Narrow your search

Library

SL (13)

Arteveldehogeschool (12)

Odisee (11)

UCLL (11)

VIVES (11)

AP (10)

Hogeschool Gent (10)

KDG (9)

Thomas More Kempen (9)

DocAtlas (8)

More...

Resource type

book (13)


Language

Dutch (13)


Year
From To Submit

2021 (3)

2020 (1)

2019 (2)

2018 (1)

2015 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De bromvliegzwaan en andere verhalen over onze taal
Authors: ---
ISBN: 9789000358229 Year: 2018 Publisher: Houten Van Holkema & Warendorf

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe is onze taal ontstaan? Wie vond de boekdrukkunst uit? Wat is een palindroom? Waarom was de Friese held Grutte Pier zo gek op groene kaas? En hoe komt het dat er helemaal tot in Japan Nederlandse woorden worden gebruikt?Een boek vol boeiende verhalen, leuke feitjes en gekke weetjes over de (geschiedenis van de) Nederlandse taal.Bekroond met een Zilveren Penseel in de categorie Informatief, 2019.Bron: leesbevorderingindeklas.nl


Book
Wat gaat het kindje doen?
Authors: --- ---
ISBN: 9789025773328 Year: 2021 Publisher: Haarlem Gottmer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat gaat het jongetje met die warme muts op voor leuks doen? En waarom zou dat meisje een badpak dragen en het andere kindje een gele slab? Vierkant hardkartonnen prentenboek met vrolijk gekleurde, duidelijke illustraties en halfronde, bijna paginagrote flappen. Vanaf ca. 2 jaar.Katelijn FlorizooneBij het voorlezen van dit vrolijke, mooi stevig uitgevoerde flapjesboek krijgen peuters zes verschillende raadseltjes voorgeschoteld. Op elke spread zien we rechts een kindje met een bepaalde outfit en links een beschrijving van die outfit met de vraag wat het kindje zal doen. Bij het openen van de halfronde, bijna paginagrote, stevige flap met de illustratie van het kindje, wordt eronder een kleurrijke afbeelding zichtbaar waarop het kindje de bijhorende actie uitvoert. Zo gaat een jongetje met een warme muts op sleetje rijden en gaat een meisje dat een badpak draagt spelen in een badje in de tuin. Het mooi vormgegeven hardkartonnen boekje heeft een vierkant formaat met twee afgeronde hoeken. De illustraties van Juliana Perdomo zijn duidelijk, niet te overweldigend en gevarieerd. Ze nodigen uit om met je peuter een gesprek aan te knopen over de kleding en andere voorwerpen die zijn afgebeeld. De kindjes die aan bod komen hebben verschillende huidskleuren. In dezelfde opzet verscheen ook 'Wat gaat mama doen?'*. Goed uitgevoerd peuterboekje voor kinderen vanaf ca. 2 jaar.© NBD Biblion


Book
Prentenboeken en coöperatief leren : kansen voor intercultureel, taalvaardigheids- en literatuuronderwijs.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9055839191 9054619244 9789055839193 Year: 2001 Publisher: Diegem Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze publicatie nodigt de lezer uit om ook zijn horizon te verruimen en vooral om vanuit de uitgewerkte praktijkvoorbeelden kinderen de rijkdom van een multiculturele samenleving te laten ontdekken. Naast uitgewerkte lessen en bespreking van verschillende kinderboeken over dit onderwerp, omvat dit boek ook inspirerend videomateriaal van enthousiaste kinderen en leerkrachten die met die kinderboeken werken in de klas. Dit materiaal uit de drie landen is samengeperst op een compacte CD-rom. Naast het praktische gedeelte geeft deze uitgave ook een uitgebreide theoretische achtergrond.

