Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Heel wat leerkrachten en directies zijn er van overtuigd dat zittenblijven een doeltreffende maatregel is om leerachterstand aan te pakken. Onderzoek naar de effecten van zittenblijven bevestigt deze overtuiging echter niet. Zittenblijvers blijken onder meer een sterk verhoogd risico te hebben om het onderwijs zonder diploma te verlaten. Samen tot aan de meet wil daarom de praktijk van zittenblijven ter discussie stellen en gaat met scholen een traject aan om zittenblijven te vervangen door alternatieven die het individuele leerproces versnellen en verrijken.
Secondary education --- onderwijsbeleid --- zittenblijven --- Primary education --- onderwijsvernieuwing --- School management --- Research on teaching --- Zittenblijven --- Education --- Aims and objectives --- Experimental methods --- Grade repetition --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- 450.6 --- Schoolmanagement --- Zittenblijvers --- secundair onderwijs --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- 464 --- Resultaten en selectie --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen). --- Schoolmanagement. --- Zittenblijvers. --- secundair onderwijs. --- Resultaten en selectie.
Choose an application
Dit boek staat vol praktische tips, is wetenschappelijk onderbouwd, en is bedoeld om het leren op de basis- en middelbare school te verbeteren. Leraren leren betere vragen te stellen, goede feedback te geven en heldere leerdoelen te stellen; hij toont aan hoe leerlingen beter gaan presteren als ze zelf doelen leren stellen en ook moeite gaan doen om die te bereiken.
450.6 --- Evaluatie --- Feedback --- Toetsen --- punten --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Evaluatiemethodes --- feedbacksystemen --- 454.2 --- Resultaten en selectie --- Onderwijsstrategieën --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- evaluatietechnieken (ler) --- toetsen --- Lager onderwijs --- Leerprocessen --- Evaluatietechnieken --- feedback --- 371.26 --- Leerproces
Choose an application
Zijn gestandaardiseerde toetsen voor het opvolgen van leerresultaten van leerlingen en scholen wel zinvol? Er woedt daarover in ons onderwijssysteem een aanhoudende discussie. Er waren en zijn goede redenen voor terughoudendheid. Maar ondertussen onderneemt een groeiend aantal landen wél stappen in die richting. In sommige landen is het gestandaardiseerd in kaart brengen van leerresultaten en leerwinst van leerlingen al gemeengoed.De aanhoudende discussie kan begrepen worden vanuit twee ogenschijnlijk tegengestelde visies op onderwijs(kwaliteit). Aan de ene kant staat een visie die pleit voor competitie en beloning van verdiensten en prestaties. Aan de andere kant staat een visie die competitie ontmoedigt, die inzet en goede processen beloont en die aan collectieve verantwoordelijkheid de voorkeur geeft boven individuele verantwoordelijkheid. Enerzijds wordt gepleit voor een transparante meting van de prestatie van openbare diensten zoals onderwijs, terwijl anderzijds een lans gebroken wordt voor vertrouwen in onderwijsprofessionals.Dit boek wil de genoemde tegenstellingen overstijgen, voorbij de karikaturen in het denken over gestandaardiseerd toetsen. Het boek maakt duidelijk dat het loont om een (meer) systematisch zicht te krijgen op leerresultaten, leerwinst en toegevoegde waarde in het leerplichtonderwijs. Daartegenover staat dat we sommige monitoringssystemen inderdaad kritisch moeten bekijken en dat ongewenste effecten zich kunnen voordoen. De auteurs beschrijven bestaande ? buitenlandse ? monitoringssystemen met hun positieve en negatieve effecten. Zo komen ze tot concrete scenario?s om leerwinst in kaart te brengen. De wenselijkheid ervan toetsten zij bij betrokkenen in scholen, bij beleidsverantwoordelijken en bij specialisten. Daaruit blijkt dat het draagvlak voor monitoring groter is dan vermoed.
