Listing 1 - 10 of 35 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Wij, de leraar neemt opnieuw het leven als het uitgangspunt en de ander als perspectief. In dit boek is de existentiële betekenis van de relatie –het bestaan van ik met de ander– de aanleiding om de huidige fenomenen in het onderwijs nog eens kritisch onder de loep te nemen. Bedoeld om taal te geven, onder meer aan zich emanciperende leraren, waardoor zij hun pedagogische opdracht scherper kunnen formuleren. Van Herpen pleit voor een pedagogisch netwerk waarbinnen leerkrachten, (groot) ouders en andere opvoeders zich met elkaar verbinden. Met als doel het geven van vertrouwen en het bouwen aan zelfvertrouwen. Hierdoor wordt voorkomen dat kinderen geen vangnet hebben en buiten het systeem terecht komen.Wij, de leraar is verdeeld in drie hoofdstukken – met een inzicht, een overzicht en een uitzicht. Inzicht: een existentiële heroriëntatie op de leraar en zijn leerlingen, bedoeld om te verkennen waar het ons in de interactie met de volgende generatie ten diepste om gaat, wie zijn wij in relatie tot de ander. Overzicht: Een aanklacht tegen de standaardisering en de infantilisering van het onderwijs. Ze hebben geleid tot fenomenen als economisering, medicalisering en doorgeslagen individualisering. Deze ontwikkelingen belemmeren goede pedagogische relaties. Om taal te geven en weerwoord te bieden aan de druk die ontstaan is in het onderwijs, zijn de belastende ontwikkelingen kritisch beschreven. Uitzicht: Het perspectief dat dit boek wil bieden, is die van het pedagogische netwerk. Het zijn de persoonlijke verbonden relaties waar een mens van en voor leeft. Dat is niet in elke context vanzelfsprekend. Maar een verbond tussen liefdevolle opvoeders, biedt volgens de auteur nieuwe uitzichten in ogenschijnlijk onmogelijke situaties.
Leraren basisonderwijs --- Relatie leraar - leerling --- Leraren: basisonderwijs --- 450.4 --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Met een lerarentekort in het vooruitzicht is het van belang om startende leraren een ?zachte landing? te geven. In het begin wordt werken in onderwijs namelijk als heftig, intensief en soms zelfs slopend ervaren. Schoolleiders hebben dan ook de taak te zorgen voor effectieve ondersteuning en goede begeleidingsprogramma?s, zodat startende leraren niet vroegtijdig het vak verlaten.In dit boek zijn de inzichten die in de afgelopen jaren ontwikkeld zijn, bij elkaar gebracht en vertaald naar concrete handvatten voor de inrichting van die begeleidingsprogramma?s. Daarbij staan twee perspectieven centraal.Allereerst het perspectief van de leerling. Uitgangspunt is dat het begeleiden van startende leraren niet alleen van belang is voor de starter, maar juist voor de leerling. Startende leraren die net van de opleiding afkomen zijn immers ?slechts? startbekwaam en kunnen en moeten zich nog verder ontwikkelen om leerlingen optimaal te kunnen ondersteunen.Het tweede perspectief heeft betrekking op het beroep, waarbij het uitgangspunt is dat het beroep van leraar een continuüm is. De leraar blijft zich dus ontwikkelen; het is een proces van levenslange ontwikkeling. Dat perspectief heeft grote implicaties voor leraren, schoolleiders én de leercultuur binnen scholen.Die twee perspectieven vormen een rode draad waarmee de belangen van leerlingen, startende en ervaren leraren en schoolleiders in dit boek met elkaar verbonden worden.De inzichten en inspiratie voor dit boek zijn voor een belangrijk deel afkomstig uit de activiteiten en netwerken rond het project Junior Leraar, een project waarbinnen de Hogeschool van Amsterdam en scholen voor primair en voortgezet onderwijs in de regio Amsterdam de afgelopen jaren hebben samengewerkt. De vele gesprekken die in die periode met startende leraren, coaches en schoolleiders gevoerd zijn, zijn verwerkt in de verschillende hoofdstukken en in de voorbeelden die daarin opgenomen zijn.(Bron: www.uitgeverijpica.nl)
Leraren --- Beginnende leraren --- Leraren basisonderwijs --- Leraren secundair onderwijs --- Lerarenbegeleiding --- Coaching --- Beginnende leraar --- Leraar basisonderwijs --- Leraar secundair onderwijs
Choose an application
Praktische gids voor leerkrachten in het basisonderwijs.
