Narrow your search

Library

AP (1)

Arteveldehogeschool (1)

SL (1)

Thomas More Mechelen (1)

VIVES (1)


Resource type

book (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2005 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Book
Leesdokter : de bibliotherapeutische invloed van kinderboeken
Authors: --- ---
ISBN: 9066657065 Year: 2005 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sommige kinderen krijgen al op jonge leeftijd te maken met schokkende gebeurtenissen als mishandeling of dood. Wanneer zij moeilijk over deze traumatische ervaringen kunnen praten, zijn verhalen een middel bij uitstek om met hen in gesprek te komen. De term bibliotherapie is ontstaan vanuit het idee dat lezen het affect, de houding en het gedrag van een persoon kan beïnvloeden. Door inleving in het verhaal kan een emotioneel verwerkingsproces op gang komen. Verhalen dienen hierbij als metafoor voor de ervaringen van het kind. Inleving in de gevoelens en gedachten van boekpersonages nodigt uit tot een verkenning van eigen gevoelens en gedachten. Vooral wanneer de wereld van het personage de eigen werkelijkheid benadert, kan dit leiden tot meer zelfinzicht. In Leesdokter doen Evelyn Poortvliet en Marije Verhoeks verslag van hun onderzoek naar de invloed van bibliotherapie bij kinderen. Volgens de auteurs kan deze interventiemethode een waardevolle bijdrage leveren aan de hulpverlening aan kinderen en jeugdigen.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by