Evaluatietechnieken ; onderwijs. --- Didactic evaluation --- Education --- Research --- toetsen --- assessment --- Evaluatie --- Toetsen --- 454.4 --- 450.6 --- Resultaten en selectie --- Evaluatietechnieken --- Onderwijs --- Leerwinsten --- Leerlingvolgsystemen --- Evaluatietechniek --- Toets --- Leerwinst --- Leerlingvolgsysteem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Argumentatie voor een schoolbeleid dat zittenblijven in het basis- en voortgezet onderwijs in met name Vlaanderen moet tegengaan, voorzien van werk- en discussiemateriaal voor schoolteams.
Zittenblijven --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Zittenblijvers --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Secondary education --- zittenblijven --- Research on teaching --- aansluiting lager en secundair onderwijs --- Primary education --- 450.6 --- Schoolmanagement --- Leermoeilijkheden --- 464 --- Resultaten en selectie --- PXL-Education 2016 --- onderwijs --- onderwijsleerprocessen --- zittenblijvers
Choose an application
Leerlingen op een kwaliteitsvolle manier evalueren is een permanent aandachtspunt in de klaspraktijk van leerkrachten en in het beleid van scholen. Daarom heeft het GO! aan studenten in de onderwijs- en opleidingswetenschappen (UAntwerpen) de opdracht gegeven om een ‘gids voor kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie’ te ontwikkelen.Dit interdisciplinair project is uitgegroeid tot een richtinggevende en inspirerende leidraad voor de evaluatiepraktijk van leraren, die wij via deze publicatie op ruimere schaal willen verspreiden.De auteurs brengen tien kwaliteitseisen (pijlers) naar voren waaraan een goede evaluatie moet beantwoorden. Het gaat om: geïntegreerde evaluatie, transparantie, authenticiteit, cognitieve complexiteit, reproduceerbaarheid, representativiteit, eerlijkheid, betrokkenheid, verantwoording en impact. Deze tien pijlers gelden voor om het even welk vak of onderwijsniveau en voor elke evaluatievorm (mondeling, schriftelijk, portfolio, stage, project, praktijkopdracht, presentatie enz.).Aan elke pijler is een hoofdstuk gewijd. In een eerste deel leggen de auteurs telkens kort het wat en hoe van de pijler uit. Waaraan moet je als leerkracht aandacht besteden?In het tweede deel krijg je tien stellingen (over jouw evaluatiegedrag) te beantwoorden met ‘nooit’, ‘soms’, ‘meestal’, ‘altijd’ of ‘niet van toepassing’. Op die manier wordt het voor jezelf duidelijk of jouw wijze van evalueren meer of minder aan de betrokken pijler (kwaliteitseis) beantwoordt. Dit deel eindigt met een aantal tips die je kunnen helpen om dit aspect van je evaluatie te verbeteren.Het derde deel van elk hoofdstuk bevat een samenvattende wetenschappelijke uiteenzetting over het belang van de betrokken pijler.
Evaluatie (Beoordeling) --- 450.6 --- Evaluatie --- 454.4 --- evaluatiepraktijk --- evalueren --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Resultaten en selectie --- Evaluatietechnieken --- Onderwijs. --- leerlingvolgsystemen --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- Pupil counseling. Pupil guidance --- didactische werkvormen --- Education --- Evaluation --- Educational evaluation --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Education 2014 --- basisonderwijs --- evaluatie --- Onderwijspraktijk --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Evaluatietechniek --- #SBIB:37H0 --- #SBIB:316.334.1O400 --- Pedagogie --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen
Choose an application
Kinderen die ondermaats presteren op school, krijgen op het einde van het schooljaar vaak het advies om hun jaar over te doen. Maar is zittenblijven wel zinvol? Leermoeilijkheden zijn immers niet de enige reden waarom leerlingen blijven zitten. Heel wat studies tonen aan dat zittenblijven niet altijd een goede remedie is, zeker niet op de lange termijn. Daarom wordt in dit boek gepleit voor scholen waarin alle leerlingen samen overgaan. Om die ononderbroken schoolloopbanen mogelijk te maken, worden er verschillende initiatieven toegelicht die het individuele leerproces van leerlingen kunnen verrijken en versnellen, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van het onderwijs.