tijdmanagement --- School management --- leraren --- onderwijsorganisatie --- Timemanagement --- Leraren basisonderwijs --- Leraren : stress --- 473.7 --- #PBIB:+110.10 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Tijdsbesteding --- Professionalisering --- Leraren --- Werkdruk --- Leraar --- Werklast --- Directie --- Teaching --- lerarenberoep
Choose an application
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- basisonderwijs --- onderwijsonderzoek --- Research on teaching --- lerarenopleiding --- Leren --- Onderwijskunde --- Leraren basisonderwijs --- Hoger onderwijs --- Stages --- krachtige leeromgeving --- 450.7 --- Leeromgeving --- Werkplekleren --- Leraar basisonderwijs --- Stage --- Taalonderwijs
Choose an application
Geïnspireerd door het boek 'De gelukkige klas' van Theo Thijssen schreven Marja Veen en Renée Olman Opnieuw de gelukkige klas. Een boek waarin je ontdekt en ervaart hoe je elke dag respectvol met kinderen omgaat en met plezier met ze werkt, ook bij tegenslag of problemen. De juiste professionele houding tegenover kinderen, maar ook tegenover ouders, collegas, en directie: het valt te leren.'Opnieuw de gelukkige klas' is een boek uit de onderwijspraktijk. Het is zeer leesbaar met veel herkenbare voorbeelden en bruikbare tips. Precies wat je als stagiaire of beginnende leerkracht nodig hebt, maar ook nuttig als je al wat langer voor de klas staat.
Teacher education. Teacher's profession --- Primary education --- Teaching --- leraren-ouders relatie --- onderwijsbegeleiding --- stages --- leermotivaties --- oudercontact --- Leraren ; basisonderwijs --- 474.23 --- Didactische principes --- Beginnende leraren --- stagebegeleiding --- 450.7 --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- 472.7 --- Leraren basisonderwijs --- Didactiek : basisonderwijs --- 474.2 --- Opleiding en bijscholing --- De onderwijzer en zijn opleiding --- Lerarenbegeleiding --- Klassenmanagement --- Onderwijspraktijk --- Lerarenopleiding --- Stages --- Beginnende leraar --- Leraar basisonderwijs --- Stage --- Taalonderwijs
Choose an application
Het hoger onderwijs wordt in Vlaams en Europees beleidsperspectief gestimuleerd in de richting van flexibilisering en competentiegericht opleiden. Het recent bijgestuurde beroepsprofiel voor de leraar en de hierop gebaseerde basiscompetenties voor de opleidingen (2007) biedt opleidingsinstituten de vrijheid om dat profiel te vertalen in een eigen opleidingsprofiel. Op basis van een diepgaand onderzoek van het werkveld brengt de KHLeuven een expliciet raamkader aan het licht van vier domeinen die door leerkrachten lager onderwijs als relevant worden erkend voor hun beroep: samen onderwijs maken, functioneren in een klasgroep, kwaliteit borgen en onderwijs ontwikkelen. De competenties die hiervoor nodig zijn, zijn in dit boek gexpliciteerd tot een eigen opleidingsprofiel met verwijzing naar de basiscompetenties en met vertaling in operationele gedragsindicatoren. Op deze manier vormt dit werkje niet alleen een referentiekader voor de opleiding maar tevens een handreiking voor competentiegerichte Beoordeling. In 2007 werd in Vlaanderen een vernieuwd beroepsprofiel van de leraar decretaal vastgelegd. Hierop werden de basiscompetenties gebaseerd die alle lerarenopleidingen moeten nastreven, zodat de afgestudeerden volledig startbekwaam hun loopbaan kunnen beginnen. Het is aan de hogescholen om deze competenties te implementeren in hun eigen opleidingsprofielen. De opleiding 'Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs' van de Katholieke Hogeschool Leuven heeft zich hierbij enerzijds laten leiden door een onderzoek, waarbij men bij mentoren lager onderwijs peilde naar de relevantie van de decretale competenties voor het eigen beroep. Anderzijds wou de opleiding een aantal eigen accenten leggen. Het resultaat is dit boek, met een competentiematrix die voor lectoren, studenten en mentoren een operationeel instrument vormt om o.a. opleidingsonderdelen uit te werken, individuele opleidingstrajecten vorm te geven of stages te evalueren. De ontwikkelde matrix is een waardevolle vertaling van de basiscompetenties Bruikbaar voor betrokkenen van de Leuvense lerarenopleiding en inspirerend voor andere opleidingen.
