Listing 1 - 10 of 33 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In Een vreemde wereld beschrijft Martine Delfos de wereld zoals mensen met een stoornis binnen het autismespectrum die ervaren. Extra aandacht besteedt zij aan kinderen en volwassen met een autistische stoornis die een normale of boven gemiddelde intelligentie hebben: het syndroom van Asperger en PDD-NOS. Een vreemde wereld biedt inzicht in autisme en handvatten hoe de verschillende aspecten van autisme behandeld kunnen worden om de kwaliteit van leven voor mensen met een autistische stoornis te verbeteren.
Aspergersyndroom --- Autisme --- Autistische kinderen --- Kinderen met gedragsproblemen --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
#KVHB:Aspergersyndroom --- 462.4 --- Aspergersyndroom --- autisme --- coping --- hulpverlening --- lichaamstaal --- 376.44 --- Autisme --- Communicatie --- Dagelijks leven --- Omgangskunde --- ziektebeleving --- Autistische kinderen
Choose an application
De mogelijkheden van kinderen met autismespectrumstoornissen worden onvoldoende benut. Leerkrachten zetten zich in, en verbazen zich soms over de averechtse werking van hun inspanningen. Autisme vergt een andere benadering op school, maar ook een andere houding van de leerkracht. Het grootste probleem is dat het kind met autismespectrumstoornissen over een heel scala aan mentale leeftijden beschikt. Op tienjarige leeftijd kan het kind tien zijn op een aantal onderwerpen, drie jaar als speelleeftijd hebben, twintig op het gebied van wereldoriëntatie zijn of twee als het om sociaal contact gaat.De schoolrijpheid is bij autismespectrumstoornissen ongelijk verdeeld over de schoolse vaardigheden. In Autisme op school legt Martine Delfos in heldere, praktische taal uit wat autisme op school betekent, hoe je een probleem herkent en hoe je ermee om kunt gaan.
Autisme --- Aspergersyndroom --- Autistische kinderen --- Basisonderwijs --- Onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
De mogelijkheden van kinderen met autismespectrumstoornissen worden onvoldoende benut. Leerkrachten zetten zich in, en verbazen zich soms over de averechtse werking van hun inspanningen. Autisme vergt een andere benadering op school, maar ook een andere houding van de leerkracht. Het grootste probleem is dat het kind met autismespectrumstoornissen over een heel scala aan mentale leeftijden beschikt. Op tienjarige leeftijd kan het kind tien zijn op een aantal onderwerpen, drie jaar als speelleeftijd hebben, twintig op het gebied van wereldoriëntatie zijn of twee als het om sociaal contact gaat.De schoolrijpheid is bij autismespectrumstoornissen ongelijk verdeeld over de schoolse vaardigheden. In Autisme op school legt Martine Delfos in heldere, praktische taal uit wat autisme op school betekent, hoe je een probleem herkent en hoe je ermee om kunt gaan.
Autisme ; basisonderwijs --- Autisme --- Aspergersyndroom --- Autistische kinderen --- Voortgezet onderwijs --- Onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
ng : a survival guide for people with Asperger syndrome
Orthopedagogics --- coping --- Aspergersyndroom --- zelfhulptechnieken --- Autisme --- Autistische kinderen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met gedragsproblemen
Choose an application
Aspergersyndroom --- Kinderwereld (vertelperspectief) --- 462.4 --- autisme --- PXL-Education 2018 --- secundair onderwijs --- fictie --- vanaf 13 jaar --- wiskunde
Choose an application
Hoe gelijkaardig beleven mensen met en zonder autisme hun partnerrelatie? De vraag die daar telkens weer bij opduikt, is wie zich wanneer en in welke mate moet aanpassen aan de ander.Want de hersenen van mensen met autisme verwerken informatie op een andere manier, en dat heeft indringende gevolgen op het vlak van sociaal inzicht, van sociale vaardigheden. Hun aanvoelen van, kijken naar en omgaan met mensen en gebeurtenissen is anders dan bij hun partner. Beiden volgen verschillende denkstrategie Dit leidt geregeld tot misverstanden en verstoorde relaties; praten over gevoelens is niet vanzelfsprekend, en wat als doen alsof niet vanzelf gaat?Dat neemt niet weg dat mensen met autisme deugddoende relaties kunnen hebben, al moet de ene partner veel meer beredeneren terwijl de andere bijna automatisch aanvoelt wat wordt bedoeld en gewenst.Twaalf tweegesprekken over een waaier van relatievormen.Met een bijdrage van professor Jean Steyaert, geneticus en kinderpsychiater, Francis Pascal-Claes, klinisch psycholoog en psychotherapeut en Peter Vermeulen, pedagoog en autismedeskundige.Cis Schiltmans, moeder van een zoon met autisme, is meer dan twintig jaar actief in de Vlaamse Vereniging Autisme en in het vormingswerk met ouders en dienstverleners. Bijzonder belang hecht ze aan de ervaringsdeskundigheid van mensen met autisme en hun ouders, aan sterk makende onderlinge ondersteuning en aan de opbouw en het herstel van een sociaal netwerk. Ze begeleidt partner - en koppelgroepen van mensen met autisme.
