Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Scholen voor voortgezet onderwijs ervaren de laatste jaren een toenemende druk op hun onderwijs- en begeleidingsaanbod. Verwachtingen en eisen van de overheid en van ouders, ontwikkelingsbehoeften van jongeren zijn sterk aan veranderingen onderhevig en beïnvloeden de school als leef- en leermilieu in sterke mate. Tal van problemen vragen om een geschikte reactie, om aangepaste en/of extra maatregelen op individueel-, groeps- en schoolniveau. In dit boek komen o.m. de volgende probleemgebieden aan bod: spijbelen, vandalisme, alcohol- en drugsverslaving, seksueel gewelddadig gedrag, leerproblemen, schoolstress, school- en beroepskeuze voor meisjes. Mogelijke reactiewijzen van de school worden toegelicht en vervolgens gerelatieerd aan de school als organisatie. Daarmee wordt inzichtelijk gemaakt welke randvoorwaarden nodig zijn om schoolstrategieën te realiseren. Scholen voor voortgezet onderwijs ervaren de laatste jaren een toenemende druk op hun onderwijs- en begeleidingsaanbod. Verwachtingen en eisen van de overheid en van ouders, kenmerken van leerpopulaties en ontwikkelingsbehoeften van jongeren zijn sterk aan veranderingen onderhevig en beïnvloeden de school als leef- en leermilieu in sterke mate. Leerlingenbegeleiding is heel belangrijk in het onderwijs. In het boek komen o.m. de volgende probleemgebieden aan bod: spijbelen, allochtone neveninstroom, vandalisme, alcohol- en drugsverslaving, seksueel gewelddadig gedrag, leerproblemen, schoolstress, school- en beroepskeuze voor meisjes, interculturalisatie. Mogelijke reactiewijzen van de school worden toegelicht en vervolgens gerelateerd aan de school als organisatie. Daarmee wordt inzichtelijk gemaakt welke randvoorwaarden nodig zijn om schoolstrategieën te realiseren.
Leerlingbegeleiding --- Lerarenopleiding --- Secundair onderwijs. --- Algemeen. --- Voortgezet onderwijs. --- Secondary education --- leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- didactiek --- Netherlands --- Secundair onderwijs --- Nederland --- #SBIB:316.334.1O290 --- #SBIB:HIVA --- #gsdbP --- 454.22 --- 454.23 --- Drugverslaving --- Leerproblemen --- Schoolstress --- Voortgezet onderwijs --- alcoholisme --- allochtonen --- druggebruik --- jeugdhulpverlening --- onderwijs --- schoolorganisatie --- spijbelen --- stress --- student --- vandalisme --- 484.23 --- leerlingbegeleiding --- Studiebegeleiding en beroepsoriëntering: algemeen --- Onderwijsstijlen --- Didactische principes --- Onderwijs --- Schoolmoeilijkheden --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Alcohol addiction --- Assistance --- Multiculturalism --- Boys --- Girls --- Prevention --- Pupils --- School leavers --- Sexually transgressive behavior --- Stress --- Choice of study --- Book --- Criminality --- Drug addiction
Choose an application
Een klas vandaag is een diverse klas, en die diversiteit is breed: afkomst, taal, etniciteit, gender, beperking, ... Kwaliteitsvol onderwijs is een recht voor alle leerlingen. Als leerkracht doe je al heel wat inspanningen om daaraan tegemoet te komen. Toch voelen leerkrachten zich vaak niet voldoende voorbereid en weten ze niet altijd hoe om te gaan met de aanwezige diversiteit.Hoe creëer je als leerkracht een inclusieve leeromgeving? Is inclusie een kwestie van attitude? Wat kan je doen om de diversiteit in de klas te waarderen en te benutten? Hoe ondersteun je leerkrachten in hun competentiegroei? Hoe bouw je een krachtige samenwerking uit met collega?s, leerlingen en ouders? En wat is er nodig om alle leerlingen vanuit hun volle potentieel te laten deelnemen in de klas?Op die vragen wil het boek Vol potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit een antwoord bieden. Het is een neerslag van de inzichten en het wetenschappelijk onderzoek uit het Potential-project. Potential wil de competenties van zowel ervaren als toekomstige leerkrachten versterken en inzetten op verbindende samenwerking tussen collega?s, ouders en leerlingen in het creëren van inclusieve leeromgevingen. Alle leerkrachten, ouders en leerlingen hebben potentieel om samen een inclusieve leeromgeving te vormen. Aan de hand van veelvoorkomende vragen rond inclusief onderwijs geven de auteurs in dit boek inzicht in hoe we dat potentieel kunnen aanboren.Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463792684/Vol-potentieel
diversiteit --- inclusief onderwijs --- binnenklasdifferentiatie --- professionalisering --- Leraren; opleidingen --- Intercultureel onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Professionalisering --- Leraren ; professionalisering --- 454.23 --- didactische principes --- differentiatie --- zorgverbreding --- inclusie --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- School management --- interculturele communicatie --- intercultureel onderwijs --- Flanders --- Onderwijs --- Diversiteit --- Inclusie --- Ouderbetrokkenheid --- Klassenmanagement --- Inclusief onderwijs. --- Leraren ; professionalisering. --- Professionalisering. --- binnenklasdifferentiatie. --- didactische principes. --- differentiatie. --- diversiteit. --- inclusie. --- inclusief onderwijs. --- professionalisering. --- zorgverbreding. --- Didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding. --- 454.6 --- Sociology of education --- Teaching --- didactiek --- inclusief beleid --- PXL-Central Office 2020 --- onderwijs en maatschappij --- Differentiatie ; onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- 433.4 --- 454 --- kunsteducatie --- inclusiviteit --- onderwijs --- Competenties --- vaardigheden --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- gender --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Didactiek (algemeen) --- 460.6 --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Geïntegreerd onderwijs --- Belgium --- Essays --- Education --- Sociology --- Policy --- Science --- Book --- Diversity policy --- Educational sciences --- Intersectionality
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|