Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Je bent docent in het voortgezet onderwijs en wilt graag maatwerk bieden aan je leerlingen. Daarbij wil je leerlingen graag uitdagen in hun leerproces. Hoe kun je die uitdaging vormgeven? Deze tool biedt je veertig voorbeelden van leervragen die de leerlingen uitdaging bieden, gebaseerd op het hogere-orde-denken volgens de taxonomie van Bloom. Op elk kaartje staat een concrete leervraag in de context van een van de vele vakgebieden in het voortgezet onderwijs. Samen dekken de leervragen het brede scala aan vakgebieden in de school. Elk kaartje biedt ook ideeën en mogelijkheden tot aanpassing en verdieping. Daarnaast is helder weergegeven binnen welke categorie van hogere-orde-denken de leervraag valt. Deze veertig kaartjes bieden jou en je collega’s houvast en inspiratie in uitdagend onderwijs voor jullie leerlingen.
KHK --- onderwijs --- diversiteit
Choose an application
Pedagogische tact is geen competentie, maar een kwaliteit van de leraar zelf. Bijvoorbeeld een goede vraag, een blik van verstandhouding, een besliste stem, een hand op de schouder ... Hoe ga je als leerkracht op een tactvolle manier om met emoties van je leerlingen? (samenvatting)
pedagogisch klimaat --- Teacher education. Teacher's profession --- Educational sciences --- leraren-leerling relatie --- Communicatie ; onderwijs --- Sociale vaardigheden ; leraren --- Leerling-leraarrelatie --- competenties --- leerkrachten --- leraren --- relatie leraar - leerling --- 419.3 --- 450.7 --- Interactie --- Opvoeding en onderwijs --- Pedagogische psychologie --- Relatie leraar-leerling --- 454.22 --- Relatie onderwijsgevende-leerling --- 450.4 --- Leerkrachtvaardigheden --- Pedagogie --- Pedagogische psychologie - Onderwijspsychologie --- Opleiding en bijscholing --- Onderwijsstijlen --- Education --- Philosophy --- Teacher-student relationships --- Effective teaching
Choose an application
Dit uiterst informatieve boek over begaafde leerlingen in het basisonderwijs voorziet om meerdere redenen in een directe behoefte. In de eerste plaats zijn er nog te veel mythen en misverstanden over (hoog)begaafdheid, die hier met feiten worden weerlegd. Tegelijkertijd presenteren de auteurs, specialisten uit het netwerk van Fontys Hogeschool Kind en Educatie en KPC, alle recente en relevante kennis en informatie over begaafdheid, basisschool en passend onderwijs. In de derde plaats doen ze dat op praktische wijze met tal van voorbeelden, illustraties, schema's en overzichten uit de vakliteratuur. Daarbij hanteren zij een actieve benadering van het werken met begaafde leerlingen, met pedagogische sensitiviteit als leidraad. De hoofdstuktitels geven tot slot de heldere opbouw van 'begrip' tot 'uitdaging' van (hoog)begaafdheid weer. Naast vier bijlagen over (hoog)begaafde leerlingen, (hoog)begaafde onderpresteerders, handreiking voor observatie en gesprekken en voorbeelden van complexe opdrachten, bevat dit boek een literatuurlijst. Alleen een register ontbreekt helaas in deze voortreffelijke en praktijkrelevante uitgave. Voor leerkrachten en ouders een waardevolle bron en naslagwerk. © NBD Biblion - Drs. A. Schipper MA
Cognitive psychology --- Teacher education. Teacher's profession --- opvoeding --- hoogbegaafdheid --- lerarenopleiding --- Hoogbegaafdheid --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Kind --- hoogbegaafde kinderen --- 462.1 --- Hoogbegaafdheid (begaafdheid) --- Basisonderwijs --- Inclusief onderwijs --- sensitiviteit --- Differentiatie --- Metacognitie --- Motivatie (Studiemotivatie) --- hoog sensitieve kinderen --- 462.1 hoogbegaafde kinderen --- didactiek --- kinderen --- orthopedagogiek --- Hoogbegaafde kinderen
Choose an application