Keywords

Didactics of languages --- Didactics of primary education --- interculturaliteit --- didactiek --- leesbevordering --- jeugdliteratuur --- prentenboeken --- leesonderwijs --- Literature --- kleuteronderwijs --- taalvaardigheid --- literatuuronderwijs --- intercultureel onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Nederlands --- Literatuur --- Culturele vorming --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Buitengewoon basisonderwijs --- Comeniusprojecten --- Jeugdliteratuur --- Prentenboeken --- Didactiek --- Coöperatief leren in multiculturele groepen --- Orthodidactiek --- Werken met jeugdboeken --- #KVHB:Intercultureel onderwijs --- #KVHB:Onderwijs; lager --- #KVHB:Taalvaardigheid --- basisonderwijs --- coöperatief leren --- taalvaardigheidsonderwijs --- 472 --- literatuur --- 454.3 --- Coöperatief leren --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Prentenboeken-basisonderwijs --- Prentenboeken-kleuteronderwijs --- 474.54 --- coöperatief leren (ler) --- prentenboeken (ler) --- Basisonderwijs --- Coöperatief leren ; ba.o --- Intercultureel onderwijs ; basisonderwijs --- Intercultureel onderwijs ; kleuteronderwijs --- Jeugdliteratuur ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Letterkunde --- Literatuuronderwijs ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Ontluikende geletterdheid --- Prentenboeken ; basisonderwijs --- Taalvaardigheid ; basisonderwijs --- Taalvaardigheid --- Verhalen in het basisonderwijs --- 475.2 --- Nederlands; ba.o --- Prentenboeken; ba.o --- 101177.jpg --- Prentenboeken ; kleuteronderwijs --- Lesvoorbereiding --- (zie ook: Mondiale vorming) --- Contains audio-visual material --- Comeniusproject --- Prentenboek --- Afrika --- Frans --- België --- Young adultliteratuur --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Noorwegen --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Vrouw --- Didactiek van de talen. --- Lager onderwijs. --- didactiek. --- interculturaliteit. --- jeugdliteratuur. --- leesbevordering. --- leesonderwijs. --- prentenboeken.


Book
Hoeveel talen spreek jij? : wat je altijd al wilde weten over meertaligheid
Author:
ISBN: 9789085600671 9085600677 Year: 2019 Publisher: Amsterdam Niño

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Hoeveel talen spreek jij?? nemen kinderen van basisschool de Regenboog de lezer mee naar de magische wereld van meertaligheid. Een wereld waarin kinderen met mama een andere taal spreken dan met de juf. Een wereld vol woorden met exotische klanken die toch alledaagse betekenissen hebben. Een wereld vol kleur dankzij de verschillende brillen waardoor meertalige kinderen naar de wereld kijken. Steeds meer kinderen leven in deze magische wereld en groeien dus meertalig op. Dat is leuk en handig! Maar er zijn ook veel vragen.Wat is meertaligheid precies en wat betekent het thuis en op school? Hoe leer je eigenlijk twee talen tegelijk? Is het niet vermoeiend en hoe werkt dat in je brein? Iedereen heeft taalrelaties; hoe werkt zo?n taalrelatie precies? Wat is je moedertaal en waarom is het juist goed om met je ouders de thuistaal te spreken? In dit boek lezen kinderen, leerkrachten en ouders er alles over. Hoeveel talen spreek jij?? legt op heldere en speelse manier uit wat meertaligheid is, hoe kinderen meertalig opgroeien en hoe meertaligen functioneren. Verhalen, theorie, praktijk, tips en interactie wisselen elkaar af en illustraties completeren het geheel.Het boek richt zich uiteraard tot een- en meertalige kinderen in de basisschoolleeftijd en ouder. Maar de doelgroep is veel breder. Het is ook een absolute aanrader voor iedereen die zich met meertaligheid en kinderen bezighoudt. Zoals (NT2)-leerkrachten, pedagogisch medewerkers, logopedisten, (school)psychologen, ouders, kindercouncelers/therapeuten en vrijwilligers. En natuurlijk is het gewoon een superleuk boek voor iedereen die meer van meertaligheid wil weten.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/21/onderwijs/2177/hoeveel-talen-spreek-jij