Competenties. --- Hoger onderwijs --- Lerarenopleiding --- Onderwijzers. --- Opleidingsprofielen. --- Vlaanderen. --- Teacher education. Teacher's profession --- bachelor --- Sociology of occupations --- competenties --- lager onderwijs --- Higher education --- 450.7 --- 489.32 --- Beroepsprofielen --- Competenties --- Lager onderwijs --- 472.7 --- Leraren lager onderwijs --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- Competenties; onderwijs --- 083450.jpg --- Leraren ; basisonderwijs --- Opleiding en bijscholing --- België --- De onderwijzer en zijn opleiding --- (zie ook: Basiscompetenties) --- Leraren basisonderwijs --- Basiscompetenties --- Opleidingsprofielen --- 473.7 --- Leraar basisonderwijs --- Competentie --- Beroepsprofiel
Choose an application
De flexibilisering van het hoger onderwijs (2004) brengt met zich mee dat elke opleiding moet kunnen duidelijk maken over welke competenties een beginnende student moet beschikken bij het starten van de opleiding en welke hij / zij als beginnende beroepsbeoefenaar minimaal moet beheersen om zijn / haar beroep succesvol uit te oefenen. Het decretaal voorgeschreven beroepsprofiel (1998) beschrijft weliswaar duidelijk welke de te verwerven basiscompetenties en de daaraan verbonden beroepshoudingen van een leraar zijn. De basiscompetenties zijn evenwel niet uitgewerkt in groeilijnen doorheen een opleidingstraject, noch vertaal in operationeel hanteerbare gedragsindicatoren. Nochtans bestaat er in opleidingscontext een duidelijke behoefte aan een leidraad voor een meer competentiegerichte curriculumopbouw en een standaad voor de beoordeling van authentieke leeropdrachten tijdens stages. Dit werkje wil aan deze behoefte voldoen en een functioneel instrument zijn binnen de lerarenopleiding.
Basisonderwijs. --- Lerarenopleiding. --- Leraren ; basisonderwijs --- Leraren ; opleidingen --- Diploma's ; hoger onderwijs --- lerarenopleiding --- onderwijzers --- competenties --- 472.7 --- Competenties --- Leraren lager onderwijs --- competentie (ler) --- 473.7 --- 071900.jpg --- De onderwijzer en zijn opleiding --- (zie ook: Basiscompetenties) --- Leraren --- Lerarenopleiding --- Lager onderwijs --- Leraar --- Competentie --- Directie
Choose an application
De kwaliteit van leraren is bepalend voor de kwaliteit van het onderwijs. Daarom is het van groot belang dat lerarenopleidingen samen met hun partnerscholen, de aanstaande leraren op een zo goed mogelijke manier voorbereiden op hun loopbaan. Dit boek biedt een inhoudelijke en praktische leidraad bij de conceptuele ondersteuning van ontwikkelingen gericht op het (leren) onderwijzen in de werkplekleeromgeving binnen het primair basisonderwijs. De auteurs pleiten uitdrukkelijk voor een adequate aansluiting tussen onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek om de kwaliteit van die ontwikkelingen te borgen.
