Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
speelwijze: individueel, twee personen of een veelvoud daarvan, of groepjes van max. 6 personen + meerdere spelvormen denkbaar. Het Waardenspel bestaat uit een handzaam doosje met 154 kaarten. Op elke kaart staat een waarde afgedrukt, bijvoorbeeld eerlijkheid, sensatie, intimiteit en rust. Het spel is universeel van opzet. Het kan op allerlei manieren gespeeld worden. Afhankelijk van het doel kan ook gewerkt worden met een selectie van de kaarten. Op deze website komt een aantal spelvormen aan bod, maar er zijn nog vele andere denkbaar. Iedereen is vrij om het spel naar eigen inzicht te gebruiken. Het gaat er om dat persoonlijke kernwaarden naar boven komen en bespreekbaar worden.
ethiek --- KHK --- coaching --- normen en waarden --- 17 --- Games --- Coaching --- Waarden --- Normen --- Zelfbeeld --- Persoonlijkheidsleer --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Waarde (ethiek) --- Norm (standaard) --- Norm (gedragsregel)
Choose an application
Kinderen doen vanaf hun geboorte mee in de wereld; ze gaan mee boodschappen doen, zijn deelnemer in het verkeer, spelen buiten of zitten op een sport- of muziekschool. Door mee te doen leren kinderen over de wereld. Ontwikkelingsgericht Onderwijs sluit aan bij dit principe en leerkrachten die hier mee werken laten kinderen door deelname aan betekenisvolle activiteiten leren in en over de wereld en zichzelf.Leerkrachten in de bovenbouw hebben handvatten nodig om uitdagende en inspirerende praktijken de klas in te halen, te verkennen en op te bouwen met kinderen. Sociaal-culturele praktijken waarbinnen kinderen zich kunnen ontwikkelen, de culturele waarden en instrumenten leren kennen en gebruiken. Zoals in groep 6 waar de kinderen hun eigen moestuin runnen. De leerlingen leren het verschil tussen onkruid en kruid, snoeien, schoffelen en hoe je met slakken om kan gaan in je tuin. Ook doen zich actuele kwesties voor in de moestuin: Welke mestsoort gaan we gebruiken? Kunnen we gif gebruiken om de mieren te bestrijden? Wat doet dat met het grondwater? En hoe gezond zijn onze groenten nu ze toch ook last hebben van microplastics?In Leren in en over de wereld lees je hoe je als leerkracht doelen en inhouden uit het bovenbouwcurriculum zinvol kunt verbinden aan betekenisvolle praktijken en kwesties die er toe doen. De leerkracht speelt een belangrijke rol. Leertrajecten worden samen met de groep opgebouwd. De ideeën en vragen van leerlingen worden serieus genomen, waardoor de kansen op brede en diepe leerresultaten toenemen. In dit boek vind je theoretische onderbouwingen en praktische handvatten voor deze aanpak.Dit boek is een inspiratiebron en handboek voor (aankomende) leerkrachten, interne en externe begeleiders, docenten, nascholers en directies die verbetering van het onderwijs aan oudere leerlingen belangrijk vinden.
Didactiek --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Norm (gedragsregel) --- Lager onderwijs --- Educational psychology --- Didactic strategies --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- thematisch werken --- onderwijsorganisatie --- WO (wereldoriëntatie) --- ervaringsgericht onderwijs
Choose an application
We leven in een mondiale en hoog-technologische samenleving. 'Klaar voor de wereld?' heeft tot doel mensen aan het denken zetten over waarden en normen die van belang zijn om met onze kinderen en jongeren mee te geven. Het is een boodschap aan ouders, leerkrachten, vrijwiligers, gezinnen, scholen en verenigingen die kinderen en jongeren opvoeden en kansen geven tot ontwikkeling.
