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Long description: Le XIXᵉ siècle est le grand siècle du roman : Il est devenu le genre dominant. Le roman raconte les péripéties d’un ou de plusieurs personnages dans un milieu donné. Son contenu est fictif et la dimension artistique est sa caractéristique générale. Dans ce livre Heinz-Peter Endress présente et analyse des oeuvres des romanciers les plus importants du réalisme – „Eugénie Grandet et Le Père Goriot“ de Honoré de Balzac, „Le Rouge et le Noir et La Chartreuse de Parme“ de Henri Beyle, dit Stendhal, „Madame Bovary et L’Éducation sentimentale“ de Gustave Flaubert et „Pierre et Jean et Une Vie ou l’Humble Vérité“ de Guy de Maupassant – comme du naturalisme – „Thérèse Raquin et L’Assommoir“ d’Émile Zola, „Germinie Lacerteux“ des Frères Goncourt et „Le crime de Sylvestre Bonnard“ d’Anatole France. Biographical note: Heinz-Peter Endress est né 1938 à Stuttgart. Après ses études des langues modernes (Anglais, Français, Espagnol) et de la philosophie à Tubingue et Bordeaux il a passé sa thèse de doctorat sur Gustave Flaubert. Endress a été assistant à l’université de Mannheim et professeur agrégé (Akademischer Oberrat) à l’université Albert Ludwig de Fribourg-en-Brisgau. Quatre ouvrages de référence le caractérisent comme un spécialiste de Cervantes. Il est bilingue allemand-français.
Frankreich --- Literaturwissenschaft --- Romanistik --- Realismus --- Gustave Flaubert --- Émile Zola --- Anatole France --- Guy de Maupassant --- Stendhal --- Victor Hugo --- Balzac --- réalisme --- Henri Beyle --- Walter Scott --- Alfred de Vigny
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Warum spricht der Papagei? Weiß er, was er sagt? Und warum ist sein Sprechen, das wie menschliche Rede klingt, und doch etwas ganz anderes ist, so irritierend? Dieser Irritation folgt Sula Textor durch die komplexe Geschichte des Papageis als Figur in Kunst und Literatur und entwirft dabei den Begriff des (narrativen) Psittazismus. In ihrer komparatistisch angelegten narratologischen Studie wird Sprechen selbst zum Thema - und die Stimme (im individuellen, politischen wie narratologischen Sinn) zum Problem. Sie hinterfragt nicht nur, was Sprechen ist und wem es möglich und erlaubt ist, sondern nimmt die Komplexität des Erzählens grundsätzlich in den Blick.
19th Century. --- Cultural History. --- Echo. --- Feminism. --- Gustave Courbet. --- Gustave Flaubert. --- Joseph Conrad. --- Kate Chopin. --- Language. --- Literary Studies. --- Literature. --- Michail Bachtin. --- Mimicry. --- Orientalism. --- Painting. --- Parrot. --- Postcolonialism. --- Romance Studies. --- Theory of Literature. --- Voice.
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The French Revolution brings to mind violent mobs, the guillotine, and Madame Defarge, but it was also a publishing revolution: more than 1,200 novels were published between 1789 and 1804, when Napoleon declared the Revolution at an end. In this book, Julia V. Douthwaite explores how the works within this enormous corpus announced the new shapes of literature to come and reveals that vestiges of these stories can be found in novels by the likes of Mary Shelley, E. T. A. Hoffmann, Honoré de Balzac, Charles Dickens, Gustave Flaubert, and L. Frank Baum. Deploying political history, archival research, and textual analysis with eye-opening results, Douthwaite focuses on five major events between 1789 and 1794-first in newspapers, then in fiction-and shows how the symbolic stories generated by Louis XVI, Robespierre, the market women who stormed Versailles, and others were transformed into new tales with ongoing appeal. She uncovers a 1790 story of an automaton-builder named Frankénsteïn, links Baum to the suffrage campaign going back to 1789, and discovers a royalist anthem's power to undo Balzac's Père Goriot. Bringing to light the missing links between the ancien régime and modernity, The Frankenstein of 1790 and Other Lost Chapters from Revolutionary France is an ambitious account of a remarkable politico-literary moment and its aftermath.
Literature and revolutions --- France --- History --- french revolution, louis xvi, robespierre, versailles, rebellion, riots, modernity, suffrage, mary shelley, eta hoffmann, honore de balzac, dickens, gustave flaubert, l frank baum, politics, history, literature, nonfiction, frankenstein, automaton, royalist, anthem, ancien regime, womens march, labor, class, monarchy, republic, bastille, coronation, napoleon, inventor, science fiction, publishing, sensation, popular culture, 18th century.
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