Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by
Nomadic subjects : embodiment and sexual difference in contemporary feminist theory
Author:
ISBN: 0231082355 Year: 1994 Volume: *3 Publisher: New York Columbia University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bundel met essays waarin de plaatsbepaling van de feministische theorievorling en meer bepaald het seksuele differntie denken ten aanzien van de gangbare Westerse filosofie en epistemologie centraal staat. Het geheel vormt een pleidooi voor de integratie van feministisch gedachtengoed in de gevestigde wetenschappelijke discours. In hoofdstuk elf 'Women's Studies and the Politics of Difference', wordt nagegaan of de praktijk van geïnstitutionaliseerde vrouwenstudies de relevantie van seksuele differentie op onderzoeksniveau bewijst.

Brain gender
Author:
ISBN: 0195188365 0195084101 1429438193 0199731004 1280845899 Year: 2004 Publisher: Oxford : Oxford University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

How important are biological factors, such as hormones, in shaping our sexual destinies? This book brings a social development, as well as a biological and clinical psychological perspective to bear on the factors that shape our development as male or female, and that cause individuals within each sex to differ from one another in sex-related behaviors. Topics covered include sexual orientation, childhood play, spatial, mathematical and verbal abilities, nurturance, aggression, dominance, handedness, brain structure, and gender identity (transexualism).


Book
Meisjes zus, jongens zo : hoe omgaan met gender op school?
Author:
ISBN: 9789401409445 Year: 2013 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Maakt het iets uit dat een school voornamelijk vrouwelijke docenten heeft? Maakt het een verschil wanneer jongens les krijgen in gescheiden klassen? Hoe kunnen we in de lessen aandacht besteden aan gender? In het onderwijs vandaag is gender een belangrijk thema. Scholen zijn op zoek naar gepaste strategieën en inzichten. Heel wat vragen dringen zich op. Meisjes zus, jongens zo biedt enerzijds achtergrond bij tal van aspecten van gender op school, anderzijds geeft het handvatten om onmiddellijk aan de slag te gaan. Het boek wakkert de gendergevoeligheid van de lezer aan en roept ook zeer direct op om vanuit dit bewustzijn om te gaan met de diversiteit van de leerlingen. Zo focust deze benadering uiteindelijk zo veel mogelijk op alle leerlingen, want wat goed is voor veel meisjes is ook goed voor veel jongens en vice versa. Met bijdragen van deskundigen verbonden aan onder meer çavaria, Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs Leuven, Departement Onderwijs en Vorming, ella vzw, Karel de Grote-Hogeschool, Katho-Ipso Kortrijk, KU Brussel, KU Leuven, Pedagogische Begeleidingsdienst Mechelen-Brussel, UGent en VU Brussel. (Bron: covertekst)

Sex and gender
Authors: ---
ISBN: 0521635330 0521632307 1107127998 0511351372 0511077602 0511556136 1139051911 1280955864 0511205724 0511076037 9780521635332 9780511077609 9780511351372 9781139051910 9786610955862 6610955867 9780521632300 9781107127999 9781280955860 9780511205729 9780511556135 9780511076039 Year: 2002 Publisher: Cambridge, UK New York Cambridge University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sex and Gender is a substantially revised second edition of a classic text. Adopting a balanced and straightforward approach to the often controversial study of sex differences, the authors aim to introduce the reader to the fundamental questions relating to sex and gender in an accessible way at the same time as drawing on research in this and related areas. New developments which are explored in this edition include the rise of evolutionary psychology and the influence of Social Role Theory as well as additional psychoanalytic and ethno-methodological approaches which have all contributed to a greater understanding of the complex nature of masculinity and femininity.


Book
Sekse als pedagogisch motief : historische en actuele perspectieven op opvoeding, onderwijs, vorming en hulpverlening
Authors: --- ---
ISBN: 9055740594 Year: 1995 Publisher: Baarn Intro

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In gezin, klas en hulpverlening spelen sekseverschillen een belangrijke rol. De professionele relatie tussen de docent, de hulpverlener of de pedagoog enerzijds en de leerling of de cliënt anderzijds wordt en mede door bepaald. Het boek opent met een theoretisch en historisch overzicht van het denken over sekse op het snijvak van vrouwenstudies en de pedagogische en andragogische wetenschappen. Het doel van deze hoofdstukken is inzicht te verschaffen in de telkens veranderende opvattingen over sekse, professioneel handelen en identiteitsvorming en de samenhang daartussen. Hierna volgt een scala van cases, die de volle breedte van onderwijs, opvoeding en zorg bestrijken. In deze cases wordt de pedagogische relatie in het gezin in verleden heden behandeld. Er wordt ingegaan op de historische veranderingen in sekserollen in het onderwijs en de actuele situatie in het primair, voortgezet en volwassenenonderwijs. Ook wordt aandacht besteed aan de betekenis van sekseverschillen in het welzijnswerk. Daarbij komt de samenhang tussen sekse en etniciteit ter sprake. Alle cases in het boek zijn gebaseerd op recente onderzoeksgegevens.

Keywords

Aide psychologique --- Assistentie verlenen --- Conseil psychologique --- Conseiller et client --- Consulent en cliënt --- Counseling --- Counselling --- Counselor and client --- Différence entre sexes dans l'enseignement --- Différences entre sexes --- Entretiens d'aide --- Entretiens d'information-conseil --- Entretiens de conseil --- Gender differences --- Genderdiversiteit --- Information-conseil --- Relation d'aide --- Sekseverschillen --- Seksuele verschillen in het onderwijs --- Sex differences --- Sex differences in education --- Sexes [Différences entre ] --- Sexual dimorphism in humans --- Verschillen [Sekse ] --- Historische en vergelijkende pedagogiek --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Primary education --- Teaching --- Social psychology --- Sociology of minorities --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- History --- Computer. Automation --- Developmental psychology --- Secondary education --- Kindergarten --- Technical, artistic and vocational education --- Turkey --- Morocco --- Netherlands --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociale psychologie --- Sociologie van de minderheden --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Onderwijskunde --- Kleuteronderwijs. Peuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Technisch, kunst- en beroepsonderwijs --- Computer. Informatica. Automatisering --- Geschiedenis --- Nederland --- Turkije --- Marokko --- Immigrant girls --- Migration background --- Computer science --- Gender roles --- Teachers --- Masculinity --- Education --- Socialization --- Fatherhood --- Féminité --- Domestic education --- Book

Gender and difference in the Middles Ages
Authors: ---
ISBN: 0816638942 0816638934 Year: 2002 Volume: 32 Publisher: Minneapolis, MN : University of Minnesota Press,

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by