Narrow your search

Library

Thomas More Kempen (19)

UCLL (18)

Odisee (17)

Hogeschool Gent (16)

VIVES (16)

AP (15)

Arteveldehogeschool (15)

Hogeschool West-Vlaanderen (14)

KBR (14)

Thomas More Mechelen (13)

More...

Resource type

book (19)

object (1)


Language

Dutch (19)


Year
From To Submit

2018 (1)

2016 (1)

2015 (1)

2013 (1)

2012 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Samen tot aan de meet : alternatieven voor zittenblijven: inspiratieboek
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789044129342 9044129341 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zittenblijven blijkt volgens onderzoek minder effectief dan verondersteld. De praktijk van het zittenblijven moet dan ook op elke school in vraag gesteld worden. Doel is zittenblijven op termijn te vervangen door alternatieven die het individuele leerproces versnellen en verrijken. Het boek biedt daartoe een mix van wetenschappelijke kadering, ondersteunende fiches, instrumenten en inspîrerende praktijkverhalen.


Book
Samen tot aan de meet : alternatieven voor zittenblijven : inspiratieboek 2
Authors: ---
ISBN: 9789044130881 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Heel wat leerkrachten en directies zijn er van overtuigd dat zittenblijven een doeltreffende maatregel is om leerachterstand aan te pakken. Onderzoek naar de effecten van zittenblijven bevestigt deze overtuiging echter niet. Zittenblijvers blijken onder meer een sterk verhoogd risico te hebben om het onderwijs zonder diploma te verlaten. Samen tot aan de meet wil daarom de praktijk van zittenblijven ter discussie stellen en gaat met scholen een traject aan om zittenblijven te vervangen door alternatieven die het individuele leerproces versnellen en verrijken.


Book
NLD gewoon anders : praktijkgids voor leerkrachten, hulpverleners en ouders
Authors: ---
ISBN: 9789033469190 Year: 2008 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een compleet en praktisch handboek dat vanuit een nieuwe kijk op NLD praktische adviezen geeft voor opvoeding, onderwijs en hulpverlening. Wat ís NLD precies, hoe manifesteert het zich bij kinderen en jongeren en op welke manier is een kind met NLD het beste te begeleiden. Een ding is zeker; bij kinderen met NLD gaat het allemaal net iets anders. Wat kan men verwachten aan prestaties op het gebied van schoolvaardigheden en hoe kan specifiek gedrag verklaard worden? Veel kinderen met NLD lopen vast in hun ontwikkeling, zowel op school als thuis in het dagelijkse leven. Ze hebben moeite met zich aanpassen aan de omgeving; begrijpen niet goed wat de omgeving van hen verwacht. Ze hebben problemen met het aangaan en onderhouden van contacten met leeftijdsgenoten en in emotioneel opzicht zijn veel kinderen met NLD instabiel. Ze laten vaak en veel boosheid zien, zijn angstig en weigerachtig en praten veel, té veel. Begrip en inzicht in wat NLD is en hoe men met NLD functioneert, is een eerste stap naar betere begeleiding in onderwijs, opvoeding en hulpverlening. Dit boek geeft uitgebreid antwoord op hoe men kinderen en jongeren kan begeleiden en ondersteunen in hun ontwikkeling zowel op school als in het dagelijkse leven


Book
Kinderen met developmental coordination disorder : Als (ook) bewegen niet vanzelfsprekend is
Authors: ---
ISBN: 9789034193360 Year: 2009 Publisher: Antwerpen : Standaard,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De term development coordination disorder (DCD) of ontwikkelingsstoornis van de motorische coordinatie wordt gebruikt om kinderen te beschrijven die thuis of op school problemen hebben met taken die motorische vaardigheid vereisen. Deze kinderen bewegen onhandig, stuntelig, moeizaam, minder gecoördineerd. Het motorische leerproces is bij hen verstoord. Deze stoornis treedt vaak op in combinatie met andere ontwikkelingsstoornissen zoals ADHD, dyslexie en autisme. Er wordt vertrokken van een aantal concrete voorbeelden van kinderen met DCD om de problemen van deze kinderen te verduidelijken. Met diagnostische criteria voor DCD, zoals opgenomen in DSM IV. Deze diagnostische criteria worden ook naar de praktijk vertaald. Onderzoek en behandeling komen aan bod, met bijzondere aandacht voor de schrijfmotorische problemen van deze kinderen. Therapeutische mogelijkheden en beperkingen worden besproken, maar ook het volledige zorgkader wordt geschetst. Een aantal praktische tips voor thuis en op school werden verzameld. De onderliggende mechanismen van DCD zijn nog onvoldoende begrepen. De huidige stand van het wetenschappelijk onderzoek wordt samengevat.


