Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
De term development coordination disorder (DCD) of ontwikkelingsstoornis van de motorische coordinatie wordt gebruikt om kinderen te beschrijven die thuis of op school problemen hebben met taken die motorische vaardigheid vereisen. Deze kinderen bewegen onhandig, stuntelig, moeizaam, minder gecoördineerd. Het motorische leerproces is bij hen verstoord. Deze stoornis treedt vaak op in combinatie met andere ontwikkelingsstoornissen zoals ADHD, dyslexie en autisme. Er wordt vertrokken van een aantal concrete voorbeelden van kinderen met DCD om de problemen van deze kinderen te verduidelijken. Met diagnostische criteria voor DCD, zoals opgenomen in DSM IV. Deze diagnostische criteria worden ook naar de praktijk vertaald. Onderzoek en behandeling komen aan bod, met bijzondere aandacht voor de schrijfmotorische problemen van deze kinderen. Therapeutische mogelijkheden en beperkingen worden besproken, maar ook het volledige zorgkader wordt geschetst. Een aantal praktische tips voor thuis en op school werden verzameld. De onderliggende mechanismen van DCD zijn nog onvoldoende begrepen. De huidige stand van het wetenschappelijk onderzoek wordt samengevat.
DCD --- Developmental Coordination Disorder --- 464 --- DCD-syndroom --- leerproblemen --- motoriek --- ontwikkelingsproblemen --- orthopedagogiek --- psychomotoriek --- psychomotorische stoornissen --- DCD (Developmental Coordination Disorder) --- motorische stoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- schrijfmotoriek --- Bewegingsstoornissen (bewegingsproblemen) --- Kinderen en adolescenten met een fysieke handicap (spastische kinderen) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Personen met een fysieke handicap (lichamelijk gehandicapten, mindervaliden) --- 159.92 --- 159.94 --- Ontwikkelingsdyspraxie --- Ontwikkelingsstoornissen --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- kinderen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Children with autism spectrum disorders --- Treatment --- Apraxia --- Flanders (Belgium) --- Psychomotor disorders in children
Choose an application
Dit zelfhulpboek is ontwikkeld voor mensen met een niet-aangeboren lichamelijke beperking, veroorzaakt door bijvoorbeeld een ongeluk, ziekte of stoornis. Veel mensen met een beperking hebben last van negatieve gevoelens en weten niet altijd hoe ze daarmee om moeten gaan.Met behulp van dit boek leren mensen om de beperking een plek te geven in hun leven en zich aan te passen aan de nieuwe situatie.
Mensen met een verstandelijke beperking --- 325 --- 463.5 --- fysiek gehandicapten --- mindfulness --- zelfhulpgroepen --- Personen met een fysieke handicap (lichamelijk gehandicapten, mindervaliden) --- 159.922 --- Dagelijks leven --- Emoties --- Personen met een lichamelijke handicap --- Zelfhulp --- zelfhulp --- ziektebeleving --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- Lichamelijk gehandicapten --- (zie ook: Oremtheorie, Van den Brink-Tjebbestheorie) --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
De term development coordination disorder (DCD) of ontwikkelingsstoornis van de motorische coordinatie wordt gebruikt om kinderen te beschrijven die thuis of op school problemen hebben met taken die motorische vaardigheid vereisen. Deze kinderen bewegen onhandig, stuntelig, moeizaam, minder gecoördineerd. Het motorische leerproces is bij hen verstoord. Deze stoornis treedt vaak op in combinatie met andere ontwikkelingsstoornissen zoals ADHD, dyslexie en autisme. Er wordt vertrokken van een aantal concrete voorbeelden van kinderen met DCD om de problemen van deze kinderen te verduidelijken. Met diagnostische criteria voor DCD, zoals opgenomen in DSM IV. Deze diagnostische criteria worden ook naar de praktijk vertaald. Onderzoek en behandeling komen aan bod, met bijzondere aandacht voor de schrijfmotorische problemen van deze kinderen. Therapeutische mogelijkheden en beperkingen worden besproken, maar ook het volledige zorgkader wordt geschetst. Een aantal praktische tips voor thuis en op school werden verzameld. De onderliggende mechanismen van DCD zijn nog onvoldoende begrepen. De huidige stand van het wetenschappelijk onderzoek wordt samengevat.