Academic collection --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Schoolloopbaanbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- zittenblijven --- leerproblemen --- leermoeilijkheden --- schoolloopbaanbegeleiding --- 450.6 --- Zittenblijven --- Leermoeilijkheden --- Schoolloopbaanbegeleiding --- 464 --- Leerproblemen --- 120156.jpg --- Zittenblijvers --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Resultaten en selectie --- Secondary education --- Research on teaching --- aansluiting lager en secundair onderwijs --- Primary education --- Education--Research --- Motivatieproblemen --- Zorgverbreding --- Leerplicht --- Motivatieprobleem --- Flanders --- Belgium
Choose an application
Bij een collegiale visitatie bezoeken teams van leraren op een systematische en doelgerichte wijze een school en bezorgen ze hun bevindingen in een adviserend rapport aan de school. De ervaringen in het buitenland zijn bemoedigend. In dit boek vindt de lezer niet alleen het theoretisch referentiekader maar ook een volledig uitgewerkt scenario voor het verloop van een collegiale visitatie. Daarin komen twee interessante werkwijzen aan bod die los van het volledige scenario door schoolteams toegepast kunnen worden: 'shadowing' en het 'onderzoeken van leerlingenwerk'.
Lerarenopleiding --- Kwaliteitszorg. --- Onderwijs. --- Algemeen. --- zelfevaluatie --- benchmarking --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- onderwijsstrategieën --- School management --- onderwijsorganisatie --- onderwijskwaliteit --- collegiale visitatie --- kwaliteitszorg --- 450.4 --- 450.7 --- Inspectie --- Kleuteronderwijs --- Kwaliteitszorg --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- Zelfevaluatie --- lerarenopleiding --- onderwijs --- visitatie --- 450.6 --- Schoolteams --- Visitatie --- 450.49 --- Collegiale visitatie --- Onderwijs --- Schoolontwikkeling --- Lerarenopleiding : CVO --- Kwaliteitszorg ; onderwijs ; Vlaanderen --- 37.014.6 --- Onderwijskunde --- Opleiding en bijscholing --- Resultaten en selectie --- Visitaties --- Scholen --- Visitatie (Onderzoek) --- School (instelling) --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Opvoedkunde --- Onderwijssystemen
Choose an application
Van jongs af worden kinderen al geconfronteerd met cijfers op hun toetsen en rapporten. In heel wat gevallen bepalen die cijfers al vroeg hoe het met hen verder zal lopen. Cijfers en metingen hebben een grote waarde voor de toekomst van een kind. Ze zijn verleidelijk en ze maken geen compromissen. Maar, cijfers en metingen zijn geen neutrale boodschappen. Ze verhullen vaak de werkelijkheid die erachter schuilgaat. Je kunt immers vragen stellen over ‘wat’ gemeten wordt en wat niet. Ook ‘waarom’ en niet in het minst ‘hoe’ gemeten wordt. Het optimisme, dat we alles kunnen becijferen en meten, is vaak bovenmaats. En dat geldt evenzeer voor het meten van de kwaliteit van scholen en zelfs van de kwaliteit van het onderwijs in een land. In dit boek stelt de auteur indringende vragen over het omgaan met cijfers en indicatoren. Vaak worden cijfers kritiekloos naast elkaar gezet, zonder dat de achterliggende aannames zichtbaar zijn. De signalen van een opkomend technocratisch denken wijzen naar een cultus van meten en cijferen. Vanuit zijn ervaring in het vergelijken van onderwijssystemen, illustreert de auteur de uitwassen daarvan. Tegelijkertijd schetst dit boek een alternatieve visie vanuit het pedagogisch denken over cijfers, metingen en indicatoren. Het resultaat is een samenhangende, pedagogische kijk op meten in het onderwijs. Die visie heeft zowel betrekking op het evalueren van de leerlingen, als op het evalueren van scholen en van onderwijssystemen. Dit meten moet jongeren helpen om hun talenten zo goed mogelijk te ontplooien, terwijl overbodige mislukkingen worden vermeden. Op die wijze kan de opkomende cijfercultus plaats maken voor een cijfercultuur. Het boek vermijdt overbodig jargon, zodat het discussiestof levert voor een breed lezerspubliek van geïnteresseerde ouders, politici en uiteraard onderwijsmensen.