Lerarenopleiding --- algemeen. --- Teacher education. Teacher's profession --- leeromgeving --- lerarenopleiding --- onderwijskunde --- 450.7 --- lerarenopleidingen --- onderwijsonderzoek --- werkplekken --- onderwijzen --- mentoren --- Basisonderwijs --- Lesgeven --- Mentoren --- Samenwerking --- Werkplekleren --- 472.7 --- 473.7 --- Onderwijs --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijzen --- Opleidingen --- 102105.jpg --- Leraren ; basisonderwijs ; opleidingen --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing --- De onderwijzer en zijn opleiding --- Teacher training --- departement Lerarenopleiding 10 --- onderwijspraktijk --- Leraren basisonderwijs --- Leraren lager onderwijs --- Didactische werkvormen --- Leraar basisonderwijs --- Leraar lager onderwijs --- Didactische werkvorm
Choose an application
Als goede leerkracht stimuleer je leerlingen om ván en mét elkaar te leren leren. Je bevordert daarmee hun zelfstandigheid. Gemotiveerd leren toont je de relatie tussen je eigen leerstijl en je voorkeurstijl van begeleiden. Je leert o.m.: - Leerstijlen te herkennen - Bewust keuzes te maken voor verschillende begeleidingstijlen - Leermotivatie te beïnvloeden Deel 1 van Gemotiveerd leren beschrijft aan de hand van praktijkvoorbeelden de leerstijlen van Kolb en van Vermunt. Deel 2 bepleit het combineren van deze leerstijlen, toegelicht met een helder model. De auteur beschrijft met praktijkvoorbeelden welk studentgedrag iedere leerstijl kenmerkt en hoe een leerkracht daar rekening mee kan houden. In deel 3 komen de eigen ervaringen van de auteur aan bod. Gemotiveerd leren is een studie- en werkboek ineen.
begeleidingsmethodieken --- PABO (Pedagogische Academie Basisonderwijs) --- Didactics --- leerstijlen --- motiverend onderwijs --- didactiek --- Didactiek --- competenties --- leren leren --- 450.8 --- Begeleiding(Coaching) --- Competenties --- Kolb, David --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Leren leren --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- Begeleiding (Coaching) --- Leermethodes --- Leerstijlen --- Leren --- Motivatie --- Begeleiding van kinderen --- Coaching --- 454.22 --- Methodiek van het studeren --- Onderwijsstijlen --- Leermotivatie --- Lerarenopleiding --- Leraren basisonderwijs --- Leerstijl --- Onderwijsstijl --- Leraar basisonderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsleerprocessen
Choose an application
Een goede relatie tussen leraar en leerling is essentieel voor goed onderwijs. Maar alle kinderen hebben wel eensd wat, waardoor die relatie onder druk kan komen te staan. Wie in het onderwijs werkzaam is weet dat, al was het alleen maar doordat confrontaties met de gevoelens of problemen van die kinderen niet altijd gladjes verlopen. De schoolloopbaan van kinderen hangt nauw samen met hun gevoelsleven en hun zelfbeeld. Een leraar moet hier zicht op kunnen hebben om op een goede manier met kinderen te kunnen omgaan.
Teacher education. Teacher's profession --- Primary education --- leraren-leerling relatie --- Educational psychology --- pedagogiek --- competenties --- omgangskunde --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Communicatieve vaardigheden --- Competenties --- Gedrag --- Relatie leraar - leerling --- Zelfbeeld --- communicatieve vaardigheden --- Diversiteit --- communicatievaardigheden (ler) --- Onderwijsstijlen --- (zie ook: Basiscompetenties) --- kinderen --- leraren --- onderwijspsychologie --- onderwijs --- PHL-Education 12 --- Communicatie --- Lerarenopleiding --- Beloningen --- Straffen --- Reflectie --- Lager onderwijs --- Conflicthantering --- Leraren basisonderwijs --- Klassenmanagement --- Beloning --- Straf --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijs --- Leraar basisonderwijs --- Competentie
Listing 1 - 10 of 35 | << page >> |
Sort by
|