Educational sciences --- Child rearing --- Educational sociology --- C6 --- mondiale vorming --- globalisering --- multiculturele samenleving --- 454.6 --- Opvoeding --- Multiculturele samenleving --- Mondiale vorming --- Intercultureel onderwijs --- opvoeden --- 432 --- 478.1 --- waarden --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Waarden --- Normen --- Maatschappelijke vorming --- Jeugd --- Waarde (ethiek) --- Norm (standaard) --- Onderwijs --- Norm (gedragsregel) --- Jongere
Choose an application
Welk vak iemand later ook uitoefent, vroeg of laat krijgt hij of zij te maken met kwesties van goed en slecht. Regelmatig moeten mensen standpunten innemen en op grond hiervan handelen. En vervolgens verantwoording afleggen over hun gedrag en de keuzes die ze hebben gemaakt. Dit bewust kunnen doen, is een waardevolle vaardigheid voor de moderne samenleving. Met Kritisch denken over goed en slecht ontwikkelen uw studenten deze vaardigheid.Met het boek Kritisch denken over goed en slecht willen de auteurs studenten stimuleren om zelfstandig en kritisch na te denken. Elke hoofdstuk begint daarom met een casus en een bijpassende vraag. Daarnaast biedt het boek handvatten om het denken van uw studenten methodisch en systematisch te ondersteunen. Hierbij gaat de aandacht uit naar onder andere normen, waarden, sancties, reputatie, principes, karakter, schuldgevoelens, eigenbelang en verbondenheid.Bron: https://www.boomhogeronderwijs.nl/zojuist-verschenen/100-7595_Kritisch-denken-over-goed-en-slecht
Ethiek --- 17 --- Goed en kwaad --- ethiek --- kritisch denken --- General ethics --- PXL-Central Office 2019 --- ethische aspecten --- Sociale filosofie --- Kritisch denken --- Normen --- Waarden --- Cultuurverschillen --- Groepsdynamiek --- Norm (standaard) --- Waarde (ethiek) --- Cultuurverschil --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Norm (gedragsregel)
Choose an application
Als sociaal werker sta je soms voor netelige beslissingen. Je hebt weliswaar je theoretische kennis, je bent ervaren, en je kent de regels en codes. Maar je wil ook een beslissing nemen die moreel "goed" is. Niet de juiste keuze, maar een ethisch goede keuze in een concrete situatie. Dit boek helpt je afwegingen te maken wanneer je voor zo'n knoop staat.De auteurs werkten met dat doel een "DenK"-kader uit, waarmee sociale professionals uit alle sectoren aan de slag kunnen. Samen met ervaren praktijkwerkers en bachelorstudenten Sociaal Werk hebben ze dit model uitgetest, bijgestuurd en verfijnd.Het DenK-kader maakt je meer bewust, het ordent en verheldert je denken. Concrete praktijkvoorbeelden en casuïstiek tonen hoe het zich laat toepassen. Ethische knopen leert je ook een vrije ruimte te installeren om de knoop bespreekbaar te maken met je collega's.Doordacht ethisch handelen; dat is waar het in dit boek om gaat. Het leidt tot aanspreekbaar sociaal werk, dat weloverwogen omgaat met de opdracht en de maatschappelijke uitdagingen van zijn tijd.(https://www.pelckmanspro.be/ethische-knopen.html)
Social welfare methods --- sociaal werk --- ethiek --- deontologie --- beroepsuitoefening --- handelingsplan --- Sociaal werk --- Ethiek --- Normen --- Waarden --- Maatschappelijk werk : ethiek --- Welzijnswerk --- Methodiek --- 364 --- maatschappelijk werk --- methodiek --- beroepsethiek --- PXL-Social Work 2020 --- PXL-Handboeken --- Cursus bachelor in het Sociaal Werk --- Beroepsethiek --- Sociaal werk (beroep) --- Norm (standaard) --- Waarde (ethiek) --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Maatschappelijk werk ; methodiek --- Bachelor in het sociaal werk --- Norm (gedragsregel)
Choose an application
Dit boek is gewijd aan waarden en normen en de wijze waarop kinderen daarmee leren omgaan. Het verbindt inzichten uit de ethiek met de ontwikkelingspsychologie en plaatst deze in een pedagogisch kader. Belangrijke waarden als fatsoen en betrouwbaarheid komen aan bod, maar ook burgerschapswaarden als vrijheid en tolerantie. De auteur laat zien dat het nastreven van een bepaalde waarde, ten koste kan gaan van een andere waarde en dat moreel gedrag een kwestie is van wikken en wegen en het zoeken van evenwicht. Waar de nadruk lang gelegen heeft op inzicht, onderhandelen en overleg met kinderen, benadrukt dit boek het belang van een opvoeding die zich in eerste instantie richt op het aanleren van goede gewoontes. Er wordt gewezen op de betekenis van morele emoties als verontwaardiging, schaamte en schuld en op de onmisbaarheid en de functie van het geweten voor de vrije en verantwoordelijke mens. In het slothoofdstuk komen in vogelvlucht enkele grenzen aan de orde waar opvoeders door de moderne samenleving en door de aanleg van sommige kinderen op stuiten. Dit boek geeft handvatten voor ouders en met name voor studenten die zich voorbereiden op een functie in het basisonderwijs, zodat het goed samenleven van kinderen en burgers met een verschillende achtergrond wordt bevorderd.