Book
Jeugdliteratuur in perspectief
Author:
ISBN: 9789033475702 9033475707 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt het fenomeen jeugdliteratuur vanuit verschillende invalshoeken op een wetenschappelijke wijze benaderd. Er wordt dieper ingegaan op de aparte status en het eigen karakter van de jeugdliteratuur en op het specifieke communicatieproces dat ontstaat wanneer een volwassene zich richt tot een jonge lezer. In dit boek worden de verschillende aspecten van jeugdliteratuur belicht: de auteur, de vertaler, de illustrator, de uitgever, de jonge lezer en de verschillende genres. Centraal staan ook de functie, werking en receptie van jeugdliteratuur. Tal van voorbeelden worden aangebracht ter illustratie, gaande van Nijntje tot Harry Potter. (Bron: covertekst)


Book
Au!
Authors: ---
ISBN: 9789020672121 Year: 2021 Publisher: Alkmaar Kluitman

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De ou en de au. Welke gebruik je ook alweer wanneer? Na het lezen van dit boek weet je voortaan automatisch wanneer je de "au" moet gebruiken. In dit humoristische verhaal staan namelijk alle gangbare au-woorden, en geen enkele "ou".


Book
De beste lezers zitten in mijn klas! 12 kenmerken van begrijpend lezen
Author:
ISBN: 9782509039514 Year: 2021 Publisher: Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

SamenvattingUit het internationaal vergelijkende onderzoek PIRLS 2016 blijkt dat Vlaanderen relatief zwak scoort voor begrijpend lezen in het vierde leerjaar, in vergelijking met eerdere resultaten en in vergelijking met andere landen.Uit ander onderzoek blijkt dat leerkrachten een aanzienlijke bijdrage kunnen leveren aan de leerlingenprestaties op het vlak van begrijpend lezen. Maar leraren die het verschil willen maken moeten beschikken over de kennis van effectieve leesdidactiek en de wijze waarop dat wordt geïmplementeerd in de klas. Scholen zoeken daarom naar toepasbare informatiebronnen om hun leesonderwijs effectief te verbeteren en van leerlingen gemotiveerde en betere lezers te maken.In deze publicatie brengt de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG) 12 kenmerken van effectief leesonderwijs in beeld. Het richt zich tot het kleuteronderwijs, lager onderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs. Deze content bevat zowel theoretische achtergronden als praktische toepassingsmogelijkheden. Deze publicatie levert een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de leesprestaties van de leerlingen in jouw school.Bron: uitgever


Book
Verborgen talenten : jeugdliteratuur op school
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789046902882 Year: 2012 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Verborgen talenten" is een handboek dat leraren helpt expertise te ontwikkelen om voor en met kinderen in verschillende fasen van hun ontwikkeling interessante boeken te selecteren en leert op welke manier jeugdliteratuur in de les kan worden ingezet. Het boek bestaat uit drie delen. Het inleidende deel 1 schetst de achtergrond. In deel 2 gaan de auteurs uitgebreid in op de theorie en praktijk van de leesontwikkeling, en jeugdliteratuur. Deel 3 laat zien hoe jeugdliteratuur kan worden ingezet in het basisonderwijs.


