Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Deze publicatie is een referentiewerk voor al wie in Vlaanderen actief is in de bibliotheeksector of op een documentatiedienst. We bespreken informatievaardigheden binnen en buiten de bibliotheek, de verschillende aspecten en soorten van informatiebronnen, en de uitdagingen en implementatie van kennismanagement. Informatie en informatievaardigheid zijn twee belangrijke begrippen in tijden van fake news en alternative facts. Maar wat is een informatievaardig persoon en welke rol speelt de bibliothecaris om informatievaardigheid te faciliteren? In het eerste deel bespreken we informatievaardigheden en de evolutie van de rol van de bibliotheek daarin, maken we je snel wegwijs in de informatiezoektocht en -verwerking, en lichten we het concept ?mediawijze bibliotheken? toe. In het tweede deel gaan we in op de verschillende aspecten van informatiebronnen, met aandacht voor o.a. het wettelijk depot en de Belgische Bibliografie, de Koninklijke Bibliotheek van België, en Open Science. We geven ook overzichten van concrete bronnen die van pas kunnen komen voor bibliotheek- en documentatiemedewerkers. Het derde en laatste deel is gericht op het beheren van informatie binnen je organisatie. Daarin bespreken we de uitdagingen van kennismanagement voor de informatiespecialist en geven we een praktische toolkit mee voor de implementatie ervan.https://politeia.be/nl/publicaties/314750-informatie+zoeken+gebruiken+en+beoordelen+informatievaardigheden+en+soorten+informatiebronnen
Information retrieval --- informatiebronnen --- informatievaardigheden --- Informatiebronnen. --- Informatievaardigheden. --- Informatievaardigheden --- Bibliotheekwezen --- Informatieverwerking --- Bronnenonderzoek --- Informatieontsluiting ; bibliotheken --- Informatieverwerking ; bibliotheken
Choose an application
Dit handboek presenteert een methode om kritisch om te gaan met de overvloed aan informatie waarmee we vandaag geconfronteerd worden, maar ook met de projectie van deze situatie naar een ver en nabij verleden. Hoe kunnen we bronnen op het spoor komen, hoe kunnen we ze kritisch benaderen, en vooral: hoe moeten we optreden als bronnen onderling contradictorische informatie geven? Hoe kunnen we, met andere woorden, overgaan tot het confronteren van uiteenlopende getuigenissen over dezelfde gebeurtenissen, om uiteindelijk tot een interpretatie te komen van de feiten en hun motieven die zo dicht mogelijk bij de waarheid aanleunt? Het tweede deel gaat in op de historische synthese, en meer bepaald op de manier waarop samenlevingen zich in de loop der eeuwen het verleden hebben voorgesteld. Ook de ontwikkeling van de 'geschiedenis' als autonoom wetenschapsgebied komt aan bod: in welke mate hebben ideologische, politieke en filosofische overtuigingen mee gestalte gegeven aan het beeld dat we hebben van het verleden? Dit boek presenteert een methode die niet enkel voor historici, maar bij uitbreiding ook voor studenten en onderzoekers in vele andere takken van de humane en sociale wetenschappen bruikbaar is.Bron : http://www.lannoocampus.be
Geschiedeniswetenschap. --- Historische kritiek --- Methodologie --- Geschiedenis --- Bronnenkritiek --- History as a science --- History --- Methodology --- Historiography --- Geschiedeniswetenschap --- kritisch denken --- historische bronnen --- geschiedenis --- Geschiedbronnen --- Bronnenonderzoek --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- informatiebronnen --- informatieanalyse --- historische pedagogiek
Choose an application
08
History as a science --- 930.22 --- 900 Geschiedenis --- #KVHA:Historische kritiek --- #KVHA:Bronnenonderzoek --- #KVHA:Geschiedenis --- Informatiebronnen (gegevensbanken) --- 901 --- Historische bronnen --- Historische kritiek --- 930.22 Bronnenstudie. Oorkondenleer. Diplomatiek --- Bronnenstudie. Oorkondenleer. Diplomatiek --- Geschiedeniswetenschap --- 001 --- 930.23 --- Wetenschappelijk onderzoek --- Wetenschappelijk werk --- Historiography --- History --- Methodology --- Geschiedenis --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- History - Methodology
Choose an application
De historische kritiek is niet alleen voor historici zelf van belang, ze is een onmisbare discipline om in onze complexe maatschappij kritisch met informatie om te gaan.Wat is waarheid? Is de berichtgeving in de media steeds betrouwbaar of worden we bewust gemanipuleerd met fake news? Vragen die actueler dan ooit zijn in een geglobaliseerde wereld waarin massaal veel informatie aan hoge snelheid circuleert, maar er ook machtige staten en grote bedrijven zijn die uit eigenbelang die informatieverspreiding misbruiken.Informatie is bovendien nog geen kennis. Hoe vinden we orde in de chaos van op het eerste zicht onsamenhangende maatschappelijke verschijnselen? De historische kritiek, de systematische evaluatie van onze bronnen van informatie, is een aloude discipline die nog steeds de basis vormt om dit soort vragen te beantwoorden.Dit handboek is een inleiding tot de kritische analyse van allerlei typische bronnen: in de eerste plaats geschreven officiële documenten, verhalende bronnen en mondelinge ooggetuigenissen, en in mindere mate ook beelden en materiële resten. Uit die bronnen, vaak ook door hun onderlinge confrontatie, reconstrueren we historische feiten. De volgende stap is dan de zoektocht naar de samenhang tussen die feiten, naar oorzakelijkheid en structuren in de historische ontwikkeling van onze maatschappij.De historische kritiek is niet alleen voor historici zelf van belang, ze is een onmisbare discipline om in onze complexe maatschappij kritisch met informatie om te gaan. (bron: covertekst)