Physiotherapy. Alternative treatments --- motoriek --- kinesitherapie --- ontwikkelingsstoornissen --- motorische ontwikkeling --- schrijfproblemen --- Apraxia --- Flanders (Belgium) --- Psychomotor disorders in children --- DCD --- motorische problemen --- ontwikkelingsproblemen --- psychomotorische ontwikkeling --- 464 --- DCD-syndroom --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- psychomotoriek --- psychomotorische stoornissen --- 415.3 --- DCD (Developmental Coordination Disorder) --- Bewegingsstoornissen (bewegingsproblemen) --- Dyspraxie (DCD) --- Kinderen en adolescenten met een fysieke handicap (spastische kinderen) --- Kinderen --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Motorische problemen --- Ontwikkelingsproblemen --- Personen met een fysieke handicap (lichamelijk gehandicapten, mindervaliden) --- 376.55 --- Behandelingen --- Developmental coordination disorder --- Diagnostiek --- Kinderen met leerproblemen ; basisonderwijs --- Motorische stoornissen --- Motorische vaardigheden --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen --- Ontwikkelingsstoornissen --- 606.4 --- developmental coordination disorder --- kinderen --- kinderpsychiatrie --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- kinderen met leerproblemen --- Uitvoerende functies --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: orthopedagogiek) --- (zie ook: groeistoornissen) --- departement Gezondheidszorg 07 --- motorische stoornissen --- DCD : developmental coördination disorder --- dyspraxie --- Developmental Coordination Disorder --- Zorgverbreding --- Jeugd --- Bewegingsstoornissen --- Motorische stoornis --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Ontwikkelingsprobleem --- Jongere
Choose an application
Deze nuchtere en heldere studie, geschreven door ervaringsdeskundigen, wil het taboe doorbreken dat rond huiselijk geweld tegen vrouwen met een handicap hangt(Bron: covertekst).
Femmes handicapés --- Fysisch gehandicapte vrouwen --- Gehandicapte vrouwen --- Handicapped women --- Physically handicapped women --- Vrouwen met een handicap --- Women with disabilities --- Gezinsgeweld (huiselijk geweld, intrafamiliaal geweld, partnergeweld) --- Personen met een fysieke handicap (lichamelijk gehandicapten, mindervaliden) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- 364.284 --- Geweld --- Personen met een lichamelijke handicap --- Slachtoffers --- Vluchthuizen --- 322.5 --- chronische ziekten --- fysiek gehandicapten --- gehandicapten --- geweld --- seksuele mishandeling --- slachtofferhulp --- vrouwenmishandeling --- (zie ook: instellingen voor gehandicapten) --- (zie ook: criminaliteit) --- 362.3 --- 301.15 --- 343.6 --- Vrouwenmishandeling --- Vrouwenmishandeling. --- Abused women --- Services for --- Belgium --- Abused wives
Choose an application
Dit doe-boek is speciaal geschreven voor kinderen die een klasgenoot, vriendje, broertje of zusje hebben met een handicap of leerstoornis. Op een speelse manier krijgt de jonge lezer begrip en respect voor kinderen die een beetje anders zijn, bijvoorbeeld door 'in hun schoenen' te gaan staan. De belangrijkste doelstellingen zijn acceptatie van en rekening houden met deze kinderen.
