Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Een genuanceerde en gedurfde visie op hulpverlening aan cliënten in armoede met een migratie-achtergrond: sociaal werkers ontmoeten in toenemende mate cliënten met een migratieachtergrond die in armoede leven. In de zoektocht naar kwaliteitsvolle hulpverlening voor deze groep, hebben sociaal werkers heel wat vragen. Bind-Kracht ontwikkelde een krachtgericht handelingskader voor sociaal werk in een context van armoede en culturele diversiteit. In dit cahier beschrijven de auteurs relevante kapstokken voor krachtgericht en divers-sensitief sociaal werk: inzicht in de leefwereld van mensen met migratie- en armoede-ervaring en het effect van de bril van verschil en gelijkenis. Ze beschrijven handelingsprincipes voor effectief sociaal werk met cliënten met een migratie-achtergrond: het belang van basishouding en dialoog, krachtgericht kijken, vaardig communiceren en een kritische kijk op de samenleving. In concrete casussen illustreren ze de toepassing daarvan in de praktijk
307.3 --- 316.728 --- Maatschappelijk werk ; methodiek --- Armoede en hulpverlening --- Migranten ; hulpverlening --- multiculturele samenleving --- 364.2 --- Diversiteit --- Migranten --- Cultuurverschillen --- Interculturele hulpverlening --- armoede --- diversiteit --- Sociologie van de welvaart --- Levensstijl. Sociologie van het alledaagse leven --- 325 --- Culturele diversiteit. --- Armoede. --- Sociaal-werk. --- culturele diversiteit --- krachten (mensen) --- sociaal werk --- Social welfare methods --- Sociaal werk --- Migranten : hulpverlening --- Armoede : hulpverlening --- Maatschappelijk werk : methodiek --- 364.46 --- PXL-Social Work 2015 --- welzijnszorg --- Armoede --- Uitsluiting --- Allochtonen --- Hulpverlening --- Migratie --- Hulpverleningsrelatie --- Methodiek --- Social problems --- Sociology of minorities --- Allochtoon --- Cultuurverschil --- Inclusie --- Maatwerk --- Autochtoon --- migratie --- sociaal-cultureel werk --- België --- Persoon met een migratieachtergrond --- België.
Choose an application
Bind-Kracht wil hulpverleners en begeleiders ondersteunen en versterken in het krachtgericht werken met mensen in armoede via onderzoek, methodiekontwikkeling, vorming en dialoog. Naast de basisboeken bieden deze Bind-Kracht Cahiers diepgang in specifieke thema's voor wie Bind-Kracht in de praktijk wil brengen.Duowerkingen of buddywerkingen, waarbij een kwetsbare persoon een-op-een wordt ondersteund door een vrijwilliger, kennen een sterke opmars in het welzijnswerk. De brede toepassing van de duomethodiek brengt vele vragen met zich mee: wat is er nodig om een duowerking op te zetten? Hoe kijken vrijwilligers en deelnemers zelf naar de werking? Welke concrete resultaten levert het op, en welke eigenschappen maken van een vrijwilliger een goede buddy?Kwetsbaar verbonden is een van de eerste publicaties over de Duomethodiek in Vlaanderen en illustreert waarom de praktijk grensverleggend kan zijn. Aan de hand van praktische voorbeelden, pakkende getuigenissen en concrete tips schetst het boek een beeld van de duomethodiek in al haar verschijningsvormen, met alle mogelijkheden en aandachtspunten. Zo is het een naslagwerk voor welzijnswerkers, maar ook voor iedereen die met kwetsbare mensen in aanraking komt.(https://www.lannoo.be/nl/kwetsbaar-verbonden)
welzijnswerk, methoden --- 361.1 --- methoden van het sociaal werk --- welzijnswerk --- sociaal werk --- Social welfare methods --- Methoden van het maatschappelijk werk --- Welzijnswerk --- Methodiek --- 364.04 --- 364.044 --- 316.77 --- PXL-Social Work 2020 --- welzijnszorg --- vrijwilligerswerk --- buddy --- Buddy --- Sociale welzijnszorg --- Vrijwilligerswerk --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Kwetsbaarheid --- Socio-economische kwetsbaarheid --- Verbindend werken --- Hulpverlening --- Duomethodiek
Choose an application
Hoe stimuleer je maatschappelijk geëngageerd leren? - Praktijkgids voor docenten Als gedreven onderwijsprofessional kun je niet anders dan de vinger aan de pols van de samenleving houden. Over hoe je dat aan studenten overbrengt wordt veel geschreven, maar de praktijk verloopt vaak moeilijker. Met Community Service Learning kun je studenten binnen hun opleiding tot leraar of sociale professional echter praktijkgericht aanleren om volop met hun toekomstige omgeving in contact te komen, en zo nog meer uit hun latere job te halen.Waaruit bestaat leren bijvoorbeeld precies? Wat maakt dat Community Service Learning de houding van studenten echt kan veranderen? Wat zijn de uitkomsten ervan voor studenten én samenleving? En hoe begin je eraan als docent? Dit boek toont hoe je een Community Service Learning-module voor studenten opzet en organiseert, maar ook wat je er als docent zelf uit leert.Van zoekende student naar gedreven professional schetst de uitdagingen voor het opleiden van moderne onderwijs- en sociale professionals, en gaat uitgebreid in op cases, ervaringen van studenten en de reacties van wie ze begeleiden. Het pleit voor een meer maatschappelijk geëngageerd en holistisch leren in het hoger onderwijs, dat zich verbindt met de samenleving en studenten volop ondersteunt om bekwame en gedreven professionals te worden.https://www.lannoo.be/nl/van-zoekende-student-naar-gedreven-professional
Hoger onderwijs --- Community service learning --- Ervaringsgericht onderwijs --- Burgerschap --- Student --- Lerarenopleiding --- lerarenberoep --- lerarenopleiding --- Community Service Learning --- Lerarenberoep --- Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- didactiek --- Leraren ; opleidingen --- actief leren
Choose an application
Dit rapport laat gezinnen met jonge kinderen in armoede aan het woord. In opdracht van de Koning Boudewijnstichting voerde het Expertisecentrum Krachtgericht Sociaal Werk van de Karel de Grote-Hogeschool een kwalitatief onderzoek uit naar de beleving en de verwachtingen van autochtone en allochtone kansarme ouders met betrekking tot voorzieningen, begeleidingsinitiatieven en scholen voor kinderen in hun eerste levensjaren. Op basis van diepte-interviews met 31 respondenten en 2 focusgroepen, werd een analyse gemaakt van de redenen voor niet-gebruik, de positieve en negatieve ervaringen met scholen en voorzieningen en hun voorstellen tot optimalisering van de werking voor kwetsbare doelgroepen.
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|