History as a science --- Historische kritiek --- Informatiemaatschappij --- Geschiedbron --- Historische kritiek. --- kwaliteitscontrole --- historische kritiek --- Geschiedeniswetenschap --- bronnenonderzoek --- communicatie --- betrouwbare bronnen --- handboek --- kritisch omgaan met bronnen --- geschiedschrijving --- historisch onderzoek --- kritische analyse --- geschreven bronnen --- ongeschreven bronnen --- informatieonderzoek --- communicatiemedia --- informatiebeheer --- vervalsingen --- historische methode --- bronnenkritiek --- bronnenstudie --- heuristiek --- geschiedbronnen
Choose an application
Op internet zijn zeer veel bruikbare onderzoekshulpmiddelen te vinden, die buitengewoon nuttig zijn voor (aspirant) onderzoekers. In Onderzoekstools bespreken we een twintigtal van deze hulpmiddelen. We geven telkens aan voor welk probleem de hulpmiddelen te gebruiken zijn, welke hulpmiddelen voor dit probleem op internet beschikbaar zijn en hoe je ze kunt toepassen. De hulpmiddelen variëren van mindmapprogramma's die handig zijn bij het formuleren van een onderzoeksvraag, tot statistische programma's waarmee non-parametrische statistische toetsen kunnen worden uitgevoerd.Onderwerpen die onder meer aan bod komen zijn het creëren van een virtueel bureau, bronnenonderzoek, steekproefgrootte bepaling, websurveys, het vaststellen van effectgrootte en online focusgroeponderzoek. Al deze onderwerpen worden in afzonderlijke hoofdstukken besproken waarbij telkens voorbeelden van het gebruik van de internettools gegeven worden.Bron : http://www.noordhoffuitgevers.nl
001.891 --- 003 --- onderzoeksvaardigheden --- wetenschappelijk onderzoek --- 001.81 --- bronnenonderzoek --- methodologie --- mindmapping --- onderzoek --- statistiek --- steekproeven --- tools --- websurveys --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Research (onderzoek) --- Hoger onderwijs --- Professionalisering --- Wetenschappelijk onderzoek --- Wetenschappelijk onderzoek. Research. Onderzoekmethoden --- wetenschappelijk onderzoek algemeen --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- Onderzoek --- Methodologie --- Onderzoeksmethoden --- Onderzoekstools --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Onderzoeksmethoden. --- Onderzoekstools. --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- 001.891 Wetenschappelijk onderzoek. Research. Onderzoekmethoden --- Science --- Methods in social research (general) --- departement Algemeen 11 --- onderzoeksmethoden --- Natuurwetenschappen --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Evenement: Wereldbloeddonordag
Didactics of social education --- handel --- BSO (beroepssecundair onderwijs) --- reclame --- PAV (project algemene vakken) --- dementie --- bejaarden --- Eerste Wereldoorlog --- Westhoek --- vrijwilligerswerk --- privacy --- beroepsgeheim --- screening --- gender --- hypotheken --- energie (technologie) --- huur --- hypothecaire kredieten --- EPB (energie, prestatie en binnenklimaat) --- bloed --- bloeddonors --- bloedgroepen --- plasma --- Project algemene vakken ; leermiddelen --- 485.6 --- project algemene vakken --- winkel --- Marketing --- Bejaarden --- Wereldoorlog I --- vrijwilligers --- Privacy --- Rolpatronen --- Gender --- Seksuele intimidatie --- Bouwen --- Huis --- Bloedgeven --- bloedgroep --- 486.8 --- C6 --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Schoolbooks - Didactic material --- handboeken secundair onderwijs --- PAV --- PXL-Education 2018 --- leerboeken --- secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- 7e leerjaar secundair onderwijs --- 3e graad secundair onderwijs --- Klantenbinding --- Informatievaardigheden --- Winkels --- Handelaars --- Reclame --- Communicatie --- Generatiekloof --- Ouderen --- Jeugd --- Pensioenen --- Propaganda --- Oorlog --- Wapenstilstand --- Bronnenkritiek --- Vrijwilligerswerk --- Beroepsgeheim --- Privacybescherming --- Scholen --- Persvrijheid --- Vrouwen --- Rechten van de mens --- Sekseverschillen --- Discriminatie --- Woningen --- Energieverbruik --- Kosten --- Bloeddonaties --- Bloedgroepen --- Orgaandonatie --- Project algemene vakken --- Winkel --- Handelaar --- Oudere --- Pensioen (financiën) --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Bronnenonderzoek --- Recht --- Scheepvaart --- School (instelling) --- Vrouw --- Mensenrechten --- Sekseverschil --- Kunst --- Ondernemerschap --- Poëzie --- Woning --- Bloeddonatie --- Bloedgroep --- Donor --- Project algemene vakken ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- Jongere --- International women's day --- Role models --- Women's rights
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|