Evaluatietechnieken --- Onderwijs. --- evaluatie (onderwijs) --- prestatie-indicatoren --- Didactic evaluation --- onderwijsvormen --- pedagogische psychologie --- Research on teaching --- Education --- Belgium --- Evaluation --- Educational evaluation --- Evalueren --- Cijfers --- Meten --- Toetsen --- 450.6 --- Rapporten --- Evaluatie --- meten --- rapporten --- toetsen --- evaluatie --- cijfers --- kwaliteitszorg --- 371.26 --- #PBIB:+110.10 --- #KVHB:Evaluatie --- #KVHB:Toetsen --- 371.26 Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Resultaten en selectie --- 658.5 --- 371.21 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- PXL-Central Office 2014 --- onderwijsfilosofie --- onderwijssystemen --- Onderwijsfilosofie --- Kwaliteitszorg --- Meting --- Indicatoren --- Waarden --- Onderwijsbeleid --- Cijfer --- Meetinstrument --- Indicator (economie) --- Waarde (ethiek) --- Nederland --- Kust
Choose an application
Inhoud: Omtrent attitudes Evalueren en vormen van attitudes in een schoolcontext: - Evaluatieproces - Vormen van attitudes - Schoolcontext: voorwaarde tot slagen Concrete toepassing: attitudes op schoolniveau: - Attitudeplan op schoolniveau - Drie pijlers van attituderapport - Evaluatieproces - Kwaliteitsevaluatie - Bijkomende informatie voor leerlingen- en klasbespreking Concrete toepassing: vakoverschrijdende competenties: - Competenties - Evaluatieproces - Leerlingbesprekingen Toelichting bij de cd-rom: Demonstratiemateriaal Blanco-formulieren Tabellen en grafieken. Cognitieve vaardigheden meten lijkt een evidentie in het onderwijs. Maar opvoeden is meer dan denken en weten. Onderwijzen heeft evenveel met attitudes te maken, een veel minder evident te meten competentie. Hoe doe je dat, attitudes meten? En wat zijn eigenlijk attitudes? Het evalueren van attitudes heeft veel gelijkenissen met een zeiltocht... De stuurman en de rest van de bemanning varen samen uit. Ze gaan samen in zee Voor een verrijkende tocht. Door de zee, de wind en het specifieke van de boot wordt het een unieke ervaring. De crew hijst de zeilen om zo vlot mogelijk ter bestemming te komen. De crewleden zijn de ankerfiguren, zonder hen is er geen tocht. Zij hanteren voortdurend de zeilen en bepalen de richting en de snelheid van de vaart. Met 'alle hens aan dek' volgen ze hun koers. De crew, het lerarenteam, bepaalt welke zeilen worden gehesen in de specifieke leersitaties. De stuurman staat aan het roer, hij heeft de leiding. Naar eigen inzicht en vermogen neemt hij de touwtjes in handen. Hij bepaalt uiteindelijk of hij vaart en zo ja, waar naartoe. Hij laat zich begeleiden door een deskundige crew, want zon-der hen raakt hij niet van wal. De leerling is de stuurman. Hij heeft zijn leerproces zelf in handen. De leraren proberen het beste uit hem te halen. Met het kompas op zak starten ze hun tocht. Het kompas is het attitudeplan met de attitudedoelen die specificeren waar ze naartoe moeten en op welke Wijze dit het best gebeurt. Op zee varen nog vele andere zeilboten met dezelfde koers voor ogen. Ze kunnen elkaar 'op sleeptouw nemen', maar ook elkaar 'de wind uit de zeilen nemen'. Ook de andere leerlingen van de klas varen, elk in hun eigen boot, op dezelfde zee. Zonder wind of bij stormweer blijft de boot het best aan wal. Zo ook in de 'attitudentocht'. Zonder steun van de directie of van collega's heeft werken rond attitudes weinig zin. Te hard van stapel lopen leidt nergens toe. Een school-en