WO (wereldoriëntatie) --- leermoeilijkheden --- leerstoornissen --- Didactics of social education --- Orthopedagogics --- personen met een beperking --- maatschappelijke vorming --- Didactics of primary education --- 460.1 --- anders zijn --- handicaps --- Autisme --- Downsyndroom --- Astma --- Leerstoornissen --- 460.5 --- didactiek --- gehandicapten --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 464 --- Gehandicapte kinderen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- autisme --- vriendschap --- 462.4 --- 463 --- Kinderen en adolescenten met een fysieke handicap (spastische kinderen) --- Kinderen en jongeren met een handicap --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- 376 --- Dagelijks leven --- Kinderen met een handicap --- Omgangskunde --- 091399.jpg --- Leerproblemen --- Handicaps --- Anders zijn --- orthopedagogiek - didactiek --- Kinderen met leerproblemen --- ADHD --- Beeldvorming --- Zorgverbreding --- Kind met een handicap --- Leerprobleem --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Lichamelijk gehandicapte kinderen --- Hersenbeschadigingen --- Begeleiding --- Zelfstandigheid --- Zelfredzaamheid --- Basiscompetenties --- Lichamelijk gehandicapten --- Kinderen --- Motoriek --- #KVHB:Hersenbeschadiging --- #KVHB:Motorisch gehandicapten --- #KVHB:Orthopedagogie --- Ergotherapie --- Fysiotherapie --- Gehandicapten --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Kindergeneeskunde --- Logopedie --- 463.5 --- fysiek gehandicapten --- hersenbeschadiging --- hulpmiddelen --- motorisch gehandicapten --- Fysieke handicap --- Hersenbeschadiging --- Hersenletsel --- Kind --- 376.1 --- ADL --- Hulpmiddelen --- Kinderen met een handicap --- Personen met een motorische handicap --- 462.3 --- baden (wassen) --- bewegingsstoornissen --- communicatie (leesbaarheid) --- drinken --- eten (maaltijdgebeuren) --- hersentrauma --- mondhygiëne --- neurologie (zenuwziekten) --- positioneren (ligging, wisselligging) --- psychomotorische stoornissen --- spel --- tiltechnieken --- zindelijkheidstraining (toilettraining) --- Ergothérapie --- Physiothérapie --- Handicapés --- Pédopsychiatrie --- Pédiatrie --- Orthophonie --- (zie ook: neurochirurgie) --- Kinderen. --- Revalidatie. --- Kind met een lichamelijke handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Basisgeletterdheid
Choose an application
Dit boek geeft een overzicht van de domeinen van de vier ‘traditionele’ groepen van personen met een handicap, de groep personen met gedragsstoornissen en daarnaast ook nog het domein ‘dughulpverlening’. Telkens komen hier nagenoeg dezelfde onderwerpen terug: eerst historiek, etiologie, terminologie, indeling en psychologische aspecten, daarna de orthopedagogische en –agogische theorie en praktijk. In het laatste hoofdstuk word aan actuele theoretische verdieping gedaan. Door de verschillende vormen van handicaps die mensen kunnen hebben bijeen te brengen, biedt het Handboek Bijzondere Orthopedagogiek een totaalbeeld voor iedereen die een inzicht wil verwerven in de bijzondere behoeften van die mensen en de aangewezen hulp. Voor studenten uit diverse opleidingen is het een aangewezen basisstudieboek. Het is ook zeer geschikt voor wie reeds in de praktijk staat, als referentiekader voor zijn eigen handelen.
orthopedagogiek --- kinderpsychiatrie --- mentaal gehandicapten --- fysiek gehandicapten --- otorinolaryngologie (gehoorstoornissen, neus-keel-oorziekten) --- doofheid --- blindheid (slechtziendheid) --- slechthorendheid --- gedragsstoornissen --- emancipatie --- empowerment --- drugs --- verslaving --- Orthopedagogie --- 376 --- 460 --- (zie ook: kinderpsychiatrie) --- (zie ook: orthopedagogiek) --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- 37.013.82 --- #SBIB:316.8H11 --- #SBIB:316.8H30 --- 460.2 --- auditieve handicaps --- visuele beperking --- Auditief gehandicapten --- Drugs --- Drugsbeleid --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Gedragsstoornissen --- Kinderen --- Lichamelijk gehandicapten --- Mentaal gehandicapten --- Orthopedagogiek --- Personen met een auditieve handicap (auditief gehandicapten, doven, slechthorenden) --- Personen met een fysieke handicap (lichamelijk gehandicapten, mindervaliden) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- Personen met een visuele handicap (blinden, visueel gehandicapten) --- Visueel gehandicapten --- 37.013.82 Orthopedagogiek:theorie. Theorie van de opvoeding. --- Orthopedagogiek:theorie. Theorie van de opvoeding. --- Welzijns- en sociale problemen: gehandicapten (fysiek, mentaal) --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Handboeken --- Inleidingen - Hand- en leerboeken --- Orthopedagogiek:theorie. Theorie van de opvoeding
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|