Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
De Amerikaanse burgeroorlog en de daar opvolgende reconstructieperiode maakte een einde aan de slavernij in het zuiden van de Verenigde Staten. Wettelijk was de slavernij afgeschaft maar in de praktijk betekende dat niet zoveel voor de zwarte bevolking in het zuiden. Een krachtige tegenreactie liet niet op zich wachten. In de zuidelijke staten werden wetten aangenomen om deze vrijheid zoveel mogelijk te beperken. Geweld als intimidatiemiddel , de beruchte Ku Klux Klan, werd niet geschuwd. Het is in dit klimaat van terreur en ongelijkheid dat de vier zwarte vrouwelijke hoofdpersonen van dit boek werden geboren en opgroeiden. Als vrije vrouwen geboren maar met de zware schaduw van de slavernij over hen. Zij waren de eerste vrouwen die naar school hadden kunnen gaan. Voor hen stond het al vlug vast dat een goede scholing het beste wapen was om de ongelijke behandeling en regelrechte discriminatie tegen te gaan. Allen hebben zij hun steentje hiertoe bijgedragen. Zij stichtten scholen, gaven er les en namen er ook de leiding voor hun rekening. Moedige vrouwen die met beperkte middelen hun stempel wisten de drukken op het onderwijs in hun land.
Primary groups --- Sociology of minorities --- Sociology of occupations --- Teaching --- Secondary education --- Role models --- Teachers --- Education --- Relationships --- Women --- Blackness --- Book --- Bethune McLeod, Mary --- Hawkins Brown, Charlotte --- Burroughs, Nannie Helen --- Laney, Lucy Craft --- anno 1800-1899 --- anno 1900-1999 --- United States of America
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|