Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Sommige kinderen krijgen al op jonge leeftijd te maken met schokkende gebeurtenissen als mishandeling of dood. Wanneer zij moeilijk over deze traumatische ervaringen kunnen praten, zijn verhalen een middel bij uitstek om met hen in gesprek te komen. De term bibliotherapie is ontstaan vanuit het idee dat lezen het affect, de houding en het gedrag van een persoon kan beïnvloeden. Door inleving in het verhaal kan een emotioneel verwerkingsproces op gang komen. Verhalen dienen hierbij als metafoor voor de ervaringen van het kind. Inleving in de gevoelens en gedachten van boekpersonages nodigt uit tot een verkenning van eigen gevoelens en gedachten. Vooral wanneer de wereld van het personage de eigen werkelijkheid benadert, kan dit leiden tot meer zelfinzicht. In Leesdokter doen Evelyn Poortvliet en Marije Verhoeks verslag van hun onderzoek naar de invloed van bibliotherapie bij kinderen. Volgens de auteurs kan deze interventiemethode een waardevolle bijdrage leveren aan de hulpverlening aan kinderen en jeugdigen.
Psychiatry --- Children's literature. Juvenile literature --- jeugdpsychotherapie --- jeugdhulpverlening --- lezen --- creatieve therapie --- Bibliotherapie --- Jeugdliteratuur --- Kinderen --- #KVHB:Bibliotherapie --- #KVHB:Jeugdliteratuur --- #KVHB:Orthopedagogie --- kinderboeken --- therapieën --- 433.75 --- 607.56 --- bibliotherapie --- therapeutische verhalen --- Boeken --- Emotionele problemen --- Hulpverlening --- Therapie --- Activiteiten met het jeugdboek - kinderboeken --- Spel- en culturele therapie --- Kind --- Young adultliteratuur --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|