vakgroepcontext waar het schip wordt klaargemaakt alvorens het te water te laten, is een voorwaarde voor een goede vaart. De degelijkheid van de boot kan van de zeiltocht een aangename, vlotte vaart maken. Zowel de stuurman als de crew voelen zich op hun best in een kwalitatief goed uitgebouwde, computergestuurde, gemakkelijk bestuurbare boot. Het evalueren van attitudes op een haalbare manier uitbouwen maakt een en ander voor de leerkracht hanteerbaar. Een systeem aanbieden waar betrouwbare, valide En transparante evaluaties centraal staan, brengt de ware leerling in beeld. Het boek bevat ook een cd-rom met demonstratiemateriaal en alle noodzakelijke formulieren.
Attitudevorming --- Evaluatietechnieken --- Onderwijs. --- Didactic evaluation --- attitude --- onderwijs --- evaluatie (onderwijs) --- Attitudevorming ; onderwijs --- Evaluatietechnieken ; secundair onderwijs --- #SBIB:316.334.1O400 --- #SBIB:316.334.1O440 --- attitudes --- evaluatie --- evaluatietechnieken --- 454.4 --- didactiek --- gedrag --- 450.6 --- 484.4 --- Attituden --- Competenties --- Evaluatie --- Onderwijs --- Rapporteren --- Vakoverschrijdende eindtermen --- secundair onderwijs --- sociale opvoeding --- Evaluatie (Beoordeling) --- Leerlingbegeleiding --- Vakoverschrijdend werken --- attitude (ler) --- evaluatie (ler) --- evaluatietechnieken (ler) --- 061737.jpg --- 061738.jpg --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Lerarenopleiding : CVO --- Attitudes --- Evalueren --- 371.26 --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Resultaten en selectie --- (zie ook: Basiscompetenties) --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Contains audio-visual material --- Didactische evaluatie --- competenties --- evaluatieproces --- Schoolrapporten --- Attitude --- Evaluatietechniek --- Schoolrapport --- Competentie --- Vakoverschrijdende eindterm --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Leraren evalueren voortdurend hun leerlingen, maar zijn ze ook kritisch voor zichzelf? Je eigen functioneren in vraag kunnen stellen en bijsturen' is één van de tien basiscompetenties die de overheid van een goede leraar verwacht. Wie kritisch is voor zichzelf, zet daarmee een proces van interne kwaliteitszorg (IKZ) op gang. Handige leidraad is de PDCA-cyclus, een verbeterspiraal in vier stappen: plan, do, check en act. Wil je zelf van ‘plan' en ‘do' naar ‘check' en ‘act'?
Kwaliteitszorg --- Leraren. --- Onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- leraren --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- School management --- onderwijskwaliteit --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- kwaliteitszorg --- lerarenopleiding --- onderwijskunde --- zelfevaluatie --- 450.4 --- 450.7 --- Leergroepen --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Reflecteren (Terugblikken) --- didactiek --- onderwijs --- 450.6 --- Hoger onderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Onderwijs --- Secundair onderwijs --- Zelfevaluatie --- 454 --- 454.4 ) Evaluatie --- onderwijs : algemeen (ler) --- Lerarenopleiding --- Zelfevaluatie ; onderwijsgevenden --- Onderwijskwaliteit --- Onderwijskunde --- Opleiding en bijscholing --- Resultaten en selectie --- Vlaanderen --- Leraren --- Professionalisering --- Competenties --- Lerarenbegeleiding --- Leraar --- Competentie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- Emigratie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|