Book
Alfabet
Author:
ISBN: 9789089673275 908967327X Year: 2020 Publisher: Amersfoort Hoogland & van Klaveren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Joke Luyten, 02 november 2020Charlotte Dematons heeft al een palmares om u tegen te zeggen. Met dit boek leverde ze opnieuw een meesterwerk af. 26 kunstwerken, één voor elke letter van het alfabet. Op elk blad staan enkel woorden die met die letter beginnen. Zo zie je Sinterklaas in zijn stoomboot met schapen in een schommelstoel. Of een Indiaan op een ijsschots bij een iglo. Elke bladzijde is rijk gevuld (zelfs die van de q!) en blijft nieuwe ontdekkingen opleveren. Als je zou twijfelen over bepaalde woorden, dan kan de bijhorende app helpen. Daarmee worden alle woorden zichtbaar.Op elk blad zie je ook een dief die telkens één voorwerp steelt. Op het einde heeft hij zo van alle letters van het alfabet een voorwerp en die hangt hij samen aan een waslijn.Hoewel er geen woorden staan in dit boek, staan woorden centraal. Evidente woorden zoals appel, aap of aardbei komen aan bod maar ook veel minder evidente zoals artisjok, aardvarken of atalanta. We zien ook Asterix en ? met hulp van de app ? leer ik de bloemen Akkerwinde en Anemoon kennen. Zelden merken we taalverschillen op tussen Nederlands en Vlaams die voor verwarring zorgen (vb een ambulance waar we in Vlaanderen een ziekenwagen zouden zeggen).Uw razend enthousiaste recensent roept het uit: reuzegoed, rustig je tijd voor nemen!02 november 2020© Pluizer60http://www.pluizer.beNa drie jaar bijna obsessief werken heeft de Nederlandse Charlotte Dematons haar nieuwe solowerk af. Zo doorsnee als de titel ?Alfabet? klinkt, zo uitzonderlijk is dit fenomenale prentenboek. Elke prent verbeeldt talloze woorden die met een bepaalde letter van het alfabet beginnen. Het is moeilijk in te beelden hoe verregaand Dematons het concept heeft uitgewerkt tot je het ziet. Nooit eerder bulkte een ?woordeloos? prentenboek van zoveel ongebreideld taalplezier. In Dematons favoriete prent zit bijvoorbeeld een nijl­paard in een nest met een nachtpon aan haar nagels Napels-geel te lakken. Zo schuilen er niet minder dan 3000 woorden in de gedetailleerde prenten. Onze taal dwingt sommige illustraties tot eindeloze details, andere letters laten dan weer heel wat ruimte. Elke keer opnieuw heeft Dematons andere manieren gezocht om de woorden in de beelden met elkaar te verbinden, soms verrassend, soms schijnbaar evident. De letterdief op de cover heet ?Alfabet? en weeft de bladzijden aan elkaar.Dematons zou Dematons niet zijn als ze niet talloze culturele verwijzingen, details en grapjes in haar prenten zou integreren. Hoe meer je het boek ter hand neemt, hoe indrukwekkender het wordt. Je blijft zoeken, ontdekken en glimlachen bij de vondsten. De uitgever ontwikkelde een website met de woordenlijsten en een app waarmee je de prenten kan scannen. Ze vullen het boek mooi aan en bevestigen de eindeloze mogelijkheden, maar gun ?Alfabet? de eerste keer jouw onbevangen blik. Enkel zo kom je dicht bij de rechtlijnige en fantasierijke kijk van Dematons en die van kinderen, voor wie ze het boek uiteindelijk gemaakt heeft. Als geschenk kan het dolboek erbij een mooie aanvulling zijn.Bron: https://alleswatikmooikanvinden.org/geschenkideeen-2023/


Book
Groeten uit het ondergrondse : hedendaagse kunst verkennen met kinderen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789058388056 Year: 2012 Publisher: Wielsbeke De Eenhoorn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kunstwerkt koos en beschreef 8 bijzondere kunstwerken die kinderen aansporen om te kijken, te fantaseren en te schrijven. De auteurs lieten zich inspireren door het werk van Hannes van Severen, Jan Fabre, Stief Desmet, Tinka Pittoors, Patrick van Caeckenbergh, Peter Buggenhout, Sofie Muller en Tom Liekens. Tine Mortier schreef dynamische en verrassende verhalen waardoor je op een andere manier naar de kunstwerken kijkt. Esther Platteeuw geeft op een plezierige, soms cartooneske manier commentaar. Bij elk werk en bij elk verhaal vind je tips om je eigen schrijftalent te laten ontluiken.

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by