Book
Als je kind NLD heeft: gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners
Authors: ---
ISBN: 9789020966350 9020966359 Year: 2007 Publisher: Lannoo Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sommige kinderen praten als de beste, maar leren toch zo moeilijk op school. Met rekenen en begrijpend lezen wil het niet echt vlotten, ze zijn nogal eens onhandig en houterig, en passen zich moeilijk aan nieuwe situaties aan. Ze kunnen nooit eens eten zonder knoeien en hebben een hekel aan puzzelen. Ook met vriendjes gaat het niet altijd even goed. Vroeger wist men met deze kinderen geen raad. Vandaag weet men wel beter: deze kinderen hebben NLD! In dit boek schetsen de auteurs helder en duidelijk de symptomen van NLD. Ze leggen uit hoe NLD op school tot uiting komt, geven aan waar je als ouder en als leerkracht op kunt letten, en laten zien hoe je zelf met het kind kunt oefenen. Behalve kinderen met NLD laten ze ook volwassenen met NLD aan het woord, die een beeld schetsen van hun sterktes en moeilijkheden. (Bron: covertekst)


Book
Als leren pijn doet... : opvoeden van kinderen met een leerstoornis.
Authors: ---
ISBN: 903346067X Year: 2005 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren op school gaat niet altijd vanzelf. Ook gezonde, leuke, intelligente kinderen slagen er soms niet in vlot te leren lezen of rekenen. Als leren pijn doet, dan laat zich dat ook thuis voelen. Het kind kan zich thuis of op school onbegrepen gaan voelen, zijn zelfvertrouwen kwijtraken en zelfs druk of onhandelbaar, lastig of agressief worden. De ouders worden teleurgesteld in hun verwachtingen. Ze begrijpen niet wat er aan de hand is. Dit kan leiden tot grote spanningen en problemen in het gezin. Ze vinden weinig steun bij grootouders, vrienden en kennissen. Die begrijpen er nog minder van, maar geven toch allerlei, vaak tegenstrijdige raadgevingen. Waar moeten ze met hun vragen terecht als anderen hen overbezorgd noemen? Hoe kunnen ze vertrouwen hebben in de leerkrachten en begeleiders van hun kinderen als ze het gevoel krijgen dat hun bekommernissen en vragen niet ernstig worden genomen?Dit boek is in de eerste plaats voor deze ouders geschreven. Het biedt antwoorden op hun vragen en geeft advies bij het opvoeden van kinderen met leerstoornissen. Het helpt ze bij het zoeken naar aangepaste hulp. Het geeft leerkrachten inzicht in wat het voor een gezin betekent als een van de kinderen met leerstoornissen worstelt. Het reikt handvatten aan voor een goede communicatie met ouders, zodat zij het gevoel krijgen ernstig te worden genomen.


Book
Rekenproblemen en dyscalculie : theorie, onderzoek, diagnostiek en behandeling
Authors: --- ---
ISBN: 9056376608 9789056376604 Year: 2015 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteurs van dit handboek hebben hun sporen op het gebied van (ernstige) rekenproblemen ruimschoots verdiend, zowel in de theorievorming en het wetenschappelijk onderzoek als in de ontwikkeling van praktijkgerichte procedures. In deze publicatie bundelen zij hun expertise, aansluitend bij actuele ontwikkelingen in het rekenwiskundeonderwijs.Rekenproblemen en dyscalculie is voor ons taalgebied het enige handboek dat een overzicht geeft van de belangrijkste achtergronden van een verantwoorde onderkenning en aanpak van (ernstige) problemen in rekenen/wiskunde. De auteurs bespreken de verschillende leer- en onderwijstheorieën en beschrijven de inhoud van het rekenwiskundeonderwijs tot en met de start van het voortgezet onderwijs. Ze gaan in op de problemen die zich daarin kunnen voordoen, gekoppeld aan recente uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek. In de laatste twee hoofdstukken komen de diagnostiek (inclusief de achtergronden en opzet van de dyscalculieverklaring) en de behandeling van rekenproblemen en dyscalculie uitgebreid aan bod.Door de thematische opzet en het gebruik van 'boxen' met meer uitgewerkte achtergronden is het boek bij uitstek geschikt voor verschillende doelgroepen: niet alleen voor (opleidingen van) leerkrachten en remedial teachers, maar ook voor orthopedagogen en psychologen die te maken hebben met rekenproblemen en dyscalculie.