Educational sciences --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Social ethics --- sociale pedagogiek --- morele ontwikkeling --- intuïtie --- verantwoordelijkheid --- #PBIB:+108.31 --- 180 --- 416.23 --- 181 Kindbeeld en positie van kinderen in de samenleving --- 433.2 --- Emoties(Gevoelens) --- Morele opvoeding --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Verantwoordelijkheid --- Waardevorming --- ethiek --- geweten --- levenskunst --- respect --- waarden --- Gewetensvorming --- Grenzen stellen --- Kinderen --- Kleuters --- Morele ontwikkeling --- Ontwikkeling van kinderen --- Waardeontwikkeling --- Ethiek (moraal, zedenleer) --- Kinderpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Waarden (normen) --- 416 --- morele intuïtie --- waarden en normen:kinderen --- Geweten --- Normen --- Waarden --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot c. 13 jaar --- Morele- en religieuze opvoeding --- Morele en religieuze opvoeding --- Vrijheid --- Opvoeding en onderwijs --- Waarde (ethiek) --- Norm (standaard) --- Opvoeding --- Onderwijs --- Norm (gedragsregel)
Choose an application
Dit boek biedt de leerlingen talrijke mogelijkheden om hun conflicten op niet-gewelddadige manieren op te lossen. Door middel van oefeningen, groepsspelen en rollenspelen oefenen ze alternatief gedrag. Het boek is zeer methodisch van opzet: het begint steeds met de versterking van de persoonlijkheid van de leerlingen, gevolgd door communicatiespelletjes. Daarna kan een leuze gemaakt worden uit thematische rollenspelen. Met veel kopieervoorbeelden die door de leerlingen gebruikt kunnen worden. Dit project is bedoeld voor de leerlingen van 10-16 jaar in de bovenbouw van de basisschool en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Het biedt praktische en reële alternatieven voor steriotiep agressief gedrag tussen de leerlingen onderling. Het is een complete conflicttraining om onderling fysiek en verbaal geweld te voorkomen door nieuwe gedragsvormen aan te leren. Dit steriotiep agressief gedrag is de oorzaak van veel ruzies en geweld op scholen, en kan alleen doorbroken worden door het aanleren van alternatieve vormen van gedrag. Dat gebeurt door middel van methodisch opgezette oefeningen en spelletjes, gericht op het uitproberen en aanleren van nieuwe manieren van met elkaar omgaan en met elkaar praten. (Bron: covertekst)
agressie --- conflicten --- sociale vaardigheden --- 307.4 --- 478.1 --- Communicatie --- Conflicten --- Groepsspelen --- Kennismakingsspelen --- Rollenspel --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- 1e graad s.o. --- 2e graad s.o. --- 3e graad l.o. --- 478.9 --- Agressie --- Basisonderwijs --- Conflictbeheersing --- Conflicthantering --- Geweld --- Groene spelen (Coöperatieve spelen) --- Regels --- Ruzie --- School --- Spel --- Vredesopvoeding --- Waarden --- 433.1 --- conflicten oplossen (ler) --- conflicten: kinderen --- conflicthantering (ler) --- Onderwijs en opvoeding --- 071997.jpg --- Ruzies ; kinderen --- Sociaal conflict --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Conflicten) --- probleemkinderen --- Educational sciences --- conflicthantering --- 1e graad s.o --- 2e graad s.o --- 3e graad l.o --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- Spelen --- Verdraagzaamheid --- Gedragsregels --- Sociale opvoeding --- Waardering --- Conflict --- Kennismakingsspel --- Gedragsregel
Choose an application
Zorg- en hulpverleners geven vaak aan dat ze de praktische tools missen om in hun dagdagelijkse werkrelatie met de oudere in te spelen op de toegenomen diversiteit bij ouderen.Dit werkboek reikt concrete cultuursensitieve tools en tips op maat van de zorg- en hulpverlener aan.Hoe kan ik rekening houden met mijn eigen culturele waarden en normen? Hoe stel ik een vraag over geloof? Hoe houd ik rekening met voedingsgewoonten? Dergelijke vragen krijgen een concreet antwoord. Dit werkboek versterkt de zorg- en hulpverleners in hun professionaliteit om zo te komen tot cultuursensitieve zorg aan ouderen.
