleider --- Beroepsprofiel --- Competentie --- Professionalisering --- Leiderschap
Choose an application
25
genre-thema"">
Listing 1 - 10 of 43 | << page >> |
Sort by
|