Listing 1 - 10 of 83 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Muhammad Ali, een van de grootste atleten aller tijden, schreef: “Wat sport ook mag zijn en beweren te zijn – vermakelijk, gespierd, commercieel, ruw, bevredigend – het is hoe dan ook een katalysator voor menselijke interactie” (Ali, 2001, p. xi; mijn vertaling).Sport is van betekenis voor hoe mensen met elkaar samenleven, het studieobject van de sociologie. Met het vraagteken in de titel van mijn oratie wil ik benadrukken dat deze betekenis niet alleen veelvormig en veelkleurig is, maar ook (tot op heden) onvoldoende gekend wordt. Bij de term ‘samen spelen’ kan eveneens een vraagteken worden geplaatst. Het is niet zo dat we in de huidige tijd niet meer met elkaar sporten en bewegen, maar de band tussen sportbeoefenaars en het traditionele kader voor sportdeelname – het verenigingsleven – is losser geworden, terwijl individueel en informeel beoefende sporten als fitness en hardlopen een enorme opmars hebben doorgemaakt. Deze ontwikkeling heeft belangrijke gevolgen voor instituties, bindingen en socialisatie in de sport en voor de bredere maatschappelijke betekenis van sport.Ik zal eerst ingaan op de sociale en sociologische betekenis van sport. Vervolgens beschrijf ik de aanspraken die politiek en beleid van buitenaf op de sport doen en de gevolgen daarvan voor sociaalwetenschappelijk sportonderzoek in het algemeen en de sociologie van de sport in het bijzonder. Ik zal eindigen met mijn ideëen voor een onderzoeksprogramma naar de sociale betekenis van sport in tijden van superdiversiteit. Ik laat elk deel voorafgaan door een korte casuïstiek van individuele of collectieve zin- en betekenisgeving, waarmee ik het onderwerp van deze rede leven hoop in te blazen.
616.5 --- sport --- diversiteit --- multiculturaliteit --- Community organization --- Sociology of sport --- Social policy and particular groups
Choose an application
De meeste mensen willen hun kinderen graag 'kleurenblind' opvoeden, zonder vooroordelen. Toch blijkt uit onderzoek dat ouders onvermijdelijk vooroordelen hebben en die ook overdragen. Hoe word je je ervan bewust welke dat zijn? Hoe voed je je kinderen zoveel mogelijk op zonder vooringenomen ideeën over kleur? Hoe maak je racisme bespreekbaar?Judi Mesman geeft in haar vernieuwende boek antwoord op deze vragen. Op toegankelijke wijze en aan de hand van de nieuwste wetenschappelijke inzichten vertelt ze waar de oorsprong ligt van allerlei vooroordelen. Daarnaast biedt ze een helder overzicht van het brede scala aan inzichten over moderne thema's als culturele toe-eigening en cancel culture. Mesman nodigt de lezer uit om met die kennis kritisch te kijken naar situaties, uitspraken en opvattingen in het dagelijks gezinsleven. Ouders kunnen zo zelf bepalen waar de eigen opvattingen liggen, om die vervolgens met de kinderen, van peuters tot pubers, te bespreken.Empathisch en overtuigend laat Mesman zien hoe een gelijkwaardiger samenleving al in de vroegste jeugd kan beginnen.https://www.uitgeverijbalans.nl/boeken/opgroeien-in-kleur/
Sociology of minorities --- Community organization --- Educational sciences --- interculturaliteit --- ontwikkelingssociologie --- racisme --- vooroordelen --- multiculturele samenleving --- culturele diversiteit --- Racisme --- Interculturele opvoeding --- 454.6 --- opvoedingsstijlen --- Opvoeding --- Diversiteit --- Multiculturaliteit --- Diversiteit. --- Multiculturaliteit. --- Opvoeding. --- Opvoeden tot burgerzin
Choose an application
Sociology of culture --- Hygiene. Public health. Protection --- 615.1 --- etniciteit --- Diversiteit --- relatie arts-patiënt --- Gezondheidszorg --- Multiculturaliteit --- Multiculturele samenleving --- Interculturele zorg
Choose an application
961 --- Reizen --- Wereld --- Woordenschat --- Begrippen --- Landen : kleuteronderwijs --- Mondiale vorming --- prentenboek --- multiculturaliteit --- Wereldreizen - Reizen in meer dan één werelddeel --- Geography
Choose an application
C5 --- vrede --- vredesopvoeding --- 485.9 --- Multiculturele samenleving --- Multiculturele spelen --- Omgaan met verschillen --- Samenwerkingsspelen --- Vredesopvoeding --- 478.1 --- multiculturaliteit --- spellen --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Overige vakken; afzonderlijk
Choose an application
Het boek der waarden biedt de lezer een multiculturele kijk op een waardegedreven werkelijkheid. Alle 384 essays van 254 coauteurs tonen hoe waarden aanwezig en onmisbaar zijn in bepaalde situaties, telkens weer. Onze werkelijke wereld is wat we er zelf van maken, de toekomstige wereld is wat we verkiezen te creëren. Dit is niet zomaar een boek: elke letter, elk woord maakt deel uit van de gedeelde droom van mensen die blijven dromen. Het is de stem van honderden deenemers die geloven in een betere wereld en waardevolle ideeën aanreiken voor de toekomst van onze planeet. Dit boek is een internationaal project dat de wereldwijde transformatiebeweging ondersteunt in dit 'tijdperk van bewustzijn'. Een instrument van inspiratie voor ons dagelijks leven: waar waarden worden beleefd, duikt geluk op en kan je alles bereiken wat je maar wilt. Wanneer je ergens in gelooft , kan je het zien en creëren.
