Listing 1 - 10 of 41 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Folklore --- sprookjes --- Grimm [Brothers] --- 82-93 --- Grimm, Jacob --- Grimm, Wilhelm --- Sprookjes --- Symboliek --- 829.73 --- Grimm --- 930714.jpg --- Gebroeders Grimm --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur
Choose an application
Hoe gaat het met 'het jeugdboek' hier? Aanzienlijke hoeveelheid titels van boeken uit 2002 die het ontdekken waard zijn. Vier artikels door specialisten die speuren naar tendenzen in de enorme jeugdboekenstapel van 2002, een overzicht van bekroonde boeken, een lijst van tien onmisbare sites en nog veel meer. (Bron: covertekst)
Choose an application
Children's literature --- Library resources --- Library & Information Science --- Social Sciences --- Juvenile literature --- Literature --- Directories --- 026:82-93 --- 82-93 <058> --- 82-93 <058> Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur--Adresboeken --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur--Adresboeken --- 026:82-93 Speciale bibliotheken-:-Literatuur. Algemene literatuurwetenschap--?-93 --- Speciale bibliotheken-:-Literatuur. Algemene literatuurwetenschap--?-93 --- Library resources&delete&
Choose an application
In dit boek wordt het fenomeen jeugdliteratuur vanuit verschillende invalshoeken op een wetenschappelijke wijze benaderd. Vanuit de specifieke communicatiesituatie die ontstaat wanneer een volwassene zich richt tot een jonge lezer, belicht de auteur de consequenties hiervan voor de jeugdliteratuur. Verder wordt onder meer aandacht besteed aan de aparte status en het eigen karakter van de jeugdliteratuur. Daarna volgt nog een kort overzicht van de vele genres, elk met eigen mogelijkheden en grenzen. In een laatste hoofdstuk worden een aantal bedenkingen i.v.m. analyse en evaluatie geformuleerd.
Didactics of Dutch --- Orthopedagogics --- Children's literature. Juvenile literature --- Psychological study of literature --- Literature --- jeugdliteratuur --- Jeugdliteratuur --- Academic collection --- 82-93 --- 433.7 --- jeugdliteratuur (ler) --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Boeken --- Jeugd
Choose an application
The World through Children's Books is a valuable and easy-to-use tool for librarians, teachers and others who seek to promote international understanding through children's literature. The annotated bibliography, organized geographically by world region and country, contains nearly 700 books representing 73 countries. Sponsored by the United States Board on Books for Young People (USBBY).
Choose an application
What happens to traditional stories when they are retold in another time and cultural context and for a different audience? This first-of-its-kind study discusses Bible stories, classical myths, heroic legends, Arthurian romances, Robin Hood lore, folk tales, 'oriental' tales, and other stories derived from European cultures. One chapter is devoted to various retellings of classics, from Shakespeare to ""Wind in the Willows."" The authors offer a general theory of what motivates the retelling of stories, and how stories express the aspirations of a society. An important function of stories is to introduce children to a cultural heritage, and to transmit a body of shared allusions and experiences that expresses a society's central values and assumptions.However, the cultural heritage may be modified through a pervasive tendency of retellings to produce socially conservative outcomes because of ethnocentric, androcentric and class-based assumptions in the source stories that persist into retellings.Therefore, some stories, such as classical myths, are particularly resistant to feminist reinterpretations, for example, while other types, such as folktales, are more malleable.In examining such possibilities, the book evaluates the processes of interpretation apparent in retellings.
