Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Survivors of terrible events are often portrayed as unsung heroes or tragic victims but rarely as complex human beings whose lives extend beyond the stories they have told. Beyond Testimony and Trauma considers other ways to engage with survivors and their accounts based on insights gained from long-term oral history projects in a variety of contexts, including factory closures, industrial injury, eugenics and forced sterilization, the Holocaust, genocide in Rwanda and Cambodia, Argentinian torture camps, the Yugoslav Wars, and Jewish emigration from the Maghreb. The contributors, all innovators in the field of oral history, include Henry Greenspan who provides reflections from forty years of listening to Holocaust survivors as well as an insightful afterword. They demonstrate that – through deep listening, long-term relationship building, and collaborative research design – it is possible to move beyond the problematic aspects of “testimony” to shine light on the more nuanced lives of survivors of mass violence. In the process, they offer alternative approaches to the collection of oral history that will shake the foundations of current historiographical practice.
History --- oral history [discipline] --- Oral history. --- Oral biography. --- Victims. --- Survival. --- Montreal Life Stories Project
Choose an application
Migration. Refugees --- History as a science --- oral history [discipline]
Choose an application
Oral history. --- History --- Methodology. --- #VCV monografie 2005 --- Oral history --- Histoire orale --- Histoire --- Methodology --- Méthodologie --- Oral biography --- Oral tradition --- Historiography --- History - Methodology --- History as a science
Choose an application
Methods in social research (general) --- oral history [discipline] --- oral tradition --- Flanders
Choose an application
Methods in social research (general) --- oral history [discipline] --- oral tradition --- Flanders
Choose an application
Omgang met de eigentijdse geschiedenis is ondenkbaar zonder verhalen over het verleden. Selma Leydesdorff heeft jarenlang nationaal en internationaal een centrale rol gespeeld in de ontwikkeling van oral history, een vakgebied dat in de wetenschappelijke praktijk van het historisch onderzoek in de afgelopen decennia is uitgegroeid tot een internationaal erkende vorm van geschiedschrijving. 0In 2004 deed zij van de vroege ontwikkeling van oral history verslag in 'De mensen en de woorden'. Nu, bijna twee decennia later, is het tijd opnieuw de stand van zaken op te maken. Haar inzichten van nu zijn gebaseerd op nieuw onderzoek naar hoe verhalen van getraumatiseerde betrokkenen gangbare beelden over het verleden veranderen. Zij kijkt terug op haar werk op het gebied van de traumatische herinneringen van de vrouwen van Srebrenica en de levensloop van overlevenden van trauma, Sobibor en andere kampen. 0Leydesdorff pleit daarnaast voor een betere coördinatie van het inmiddels omvangrijke en verspreide bronnenmateriaal, en voor een digitale inhaalslag om deze bronnen, die onze kijk op het verleden onvermijdelijk vernieuwen, beter toegankelijk te maken. 0Dienke Hondius, Arjan van Hessen en Fridus Steijlen hebben korte bijdragen geleverd over respectievelijk ?zwarte geschiedenis?, digitalisering en (post)koloniale herinnering.00Selma Leydesdorff (1949) is historica en emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is internationaal bekend als prominent onderzoekster en theorievormer op het gebied van mondelinge geschiedenis, oral history. Deze methode gebruikte ze onder meer voor haar in 2008 verschenen 'De leegte achter ons laten. Een geschiedenis van de vrouwen van Srebrenica'.
Qualitative methods in social research --- History as a science --- oral history [discipline] --- mondelinge geschiedenis --- verhaal --- geschiedenis --- geschiedenis. --- mondelinge geschiedenis. --- verhaal.
Choose an application
Museology --- museology --- storytelling --- intangible cultural heritage --- Sociology of culture --- oral history [discipline] --- citizen participation --- cultural heritage --- Rotterdam
Choose an application
BMLIK
geschiedenis --- oral history (vakgebied) --- Oral history. --- Folklore --- Methods in social research (general) --- 499.4 --- Mondelinge geschiedenis --- Mondelinge communicatie --- Oral history --- 900.1 --- interviews --- mondelinge geschiedenis --- 903 --- #PBIB:+118.10 --- #SBIB:93H1 --- #SMV:geschiedenis --- 768 --- erfgoededucatie --- #VCV monografie 2005 gratis --- History --- Oral biography --- Oral tradition --- algemene geschiedenis --- Erfgoed en geschiedenis : Algemeen --- Geschiedwetenschap. Hulpwetenschappen van de geschiedenis --- Theorie van het theater en de film - Didactiek en onderzoek --- Methodology --- Contains audio-visual material --- 901 --- Documentaires --- 591 --- Onderzoek (algemene literatuur)
Choose an application
Herinneringen aan ingrijpende gebeurtenissen blijven ons beroeren, vaak tot lang na de feiten. Ze kleuren het publieke bewustzijn en dwingen ons tot nadenken: welke plaats geven we aan collectieve herinneringen? Kunnen we eruit leren? En hoe geven we herinneringen door aan de volgende generatie? Vroeger gaat niet over geeft een antwoord op deze en meer vragen. Het bundelt de vele mogelijkheden van herinneringseducatie, adviseert met bijdragen van gerenommeerde historici, didactici en praktijkdeskundigen en toont je op welke manier je op school of met je organisatie aan de slag kunt met herinneringseducatie. Het is een boek vol inspiratie, met verhelderende toelichtingen, diepgravende focusteksten, didactische suggesties en praktijkvoorbeelden. Veel aandacht gaat daarbij naar 'dragers van herinneringen'. Games, films, strips of kunst brengen het verleden tastbaar in beeld. De talrijke voorbeelden vormen een aanzet om zelf te reflecteren en het verleden kritisch in een educatieve context te brengen.https://www.lannoo.be/nl/vroeger-gaat-niet-over
Memorials --- History --- Historiography --- Education --- Social aspects --- Philosophy --- Western countries --- Intellectual life --- Didactics of history --- historische figuren --- geschiedenisonderwijs --- motion pictures [visual works] --- Didactics of social education --- photographs --- educational games --- comics [documents] --- reenactments --- historic sites --- living history museums --- historiografie --- artists [visual artists] --- oral history [discipline] --- easel paintings [paintings by form] --- herinneringen --- Geschiedenis ; didactiek --- geschiedenis --- concentratiekampen --- jodenvervolging --- 928.8 --- Herinneringseducatie --- Jodenvervolging --- Holocaust --- Wereldoorlog II (Tweede Wereldoorlog) --- Geschiedenis : didactiek --- herinneringseducatie --- Wereldoorlog II --- 456.6 --- didactiek --- onderwijs --- 940.53 --- Geschiedenis --- Concentratiekampen --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- PXL-Central Office 2017 --- geschiedenisdidactiek --- historische pedagogie --- kunst en maatschappij --- Oorlog --- Didactiek --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- 373.5 --- Geschiedenis--didactiek --- 485.6 --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Propaganda --- Recht --- Scheepvaart --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit --- Memorials - Social aspects --- History - Philosophy --- Historiography - Philosophy --- Education - Philosophy --- Western countries - Intellectual life
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|