liefde --- Philosophical anthropology --- General ethics --- Philosophy and psychology of culture --- geluk --- culturele waarden --- multiculturele samenleving --- Waarden (normen) --- 172 --- waarden --- normen --- multiculturaliteit --- Values --- toegepaste filosofie --- Community organization --- Sociology
Choose an application
"The point of departure for this new edition, as it was for the first, is the unacceptable reality that, for students of color, school is often not a place to learn but a place of low expectations and failure. This second edition has been considerably expanded with chapters that illuminate the Asian American, Native American, and Latina/o experience, including that of undocumented students, in our schools. These chapters offer insights into the concerns and issues students bring to the classroom. They also convey the importance for teachers, as they accept difference and develop cultural sensitivity, to see their students as individuals, and avoid generalizations. This book encourages reflection and self-examination, demonstrates what it means to recognize often-unconscious biases, confront institutional racism where it occurs, surmount stereotyping, adopt culturally relevant teaching, connect with parents and the community, and integrate diversity in all activities. Replete with examples from practice and telling insights that will engage teachers in practice or in service, this book should have a place in every classroom in colleges of education, and in all schools."--Back cover.
Multicultural education --- Minorities --- Race awareness --- Teachers, White --- Multiculturalism --- White teachers --- Awareness --- Ethnopsychology --- Ethnic attitudes --- Education --- Study and teaching --- Diversiteit --- multiculturaliteit --- Onderwijs
Choose an application
Het belang van meertaligheid in onze hedendaagse maatschappij kan niet genoeg benadrukt worden. Toenemende globalisering, migratie en technologische vernieuwingen maken van meertaligheid eerder de norm dan de uitzondering. Dit creëert nieuwe uitdagingen, zowel op onderzoeks- als op beleidsvlak. Want wanneer is iemand meertalig? Wat is de invloed van de omgeving? Wat doet meertaligheid met de hersenen? Wat als een meertalige plots een taalstoornis heeft? Welke cognitieve en affectieve factoren spelen een rol? Wat bevordert of belemmert de implementatie van meertalig onderwijs? Welke rol speelt meertaligheid bij de constructie van maatschappelijke en individuele identiteiten? Hoe beïnvloedt meertaligheid mediaprocessen en berichtgeving? Dit boek biedt een overzicht van de recentste inzichten over meertaligheid. Verscheidene auteurs komen aan het woord vanuit hun expertisedomein. Ze voeren onderzoek in de Belgische meertalige context, gekaderd in een Europees perspectief.
Multilingualism --- Meertaligheid --- Meertaligheid. --- Sociolinguïstiek. --- politieke aspecten --- België. --- meertaligheid --- Didactics of languages --- Sociolinguistics --- PXL-Education 2015 --- taalcompetenties --- taalvaardigheid --- taalsociologie --- Vreemde talenonderwijs --- 803.3 --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Onderzoek --- #KVHB:Meertaligheid --- Multiculturaliteit --- Diversiteit --- Interculturaliteit --- 803.2 --- Psycholinguïstiek --- vreemde talenonderwijs --- diversiteit --- multiculturaliteit --- 370.02 --- 801 --- Multilingualism - Belgium
Choose an application
Analyse du discours --- Discourse analysis --- Discourse grammar --- Tekstgrammatica --- Tekstlinguïstiek --- Text analysis --- Text grammar --- C5 --- vrede --- Multiculturele samenleving --- Wereldgodsdiensten --- 210.3 --- wereldgodsdiensten --- multiculturaliteit --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Mondiale vorming --- Lager onderwijs --- Diversiteit --- Dutch language --- Tieners + 10 jaar
Choose an application
Wat is de meerwaarde van uitwisseling en ontmoeting? Aan welke voorwaarden moet een uitwisseling voldoen om een positief effect te hebben op de beeldvorming van je leerlingen over de andere klas? Welke stappen onderneem je best? Welke mogelijkheden bestaan er in eigen land, in Europa en op wereldvlak? Deze brochure wil een stimulans geven om de grenzen te doorbreken. Via achtergrondinformatie, tips en concrete werkvormen wordt je op weg gezet om zelf een uitwisselingsproject of te zetten met een 'andere klas' uit een andere omgeving, land of taalgebied, met een andere methodiek of doelgroep. De brochure bestaat uit twee grote delen: de betekenis van een grens doorbrekende klasuitwisseling - en - de verschillende stappen binnen een uitwisselingsproject aan de hand van lesfiches en methodieken uitgewerkt voor het 4de, 5de en 6de leerjaar lager onderwijs. De bundel geeft ook een kort overzicht van de verschillende organisaties die je kunnen ondersteunen bij het opzetten van een uitwisselingsproject.
454.6 --- #PBIB:+107.33 --- intercultureel onderwijs --- interculturele opvoeding --- multiculturaliteit --- diversiteit --- basisonderwijs --- Diversiteit --- Basisonderwijs --- Cultuurverschillen --- Interculturele opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Lager onderwijs --- Lager onderwijs --- Didactische werkvormen --- Uitwisselingsprojecten --- Didactische werkvorm --- Uitwisselingsproject --- Inclusie --- Maatwerk --- Didactics of social education
Listing 1 - 10 of 83 | << page >> |
Sort by
|