Fiction --- Children's literature. Juvenile literature --- literaire canon --- mythologie (genre) --- jeugdliteratuur --- Children --- Children's literature --- Books and reading. --- History and criticism. --- 82-93 --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Books and reading for children --- Reading interests of children --- History and criticism --- Books and reading --- -Children's literature --- -82-93 --- Juvenile literature --- Literature --- Childhood --- Kids (Children) --- Pedology (Child study) --- Youngsters --- Age groups --- Families --- Life cycle, Human --- literaire adaptatie --- -Books and reading
Choose an application
Nog niet zo lang geleden kropen we onder lichte dwang, uiteraard om acht uur onder de wol. Soms kwamen een zandmannetje, sprookjesprins of boze stiefmoeder langs. Op andere momenten wiegden we onszelf noodgedwongen in slaap. Dit boek is in de eerste plaats een doe-het-zelf-gids voor handige en iets minder handige Harrys en Henriëttas in voorleesland. Spoken de volgende vragen ook door uw hoofd?Wat is het nut van voorlezen?Hoe word ik een goede voorlezer?Waar vind ik een goed voorleesboek?Aan wie lees ik voor?
Didactics of Dutch --- voorlezen --- leesopvoeding --- Voorlezen --- 433.7 --- 82.93 --- Prentenboek --- Leesopvoeding --- Leesbevordering --- Children --- Books and reading --- Reading --- Parent participation --- PXL-Education 2015 --- opvoeding --- lezen
Choose an application
De meeste kleuters herkennen een verhaal als een verhaal en kunnen vaak zelf ook al een verhaaltje (na)vertellen. Zij hebben dus enige kennis van hoe verhalen ‘werken' of zijn opgebouwd. Maar wat is het precies dat kinderen (her)kennen als kenmerken van de verhaalopbouw of als vaste gebruiken van het vertellen? Inzicht in de kennis van verhaalstructuren en vertelconventies bij kleuters is van belang voor het kunnen beantwoorden van vragen als: kinderen kunnen steeds complexere verhaalstructuren volgen naarmate ze ouder worden, maar wat is het precies dat ze daarbij leren? Wat maakt een verhaalstructuur voor kleuters (te) moeilijk of eenvoudig? En waarom ervaren kleuters bepaalde verhaalkenmerken (niet) als spannend of grappig? Een structuralistische benadering van het voorlezen van prentenboeken aan kleuters helpt deze en andere vragen te beantwoorden en biedt inzicht in hoe de ontwikkeling van literaire competentie zich voltrekt. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar personages, spanning en ironische humor in prentenboeken. ‘Prentenboeken lezen als literatuur' belicht het verschijnsel literaire competentie vanuit theoretische perspectieven en vanuit diverse praktische invalshoeken (onder meer in verband met onderwijsdoelstellingen en literatuureducatie). De in dit boek voorgestelde leeswijze is via onderwijsontwikkelingsonderzoek in kleutergroepen toegepast en geoptimaliseerd. Hierbij is gebruik gemaakt van speciaal voor dit doel ontwikkelde leesaanwijzingen bij vierentwintig prentenboeken. Vervolgens is de effectiviteit van het voorlezen met deze leesaanwijzingen aangetoond met behulp van een experiment. Dit boek bevat tal van voorbeelden uit de voorleespraktijk, werkwijzen en didactische inzichten om de ontwikkeling van literaire competentie te ondersteunen op een manier die voor kinderen uitdagend en impliciet didactisch is. De combinatie van theoretische achtergronden en praktische toepasbaarheid maak
Children's literature. Juvenile literature --- geletterdheid --- kleuteronderwijs --- kleuters --- jeugdliteratuur --- prentenboeken --- leesonderwijs --- Prentenboeken --- Jeugdliteratuur --- Leesbevordering --- Literaire techniek. --- Kleuteronderwijs. --- Kleuters. --- literatuur --- literaire competentie --- 82.93 --- Literatuur --- Prentenboek --- Kleuters --- Verhalen --- Literaire competentie --- 0000 --- 82-93 --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Didactics of languages --- Didactics of Kindergarten
Choose an application
Didactics of Dutch --- Children's literature. Juvenile literature --- literatuuronderwijs --- stemrecht --- jeugdliteratuur --- Children's literature, Dutch --- Children --- Dutch philology --- 454.54 --- Jeugdliteratuur --- 82-93 --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Germanic philology --- History and criticism --- Books and reading --- Study and teaching --- History and criticism.
Listing 1 - 10 of 41 | << page >> |
Sort by
|