Book
Weet jij wat het is om anders te zijn? Leer alles over kinderen met een aandoening, handicap of leerstoornis
Author:
ISBN: 9789077671214 Year: 2007 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit doe-boek is speciaal geschreven voor kinderen die een klasgenoot, vriendje, broertje of zusje hebben met een handicap of leerstoornis. Op een speelse manier krijgt de jonge lezer begrip en respect voor kinderen die een beetje anders zijn, bijvoorbeeld door 'in hun schoenen' te gaan staan. De belangrijkste doelstellingen zijn acceptatie van en rekening houden met deze kinderen.


Multi
Kinderen met geheugen- en inprentingsproblemen: tekstboek
Authors: ---
ISBN: 9033446057 9033446049 Year: 2000 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit werk bevat volgende delen : Deel 3 : Het visueel geheugen Deel 4 : Het mentaal manipuleren


Book
Leerproblemen evidence-based voorspellen, onderkennen en aanpakken : bijdragen uit onderzoek
Authors: --- ---
ISBN: 9789033476211 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Naarmate het onderzoek over de onderkenning en behandeling van leerproblemen toeneemt, groeit ook de roep voor meer evidence-based praktijk op dat terrein. Deze tendens pleit voor de integratie van wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring in functie van een aanpak die aansluit bij de hulpvraag van de cliënt. In dit boek worden een aantal onderzoeksbijdragen van de recente conferenties van de Stichting Leerproblemen Vlaanderen over dit thema samengebracht. Verschillende aspecten komen aan bod: dyscalculie beschrijven, begrijpen en aanpakken (Desoete), effectieve instructie van lezen (Vernooy), geprotocolleerde dyslexiebehandeling (Ruijssenaars, Bron, Loykens en van Mameren-Schoehuizen) en (studie)motivatie (Sierens en Vansteenkiste). Daarnaast wordt ook verslag uitgebracht van de drie eindwerken die in 2009 door de Stichting Leerproblemen Vlaanderen bekroond werden. Ze beschrijven allemaal onderzoek naar de predictie en vroegtijdige onderkenning van leerproblemen. Dit is een belangrijk thema voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Predictie en vroegtijdige onderkenning kunnen er immers toe leiden dat er ook op tijd ingegrepen kan worden. Als onderzoek één zaak heeft aangetoond, dan is het dat vroegtijdige hulp de beste prognose garandeert.

Keywords

Dyscalculie. --- Dyslexie. --- Leerstoornissen --- Kinderen (0-12 jaar) --- Diagnostiek. --- Preventie. --- leerstoornissen --- orthodidactiek --- dyscalculie --- Teaching --- Orthopedagogics --- leesproblemen --- dyslexie --- didactiek --- School children --- Education --- Acalculia in children --- Treatment --- Academic collection --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Rekenstoornissen --- leerproblemen --- leesonderwijs --- motivatie --- rekenproblemen --- spellingstoornissen --- zorgverbreding --- 464 --- evidence based onderzoek --- orthopedagogiek --- evidence-based practice --- Leerstoornissen ; kinderen --- rekenstoornissen --- Evidence-based practice --- Fonologische vaardigheden --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Leerproblemen --- Leesstoornissen (woordblindheid) --- Rekenen/rekenproblemen (dyscalculie) --- Spellingproblemen --- instructie --- Dyscalculie --- Dyslexie --- Leesproblemen --- Rekenproblemen --- 094877.jpg --- 376 --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- 159.95 --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Diagnostiek --- Behandeling --- Motivatie --- Leerprobleem --- Diagnose --- Oorzaak

Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by