Narrow your search

Library

Thomas More Kempen (5)

Odisee (4)

Thomas More Mechelen (4)

Hogeschool West-Vlaanderen (3)

UCLL (3)

KU Leuven (2)

UGent (2)

VIVES (2)

Arteveldehogeschool (1)

DocAtlas (1)

More...

Resource type

book (5)


Language

Dutch (4)

English (1)


Year
From To Submit

2014 (1)

2010 (1)

2007 (1)

2006 (1)

2003 (1)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Simpel : oplossingsgerichte positieve psychologie in actie.
Author:
ISBN: 9789059315952 Year: 2010 Publisher: Den Haag Boom Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Simpel is niet gemakkelijk. De wondervraag, schaalvragen, uitzonderingen op het probleem en complimenten zijn de iconen waarin de rijkdom van de oplossingsgerichte epistemologie schittert. Maar er is zo veel meer! Hulpverlening is een cocreatie van cliënt en hulpverlener, waarbij zorg en welzijn twee kanten van dezelfde medaille zijn. De tijd dat de hulpverlening louter zorg behelsde is voorbij. Hulpverlening is het scheppen van een context waarin de cliënt geholpen wordt om de Moeder van Alle Doelstellingen in het Leven te bereiken: welzijn en welbevinden. Dit boek biedt een kijk achter de coulissen van de wetenschappelijke ontwikkelingen waarop oplossingsgericht denken en werken teruggrijpt. Het bevat een krachtige cocktail van positieve psychologie in actie, oplossingsgerichte interventies, linguïstische spitstechnologie, zwermintelligentie, de wetenschap van Priming en de evidence‐based werkzaamheid van de non‐specifieke factoren.

The solution tango : seven simple steps to solutions in management
Author:
ISBN: 9814312584 0462093867 1904879918 9781904879916 Year: 2006 Publisher: London : Cyan,


Book
Conflictadvisering : mogelijkheden voor een kortdurende oplossingsgerichte benadering.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9044114174 Year: 2003 Volume: 7 Publisher: Leuven Garant


Book
Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789462363724 9789460949753 Year: 2014 Publisher: Den Haag Boom Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs biedt een grondige inleiding in het oplossingsgerichte denken. Besproken wordt hoe je in willekeurig welke onderwijspositie zo te werk kunt gaan dat je je laat sturen door de oplossing in plaats van het probleem. Het boek bestaat uit vier onafhankelijk van elkaar te lezen delen: het oplossingsgerichte denkkader, het werkveld van het onderwijs als geheel, het instrumentarium en het ‘doen en laten’ in leidinggeven, middenmanagement, onderwijzen, ondersteunen en assisteren. Geen nieuw jargon of compleet andere benadering; wel een expertsysteem op basis van een zeer uitgebreide verzameling gevalsbeschrijvingen, waaruit iedere onderwijskracht naar hartelust zal kunnen putten. De auteurs spreken de wens uit dat de gebruiker alles wat hij oppikt zo naadloos mogelijk laat aansluiten bij wat hij al weet en kan, kent en doet. Een inspirerend en uitdagend boek. This empowering approach taps into the resilience of students and educators and guides them all in a handy workbook format. Dr. Linda Metcalf Uitgaan van mogelijkheden en niet van onmogelijkheden biedt de werkers in het onderwijs een hoopvol perspectief. Louis van Gaal Het (dit boek - red.) bespreekt de vraag welke persoonlijke krachten leerlingen/studenten en hun leraren ter beschikking hebben om de problemen, die er zeker zijn, aan te pakken. Dr. Kees van der Wolf Uitdagend en bemoedigend voor al die mensen die er écht werk van maken jongeren hun eigen weg te helpen vinden. Max Hoefeijzer


Book
Praktijkboek oplossingsgerichte cognitieve therapie.
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789058981202 Year: 2007 Publisher: Utrecht De Tijdstroom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Is niet elke psychotherapeutische interventie oplossingsgericht? Vanzelfsprekend. Maar het gaat vaker mis dan de therapeut wil weten. Dat heeft nogal eens te maken met de aandacht die geschonken wordt aan de beperking en/of het probleem. En daar zou het juist niet om moeten gaan. De vraag die ertoe doet is wat de cliënt wérkelijk wil. Hulp kan alleen maar effectief zijn als duwtje in de rug voor zelfhulp. Een cliënt moet zijn leven zelf (weer) op de rit willen krijgen. Hij hoeft niet perse 'positief' te denken; in die zin is de rol van de therapeut evenmin normatief. Een alcoholist bijvoorbeeld kan kiezen voor alcoholvrije dagen en zelfs voor een alcoholvrij leven, maar ook voor het genot van een glas bier op een bepaald moment (inclusief het risico van een terugval). Reële beperkingen in acht genomen kan iedereen zo ver komen als hij zelf wil. Dat bewustzijn vormt de basis van de therapeutische relatie én van het veelvuldige succes van de oplossingsgerichte aanpak. De duur van de behandeling is nogal eens omgekeerd evenredig aan het effect; vandaar dat ook wel gesproken wordt van de kórte oplossingsgerichte therapie. Isebaert en de zijnen staan in de traditie van Milton Erickson, Steve de Shazer en Insoo Kim Berg; het specifieke karakter volgt uit het zogenaamde Brugse model, waarvan drie van de vijf (co)auteurs de grondleggers zijn. In dit boek worden de theorie en de technieken verduidelijkt op een aanschouwelijke en praktijkgerelateerde manier, met veel levensechte casuïstiek.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by