Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Kritische beschouwingen over de geschiedenis van de Westerse opvoedingstheorieën van circa 1250 tot 1975. Men onderscheidt hierin twee perioden: de periode vóór de Verlichting, toen elk kind als een volwassene in zakformaat beschouwd werd en de periode na de Verlichting, toen het kind als kind ontdekt werd en een eigen kinderwereld werd aangeboden, gescheiden van de zorgen van de volwassenen. De auteur ziet in deze evolutie, naast positieve verworvenheden zoals de afschafffing van kinderarbeid, ook minder gunstige aspecten. Zij noemt hier de geïsoleerdheid van het kind van de maatschappij, van verantwoordelijkheid, van zijn seksualiteit, eigenlijk van het 'volle' leven. Het boek is dan ook een pleidooi tegen infantilisering in de opvoeding en het onderwijs: "kleinhouden is een slechte manier van grootbrengen".
431 ) Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- History --- Age group sociology --- Educational sciences --- #GBIB:IDGP --- pedagogiek --- geschiedenis --- opvoedkunde --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- opvoedingsstijlen --- History of education and educational sciences --- Educational systems. Teaching systems --- 815 Geschiedenis --- 847 Onderwijs --- 848 Demografie --- 431 --- Historische pedagogie --- kinderopvoeding --- adolescentie --- kinderpsychologie --- generatieconflict --- 37 --- 159.987 --- 159.98 --- 94 --- #gsdbP --- Onderwijs en opvoeding. --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Pedagogiek --- Geschiedenis --- Children --- Upbringing --- Book
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|