Ouderenzorg. --- Age group sociology --- interculturele hulpverlening --- interculturele geneeskunde --- interculturele verpleegkunde --- vergrijzing --- interculturele communicatie --- bejaarden --- Sociology of social welfare --- Interculturaliteit --- Sociale welzijnszorg ; Vlaanderen --- Interculturele communicatie ; gezondheidszorg --- Gezondheidszorg ; ouderen --- Gezondheidszorg ; migranten --- Geneeskunde en cultuurverschillen --- bejaardenzorg --- migrantenproblematiek --- welzijnswerk, methoden --- 613.6 --- verpleegkunde --- diversiteit --- interculturele zorg --- ouderenzorg --- geriatrie --- geriatrische verpleegkunde --- 604.2 --- gezondheidszorg --- hulpverlening --- interculturaliteit --- ouderenzorg (gez) --- woonzorgcentrum (gez) --- 361.1 --- 007 --- verpleging van afzonderlijke groepen en ziekten, kinderverpleging --- PXL-Social Work 2016 --- multiculturele zorgverlening --- Ouderenzorg --- Ouderen --- Waarden --- Normen --- Godsdienst --- Cultuurverschillen --- Interculturele hulpverlening --- Diversiteit --- Maatschappij --- Oudere --- Waarde (ethiek) --- Norm (standaard) --- Cultuurverschil --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Inclusie --- Maatwerk --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- transculturele verpleegkunde --- Norm (gedragsregel)
Choose an application
"Who are the Europeans? How do they think? What values do they hold dear? What binds them and what divides them? This atlas summarizes the outcomes of the European Values Study, combined with results from the World Values Survey, two projects that have measured values over the past three decades." "The European Values Study project is run by researchers from 33 countries and is administered by Tilburg University, the Netherlands." "The Atlas presents European ideas and beliefs in the form of graphs, charts and maps. Values such as democracy, freedom, equality, human dignity and solidarity are held by almost all Europeans, but the survey points to differing views about marriage, religion, work and such topics as euthanasia, happiness, sexuality and death." "This unique Atlas covers all European nations from Iceland to Turkey, from Portugal to the Ukraine. It graphically illustrates the rich diversity that is Europe."--Jacket.
Social values --- Values --- Europeans --- Public opinion --- Group identity --- Attitudes --- Sociology of culture --- European Union --- Valeurs sociales --- Valeurs (Philosophie) --- Européens --- Opinion publique --- Atlases --- Atlas --- 303.37209409049 --- #SBIB:316.7C122 --- #SBIB:327.7H200 --- Ub11 --- 316:2 <4> --- 316.752 --- 651 Maatschappij. Algemeen --- 316:2 <4> Godsdienstsociologie--Europa --- Godsdienstsociologie--Europa --- 316.752 Waarden --(sociologie) --- Waarden --(sociologie) --- Axiology --- Worth --- Aesthetics --- Knowledge, Theory of --- Metaphysics --- Psychology --- Ethics --- Opinion, Public --- Perception, Public --- Popular opinion --- Public perception --- Public perceptions --- Judgment --- Social psychology --- Attitude (Psychology) --- Focus groups --- Reputation --- Collective identity --- Community identity --- Cultural identity --- Social identity --- Identity (Psychology) --- Collective memory --- Ethnology --- Cultuursociologie: overtuigingen, waarden en houdingen --- Europese Unie: algemeen --- Europa --- Statistieken --- Sociale aardrijkskunde --- Waarden --- Normen --- Atlas of European values --- Atlases. --- Statistische gegevens --- Waarde (ethiek) --- Norm (standaard) --- Crisis --- Cultuur --- Norm (gedragsregel) --- Social values - Europe - Public opinion - Atlases. --- Values - Europe - Public opinion - Atlases. --- Europeans - Attitudes - Atlases. --- Public opinion - Europe - Atlases. --- Group identity - Europe - Atlases. --- Maps
Choose an application
Thema's: Ik ben een kunstenaar - Op je gezondheid - Ik kom er wel - Beestig bezig - Het topje van de afvalberg - Uit en thuis - Van gebarentaal tot internet - Samen - Veranderen - Een wereld van verschil
Wereldoriëntatie --- Lager onderwijs --- 3e leerjaar lager onderwijs --- Kunsten --- Muziek --- Ziekenhuizen --- Vervoer --- Reizen --- Fietsen --- Kikkers --- Padden --- Waterflora en -fauna --- Afval --- Beroepen --- Dagbladen --- Leefregels --- Elektriciteit --- Stoommachines --- Brood --- Energie --- België --- Gedragsregels --- 371.67 --- 373.3 --- #BSCH: vak: WO - wereldoriëntatie --- 476) WERELDORIENTATIE O.N --- 476.1 --- Handboek/cursus --- Wereldoriëntatie ; algemeen ; basisonderwijs --- 476 --- 476.11 --- Wereldoriëntatie: lagere school --- wereldoriëntatie: handboek lagere school --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Kunst --- Ziekenhuis --- Kikker --- Pad (dier) --- Water --- Beroep --- Dagblad --- Gedragsregel --- Stoommachine --- Afrika --- Recyclage --- Compositie (muziek) --- Waardering --- Verlichting (techniek) --- Belasting (fiscaal) --- Examen --- Rijbewijs --- Ziekte --- Verpleegkunde --- Vliegen (werkwoord) --- Flora en fauna --- Grafische sector --- Fauna --- Flora --- Basisonderwijs. --- Fietsen (werkwoord) --- Reizen (werkwoord)
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|