Relaties ; autisme. --- Autisme --- Aspergersyndroom --- Ouder-kindrelatie --- Relatie ouder - kind --- Syndroom van Asperger --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Wat als je je anders voelt dan alle anderen, zonder zichtbare afwijking of beperking ? Wat als dat anders-zijn zich zozeer binnen in jezelf afspeelt, dat mensen nooit zien of telkens weer vergeten hoe moeilijk je het hebt ?Psychiater Lieve Thienpont verzamelde 26 getuigenissen van mensen met een al dan niet zeer ernstige vorm van Asperger. Op authentieke, eerlijke en zeer kwetsbare manier lichten zij een tip van de sluier van hun (on)draaglijk lijden.Hun bijzonder aangrijpende verhalen zijn een eerste stap voor patiënten en hun omgeving om de pijn van anders zijn te begrijpen en daardoor misschien wat draaglijker te maken.Bron : http://www.academiapress.com
Aspergersyndroom --- Autisme --- Psychologie --- Getuigenissen --- Verhalen --- Syndroom van Asperger --- Getuigenis --- Verhaal --- Man --- Volwassene --- verpleegkunde --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Voor autistische mensen is autisme een manier van leven. Alles is ervan doordrongen, het kleurt iedere ervaring, iedere gewaarwording, gedachte, emotie, kortom elk facet van het bestaan (Sinclair, 1993). Ze reageren niet op een manier die we verwachten, omdat ze een ander systeem van waarneming en communicatie hebben. Natuurlijk is het heel moeilijk om te communiceren met iemand die zich van een andere 'taal' bedient (en autistische mensen zijn in iedere cultuur 'buitenlanders'). Maar het is even verkeerd om niet-autistische methoden te gebruiken om autistische kinderen te onderwijzen en te behandelen. Dat is een garantie voor mislukking en het kan ze soms zelfs voor het leven beschadigen. Door het gehele boek heen worden voorbeelden gegeven om verschillende verschijnselen te illustreren. Uit de inhoud: Zintuiglijke stoornis of andere zintuiglijke beleving? - Waarneming - Mogelijke zintuiglijke ervaringen bij autisme - Stijlen van waarneming - Cognitieve stijlen - Andere zintuiglijke aandoeningen - Behandeling - Profiel zintuiglijke waarneming Over de auteur(s): Olga Bogdashina publiceert regelmatig over autisme en informatieverwerking. Ze treedt in vele landen op als gastspreker. Als ervaringsdeskundige is nauw betrokken bij het onderwerp. Olga Bogdashina vertaal in dit boek die 'andere zintuiglijke wereld' en brengt die daarmee dichter. Onmisbare informatie voor iedereen die persoonlijk of professioneel betrokken is bij mensen met autisme.
Autisme. --- autisme --- waarneming --- Psychiatry --- zintuigelijke indrukken --- Aspergersyndroom --- Orthopedagogics --- Neuropathology --- #KVHB:Aspergersyndroom --- #KVHB:Autisme --- 462.4 --- orthopedagogiek --- waarnemen --- zintuigen --- 376.44 --- Autisme --- Behandelingen --- Sensorische stoornissen --- Waarneming --- Zintuigen --- Zintuigstoornissen --- 616.2 --- Autistische kinderen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Syndroom van Asperger --- Zintuig --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
The curious incident of the dog in the night-time is a murder mystery novel like no other. The detective, and narrator, is Christopher Boone. Christopher is fifteen and has Asperger's, a form of autism. He knows a very great deal about maths and very little about human beings. He loves lists, patterns and the truth. He hates the colours yellow and brown and being touched. He has never gone further than the end of the road on his own, but when he finds a neighbour's dog murdered he sets out on a terrifying journey which will turn his whole world upside down.
genre-thema"">
Listing 1 - 10 of 33 | << page >> |
Sort by
|