Werken met begaafdheid in de klas is de opvolger van Werken met begaafde leerlingen in de klas en is geschreven voor leraren in opleiding en leraren in de praktijk. Het boek bevat verdiepende informatie over begaafdheid gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Deze inzichten zijn vertaald naar praktische handvatten en tips voor het werken met begaafde leerlingen in de klas. Aan de hand van casussen uit de praktijk worden diverse relevante thema?s behandeld, zoals motivatie, metacognitie, disharmoniehypothese en hooggevoeligheid. Je leest ook over de discussies omtrent de terminologie van begaafdheid. En er is aandacht voor het wetenschappelijk discours rondom de gevoeligheid van begaafde leerlingen. De rode draad in het boek is de vraag: Wat zou jíj als leerkracht kunnen doen om begaafde leerlingen op een goede manier te ondersteunen?Passend onderwijs voor alle kinderen zorgt ervoor dat ook de ontwikkeling van de begaafde leerling de laatste jaren steeds meer aandacht krijgt. Het goed in kaart brengen van de onderwijsbehoeften van begaafde leerlingen is complex, terwijl passend onderwijs ook voor deze leerlingen hard nodig is.Het boek geeft diverse handreikingen om in de klas aan de slag te gaan. Uitgangspunt hierbij is steeds ?het goed kijken naar en begrijpen van de begaafde leerling?. De wijze waarop de handreikingen en tips zijn geformuleerd sluit aan bij het kijken naar en werken met begaafde leerlingen vanuit een pedagogisch sensitief perspectief.https://www.vangorcum.nl/zoeken/100-459_Werken-met-begaafdheid-in-de-klas
hoogbegaafdheid --- Hoogbegaafdheid --- Onderwijs --- Kind --- Leerling --- hoogbegaafde kinderen ; onderwijs --- Educational psychology --- Teacher education. Teacher's profession --- motivatie
Choose an application
Er zijn veel redenen waarom het lang niet altijd lukt het beste uit een leerling te halen. Te vaak worden leerlingen gereduceerd en gelabeld tot een nummer, een toetsscore of een 'puberbrein dat niet kan plannen'. Dat zijn vrijwel altijd oversimplificaties die authentiek contact in de weg staan. Het hart van goed onderwijs wordt namelijk gevormd door de interactie tussen leraar en leerling. Dat terrein wordt in dit inspirerende boek zorgvuldig verkend, overtuigend gebaseerd op een combinatie van wetenschappelijke inzichten en persoonlijke ervaringen. Daarom is dit een belangrijk boek, met een positieve boodschap.(Prof. Rob Martens, Open Universiteit | Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek)Gelukkig beseffen bijna alle docenten, uit liefde voor hun vak en hun betrokkenheid bij hun leerlingen, dat opvoeden en begeleiden van leerlingen de kern is van hun dagelijks functioneren. Als tegenwicht aan het beleid van de overheid hebben onze docenten inspiratie nodig, een bevestiging en verdieping dat hun natuurlijke pedagogische grondhouding de enig juiste is. Die inspiratie biedt dit boek Pedagogische tact, een must voor alle schooldirecties en docenten in het Nederlandse onderwijs. Zeker nu!(Wim P. Littooij is voormalig voorzitter van de Raad van Bestuur van de Vereniging voor CVO (Christelijk Voortgezet Onderwijs) te Rotterdam en omgeving)In een fractie van een seconde de goede pedagogische interventie doen, gericht op het welbevinden en de ontwikkeling van de groep en de individuele kinderen. Pedagogische tact gaat over 'bewuste intuïtie' in onderwijs en opvoeding. Docenten en management hebben Pedagogische Tact, als ontwikkelingstraject gevolgd. Studenten worden volwassen en als onmisbare partner in het onderwijs benaderd. Dit boek biedt een schat aan wijsheid voor elke - aankomende - leraar!(Robert Viëtor, directeur Lerarenopleidingen Hogeschool Leiden)Ik ben er gaandeweg mijn docentschap achtergekomen hoe belangrijk de relatie tussen leraar en leerling is in het leerproces. Het boek Pedagogische tact duidt dit proces op een prachtige manier. Door authentieke praktijkvoorbeelden te koppelen aan inspirerende theorieën heb je een krachtig instrument in handen om jezelf als leraar te verbeteren. Lesgeven is voor mij steeds meer 'samen leren' geworden en Pedagogische Tact is een gids om die reis voort te zetten.
Communicatie --- Sociale vaardigheden --- Leerling-leraarrelatie --- onderwijs --- leraren --- PXL-Central Office 2019 --- onderwijskunde --- lerarenberoep --- leerlingenparticipatie --- opvoedkunde --- Onderwijspraktijk --- Relatie leraar - leerling --- Leraren --- Pedagogie --- Leerkrachtvaardigheden --- Relatie leraar-leerling --- Communicatie : school --- intuïtie --- 371.21 --- Teacher education. Teacher's profession --- Educational sciences --- opvoeding --- theoretische pedagogiek --- leraren-leerling relatie --- Leraar --- Directie
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|